KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Vincenzo Milletarì: Puccini nás dojímá operními příběhy

„Ve třinácti jsem měl velké štěstí, protože jsem se dostal do blízkosti Claudia Abbada.“ „Jsem Ital, ale z jedné čtvrtiny se cítím být Skandinávcem.“ „Operu není možné dobře dělat s týmem, který by byl celý jedné národnosti. Nezbytné jsou nové a nové podněty.“ V pražské Státní opeře se dnes večer poprvé ujímá taktovky…

Číst dál…

Ceny Balet 2019 si rozebrala Plzeň, Ostrava, Praha, Liberec a Pražský komorní balet

Celkem jedenáct baletních souborů přihlásilo své reprezentativní inscenace do soutěžní přehlídky současné taneční tvorby BALET 2019, která se konala v Plzni. Hlavní cenu devátého ročníku a jednu z dalších získalo tamní Divadlo J. K. Tyla. Dvojici cen si odnese ještě Národní divadlo moravskoslezské. Uspěli také Pražský komorní balet s inscenací Kytice a její autor Petr…

Číst dál…

Karl-Heinz Steffens: Praha je pokušením pro každého umělce

„Současný trh je obrovský a objevuje se stále mnoho zajímavých lidí.“ „Myslím, že mé útočiště bude opravdu a jen tam nahoře. U nádraží, jak říkáme. Ne dole u řeky…“ „Operety rozhodně nebudou ve Státní opeře zakázány.“ Na první lednovou neděli připadlo po tříleté rekonstrukci znovuotevření pražské Státní opery, jejíž soubor je opět součástí Národního…

Číst dál…

Martin Černý: Ve spánku už netahám štětcem

„Centrální postavou Veithovy opony není básník typu Karla Hynka Máchy, ale básník, který má na sobě brnění.“ „Kolem se to hemží násilím, vraždami, láskou… tedy tématy, která divadlo nejčastěji zpracovává.“ „Ne, nemám pocit, že odteď už budu malovat jen jako na konci devatenáctého století.“ Státní opera, kterou v neděli čeká po…

Číst dál…

Magnus Vigilius na labutích křídlech. Debutový Lohengrin v ND

„Ženská časť obsadenia, Eliška Weissová a Dana Burešová, vytvorila plastické, dôveryhodné a vzájomne absolútne protikladné hrdinky.“ „Pre túto rolu je Vigilius typovo veľmi vhodný. Jeho hlas bol vo všetkých polohách znelý a nevzbudzoval dojem vyčerpanosti.“ „Chvíľu trvalo, kým sa Vigilius usadil a dokázal so svojim materiálom naozaj naplno pracovať.“ Dánsky tenorista Magnus Vigilius si…

Číst dál…

Magnus Vigilius: Wagnerův orchestr je další zpěvák, další vypravěč děje

„Zpěvák musí najít bezpečný prostor, kam v sobě hrdinský tón umístit. Pokud tak neučiní, nepřežije.“ „Wagnerova hudba se mi v té době nelíbila, také příběhy se mi zdály trošku zvláštní, cizí…“ „Tohle je debut a pak se uvidí. Ostatně se Siegmundem to bylo podobné. Také jsem nevěděl nejdřív, jestli ještě bude nějaké ´příště´.“…

Číst dál…

Amélie a Renato, Jennifer Rowley a Svatopluk Sem ve Verdiho opeře

„Jennifer Rowley byla výrazná, uvěřitelná, obdařila postavu mohutným, ale kontrolovaným hlasovým fondem.“

„Je možné polemizovat s trochu operetními kostýmy a scénografií.“

„Svatopluk Sem přidává v této úloze k rolím z poslední doby další skvělou kreaci.“

Verdiho Maškarní ples v pražském Národním divadle při premiéře před dvěma roky na podzim vzbudil zejména režijním a scénickým řešením rozporuplné reakce. Repríza, která připadla na poslední říjnový večer, nevyloučila už smířlivější pohled. Ale hlavně byla příležitostí danou americké sopranistce Jennifer Rowley pro její pražský debut a zároveň pro osobní debut v roli Amélie. Byl to úctyhodný výkon.

Číst dál…

Jennifer Rowley: S belcantem zůstává hlas mladý

„I když zpívám jedinou árii, tak samozřejmě beru ohled na celou roli, na celou operu.“ „I ve Verdiho operách je přítomno mnoho krásného z belcanta.“ „Belcanto je nejsnadnější a nejúčinnější způsob, jak zpívat, aby zpěvák nebyl unavený.“ Amélii ve dva roky staré inscenaci Verdiho Maškarního plesu zpívá v pražském Národním divadle dnes a v…

Číst dál…

Praha zažije debut Jennifer Rowley jako Amélie v Maškarním plese

Americká sopranistka Jennifer Rowley se debutově představí v Národním divadle v Praze jako Amélie v Maškarním plese Giuseppe Verdiho. Vystoupí pouze během dvou výjimečných večerů ve čtvrtek 31. října a v sobotu 2. listopadu. Inscenaci v režii Dominika Beneše a v hudebním nastudování ředitele Opery ND Jaroslava Kyzlinka má divadlo na repertoáru od roku 2017. S Jennifer Rowley…

Číst dál…

Plný provoz ve Státní opeře začne v září 2020

Do otevření Státní opery zbývá sedm desítek dní. Po galakoncertu ohlášeném na 5. ledna 2020 nicméně ještě nezačne plný každodenní běžný provoz. Ten je podle dlouho známého harmonogramu plánován až od září. První půlrok je určen k testování nových technologií i dispozice obnovených prostor; bude potřeba se s budovou a jejími možnostmi seznámit a přizpůsobit…

Číst dál…

Naděje umíra jako poslední. Koncert k památce terezínských skladatelů

„Ocenila bych krásnou práci interpretů s dynamikou, díky které ve skladbě značně vynikly gradační plochy.“ „Michaela Zajmi tak výborně procítila deklamace Steffenových textů, že její výkon musel pohnout snad s každým posluchačem v sále.“ „Všichni účinkující vložili do skladby radost a nadšení ve spojení s technickou virtuozitou a vzájemnou souhrou.“ Ačkoliv se Národní divadlo specializuje především…

Číst dál…

Hudba terezínských skladatelů a jejich současníků v Národním divadle

Národní divadlo v Praze uctí odkaz tzv. „terezínských skladatelů“ Pavla Haase, Hanse Krásy a Viktora Ullmanna. Od jejich smrti v Osvětimi letos uplyne 75 let. Speciální koncert připravilo Národní divadlo na tuto sobotu 19. října na jedenáct hodin dopoledne. Zazní na něm díla z tíživého a tragického období evropských dějin – 30. a 40. let minulého…

Číst dál…

Ščedrinova Lolita v české premiéře

Legendární a kontroverzní Lolita ožije od zítřka jako opera ve Stavovském divadle. První sezónní a zároveň českou premiérou Opery Národního divadla v Praze bude dvouaktovka současného ruského skladatele Rodiona Ščedrina (rozhovor s ním najdete zde) na motivy slavné literární předlohy Vladimira Nabokova o vztahu vzdělaného čtyřicátníka, literárního vědce a spisovatele Humberta ke dvanáctileté Lolitě. V titulní se…

Číst dál…

Sternenhoch Národního divadla ode dneška opět na OperaVision

Opera Národního divadla dnes bude už potřetí součástí prestižního projektu OperaVision, který umožňuje divákům z celého světa sledovat operní představení on-line. Tentokrát to bude aktuální inscenace Sternenhoch na libreto a hudbu současného českého autora Ivana Achera v hudebním nastudování Petra Kofroně a režii Michala Dočekala. Záznam z představení Sternenhoch mohou diváci zhlédnout ode dneška až do 26. Března příštího roku na webových stránkách www.operavision.eu.…

Číst dál…

Svoboda, revoluce, opera. Zahajovací koncert Národního divadla

 „Vo štvrtkovom podaní Sboru Národního divadla ani tak populárnemu kusu, akým je „zbor Židov“, nechýbala výpovedná hodnota a určite sa z neho nestala len „povinná jazda.“  „Svatopluk Sem pred obecenstvo predstúpil s absolútnym nadhľadom nad interpretovanou skladbou, s dokonale zvládnutou prácou s frázovaním, fondom a výrazom.“  „Že orchester Smetanovej hudbe rozumie sa potvrdilo aj na zahajovacom…

Číst dál…

Zahajovací koncert a nová opona pro Státní operu: Nová sezóna Národního divadla

Pražské Národní divadlo je na prahu nové sezóny – odstartuje ji zahajovací koncert ve čtvrtek 12. září od 19:00 hodin, kterým divadlo zároveň uctí 30. výročí sametové revoluce. Letošní leitmotiv výmluvně definuje podtitul Třicet let svobody: Hudba poroby, vzpoury a smíření. V historické budově zazní úryvky a scény z Janáčkovy opery Z mrtvého domu, z Verdiho Nabucca, Beethovenova Fidelia,…

Číst dál…

Operní Lolita. Jak uchopit podstatu krásy a ženské přitažlivosti

„Není to nymfomanie. Nabokov nabízí až filozofický pohled v tradici ruských autorů.“ „Skladatel knihu četl v autorově vlastním ruském překladu, který byl v Sovětském svazu v té době zakázaný.“ „Inscenační tradice ještě neexistuje, podle dirigenta jde o složitý úkol.“ Česká premiéra opery Lolita skladatele Rodiona Ščedrina je v rukou mladého ruského dirigenta Sergeje Nellera, slovenské režisérky…

Číst dál…

Per Boye Hansen: Opera není byznys – máme poslání

„Učinit operu přístupnou skutečně všem? Toho se dá dosáhnout pouze skrze umělecké obsahy a kvalitu.“ „Každá ze čtyř scén musí mít svůj jasný profil, ale uvnitř každého domu musí být přítomna rozmanitost.“ „Opera musí pojmout všechny formy umění – být zajímavá pro všechny lidi zajímající se o umění.“ Od srpna je uměleckým…

Číst dál…

Moc proti moci
Smetanův Dalibor z Prahy na Smetanově Litomyšli přesvědčil

„Odvážná slova Daliborova, vmetena do očí přímo králi Vladislavovi. Idea svobody a živelné lásky v tomto díle je vysoce nadčasová.“ „Najít dva vyrovnané představitele titulní role je pro inscenátory úspěch.“ „Potvrdila se stará divadelní pravda, že každý večer je vždy jiný, dvakrát se nikdy nevstupuje do téže řeky!“ Národní festival Smetanova Litomyšl…

Číst dál…

Aleš Březina: Charlotte měla na vytvoření kvašů jen červenou, žlutou a modrou

„Pozorovací talent Charlotty Salomon a její smysl pro humor jsem si zamiloval.“ „Řeším to jako všichni skladatelé, kteří jsou vytíženi dirigováním či jinými aktivitami.“ „Martinů obdivuji, ale pokud mne nějak ovlivňuje, pak asi podobně jako jiní velcí skladatelé, ne více, ne méně.“ Komorní operní muzikál „Charlotte: Tříbarevná hra se zpěvy“ nabízí…

Číst dál…

Dalibor. Trochu kontroverzní.

„Bučení bylo reakcí na krále Vladislava nořícího se do kouřící lázně.“ „Dalibor je příběhem o lásce, pravdě a právu, o ideálech a přátelství… A tím při všech dílčích inovacích naštěstí zůstal.“ „Jaroslav Kyzlink za dirigentským pultem volí věcnější a svižnější přístup, nepřehání patos.“ Smetanova hudba věnovaná pověsti o Daliborovi zůstává svá – romantická, noblesní, lyrická i hrdinská, s patosem…

Číst dál…

Jiří Nekvasil: Smetana je neskutečně niterný, moderní a inspirativní

„Co je velice zajímavé a důležité: každá ze Smetanových oper je úplně jiná.“ „Silnější inspiraci Wagnerem a vyrovnávání se s wagnerovským hudebním dramatem vidím v české operní tvorbě u Zdeňka Fibicha.“ „Hlavním motivem v opeře Dalibor je pro mě hudba.“ Pražské Národní divadlo dnes a v sobotu uvádí v premiéře novou inscenaci Smetanovy opery Dalibor. Za týden, ve…

Číst dál…

Smetanův Dalibor jako poslední premiéra sezóny Národního divadla

Dnes večer uvede Národní divadlo v Praze svoji poslední premiéru letošní sezóny – Dalibora Bedřicha Smetany. V roli rytíře Dalibora se alternují oceňovaní slovenští tenoristé Peter Berger a Michal Lehotský. Vladislava, krále českého ztvární Adam Plachetka a Svatopluk Sem. Miladou budou Dana Burešová a Kateřina Hebelková, Jitkou Veronika Holbová a Alžběta Poláčková, o Beneše se podělí Jiří…

Číst dál…

Dana Burešová: Svoje role vnímám jako poznávání lidských osudů

„Milada je těžká role, taková vypečená, špekózní.“ „S panem dirigentem Bělohlávkem se pracovalo tak nádherně, že na to stále dodnes s láskou vzpomínám.“ „Co má přijít, to přijde. Nemám vysněné role. Ale Taťána z Oněgina byla druhá kůže. Jen jsem si ji natáhla a žila v ní.“ Národní divadlo v Praze přichází s dalším typicky českým…

Číst dál…

Smetanův Dalibor let šedesátých

„Prvotřídní nastudování českých oper byla v té době v Praze na běžném repertoáru, stala se vzorovými pro další léta a desetiletí.“

„Nejen v Edinburghu, ale i pro velkou část české hudební veřejnosti vzbudil senzaci mladý Vilém Přibyl, ještě poněkud neznámý, ale svým uměním strhující.“

„Krombholcova zvuková velkorysost a nasazení nás přenášejí velmi působivě do dramatického děje.“

Do naší sběrné rubriky NahrávkaPlus přidáváme Dalibora Bedřicha Smetany. Není to sice u příležitosti nějak zakulaceného výročí jeho premiéry, tu měl 6. května 1868 v pražském Novoměstském divadle v rámci oslav spojených s položením základního kamene Zlaté kapličky, ale proto, že právě v těchto dnech vrcholí přípravy nové inscenace, kterou chystá Národní divadlo v Praze v režii Jiřího Nekvasila. Premiéry jsou ve čtvrtek a v sobotu, 27. a 29. června, a novinka se pak vzápětí představí i na festivalu Smetanova Litomyšl o týden později. Pro referenční nahrávku tohoto titulu jsme ovšem sáhli půl století do historie.

Číst dál…

Radim Vizváry: Režisér si musí být vědom každé notičky

„Láska ke třem pomerančům je pro mě srdeční záležitost.“ „Jako režisér jsem od toho, abych motivoval, hlídal a dovedl je k tomu nejlepšímu výkonu.“ „Prvky commedie dell’arte jsem výrazně potlačil. Prostě ji v Prokofjevově díle tolik necítím…“ Pohádkou pro dospělé nazývá Radim Vizváry Prokofjevovu operu Láska ke třem pomerančům, za jejíž čerstvou, úspěšně přijatou…

Číst dál…

Štefan Margita: Škoda, že mi toho Wagner nenapsal víc

„Cestu k Wagnerovi jsem si vyhledal postupně.“ „Pokud už si člověk troufne na Tamburmajora ve Vojckovi, pak se může vrátit i k romantičtějšímu Wagnerovi.“ „Pěveckou náročnost wagnerovských rolí dělá jejich délka – a také hutnost orchestru, který zpěváky nešetří.“ Pražské Národní divadlo připravilo do Fora Karlín na čtvrtek a neděli koncertní provedení Wagnerova Zlata…

Číst dál…

Libuše zůstává ve zdech Národního divadla

„Opera Libuše není dlouhá, není nudná.“ „První premiéře vévodil Adam Plachetka jako Přemysl.“ „Pražská inscenace vrcholí vizí postavení Národního divadla. Brněnská inscenace hledí dál.“  Nová inscenace Smetanovy Libuše v pražském Národním divadle příjemně oživuje starou pověst, ukazuje, že v této opeře lze vyzdvihnout lidský rozměr a že pro ni Smetana našel nádhernou hudbu,…

Číst dál…