Její pastorkyňa je jednou z nejpůsobivějších Janáčkových oper doma i ve světě. Vesnická dívka Jenůfa postupně přichází o všechno – o krásu, o dítě, o čest i o milého. Přesto najde naději a důvod, proč žít dál. V zásadní roli Kostelničky v příštích dnech v pražském Národním divadle dvakrát hostuje legendární finská sopranistka Karita Mattila. Ve středu a pak v pondělí 11. a 16.…
Academy Kroměříž vyhlásila nové laureáty. Za umělecké účasti Tomáše Netopila
„Celkem šedesát mladých umělců se loučilo s týdnem plným silných zážitků a nových uměleckých inspirací.“
„Chlapec publikum strhl k frenetickému potlesku; kdyby se udělovala cena publika, jistě by ji získal.“
„Prostředí Sněmovního sálu je naprosto unikátní.“
Letošní ročník Academy Kroměříž je historií. Trvala od 15. do 23. srpna a tvořila ji jak hudební akademie, tak festival, na kterém se představovali nejlepší účastníci. To vše pod vedením a za účasti špičkových lektorů, včetně uměleckého ředitele Tomáše Netopila. Byl to týden usilovné práce se studenty, kteří přijeli za novými impulsy ke svému dalšímu uměleckému rozvoji; a také týden inspirace nádherným prostředím Arcibiskupského zámku a zahrad i městem Kroměříž.
Stipendijní akademie MenArt zahajuje sedmý ročník. Ocení výjimečné pedagogy
O prodlouženém víkendu 23. až 25. srpna v Olomouci odstartuje v pořadí již sedmý ročník Stipendijní akademie uměleckého vzdělávání MenArt, přičemž slavnostní zahájení je v plánu v Redutě, sídle Moravské filharmonie, 24. srpna od devatenácti hodin. Cílem stipendijní akademie je ve spolupráci s mentory, kteří jsou renomovanými osobnostmi v oboru, rozvíjet a podporovat mladé talenty v hudebních, výtvarných, literárně-dramatických…
Tomáš Netopil: Kroměříž je geniální místo. Kurzy lákají čím dál víc cizinců
„Spolu s akademií organizujeme i festival, na kterém dostávají příležitost vystoupit nejlepší účastníci kurzů.“
„Všichni lektoři jsou vynikající interpreti i zkušení pedagogové a mají již za ta léta nejenom krásný vztah ke Kroměříži, ale hlavně intenzivní vztah k mladým umělcům.“
„Je to týden nesmírně intenzivní, podněty, které by student získával v průběhu týdnů a měsíců, tady má šanci získat v krátkém čase a rovnou v mezinárodní společnosti.“
Dirigent Tomáš Netopil miluje rodnou Kroměříž, kde prožil dětství i hudební mládí. Nyní do tamního krásného prostředí zve mladé umělce z celého světa a při kurzech a festivalu Academy Kroměříž jim nabízí umělecké vedení i koncertní příležitosti. Obohacuje tak kulturní život města a dává o něm vědět daleko za hranice.
Bamberk v Edinburku. S Jakubem Hrůšou i manžely Plachetkovými
Bamberští symfonikové a jejich světoznámý šéfdirigent Jakub Hrůša se představí na mezinárodním hudebním festivalu ve skotském Edinburku. V tamní Usher Hall se k tělesu k poslednímu ze tří jeho koncertů připojí známé manželské duo pěvců Plachetka-Kněžíková. Bavorská státní filharmonie při rezidenci ve skotském hlavním městě nabídne třikrát jiný program. První z nich vzpomíná zejména na…
Rozhovory s umělci festivalu Lípa Musica. Kateřina Kněžíková a krása v jednoduchosti
Kateřina Kněžíková vystoupí na festivalu Lípa Musica v programu nazvaném Dvakrát Kateřina – společně s harfistkou Kateřinou Englichovou. V kostele sv. Bartoloměje v Hrádku nad Nisou 12. října zazpívají a zahrají hudbu Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Hanuše Jana Trnečka, Petra Ebena, Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka. Krásně se nám spolu muzicíruje, říká sopranistka. Ke slovům o „milém…
Kterak kolíčky zachránily diváky České filharmonie před Pendereckým
„Říkala jsem si, jestli v Roce české hudby by i při takové uvolněné příležitosti nestálo za to projevit víc dramaturgické odvahy a kreativity.“
„Nejpříjemnějším překvapením večera bylo, jakým způsobem se barytonista Jiří Brückler zhostil Přemyslovy árie.“
„Open-air koncert je tu především od toho, aby si diváci společně užili hudbu v plenéru a aby si ho poslechli i lidé, kteří třeba jinak do koncertních sálů nepřijdou. V tomto ohledu svůj účel splnil.“
Česká filharmonie svou sezonu tradičně zakončuje open-air koncertem na Hradčanském náměstí. Letos přišla s malou novinkou a přálo jí i počasí. Až na ten vítr.
Tenký led písňové interpretace. S Kateřinou Kněžíkovou a Barbarou Willi
„Tentokrát jsem u všech písní nenašel onen závan intimity a křehkosti, který by jim vtiskl nenapodobitelně poetickou atmosféru.“
„O tom, že není doprovod jako doprovod dokonale přesvědčila Barbara Maria Willi.“
„Rolečkův znamenitý přednes básní Françoise Villona, Jaroslava Vrchlického a Jiřího Ortena byl nečekaně krásným osvěžením matiné.“
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka pokračoval v neděli 23. června tradičním matiné, které bylo věnováno písním. O jejich interpretaci se postaraly dámy Kateřina Kněžíková a Barbara Maria Willi. Vítkovický zámek v Ostravě se ale rozezněl nejen písněmi, nýbrž také poezií, již přednesl ostravský herec Vít Roleček.
Rok české hudby tématem i při open-air koncertu České filharmonie
Závěr sezóny České filharmonie již tradičně patří volně přístupnému open-air koncertu. Ten letošní, věnovaný Roku české hudby, se uskuteční ve středu 26. června na pražském Hradčanském náměstí. V ukázkách z děl Dvořáka, Smetany, Fibicha a Nováka sólově vystoupí pěvecké trio Kateřina Kněžíková, Arnheiður Eiríksdóttir a Jiří Brückler a violoncellista Vilém Vlček. Taktovky se chopí Petr…
ČtenářiPlus: Libuše jako opus magnum Smetanovy Litomyšle
„Kateřina Kněžíková představila Libuši možná méně jako kněžnu, o to více však jako ženu.“
„Jakub Hrůša se prezentuje jako člověk nesmírně skromný, hluboce přemýšlivý a naprosto precizní detailista.“
„Koncertní provedení opeře nikterak neubralo na atraktivitě, ba naopak.“
Letošní ročník národního festivalu Smetanova Litomyšl dospěl sotva do poloviny, a přesto lze bez nadsázky říci, že má za sebou svůj vrchol. Dlouhý – více než čtyřhodinový – nedělní večer patřil Smetanově Libuši v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, našich předních operních sólistů a Pražského filharmonického sboru. A výsledek jejich společného snažení nelze popsat jinak než jako oslnivý.
AudioPlus | Kateřina Kněžíková: Emoce nepatří do krku
Jak se ubránit dojetí, například při emotivní scéně Libušina proroctví? Svírání krku nesmí při pěveckém výkonu nikdy nastat, říká v podcastu portálu KlasikaPlus.cz sopranistka Kateřina Kněžíková. Titulní roli Smetanovy slavnostní opery zpívala při květnovém koncertním provedení na festivalu Pražské jaro a zopakuje si ji s dirigentem Jakubem Hrůšou ještě jednou 16. června na…
To pivečko to věru je nebeský dar
Pivní hudební program na Smetanovu Litomyšl patřil a nebyl přes svou rozvernost a lidovost ničím zavrženíhodným.“
„Úsměv na tváři budila hudebně-obrazová suita sestavená z pivních scén z českých filmů.“
„Kučera ani téma, ani sebe nebere smrtelně vážně. Je to ostatně jediná šikovná cesta, jak s Pivním oratoriem uspět.“
Umělecký ředitel Smetanovy Litomyšle Vojtěch Stříteský připravil ke skladatelovu dvoustému jubileu pro festival jedinečný program. Otevřeně v něm Čechům připomněl, že je pivo provází dennodenně. V dávné minulosti i v současnosti, doma i v hospodě, v kině i v opeře. Publikum se ve festivalové hale v neděli večer s dirigentem a skladatelem Janem Kučerou a s Pražskými symfoniky, sborem a sólisty potěšilo Smetanovou, Orffovou a Máchovou hudbou, nostalgicky se usmívalo při scénách ze starších českých filmů, spontánně se bavilo při Kučerově Pivním oratoriu a ochotně se dokonce v závěru aktivně účastnilo zpěvu.
Program úvodní fáze Smetanovy Litomyšle
Sotva skončil jeden velký festival, už začíná druhý. 3. června, symbolicky ve Smetanově síni Obecního domu, uzavřelo svůj letošní příběh Pražské jaro, 8. června rozepíše svůj netradičně delší, totiž měsíční, Národní festival Smetanova Litomyšl. Zahajovací koncert nápadně připomínající ten závěrečný z Drážďanského hudebního festivalu nabídne Česká filharmonie pod vedením dnes již…
Kateřina Kněžíková: V MenARTu jsem navigátorem, který nabízí nový pohled
„Už druhá hodina bývá úplně jiná a na konci mívám dojem, že přede mnou stojí zcela noví lidé. To člověka přece motivovat musí!“
„Pedagog na ‚zušce‘ je ten nejdůležitější. Tam se všechno rozhodne.“
„Nikoho nezrazuji, jen důrazně upozorňuji. Na mnohé si člověk přijde postupně, určitými věcmi si musí projít sám.“
„Investuji svůj čas pouze tam, kde mám pocit, že to má smysl. A tento projekt rozhodně smysluplný je.“ I to říká o unikátním projektu MenART Kateřina Kněžíková, která je již pevnou součástí jeho mentorského týmu. Sopranistka popisuje tento stipendijní program s nadšením jako inspirativní projekt, který ji oslovuje dlouhodobými vizemi. Svou roli v MenARTu přitom nevnímá jako „záchranářskou“ – snaží se ale poskytovat nové, snad i odvážnější pohledy…
Smetana v televizi z Litomyšle do osmdesáti zemí
První koncertní večer festivalu Smetanova Litomyšl tvoří reprezentativní výběr z děl Bedřicha Smetany. Program, ve kterém bude Českou filharmonii dirigovat Jakub Hrůša, přenáší v sobotu 8. června Česká televize na ČT art. Prostřednictvím mezinárodních televizních stanic Mezzo a Medici TV se v přímém přenosu dostane do dalších 80 zemí světa. Zahajovací koncert 66. ročníku…
Co sluší Libuši. Bedřich Smetana na Pražském jaru zásadně, životně a skvostně
„Filharmonici pod vlivem Hrůšovy invence a vedení vytvořili nádherně strukturovaný a dýchající hudební organismus.“
„Vroucnost v hlase Kateřiny Kněžíkové – a obdobná vroucnost nacházená dirigentem v orchestru – je znakem, který Smetanu od Wagnera odlišuje nejvíc.“
„Jeho sváteční opera vznešeně korunuje dobu národního obrození, ale úplně stejně důležité je to, že jeho hudba je i sama o sobě hodnotná a nádherná.“
Koncertní provedení Smetanovy opery Libuše se na Pražském jaru ukázalo být pravým festivalovým projektem. Jedinečným a ojedinělým, dokonce asi bezprecedentním, k tomu navíc umělecky skvostným. Jakub Hrůša s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a tuctem sólistů, v čele s Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli, připravil v úterý publiku v Rudolfinu mimořádně silný zážitek. Koncert byl nabit muzikalitou, hudební krásou a obrovskou energií. Právě takové interpretační činy dávají odkazu klasiků zásadní impulsy k novému oživení.
Kateřina Kněžíková: Smetana není žádný lokální skladatel
„Vnímám se jako služebnice díla. To zní strašně kýčovitě, ale my jenom pracujeme na díle, které tady někdo zanechal.“
„Pokud vám lidé léta tvrdí, že máte něco zpívat, a vy nakonec zjistíte, že se cítíte dobře v něčem jiném, na koho se tedy máte spoléhat?“
„Všichni se mě ptají, jaká ta moje Libuše bude… už mi to trochu překáží. Já vždy odpovídám: bude taková, jaká je napsaná.“
Sopranistka Kateřina Kněžíková je na české scéně nepřehlédnutelná, mnoho prostoru dostává i v letošním Roce české hudby. Vidět ji přitom můžeme i v projektech, které ona sama označuje za zpestření a posun v rámci jejího repertoáru – takovou příležitostí bude především koncertní provedení Libuše na Pražském jaru, kde bude v roli debutovat. Jako pěvkyně, která hudbu českých autorů vyhledává a cítí se v ní podle svých slov skvěle, má však k české hudbě či k jejím oslavám co říct i v daleko širších souvislostech než jen skrze své konkrétní projekty. Ostatně, díky svým zkušenostem a přehledu mluví podnětně i o mnoha dalších tématech, která s její profesí souvisejí – a to s cennou otevřeností, kterou vyzařovala od prvních minut našeho setkání.
Slavnostní Libuše Pražského jara s Hrůšou a Kněžíkovou již příští týden
„Miluji a obdivuji tuto skladbu mnoho let, ba až desetiletí, a nikdy jsem neměl příležitost ji dirigovat.“
„Je pro mě velkou ctí oslavit Smetanovo výročí právě rolí Libuše a těším se na to, až stanu vedle těch úžasných pěvkyň, které Libuši zpívaly.“
„Smetanova hudba je mému srdci asi nejbližší z českých autorů a Libuše samozřejmě zastává výsostnou pozici naší národní opery.“
Za nejočekávanější projekt Pražského jara k Roku české hudby označují pořadatelé festivalu koncertní uvedení Smetanovy Libuše, naplánované na 28. a 30. května. Libuše zazní v Rudolfinu pod taktovkou Jakuba Hrůši v provedení České filharmonie s Pražským filharmonickým sborem. Titulní postavou bude Kateřina Kněžíková, Přemyslem Adam Plachetka. Stejný projekt je pak 16. června ještě na programu festivalu Smetanova Litomyšl ve skladatelově rodišti.
Martinů fest Polička 2024 slaví Rok české hudby
Po sedmadvacáté se v Poličce, rodišti skladatele Bohuslava Martinů, uskuteční festival na počest slavného rodáka. Od 10. do 26. května rozezní tamní Tylův dům koncerty hudební přehlídky Martinů fest Polička 2024. Kromě koncertů pořadatelé pro své návštěvníky připravili i baletní představení a doprovodnou výstavu. Leitmotivem je nejen Bohuslav Martinů, ale výročně i česká hudba. Tradiční…
Filharmonie Bohuslava Martinů po devětasedmdesáté. Rok české hudby, Villazón a premiéra Martinů
Dalším z českých těles, které odhalilo svoje programové plány na příští sezónu, je zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů. Její devětasedmdesátá sezóna se ponese do konce roku ve znamení Roku české hudby, ozdobí ji ale i podzimní festivalová nabídka Harmonia Moraviae, kam zavítá tenorista Rolando Villazón. K jarním vrcholům pořadatelé řadí provedení Mahlerovy Druhé symfonie…
ZUŠ Open ZUŠlechťuje uměním. Už poosmé
Nadační fond Magdaleny Kožené připravil další ročník celostátního festivalu ZUŠ Open. Od 23. května do 9. června nabídnou stovky míst po celé republice hudební koncerty, divadelní a taneční představení, výstavy a další akce, na nichž budou prezentovat výsledky své práce desítky základních uměleckých škol ve spolupráci s řadou předních českých umělců. Dramaturgie festivalu…
Symfonický orchestr Českého rozhlasu v osmadevadesáté sezoně. Nově i v Obecním domě
Pražští Rozhlasoví symfonikové představili své plány na příští osmadevadesátou sezónu, která bude třetí v pořadí pod vedením šéfdirigenta Petra Popelky. Největší novinkou inspirovanou evropskými rozhlasovými tělesy je rozšíření koncertní činnosti do všech hlavních koncertních síní v Praze. Nově se příznivci Symfonického orchestru Českého rozhlasu budou moci na koncerty vypravit nejen do Rudolfina,…
Stoletá Bystrouška v Rudolfinu
„Není mnoho operních opusů, které jsou tak úzce spjaty nejen s konkrétními literárními a výtvarnými podněty, místem konání děje, ale i s atmosférou doby svého vzniku, jako právě Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka.“
„Nejedná se o divadelní představení, ale o koncertní nastudování.“
„Vybráni byli pěvci, kteří mají s Janáčkem bohaté zkušenosti.“
Letos na podzim uplyne celých sto let od premiéry Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, tohoto originálního hudebně dramatického díla, inspirovaného humornými texty Rudolfa Těsnohlídka a kresbami Stanislava Lolka; na jaře roku 1920 byly publikovány brněnskými Lidovými novinami. Koncertního nastudování s Českou filharmonií se ujal dirigent Jakub Hrůša.
Showcase 2024 vyhlášen. Burza mladých talentů přijímá přihlášky
Platforma na podporu mladých talentů organizovaná exportní kanceláří Institutu umění – Divadelního ústavu Soundczech ve spolupráci s Hudební fakultou AMU, Akademií MenART a Pražskými komorními sólisty pokračuje v letošní roce opět dvoudenní přehlídkou mladých hudebníků. Showcase 2024 se uskuteční ve dnech 18. a 19. října v Praze a završí jej koncert porotou vybraných pěti finalistů. Přihlásit…
Liška Bystrouška slaví sto let. S Českou filharmonií a Elenou Tsallagovou
Česká filharmonie se po březnovém evropském turné poprvé představí ve Dvořákově síni Rudolfina v pátek 5. dubna. Pro pražský návrat si první český orchestr zvolil mimořádný program. U příležitosti letošního stého výročí premiérového uvedení Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky provede orchestr pod taktovkou Jakuba Hrůši toto dílo koncertně s odkazem na oceňované nastudování…
Letní hudební akademie posedmé rozezní historické centrum Kroměříže
„Hanácké Athény“ letos v létě již posedmé ožijí hudbou. Od 15. do 23. srpna se prostory historického města Kroměříže stanou dějištěm Letní hudební akademie určené studentům konzervatoří, vysokých škol a mladým umělcům. Pro veřejnost pořadatelé opět připravují i festivalový program s titulem Hudební Kroměříž. Vedle dirigenta Tomáše Netopila, kroměřížského rodáka, který akademii vybudoval a umělecky…
Nejvyšší čas k přihlášce do akademie MenART
Stipendijní akademie MenART, zaměřená na mentoring uměleckého vzdělávání, přijímá přihlášky do sedmého ročníku. Akademie přináší možnost talentovaným žákům uměleckých škol rok spolupracovat s předními osobnostmi české umělecké scény, a to společně se svými pedagogy. Věnuje se tématu citlivé a vhodné podpory talentu v raném stadiu rozvoje. Stipendisté získají cenné zkušenosti pod vedením profesionálů ve…
Sváteční Svátky hudby na Pražské konzervatoři
„Výtečné odstiňování i nejjemnějších detailů melodie Thaïs vyvolalo dojem, že lepší provedení si snad nelze ani představit.“
„Provedení Janáčkovy Zdrávas Maria sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou dodalo modlitbě neobvyklou melodickou krásu plným, úžasně kultivovaným hlasem nádherné barvy.“
„Debussy v provedení nadané Blanky Konvalinkové s klavírem Kateřiny Englichové měl překrásné impresionistické vyznění.“
Festival Svátky hudby v Praze, založený vynikajícím houslistou Václavem Hudečkem, pokračoval ve svém 32. ročníku v úterý 19. března v sále Pražské konzervatoře. S Václavem Hudečkem na něm vystoupilo Duo K2, jež skrývá ve svém názvu dvě Kateřiny – sopranistku Kněžíkovou a harfistku Englichovou; vedle koncertů již duo nahrálo také CD s titulem K2, kde představuje písňovou tvorbu 20. a 21. století. Koncert v sále konzervatoře dal tedy zaznít houslím, sopránu a harfě a stal se jak výsostným obsazením, tak i vybraným repertoárem skutečným hudebním svátkem.
Václav Hudeček hostí Kateřiny – Kněžíkovou a Englichovou
Březnový program pražského komorního cyklu houslisty Václava Hudečka s názvem Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté, nabízí setkání s dvěma předními českými umělkyněmi, které pojí stejné křestní jméno. Dvě Kateřiny, sopranistka Kněžíková a harfistka Englichová, koncertující pod zkratkou K2, vystoupí společně s dvěma mladými talentovaným reprezentantkami svých oborů 19. března od půl osmé…
Mezi mytickým a skutečným. Rusalka Národního divadla nepohoršuje ani nenudí
„Skutr Rusalke ponecháva nadprirodzené aj rozprávkové aspekty.“
„Kreácia, ktorú na prvej premiére vytvorila Kateřina Kněžíková, bola podľa mňa po všetkých stránkach mimoriadna.“
„Tomáš Netopil viedol orchester skôr k lyrickému pojatiu, v ktorom sa detaily nestrácali pod nánosmi prehnaného výrazu.“
Sólistka stojí na forbíne, v rukách drží svietiacu „návnadu“: jeden z režijných leitmotívov inscenácie, s jej „Bůh tě pomiluj“ sa zaťahuje opona – a Národní divadlo má novú Rusalku. Záver je pre toto naštudovanie vlastne veľmi príznačným. Hudobne aj scénicky sa vyhýba pátosu, zostáva tajomne symbolický, akcentuje rozhodnutia postavy. A tak, ako celé tri hodiny predtým, je jedným z jeho nosných elementov samotná Kateřina Kněžíková.