Benefice pro svatovítské varhany vynesla další milion korun
Na Pražském hradě se uskutečnil benefiční koncert pro svatovítské varhany, čtvrtý v pořadí. Konal se 21. listopadu, ve výroční den položení základního kamene chrámu a vpředvečer svátku svaté Cecílie, patronky chrámové hudby a varhaníků. Během devadesátiminutového hudebního programu zprostředkovaného v přímém přenosu Českou televizí zaznělo, že by se nový nástroj mohl v katedrále svatého Víta rozeznít „do roka a do dne.“
Benefiční koncert vynesl od dárců víc než milion korun. Do národní sbírky se už zapojilo přes deset tisíc lidí, počínaje drobnými dárci a konče korporacemi i obcemi nebo kraji. Vybralo se sto milionů korun a potřeba je ještě asi sedm milionů.
Mezi dvěma stovkami účinkujících byli pěvci Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Rafael Alvarez a Petra Alvarez Šimková, zpěvák Jan Smigmator, stipendisté akademie MenArt, Český národní symfonický orchestr, Hradišťan Jiřího Pavlici, dětský pěvecký sbor Paleček, tanečníci ze základních uměleckých škol v Ústí nad Orlicí a Litomyšli a dirigent Jan Kučera.
Původně se uvažovalo, že by nové varhany byly v katedrále od roku 2020. Pandemie termíny prodloužila, později se ukázalo, že je potřeba upravit statiku. Pro mohutné varhany, které jsou už několik let hotové a čekají v Katalánsku, v dílně varhanáře Gerharda Grenzinga v El Papiol nedaleko od Barcelony, na odvoz do Prahy, není totiž kůr – západní kruchta nad hlavním vchodem – dostačující. Správa Pražského hradu proto vypsala výběrové řízení; zhotovitel už byl vybrán.
Na stavbu nástroje je možné přispět také prostřednictvím projektu adopce píšťal svatovítských varhan, a to v cenových hladinách od 10.000 do 30.000 korun. Na webu lze vybrat konkrétní rejstřík a tón.
Při dostavbě gotického kostela, realizované po více než pěti stech letech roku 1929 při příležitosti svatováclavského milénia, měly být pořízeny na kruchtu nad vchodem do katedrály nové reprezentativní varhany. Měly snad dokonce být největším chrámovým nástrojem na světě. Z finančních důvodů se to však nepodařilo a stavitelé pořídili provizorní nástroj, který slouží ve stísněných poměrech spodního patra boční, takzvané Wohlmuthovy kruchty v příčné lodi katedrály dodnes. Nové varhany, jejich přirozené umístění umožní rozvinutí zvuku nástroje, jsou posledním krokem, který zbývá učinit, aby byla stavba katedrály po sedmi stech letech symbolicky dokončena.
Projekt na výstavbu varhan trvá i s přípravou už deset let. Pořadatelem benefičního koncertu byl Nadační fond Svatovítské varhany. Na novém nástroji se podílejí Společenství svatovítské katedrály, Bohemian Heritage Fund, pražské arcibiskupství i Správa Pražského hradu. Největším problémem se zdálo sehnat peníze, ale nakonec se ukázalo, že hlavním problém je varhany postavit, komentoval peripetie jeden z aktérů.
Foto: Česká televize
Příspěvky redakce
- Petr Popelka jako skladatel a klavírista. S Drážďanskými komorními sólisty v Rudolfinu
- Kultura v srdci Prahy podvanácté
- Italská virtuozita a francouzská noblesa dvakrát v Clam-Gallasově paláci
- Vojtěch Spurný v trojroli u Jihočeské filharmonie
- Devátý Janáček Brno ve třetím týdnu. S fokusem na mládí, Berlín a s Hrůšovým návratem