KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Listopadové premiéry jednoaktovek Schönberga a Weilla ve Státní opeře english

Diváci Státní opery mohou zhlédnout operní jednoaktovky Očekávání Arnolda Schönberga a Sedm smrtelných hříchů Kurta Weilla. Představí je ve svém zpracování režisérka Barbora Horáková Joly. Hudebního nastudování se ujal Jiří Rožeň. Premiéra obou děl v jednom večeru je plánovaná na 26. listopadu. V Sedmi smrtelných hříších se objeví také mezzosopranistka Dagmar Pecková, která se v posledních letech interpretaci Weillových děl pravidelně věnuje.

Satira o „smrtelných hříších“ zazněla poprvé v Paříži roku 1933. Brechtovu krutě jízlivému příběhu dodal Kurt Weill patřičný nadhled, a to inspirací jazzem a kabaretní hudbou, která pro něj byla typická. V roli hlavní hrdinky Weillova díla se na jeviště Národního divadla vrací Dagmar Pecková. „Pro mne osobně je role Anny splněným snem – Kurta Weilla a Bertolta Brechta miluji. Takže když mi volala režisérka Bára Horáková s nabídkou role Anny, byla jsem doslova radostí bez sebe,“ říká pěvkyně a doplňuje, že téma celého díla, kdy se Anna dostává do rozporu sama se sebou, je zpracováno velmi sugestivně a je tak aktuální i v dnešní náročné době.

V monodramatu Arnolda Schönberga Očekávání je Weillovo ženské téma obráceno naruby. Nabízí totiž pohled do „světa v ženě“ – opera je jediným souvislým monologem postavy nazvané prostě – Žena, v němž prožívá obrovské spektrum protikladných emocí ze ztráty milovaného muže. Pěvecky velmi náročnou hlavní roli ztvární sopranistka Petra Alvarez Šimková. Schönbergova libretistka, básnířka a lékařka Marie Pappenheim zasadila ženin monolog do prostředí tajemného nočního lesa, který svou atmosférou a motivy nabízí široké možnosti výkladu. „Od Weillova ‚operního kabaretu‘ se Schönbergovo monodrama liší nejen tématem, ale zcela zásadně i vypjatým expresionistickým hudebním jazykem, umocňujícím a zhmotňujícím to, čím žena ve svém nitru prochází,“ vysvětluje dramaturgie s tím, že Očekávání patří ke klíčovým dílům operní moderny a je historicky spjaté s Prahou, dokonce přímo s dnešní Státní operou – původně Novým německým divadlem. Zde totiž mělo v roce 1924 pod taktovkou tehdejšího šéfa opery Alexandra Zemlinského svou světovou premiéru.

„K hudbě celého dvacátého století, tedy i k operám této doby, mám velmi vřelý vztah. Jsem moc rád, že tato díla mohou nyní zaznít i v Praze,“ zve na představení dirigent Jiří Rožeň. Premiéry Očekávání / Sedm smrtelných hříchů se konají 26. a 28. listopadu, reprízy 5., 8. a 15. prosince ve Státní opeře.

Foto: Zdeněk Sokol

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky