Vítěz letošního ročníku prestižní soutěže ARD v Mnichově dechový Alinde Quintet vystoupí ve čtvrtek 21. listopadu v rámci podzimní řady Třeboňských nocturn. Na druhém abonentním koncertu pořádaném v třeboňském Divadle J. K. Tyla přednese soubor díla Zemlinského, Foerstera, Milhauda a Hallama. Dechový soubor s názvem Alinde Quintet založený v roce 2019 uspěl za svoji dosavadní krátkou…
Festival Silberbauerovo hudební Podyjí ukončily dvě světové premiéry
„Koncert měl název ‚Pocta velkým českým skladatelům‘ a zazněla i díla klasická, v úpravě pro dechové kvinteto.“
„V interpretaci vynikla zvukomalebnost a postupně i dravost zvířecího světa, stejně jako živočišná radost ze života.“
„V některých pasážích byla úprava přesvědčivější než originál.“
Poslední koncert festivalu Silberbauerovo hudební Podyjí se uskutečnil v městečku Röschitz v dolnorakouském kraji Weinviertel. Je tam půvabný a milý kostel se Silberbauerovými varhanami, na které hrála Kateřina Málková ve spolupráci s tělesem Belfiato Quintet. Pro tento dechový soubor a varhany a přímo na objednávku tohoto festivalu napsali skladby Robert Fuchs a Lukáš Sommer. Účastníci koncertu tak byli svědky hned dvou světových premiér.
Ullmann, Klusák, Zemlinsky. Zajímavé záměry v Mariánských Lázních
Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně v říjnu nabídne celkem dva orchestrální pořady v domovském Společenském domě Casino. V rozestupu dvou týdnů se nejprve 11. října představí polští umělci interpretující reprezentativní kompozice stylu romantismu, druhý koncert nabídne nevšední dramaturgické spojení skladeb Viktora Ullmanna, Jana Klusáka a Alexandera Zemlinského. První říjnový koncert mariánskolázeňského orchestru nabídne výpravu…
Poklad v tónech. Simona Šaturová a Marek Kozák na Broumovsku
„Pěvkyně znamenitě prezentovala své umění vkusného hereckého ztvárnění.“
„Simona Šaturová a Marek Kozák předvedli i tento výběr s mistrovským citem pro detail a opět s pochopením pro jejich styl a interpretační potřeby.“
„Mistrovské ruce Marka Kozáka však proměnily ‚těžké noty‘ v impozantní hudební zážitek.“
V sobotu 17. srpna se v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Za poklady Broumovska uskutečnil další z řady pozoruhodných koncertů. Konal se v malebném prostředí kostela sv. Máří Magdalény v Božanově, který náleží do unikátní skupiny sakrálních staveb Broumovska, spojených s tvorbou architektů otce a syna Dientzenhoferů. Na koncertě vystoupila renomovaná sopranistka Simona Šaturová, kterou na klavír doprovázel výrazný představitel mladší generace našich klavíristů Marek Kozák. Váženým hostem večera se stala skladatelka Sylvie Bodorová, jako autorka díla s názvem Tři žalmy. Její kompozice zazněla v závěru koncertu a byla i pozoruhodným dramaturgickým zpestřením klasického repertoáru.
Stoletá Lyrická symfonie aneb Zemlinsky mezi Almou a Gustavem
„Zemlinského hudba je postupně objevována, po roce 1990 i v tuzemsku. Další pozitiva přinesl nedávno končený projekt Musica non grata.“
„Jeho hudba je nejkrásnější, když vyjadřuje beznaděj.“
„Ženský a mužský hlas vedou milostný dialog. Hudba doříkává mnohé další.“
Rakouský skladatel a dirigent Alexander Zemlinsky patří nezanedbatelným způsobem do hudebních dějin Prahy. Od roku 1911 vedl šestnáct let operní soubor Nového německého divadla, ve dvojjazyčném městě významný protějšek českého Národního divadla. V československé metropoli vznikla a před sto lety, 4. června roku 1924, měla premiéru Lyrická symfonie na verše Rabindranátha Thákura, jeho stěžejní koncertní dílo. Nahrávka dirigenta Bohumila Gregora z druhé poloviny 80. let je nadále jediná tuzemská. A stále podnětná.
Lieder Society uvádí Jarní koncert Mladého salónu
Spolek Lieder Society věnující se uvádění zejména písňového repertoáru realizuje druhým rokem koncertně-vzdělávací platformu s názvem Mladý salón. Jeho loňské frekventantky se veřejnosti představí na Jarním koncertu, který se uskuteční 29. května od devatenácti hodin v Praze, ve vršovickém divadle Mana. Mladý salón, který zaštiťuje spolek Lieder Society, vytváří prostor pro mladé…
Markéta Cukrová v Opavě s mimořádně poutavým písňovým vyprávěním
„Měkké a rozezpívané pojetí s přesně vystavěnou gradací Mahlerově sentimentální větě Blumine opravdu slušelo.“
„Poetické příběhy Berliozových písní Markéta Cukrová vylíčila, jako by byly napsány přímo pro ni.“
„Provedení Zemlinského symfonie ukázalo, proč má cenu chodit na koncerty za skladbami, které z přímé posluchačské zkušenosti neznáme.“
Janáčkova filharmonie v pátek 17. května zahrála v Opavě. První abonentní koncert se konal v nejstarším opavském kostele sv. Václava. Sólistkou večera byla mezzosopranistka Markéta Cukrová, filharmoniky vedl španělský dirigent Jaume Santonja. Na programu byla díla Gustava Mahlera, Hectora Berlioze a Alexandra Zemlinského.
Sezona Opery Národního divadla a Státní opery vyvrcholí festivalem Opera Nova
Interaktivní a moderní, český i světový – takový bude letošní ročník festivalu Opera Nova, který se uskuteční mezi 14. a 22. červnem v Praze. První dva ročníky festivalu se uskutečnily v letech 2018 a 2019. Letos přináší Opera Nova do Prahy nejen řadu operních novinek, ale i inovativní festivalový koncept, který propojuje operní tvorbu s dalšími druhy moderního…
Ostrava v Opavě. Pohostinský cyklus s Janáčkovou filharmonií zahájí s Markétou Cukrovou
V závěru koncertní sezony a napříč létem pořádá Janáčkova filharmonie Ostrava abonentní koncerty v Opavě, tamním kostele sv. Václava. První z nich se uskuteční 17. května a jeho protagonisty budou mezzosopranistka Markéta Cukrová a dirigent Jaume Santonja. První opavský koncert rozezní tóny Mahlerovy Blumine, inspirované letní přírodou, niterné Písně letních nocí Hectora Berlioze v provedení přední české…
Ullmannovské slavnosti 2024. Když nazrál čas…
„Abychom mohli plně docenit Ullmannův přínos, musel nejprve čas milosrdně zmírnit četné křivdy minulosti, utišit národnostní nesváry a hraniční spory.“
„Ruce nad celou akcí s přirozeným šarmem a nezdolným odhodláním drží od počátku zejména dvojice noblesních dam – Jana Galášová a Magdalena Živná.“
„Ve skvělém, zasvěceném a přímo strhujícím podání Fama Quartet zazněla díla židovských autorů, kteří měli k Viktoru Ullmannovi blízko.“
Aby se mohly uskutečnit některé věci, je třeba, aby pro ně nazrál čas. A je to právě tato naše doba, paradoxně plná tragických událostí a zvratů, v níž nastal ten správný okamžik pro vznik nového hudebního festivalu Ullmannovské slavnosti. Letos se v Českém Těšíně a polském Cieszyně, které na jeho pořádání od počátku partnersky spolupracují, konal již jeho čtvrtý ročník.
Neklidný Evropan. Čtení o Viktoru Ullmannovi v češtině
„Od zmapování všeho, co komunistický režim, skrytě antisemitský, lidem zatajoval, byl už později jen krůček k pořadatelské ochotě a nakonec i k rozhodnutí přeložit knihu o něm.“
„Autorovi se daří propojovat odkazy na prameny s reálnými detaily, zachycovat běžné životní peripetie vedle uměleckých zážitků a osobnostní vývoj v souvislosti s hudebním zráním.“
„Přidáním aktuálních statí vzniká autorem zmiňovaná ´jiná kapitola´, obohacená o fakta, která v době vzniku knih nebyla ještě známá a přístupná, kapitola potřebná pro pohled z odstupu.“
Život Viktora Ullmanna, rakousko-česko-židovského skladatele, kapelníka a sbormistra Nového německého divadla v Praze, se uzavřel v šestačtyřiceti letech. Stalo se tak v říjnu 1944 v Osvětimi, po dvouročním pobytu v terezínském ghettu. Jeho jméno dnes už není úplně neznámé…
Svatá Zuzana a Florentinská tragédie. Dvě opery z projektu Musica non grata
„Svatá Zuzana pojednává o jeptišce, která za noční meditace v kostele před oltářem propadá do transu.“
„Pěvecké hlasy byly zvoleny šťastně. Klementina Lucie Hilscherové předvedla báječný vývoj charakteru od konejšivé sestry k výrazu obav až k závěrečnému odsouzení.“
„Manželé zjišťují, že jsou si stále atraktivní.“
Opera Národního divadla a Státní opera uzavřely závěrem týdne čtyřletý projekt, připomínající pod názvem Musica non grata kompoziční tvorbu autorů a autorek pronásledovaných nacistickým režimem. Mezi skladatele se vztahem k hudebnímu prostředí první Československé republiky byl zařazen i Paul Hindemith, jehož jednoaktovka Svatá Zuzana zazněla na pražském jevišti dne 6. dubna opět po 101 letech od premiéry v Novém německém divadle. Druhou operou plně navštíveného večera byla Florentinská tragédie od Alexandra Zemlinského. Orchestr Státní opery dirigoval Karsten Januschke, koncertním mistrem byl Michal Sedláček, sbor připravil Adolf Melichar.
Zakončení projektu Musica non grata
Ve dnech 5. až 7. dubna 2024 se Závěrečným víkendem Musica non grata uzavře čtyřletý projekt Opery Národního divadla a Státní opery věnovaný hudebnímu odkazu skladatelů a skladatelek se vztahem k hudebnímu prostředí první Československé republiky, pronásledovaných nacistickým režimem. Během čtyř let nabídl cyklus Musica non grata více než sto padesát operních a operetních…
VÝHERCI VSTUPENEK:
Florentinská tragédie a Svatá Zuzana v Národním divadle
Čtyřletý projekt Musica non grata, který oživuje umělecký odkaz skladatelů meziválečného Československa pronásledovaných nacistickým režimem či jiným způsobem perzekvovaných, vyvrcholí závěrečným víkendem od 5. do 7. dubna v pražské Státní opeře. Na programu bude poslední uvedení komické opery Šaty dělají člověka Alexandra Zemlinského v režii Jetske Mijnssen a revuální operety Paula Abrahama Ples…
Zuzana Marková ve Frankfurtu ztvární dvojroli v raritní Zemlinského opeře Der Traumgörge
Frankfurtská opera uvede 25. února vůbec poprvé inscenaci opery Der Traumgörge Alexandera Zemlinského. Podílí se na ní mladá česká sopranistka Zuzana Marková, která se do Frankfurtu vrací již poněkolikáté. A ujme se dokonce dvou rolí najednou. Inscenace vzniká v hudebním nastudování německého dirigenta Markuse Poschnera, v režii Tillmanna Köhlera. Titulní roli zpívá americký…
Dětský workshop, komorní hudba i filmový soundtrack k mání v Plzni
Plzeňská filharmonie v příštím týdnu nabídne tři pořady v rámci tří dní. 13. února komplexní hudební dílnu pro děti, zejména předškolního a mladšího školního věku, svátek sv. Valentýna se ponese ve znamení umění souboru Alinde Quintet a nejslavnější hity skladatelského velikána filmové hudby Ennia Morriconeho zazní 15. února. Pro sezonu 2023/24 Plzeňská filharmonie připravila…
Pohledem Petra Vebera (52)
Klasici aneb Kdo se tam dostane
„Klasikem je Smetana, i když zaznívají hlasy, že inscenovat jeho opery je kvůli jejich příběhům obtížné a že na ně lidé ani nechtějí moc chodit.“
„I když pro odezvu poměrně širokého publika nějaké silné podněty jejich hudba tak snadno nenabízí, tak třeba ještě jejich čas přijde…?“
„Kdo další vstoupí po slavné české skladatelské čtveřici a několika jejich souputnících s fanfárami na pomyslný Olymp, nebo se tam, což je pravděpodobnější, tak nějak nenápadně objeví?“
Debaty a úvahy o tom, kdo ze žijících nebo nedávno zesnulých skladatelů se jednou stane klasikem, kdo se dostane do kánonu uznávaných za ty nejvlivnější a nejdůležitější, tedy i nadále hrané, jsou ošemetné. Vzpomeňme na autory minulosti, objevené až mnohem později, ale i na oslavované…
Dozvuky romantismu v Salónu Celetná
Rachmaninova, Berga a Zemlinského propojí koncert v ryze salonních kulisách. Díky nadaci Stadler-Trier Music Foundation a spolupráci spolků Vážný zájem a Lieder Society mají diváci možnost poslechnout si 19. října recitál třiadvaceti písní, které je přenesou do doby na přelomu minulých století – romantismu a jeho dozvuků. Večer se uskuteční v Salónu Celetná dnes od devatenácti…
Beau soir Simony Šaturové a Marka Kozáka
„Program zahájila Šaturová výběrem čtyř písní z odkazu Franze Schuberta, které dramaturgicky uspořádala do čtyř kontrastních nálad.“
„Kozák hrál úvodní část Scherzo z hudby k dramatu Sen noci svatojánské, op. 61 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho v rychlém tempu, podobném motu perpetuu, vitálně a s bravurou.“
„Šaturová byla báječná ve tvorbě a rozvíjení tónu, v jeho pučící dynamice a následném útlumu.“
V nedělní večer 15. října se v památné síni Novoměstské radnice v Praze konal písňový koncert první umělecké kategorie. Protagonistkou této mimořádné události byla sopranistka klasického koloraturního repertoáru, famózní Simona Šaturová. Operní a koncertní pěvkyně sklízí ovace na prestižních festivalech v Evropě – v Salcburku, Lucernu, Římě, za kanálem v Edinburghu i v zámoří v Oregonu či Tanglewoodu. A samozřejmě i doma, ve svém rodišti na Bratislavských hudebních slavnostech a na Pražském jaru. Klavírní doprovod zajišťoval Marek Kozák. Absolvent HAMU ze třídy profesora Ivana Klánského sklízí už pár let úspěchy na domácích koncertních pódiích, vesměs kvitovaných laickým publikem i odbornou kritikou.
Esence romantismu Jitkou Čechovou a Martinem Prokešem pečlivě vycizelovaná
„Jitka Čechová pořad proložila třemi špičkovými díly pro sólový klavír.“
„Národnostně zaměřený návštěvník by možná zalitoval, že se zpívalo jenom německy a francouzsky, ale z uměleckého hlediska byl výběr bezchybný, zachovával pestrost i jednotící linku.“
„Martin Prokeš má komorní projev a je zřetelné, že vyrůstal na duchovní hudbě. Neopanovává prostor a neuslyšíme od něj velké drama, zato pečlivě promýšlí i detaily a jeho největší síla je v dlouhých ztišených soustředěných pasážích.“
Mezinárodní hudební festival Lípa Musica dospěl do závěrečné třetiny. Na českolipském koncertu v sobotu 7. října dvě klíčové osobnosti pořadatelského týmu vystoupily v roli interpretů.
Vokální večery festivalu Lípa Musica. Zazpívá i ředitel festivalu
Dvacátý druhý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica vstupuje se začátkem října do své druhé poloviny. Na svém programu má dva mimořádné vokální projekty. V úterý 3. října se festival opět představí v Sasku, druhý letošní koncert německé kapitoly se uskuteční v Großschönau. Místní evangelicko-luteránský kostel rozezní nastudování Pašijí soudobého estonského skladatele Arva…
Až na konec světa (19)
Sloužit vždy připraven.
Hudební skladatel a politický chameleon Fidelio Fritz Finke
„Vytvořil poměrně rozsáhlé dílo, jenomže jeho životní pouť byla v řadě zlomových chvil zavrženíhodná.“
„Horlivost myšlenkám národního socialismu projevoval ochotně; zároveň se zasloužil o to, že Pražská konzervatoř nebyla během válečných let uzavřena.“
„Za svoji novou kariéru v NDR, pro niž provedl názorový obrat o 180 stupňů, musel Finke projevit vděk.“
V podloží cyklu, mapujícího příběhy našich hudebně zaměřených spoluobčanů židovského či německého původu, se skrývá špetka nostalgie. Proč se dějiny ubíraly tak klikatě, že tito nadaní lidé museli odejít? Jak to, že neprojevili zájem se vrátit zpět? Čím to, že jsme na ně zapomněli? Proto, že jejich umělecký vklad nebyl významný? Anebo už z podvědomé nechuti k těm, kteří vyzařovali jinakost?
Monumentální Písně z Gurre ve Státní opeře
Dnes uplynulo 102 let od české premiéry kantáty Arnolda Schönberga Písně z Gurre. Uskutečnila se v Novém německém divadle, dnešní Státní opeře. A právě na toto jeviště se titul vrátí 20. června. Mohutný hudební aparát čítající na 250 umělců, ve kterém spojí síly Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR), Norský rozhlasový orchestr (KORK), sólisté a Český filharmonický sbor Brno se…
ČRo D-dur: České a Německé requiem, Ráj a Peri i Verdiho opery
„Jediná a vynikající Ančerlova nahrávka Českého requiem Ladislava Vycpálka, skladby z roku 1940 s podtitulem Smrt a spasení, komponované na české texty ze Starého i Nového zákona.“ „Středeční večer bude patřit oratoriu Ráj a Peri Roberta Schumanna. Právě toto dílo se nyní aktuálně po více jak 25 letech dostává na program České filharmonie.“ „Zcela nová nahrávka…
Klasika v souvislostech (49)
Max Reger mezi Bachem a Wagnerem
„Regerův hudební styl spojuje zdánlivě nespojitelné vlivy Bacha a Wagnera do originálního hudebního jazyka, který se dívá dopředu, ale je také nerozlučně spjatý s minulostí.“
„Regerův přístup k duchovní hudbě byl zcela jistě ovlivněn tím, jak obdivoval Bacha, který byl luterán. Současně byl ovšem ovlivněn i tím, že sám pocházel z katolické rodiny a považoval se za stoprocentního katolíka.“
„Jeho renesance a znovuobjevení úplně nepřišly – a je otázkou, zda přijdou, jako přišly třeba u Mahlera a pak i u jiných autorů z přelomu století, třeba Alexandera Zemlinského…“
Napsal mnoho skladeb pro sólový nebo čtyřruční klavír, přes třicet orchestrálních děl, desítky písní a duchovních skladeb, klavírní koncert, několik houslových koncertů, baletní suitu, mnoho a mnoho komorní hudby… a bezmála čtyřicet opusů pro varhany. Max Reger, od jehož narození se připomíná 19. března 2023 rovných 150 let, se přitom v povědomí publika postupně stal maximálně tak komponujícím varhaníkem, ale ještě spíše jen pouhým jménem. Zaslouženě? Neprávem? A proč?
Až na konec světa (13)
Nadějný virtuóz z Libně.
Klavírista, recenzent a spisovatel Hermann Grabe
„Múzou štědře políbený Hermann se na prahu 20. století narodil do prostředí, které mu umožňovalo všestranná studia.“
„Ve druhé polovině 30. let se Grabe připravoval na evropské turné; měl hrát na klavír, na cembalo i na clavichord a mezi skladbami číst úryvky ze svých povídek.“
„Zemřel v New Yorku jako šestačtyřicetiletý, zdeptaný poznáním, že Praha jeho mládí, kde vedle sebe žili Češi, Němci a židé, už neexistuje.“
Příběh vzdělaného muže a nadaného interpreta, který se v Praze přátelil s Maxem Brodem a v New Yorku učil po boku Rudolfa Firkušného, se z galerie postav tohoto cyklu vymyká. Většina z našich opomenutých krajanů se sice v této zemi narodila, ale osud je brzy zavál do světa, odkud se k nám už nevraceli. Hermann Grabe, narozen 6. května 1903, zde naopak setrval tak dlouho, jak jen to bylo možné. Prožil tu, většině českého publika bohužel neznámá, zato však rozhodující léta svého vyzrávání.
V příští sezoně v Praze devět operních premiér, včetně novinky Jana Kučery
„V březnu se bude konat premiéra nového nastudování Dvořákovy Rusalky pod taktovkou Tomáše Netopila, na květen 2024 divadlo plánuje premiéru Smetanova Tajemství v režii Ondřeje Havelky.“ „Národní divadlo chystá večer, ve kterém zazní Pucciniho komedie Gianni Schicchi a před ní novinka s názvem Don Buoso. Jan Kučera složil ´černou operní komedii´ s režisérem a libretistou…
Zemlinského komedie Šaty dělají člověka po 101 letech ve Státní opeře
V pátek 24. a v neděli 26. února se v pražské Státní opeře uskuteční premiéry nového nastudování opery Šaty dělají člověka od Alexandra Zemlinského. Režie tohoto titulu na pomezí komedie a alegorické pohádky se ujala nizozemská režisérka Jetske Mijnssen, hudebního nastudování litevská dirigentka Giedrė Šlekytė. V titulních rolích se představí americký tenorista Joseph Dennis, který je sólistou Semperovy…
Zemlinského kvarteto uzavře letošní sérii 4plus s Radimem Sedmidubským
Koncertní série 4plus, kterou pořádá Zemlinského kvarteto v Městské knihovně, končí ve středu 14. prosince. Jako host vystoupí violista Radim Sedmidubský, zakladatel Škampova kvarteta a profesor Pražské konzervatoře. Zazní dva violové kvintety, nepříliš hraný, ale ceněný kvintet Ludwiga van Beethovena op. 29 a fragment violového kvintetu Alexandera Zemlinského a od něj ještě Smyčcový kvartet…
Zemlinského kvarteto s klarinetistkou Karin Dornbusch
Karin Dornbusch, významná švédská klarinetistka žijící ve Švýcarsku, vystoupí ve středu 2. listopadu na čtvrtém koncertě série 4plus, kterou pořádá Zemlinského kvarteto v Městské knihovně. Ve druhé půli koncertu zahrají jednu z nejznámějších komorních skladeb Johannesa Brahmse, kvintet pro klarinet a smyčcové kvarteto. Ten olemují kvartety Josefa Haydna a Alexandera Zemlinského. Koncert je od…