Operně nabitý závěr listopadu zažívá mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, která současně vystupuje v inscenaci Bizetovy Carmen v bratislavském Slovenském národním divadle a ve Verdiho La traviatě, kterou uvádí Semperova opera v Drážďanech. V závěru roku se Pučálkové dočká i české publikum, ale ještě předtím vystoupí v Salcburku. V sérii představení Verdiho La traviaty, kterou Semperova opera v Drážďanech zařadila na program…
Štěpánka Pučálková androidem na úvod drážďanské sezony
„Příběh o tajuplném kapitánovi pojala režisérka Florentine Klepper z perspektivy Senty, kterou ztělesňují Senty hned dvě.“
„Role Ascania se skvěle zhostila Štěpánka Pučálková. Pouze označení ‚kalhotová‘ je v tomto případě nepřesná, protože je oblečená jako robot.“
„Barbora Horáková Joly připravila nápaditou a vtipnou inscenaci.“
Rtuť teploměru se v centru Florencie na Labi, jak se Drážďanům přezdívá, vyšplhala na pětatřicet stupňů Celsia. V okolí Semperovy opery je navíc hodně dusno kvůli horkým hlavám účastníků jednoho z posledních předvolebních mítinků. V podvečer se sice vzduch už netetelí, vzrušením a radostí se ale nejspíš chvěje nejeden návštěvník mířící přes Divadelní náměstí do jednoho z nejkrásnějších divadel v Německu. Semperova opera totiž společně s orchestrem a sborem Staatskapelle zahajuje novou sezónu 2024/2025, navíc s novým uměleckým vedením a ještě před prvními koncerty pod taktovkou Daniela Gattiho uvedla dvě atraktivní operní představení.
‚Zběsilý‘ Benvenuto Cellini téměř po století v Drážďanech, v režii Barbory Horákové
Velká opera Hectora Berlioze Benvenuto Cellini, která měla poslední premiéru v Drážďanech v červnu 1929, se v sobotu 29. června vrací na jeviště Semperovy opery v novém nastudování. Umělecký ředitel Peter Theiler pro tuto poslední novou inscenaci sezony opět angažoval režisérku Barboru Horákovou Joly, která za dobu svého působení v Saské státní opeře Drážďany uvádí…
Kam za operou? Do Vídně
„Vídeňská státní opera v sezóně 2024/25 uvede šest nových premiér.“
„Na repertoáru je dalších devětatřicet oper, což řadí Vídeňskou státní operu k divadlům s největším repertoárem na světě.“
„V tak velkém repertoáru samozřejmě vystupují desítky renomovaných operních pěvců současnosti.“
Intendant Vídeňské státní opery Bogdan Rožčič veřejnost v neděli 28. dubna seznámil s příští operní a baletní sezónou. Prezentace to byla velkolepá, však také vstupenky byly velice rychle vyprodány. Celé více než dvouhodinové matiné doprovázel orchestr Vídeňské státní opery pod taktovkou Ashera Fische.
Arnheiður Eiríksdóttir: Publikum musí pocítit, co je pravdivé
„Soustředím se na to, abych divákům zprostředkovala něco autentického“
„Líbí se mi, když se moje postavy mohou učit jedna od druhé.“
„Part Skladatele musíte znát opravdu velmi dobře a najít způsob, jak ho zpívat, aby to neznělo jako rytmické cvičení.“
Původem islandská mezzosopranistka, sólistka Opery Národního divadla Arnheiður Eiríksdóttir si za pár let v Zlaté kapličce stihla získat přízeň pražského publika i kritiky. Ona sama říká, že se v Praze cítí jako doma a že Češi a Islanďané toho mají hodně společného. Držitelka Ceny Thálie (2023) za roli Oktaviána (Růžový kavalír) je na jevišti nepřehlédnutelná, a to jak pěvecky, tak svým mimořádně přirozeným hereckým projevem. Na diváky se přitom snaží přenést co nejpřesvědčivější emoci a nepolevit z hudební kvality – i když je operní provoz často plný kompromisů.
Zuzanka už není ta hodná holka. Nová inscenace Figarovy svatby si pohrává s dvojsmysly libreta
„Jekatěrina Krovatěva učarovala lehkostí a jemností svého hlasu a osobitým hereckým projevem.“
„Kdyby každý z diváků chtěl takto bez respektu vyjadřovat názor, propukla by v hledišti bouře.“
„Zcela bez soucitu hrabě plivne na Zuzanu, která v této inscenaci zcela pozbyla své vychytralosti a věrnosti.“
Základní kus operního repertoáru, Figarova svatba Wolfganga Amadea Mozarta, byl předveden v novém kabátě. Postaral se o to soubor pražského Národního divadla v čele s režisérkou Barborou Horákovou Joly. Šéfkou hudební stránky inscenace se stala Julia Jones. Premiéra se uskutečnila v pátek 9. června 2023 a do značné míry překvapila.
Figarova svatba ve Stavovském divadle v podání dámského tandemu
Premiérou nového nastudování Mozartovy Figarovy svatby 9. a 11. června se ve Stavovském divadle pomyslně dovršuje „Da Ponteho cyklus“ (Don Giovanni, Così fan tutte, Figarova svatba) nových mozartovských inscenací. Představení v režii Barbory Horákové Joly diriguje Julia Jones. Na vzniku opery se podílí ženský tandem – mezinárodně uznávaná anglická dirigentka Julia Jones…
La traviata v Drážďanech – Violetta v pasti
„Co se týče scénického ztvárnění, může nás potěšit, že bylo svěřeno česko-švýcarské režisérce Barboře Horákové Joly.“
„Pokud předehrou měli být diváci že upozornění, že zážitek, který je před nimi, nebude ani příjemný, ani příliš hezký na pohled, pak je třeba konstatovat: povedlo se.“
„Přes uvedené výhrady jsem přesvědčen, že je tato pobloudilá Violetta nejspíš odsouzena k značnému a možná i dlouhodobému diváckému úspěchu. Nezbývá než jí ho přát.“
Drážďanská Semperova opera přistoupila k novému nastudování Verdiho operní stálice La traviaty. Po třinácti letech, kdy bylo na repertoáru nanejvýš úspěšné zpracování Andrease Homokiho, šanci dostala režisérka Barbora Horáková Joly ve spolupráci s dirigentem Leonardem Sinim. Premiéra se konala 2. října a nabídla verzi příběhu sledovaného z pohledu samotné Violetty.
Národní divadlo a Státní opera mají nové hudební ředitele – Roberta Jindru a Andrije Jurkevyče
„První inscenací, kterou po nástupu do funkce Jindra nastuduje, bude Dvořákova poslední opera Armida, v Národním divadle na repertoáru po třiceti letech.“ „První novou inscenací sezony je už 16. září revuální opereta Ples v hotelu Savoy od Paula Abrahama, na 6. října je ohlášena premiéra opery Švanda dudák od Jaromíra Weinbergera.“ „Inscenaci…
Aida v Drážďanech. Pozlacený pozdrav z dávných časů
„K projektům pana šéfdirigenta jsou tradičně zváni exkluzívní pěvečtí hosté, takže březnová Aida slibovala stát se skutečnou událostí operního světa.“ „Tentokrát jako by se Katharina Thalbach opravdu spoléhala jen na svůj profesionální um posílat protagonisty na jeviště ve správný okamžik a zase je nechat odcházet.“ „Nová drážďanská Aida zkrátka zůstala kdesi…
Očekávání splnilo jen Očekávání. Snad.
„Interpretovat hudební grotesku vyžaduje zkušenost několika hudebních žánrů a tu zatím Rožeň nemá.“ „To, co vytvořila režijní koncepce Barbory Horákové Joly na jevišti, nebyla ani groteska. Její režijní koncepce se dá nazvat jedním slovem – binec.“ „Jde o velmi těžkou roli, kde během celé půlhodiny prakticky není jediné místo, kdy by si…
Dagmar Pecková: Hříchy u člověka existují, co je na Zemi
„Od Brechta jsme na takové věci zvyklí, on vždycky pojímal vážná témata podobným způsobem.“
„Vždycky je jednodušší si přípravu nějaké inscenace udělat jednodušší tím, že se lidé, kteří na ní pracují, mají rádi.“
„Takže jsem poděkovala za role tetiček a babiček a řekla jsem si, že tímto způsobem pokračovat nemíním. Začala jsem si dělat vlastní věci.“
Opera pražského Národního divadla naplánovala na 26. a 28. listopadu a pak i na několik dalších termínů projekt, ve kterém se potkávají na jevišti Státní opery dva různé hudební i divadelní světy, ztělesňované skladateli Arnoldem Schönbergem a Kurtem Weillem…
Listopadové premiéry jednoaktovek Schönberga a Weilla ve Státní opeře
Diváci Státní opery mohou zhlédnout operní jednoaktovky Očekávání Arnolda Schönberga a Sedm smrtelných hříchů Kurta Weilla. Představí je ve svém zpracování režisérka Barbora Horáková Joly. Hudebního nastudování se ujal Jiří Rožeň. Premiéra obou děl v jednom večeru je plánovaná na 26. listopadu. V Sedmi smrtelných hříších se objeví také mezzosopranistka Dagmar Pecková, která…
Jedenáct operních premiér pražského Národního divadla
„Čtyřletý cyklus Musica non grata pokračuje na podzim třídenním festivalem věnovaným Alexanderu Zemlinskému.“ „Režie Káti Kabanové a Plamenů se ujme Calixto Bieito, jedna z nejsledovanějších osobností světové operní scény.“ „Novým sólistou Národního divadla se stává tenorista Petr Nekoranec.“ Opera pražského Národního divadla, hrající v historické budově, ve Stavovském divadle a ve Státní opeře, má…
Tereza Dubsky: Musica non grata nám roste pod rukama
„Mluví se o tom relativně málo, Praha však byla opravdu ‚hotspotem‘ celé evropské kultury.“
„Pojem entartete Kunst, tedy zvrhlé umění, není ničím jiným než politickou perzekucí těch, kteří se ‚nehodili‘.“
„Zařadit takové množství méně hraných oper bychom si bez finanční podpory, která je s tímto projektem spojená, nemohli dovolit.“
Projekt Národního divadla a Státní opery Musica non grata odstartoval ještě loni v létě, kdy na zahajovacím koncertě zněla například díla Bohuslava Martinů či Vítězslavy Kaprálové. Pak byl ambiciózní projekt přerušen pandemií – některé z koncertů se přitom podařilo zachovat alespoň online…
Národní divadlo představilo novou sezónu a znovu hraje ve všech svých budovách
Pražské Národní divadlo odkrylo program divadelní sezóny 2021/2022. Dramaturgický plán je částečně sestaven z premiér, které soubory neuvedly z důvodu pandemie v uplynulém období. „Vstříc nadcházející sezóně hledí i operní soubory s velkým očekáváním. Očekáváním, které během dlouhých, temných měsíců pandemie stále více rostlo. Je nám proto nesmírným potěšením vás, snad s trochou pýchy, pozvat na…
Operní premiéry: Don Giovanni odložen, Oněgin na ČT art, Rigoletto na webu
„Po inscenaci Pikové dámy se Martin Glaser obrací podruhé k Čajkovského odkazu.“
„Dona Giovanniho v ND dosud neinscenoval režisér jiného než domácího původu. S dirigentem Karstenem Januschkem pracuje režisér Alexander Mørk-Eidem.“
„Národní divadlo na web umístilo na celý březen videa se záznamy obou obsazení Rigoletta.“
Národní divadlo Brno ohlásilo na 29. března v přímém přenosu na ČT art premiéru Čajkovského Evžena Oněgina. Pražské Národní divadlo kvůli pandemii naopak prozatím odkládá premiéru Mozartova Dona Giovanniho, která se – také bez publika a rovněž na ČT art – měla uskutečnit 18. března. Umístilo však na webové stránky videa se záznamy nového nastudování Verdiho opery Rigoletto, a to obou obsazení z přelomu ledna a února.
Zdeněk Plech: Moderna? Klidně, ale musí mít hlavu a patu!
„Vystačil bych si s romantiky! Pro mě by mohlo být jen 19. století.“
„Písně si můžete dovolit až v nějaké fázi kariéry, kdy už máte jméno a lidé jdou v podstatě na vás.“
„Je tolik nádherných ruských titulů, ale na programu moc nejsou, nebo jen krátce.“
Sotva dozněly tóny pražské premiéry Verdiho opery Rigoletto, ve které zpíval nájemného vraha Sparafucila a která se odehrála pouze v televizi, bez diváků, už obléká kostým Komtura a zkouší další novou inscenaci, tentokrát Mozartova Dona Giovanniho, který má premiéru v březnu ve Stavovském divadle…
Vincenzo Milletarì: Tohle přece nemůže trvat navždy!
„S publikem jde samozřejmě o mnohem silnější zážitek. Ale co se dá dělat…!?“
„Rigoletto je opera z doby, kdy Verdi začal experimentovat, opera, která stojí na rozhraní.“
„Pro mě osobně nejde ani tak o to, jestli inscenace je klasická, nebo naopak moderní. Mnohem důležitější je, jestli je inteligentní.“
Až do 1. března je dostupný na webu České televize záznam představení Verdiho Rigoletta, které se – bez publika – uskutečnilo v sobotu přesně před týdnem v pražské Státní opeře. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz, kterým se k premiéře nové inscenace vracíme, se dirigent Vincenzo Milletarì vyjadřuje nejen k Verdiho hudbě a k inscenaci, kterou hudebně nastudoval, ale také k pocitům z dnešní doby. A prozrazuje, co dalšího by vedle italského klasika rád dirigoval.
Sebevražedný Rigoletto
„Je jasné, že nový Rigoletto pražského Národního divadla rozpoltí odbornou i laickou veřejnost, ale také že jde o hudebně velmi kvalitní inscenaci.“
„Inscenace je i přes veškeré počáteční výhrady logická. Jen je možná třeba ji vidět víckrát a sžít se s ní.“
„Tato premiéra dává tušit, že minimálně soubor Státní opery se po změně vedení a po znovuotevření své budovy vydává světovou cestou. Reakce českého publika se ale asi dá očekávat jiná než například u německy mluvícího.“
Historicky první operní premiéru Národního divadla v Praze, kterou bylo možné sledovat pouze v televizi a ne v divadle, nabídla včera večer Česká televize na programu ČT art. Místo diváků obsadily Státní operu kamery a zprostředkovaly Verdiho Rigoletta v moderní režii Barbory Horákové Joly…
Barbora Horáková Joly: Nechávám se vést emocemi hudby
„Stejně jako sportovec musí mít i zpěvák ohromnou disciplínu. Já ji sice mám, ale asi ne úplně přesně tu pěveckou.“
„Nemělo by se zaměňovat, že jde především o handwerk, tedy o řemeslo.“
„Vycházím především z hudby. Ale samozřejmě i příběhy jsou důležité.“
Pražské Národní divadlo bude v sobotu večer na ČT art přítomno ve vysílání České televize. V přímém přenosu ze Státní opery se příznivci opery mohou těšit na premiéru nové inscenace Verdiho Rigoletta. Pro režisérku Barboru Horákovou Joly jde o tuzemský debut, ale současně o návrat domů. Studovala v Německu a ve Švýcarsku, kde žije, pracuje v mezinárodních operních produkcích po celé Evropě, ale pochází z Prahy. A tak je pro ni příprava Rigoletta také příležitostí k setkání se spolužáky z let studií na Pražské konzervatoři.
Olga Jelínková: Živá kultura je vakcínou pro duši
„Přiznám otevřeně, že teď, ač už jsem dávno minula věk postavy, si Gildu teprve užívám.“
„Můžu mluvit za sebe – já se koronaviru prostě nebojím. I když ho nepodceňuji. Kdo se bojí, přitahuje nemoc k sobě.“
„Slyšet zase ‚živé‘ tóny, vidět to nadšení a úsměvy na tvářích muzikantů, to bylo jako dávka drogy radosti.“
Sopranistku Olgu Jelínkovou není třeba českému publiku nějak dlouze představovat. Už několik let umělecky působí zejména v zahraničí, pravidelně však účinkuje i na českých scénách. V těchto dnech vrcholí přípravy na první operní premiéru ve Státní opeře po její rekonstrukci, a sice na Rigoletta Giuseppe Verdiho…
Mozartovy narozeniny a Rigoletto na ČT art
Národní divadlo ve spolupráci s Českou televizí zítra uvede Slavnostní koncert u příležitosti 265. výročí narození skladatele Wolfganga Amadea Mozarta. V přímém přenosu ze Stavovského divadla, jediného dosud existujícího divadla, kde Mozart ve své době působil, bude program od 20:15 hodin vysílat ČT art. Za doprovodu Orchestru Národního divadla se představí sopranistky Kateřina Kněžíková a Alžběta Poláčková, mezzosopranistky…
Per Boye Hansen: Zatím bez publika, ale připravujeme se na návrat
„Rigoletto je inscenace, která má ty úplně nejlepší zkouškové podmínky ze všech, jaké kdy existovaly.“
„Myslím, že i příští sezóna bude ještě trochu odlišná od normálu.“
„Až se to zase uvolní, nastane možná kečupový efekt… Ale přesto čekáme, že nebude úplně dost diváků.“
Na konci ledna se uskuteční ze Stavovského divadla a ze Státní opery dva televizní přenosy. Kvůli trvajícím opatřením proti pandemii ještě stále bez publika. Jde o koncert k Mozartovým narozeninám a o premiéru nového nastudování Rigoletta. Právě o inscenaci Verdiho opery, ale pak i o výhledech, nadějích a přípravách na návrat k normálnímu opernímu provozu a o úskalích, která lze současně čekat, hovořil s portálem KlasikaPlus.cz umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery v Praze Per Boye Hansen.
Jan Burian: Selekce diváků podle testů nebo očkování? Inženýrské představy o životě!
„Představa, že budeme zase čtrnáct dní hrát a pak zase nehrát, je děsivá. Takový hazard s diváckou důvěrou si dovolit nemůžeme.“
„Divadlo na internetu není divadlo.“
„Návrat k životu s kulturou a v kultuře bude trvat dva až tři roky.“
Ředitel pražského Národního divadla Jan Burian hledí do budoucnosti s optimismem, ale realisticky. Doufá, že konečně zase normální by mohla být příští sezóna, tedy letošní podzim. Za prioritu považuje, aby se lidé a domácí publikum do hledišť, až bude možný návrat k životu s kulturou, vůbec vrátili…
První premiéra ve zrekonstruované Státní opeře na ČT art
Budova Státní opery v Praze byla po tříleté rekonstrukci znovu otevřena v lednu minulého roku. První premiéru bylo však možné naplánovat až na 30. ledna roku letošního. Bude jí opera Rigoletto Giuseppe Verdiho a od 20 hodin ji bude v přímém přenosu bez publika vysílat Česká televize na programu ČT art. Titulní roli nastudovali…
Koncert ve Státní opeře a opery v Národním divadle
Novou divadelní sezonu a zároveň stejnojmenný čtyřletý hudebně-divadelní cyklus Opery Národního divadla a Státní opery otevře v neděli koncert s názvem Musica non grata. Je věnovaný „nežádoucí hudbě“, tedy autorům, na jejichž osudech a tvorbě se podepsala zvůle totalitních režimů 20. století. V tomto případě jde o Alexandra Zemlinského, Bohuslava Martinů a Vítězslavu Kaprálovou. Koncert, který se koná…