Figarova svatba ve Stavovském divadle v podání dámského tandemu
Premiérou nového nastudování Mozartovy Figarovy svatby 9. a 11. června se ve Stavovském divadle pomyslně dovršuje „Da Ponteho cyklus“ (Don Giovanni, Così fan tutte, Figarova svatba) nových mozartovských inscenací. Představení v režii Barbory Horákové Joly diriguje Julia Jones.

Na vzniku opery se podílí ženský tandem – mezinárodně uznávaná anglická dirigentka Julia Jones a česká režisérka Barbora Horáková Joly, která se může pyšnit vítězstvím v mezinárodní soutěži Ring Award ve Štýrském Hradci za režijní koncept Donizettiho opery Don Pasquale nebo prestižním britským oceněním International Opera Award 2018 v Londýně v kategorii Objev roku.
„Figarova svatba patří k nejlepším Mozartovým operám; jak hudebně, tak dramaticky,“ říká dirigentka Julia Jones, která se vyznává ze své lásky k Mozartovi a zdůrazňuje emocionální aspekt jeho hudby: „Každá nota, harmonie či rytmus má svůj důvod a přenášejí na nás radost, smutek, zoufalství, triumf či krásu tak, jak je dokáže sdělit jen skutečný génius.“ Autorem scény a videoartových prvků je německý výtvarník Falko Herold. „Scénicky se ocitáme v prostředí satelitního městečka. To staví developerská firma, kterou vlastní Almaviva. Sloužící jsou jeho zaměstnanci, Figaro dostane jeden z domečků jako svatební dar. Hlavní část, tedy svatební den, je symbolicky označený velkým svatebním dortem,“ říká Barbora Horáková Joly. „Figaro není komedie, ale vlastně osudové drama, nekončí happyendem, ale něčím neuvěřitelně hlubokým, a to omluvou. Poslední ansámbl je jako z jiné dimenze,” uzavírá režisérka.

Spolupráci s ní si pochvaluje představitel Figara, basbarytonista Lukáš Bařák: „Bára ví přesně, co chce, ale zároveň nechává prostor pro objevování nových hereckých možností.“ Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery, se domnívá, že se dočkáme moderní interpretace, která nám ukáže aktuálnost a velikost díla: „Figarova svatba je nejlidštější opera, jakou znám, všechny lidské přednosti a slabosti jsou odhaleny úžasným způsobem.“
V prvním sledu představení od 9. června uvidíme sestavu pěti ústředních postav ve složení Lukáš Bařák (Figaro), Pavol Kubáň (hrabě Almaviva), Jekatěrina Krovatěva (Susanna), Barbora Perná (hraběnka Almaviva) a Jarmila Balážová (Cherubín). V pozdější sérii představení vystoupí od 31. srpna, tentokrát už pod taktovkou Marka Šedivého, budou sólisty Michal Marhold, Jiří Brückler, Ralitsa Ralinova, Kateřina Kněžíková a Arnheiður Eiríksdóttir (stejné pořadí rolí).


Foto: Ilona Sochorová
Příspěvky redakce
- Brno ve víru klavírních soutěží. Koná se třetí ročník soutěže Vlastimila Lejska
- Neformální festival klasické hudby v Táboře pokračuje s vybraným obsazením
- Bernsteinův Věk úzkosti v Ostravě
- Brno hostí dvaatřicátý ročník klavírní soutěže Amadeus
- Gabriela Mazurova a Richard Kolař operními nadějemi dvořákovské soutěže
Více z této rubriky
- Brno ve víru klavírních soutěží. Koná se třetí ročník soutěže Vlastimila Lejska
- Neformální festival klasické hudby v Táboře pokračuje s vybraným obsazením
- ČRo D-dur: Víkend ke stému výročí narození Charlese Mackerrase
- Bernsteinův Věk úzkosti v Ostravě
- Brno hostí dvaatřicátý ročník klavírní soutěže Amadeus
- Vlček a Linnik zahrají pro Bohuslava Martinů
- Netopil s bergenskými mládežníky, Janáčkem a Mahlerem
- Dva listopadové večery u jezuitů v Klatovech
- Dvořákovo Requiem zazní v Brně pod taktovkou Roberta Kružíka
- V Olomouci bude pokřtěna souborná edice korespondence Bohuslava Martinů