KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Rozkvět Pražského jara zve na hudebně-diskusní večery. Začíná s Kateřinou Kněžíkovou english

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro v rámci svého programu Rozkvět určeného mladému publiku připravil pokračování série hudebních soirée spojených s uměleckými debatami. První z nich se pod názvem Kde domov můj? odehraje v úterý 20. února v pražském Kampusu Hybernská. Jeho hosty budou sopranistka Kateřina Kněžíková a Jonáš Hájek z nakladatelství Bärenreiter, tématem příznačně česká hudba. Večery jsou věnovány tragicky zesnulé Lence Hlávkové, ředitelce Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty UK, která stála u zrodu tohoto projektu.

Pražské jaro pořádá čtyři hudebně-diskusní večery ve spolupráci s Ústavem hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v čele s publicistou Jiřím Slabihoudkem. Program připravili a budou moderovat studenti, hosty budou umělci spojení s letošním ročníkem festivalu. V rozhovorech proložených živými hudebními ukázkami společně představí nejen festivalový program, ale zamyslí se i nad obecnějšími hudebními tématy.

Na prvním setkání 20. února, které v Kampusu Hybernská začne v šest hodin večer, se o svém vztahu k české hudbě rozpovídá přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková, jež se na Pražském jaru představí v roli Libuše při slavnostním koncertním provedení této Smetanovy opery. Návštěvníci soirée se mohou těšit i na její provedení několika árií smetanovského repertoáru. Druhým diskutujícím bude muzikolog a vedoucí redaktor vydavatelství Bärenreiter Jonáš Hájek. Ten v debatě se studenty pohovoří o problematice vydávání skladeb českých autorů a jejich uvádění v zahraničí.

V březnu se pod hlavičkou Rozkvětu Pražského jara uskuteční hned dva hudebně-diskusní večery, a to 5. března s Janou Semerádovou, flétnistkou, členkou umělecké rady Pražského jara, uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní festivalu Letní slavnosti staré hudby, kdy obecným tématem debaty s názvem Hudba, která zraje jako víno bude dobově poučená interpretace. 19. března přijde se studenty debatovat skladatel Kryštof Mařatka, který v rámci Pražského jara uvede světovou premiéru svého houslového koncertu nazvaného Svatyně – v hlubinách jeskynních maleb. Ten vznikl na objednávku festivalu a Orchestre Philharmonique de Radio France. Toto těleso spolu se svým šéfdirigentem Mikko Franckem a houslistou Amaurym Coeytauxem se ujme i premiérového provedení skladby 27. května v pražském Rudolfinu. Mařatka si ve své tvorbě klade otázky o smyslu hudby a zrodu lidské tvořivosti, inspiraci hledá v umění starém desítky tisíc let. To bude také předmětem debaty, jejíž titul výmluvně zní Je nová hudba nová?

23. dubna se hosty pražskojarní hudební debaty s názvem Stroj, přístroj, nástroj stanou další skladatelé, Michal RatajJan Trojan. Ti na objednávku festivalu připravují speciální projekt Pianofonia, a to na míru prostorám Národního technického muzea. Společně se studenty budou diskutovat o procesu vzniku skladby, možnostech současných technologií, elektronické hudbě a také o tom, co se stane, když skladatelé rozeberou klavír na jednotlivé součástky, ozvučí je citlivými mikrofony a jejich zvuk poté zpracují na svém notebooku…

Diskusní večery jsou volně přístupné, místa je však vhodné dopředu rezervovat na webových stránkách festivalu.

Foto: Petr Weigl, Vladislav Greslik, Pražské jaro / Ivan Malý

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky