KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Bach a Dvořák zazářili ve violoncellovém klání Pražského jara

„Till Schuler vstoupil do Bachovy suity vkusně, výrazově odměřeně a s přímým vhledem do jejího architektonického řešení.“

„Pro drsnější a emočně prohnutější vyznění Bachovy kompozice Yuya Mizuna zdůraznil roli disonancí, s nimiž zacházel jako se specifickými funkcemi hudebního výrazu.“

„Předností výkonu Alexandry Kahrer bylo geometricky přesné vykrajování frázových linií a precizní vrstvení souzvuků, jimž propůjčila podobu transparentních akustických vertikál.“

V pondělí 14. května se ve Dvořákově síni uskutečnilo dechberoucí klání mezi finalisty soutěže Pražského jara. Špičky světové scény violoncellové hry se s podporou FOKu utkaly v pomyslném ringu pražského Rudolfina a s mladistvou dravostí a elánem vykřesaly ze svých muzikantských dovedností to nejlepší, co se za roky pilného studia naučily a co si pracně ozkoušely na pódiích evropských koncertních domů. Do programové linie byly zasazeny hvězdy hudebních nebes Johann Sebastian Bach a Antonín Dvořák, které důstojným světlem ozářily pestrou scenérii bravurních výkonů, a symbolicky tak zakončily violoncellovou kapitolu jedné z nejprestižnějších soutěží na tuzemské koncertní scéně.

Číst dál…

Bostonští symfonici a jejich D-S-C-H

„Třičtvrtěhodinový houslový koncert přináší nekonečně posmutnělé, intenzivně působící plochy, které hraničí s tichem.“

„Sólistka Baiba Skride obdařila provedení v první a třetí větě neuvěřitelně krásnými pianissimy, ale i obdivuhodně dravými pasážemi, kterým padlo za oběť mnoho žíní ze smyčce.“

„Andris Nelsons dirigoval věcně, přesně, zřetelně a názorně, aniž by to ovšem znamenalo, že výsledkem byla pouze přesně odehraná hudba.“

Bostonský symfonický orchestr zvolil pro debut na festivalu Pražské jaro náročný, ale nádherný program. Tvořila ho výhradně hudba Dmitrije Šostakoviče. Šéfdirigent Andris Nelsons s houslistkou Baibou Skride ji spolu s tělesem zpřítomnili ve středu ve Smetanově síni jako mimořádně působivé svědectví o době před sedmdesáti lety i jako skvěle zvládnutou, ani trochu banální novou alternativu k zavedenému efektnímu symfonickému repertoáru.

Číst dál…

Klasika v souvislostech (90)
Boston Symphony Orchestra skoro stopadesátiletý, ale poprvé na Pražském jaru

„Hudba Dmitrije Šostakoviče je Andrisi Nelsonsovi obzvlášť blízká, zaujímá v jeho spolupráci s BSO ústřední místo.“

„V Bostonu měly během třinácti let premiéru tři ze šesti symfonií Bohuslava Martinů.“

„Boston Symphony Orchestra je výrazně spojen i s letními edukačními aktivitami v Tanglewoodu v pohoří Berkshire Hills.“

Poprvé v historii zahraje na Pražském jaru ve středu 14. května Boston Symphony Orchestra, těleso patřící ve Spojených státech z hlediska interpretační úrovně do půltuctu nejuznávanějších. V jeho historii figuruje dlouhá řada světových premiér, včetně děl Bohuslava Martinů. Andris Nelsons, který s ním přijíždí, je jeho hudebním ředitelem již desátou sezónu. Na koncertě v Obecním domě zazní hudba Dmitrije Šostakoviče, od jehož úmrtí uplyne v létě padesát let.

Číst dál…

Filharmonici a Byčkov na cestě s Mou vlastí

„Dílo vyznělo důvěrně známým způsobem, bez schválností, svévole a překvapení, příjemně ukotvené do očekávatelného a očekávaného průběhu.“

„Hráli na očekávané nejvyšší vlně svého standardu, ve kterém se snoubí charakteristicky jedinečný zvuk tělesa a špičkové hráčské kvality s nenapodobitelnou znalostí díla.“

„Vzhledem ke kosmopolitnímu zázemí šéfdirigenta jsou jeho interpretační podněty co do dosaženého vhledu do tak specifického díla v podstatě hodny obdivu.“

Česká filharmonie s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem zahájila osmdesátý ročník mezinárodního festivalu Pražské jaro. Smetanova Má vlast vyzněla při té příležitosti v Obecním domě 12. května jako důvěrně známá hudba ukotvená v tuzemských tradicích, jako poctivě uchopená klasika, jako neuspěchaná, usedlá a spolehlivá kreace.

Číst dál…

Semjon Byčkov: Má vlast bude vždy aktuální. Interpretace musí vycházet z přesvědčení

„Čím viac spolu hráme, čím viac spolu a s hudbou žijeme, tým väčšia je naša jednota.“

„Neexistuje čosi ako fixná interpretácia.“

„Hudobné dielo sa rodí od prvej noty, dokonca od ticha predtým, ako zaznie prvá nota.“

Je to tak trochu ďalší koncert, ale zároveň nie je. Aj tak uvažuje Semjon Byčkov o zahájení osemdesiateho ročníku Pražského jara, kde už dnes uvedie tradičnú Mou vlast s Českou filharmonii. Zo slov šéfdirigenta prvého českého orchestru je zrejmé, že o Smetanovom cykle uvažuje ako o veľkom diele, v ktorom je napriek programu a tradícii na prvom mieste stále samotná hudba. Tá podľa Byčkova osloví každého bez ohľadu na národnosť či znalosť reálií, hoci je najprirodzenejšie zakotvená práve v génoch českých hudobníkov. 

Číst dál…

Ve finále hobojové soutěže Pražského jara se utkají Ital, Portugalec a Rus

Ve finále 76. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro budou v oboru hry na hoboj o prvenství soupeřit Ital Leandro Lazzari, Portugalec Pedro Moreira a Rus Fedor Osver. Do posledního kola se probojovali z dvanácti soutěžících.   Ve finále, které se uskuteční v úterý 13. května od 18 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina jako festivalový koncert…

Číst dál…

Prvnímu týdnu Pražského jara udají takt symfonici z Bostonu, Tokia nebo rezidenční Patricia Kopatchinskaja

Osmdesáté Pražské jaro, jehož soukolí roztočila již mezinárodní soutěž a předfestivalový doprovodný program, zahájí tradičně dvojí uvedení Smetanovy Mé vlasti ve výročním roce svěřené České filharmonii a jejímu šéfdirigentovi Semjonovi Byčkovovi. První týden prestižní přehlídky přivítá i první renomované zahraniční hosty: Bostonské symfoniky s Andrisem Nelsonsem, symfoniky tokijské vysílací společnosti NHK s Fabiem Luisim, ale…

Číst dál…

Osmdesáté Pražské jaro ťuká na dveře. Úspěšné je už teď

V pondělí 12. května se opět po roce otevřou brány Obecního domu a Smetanovu síň naplní jeho hudba v podobě cyklu Má vlast. Začíná osmdesátý ročník festivalu Pražské jaro. Zahájení i zakončení je letos v rukou České filharmonie a jejího šéfdirigenta Semjona Byčkova, ale obsazení celého festivalu je silně mezinárodní. Dorazí přes sto umělců a souborů z dvaceti…

Číst dál…

Hobojisté a violoncellisté ladí formu. Pražskojarní soutěž tradičně předjímá festival

Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro byla založena v roce 1947 z iniciativy Rafaela Kubelíka. Letos se koná 76. ročník, a to v oborech hoboj a violoncello, přičemž soutěžení se rozběhne 7. května, respektive 8. května v případě violoncellistů. Česká republika bude mít tři želízka v ohni: hobojistu Dominika Bunce a violoncellisty Adama Klánského a Petra Hamerského. Festival Česká filharmonie…

Číst dál…

Tisíce účinkujících na ZUŠ Open 2025

Devátý ročník celostátního Festivalu základních uměleckých škol ZUŠ Open se uskuteční v termínu od 14. května do 6. června. Každoročně propojuje tisíce žáků, pedagogů, profesionálních umělců i diváků napříč celou republikou. Program opět nabízí stovky akcí – od velkolepých regionálních slavností až po komorní koncerty, výstavy a divadelní či taneční představení. Letošní ročník…

Číst dál…

David Butt Philip: Můj hlas mi řekl: „Buď tenorem!“

„Tenorový part v Mahlerově Osmé je nesmírně náročný, má vysokou tessituru v hutné orchestraci, ale ve skutečnosti je pro můj hlas ideální.“

„Semjon Byčkov skvěle doprovází zpěváky, máte opravdu pocit, že dýchá s vámi.“

„Ve Velké Británii je téměř nemožné rozvíjet kariéru operního pěvce.“

Britský tenorista David Butt Philip se bude na Pražském jaru spolu s Českou filharmonií a dalšími účinkujícími podílet na provedení Osmé symfonie Gustava Mahlera. Ta pod taktovkou dirigenta Semjona Byčkova letošní přehlídku uzavře.

Číst dál…

Pierre-Laurent Aimard: Lidstvo je na vrcholu, když tvoří

„V kombinaci Kašpara noci a Boulezovy První sonáty mě zajímá, jak oba skladatelé zacházejí s nástrojem.“

„Antonella Manacordu pokládám za jednoho z nejlepších hudebníků na této planetě.“

„Mozek není žádná krabice, která se naplní a přestane pojímat další věci.“

Francouzský klavírista Pierre-Laurent Aimard, výrazná osobnost světa soudobé klavírní hudby, vystoupí 22. května na festivalu Pražské jaro s postupimskou Kammerakademie a tentýž den povede také veřejný masterclass. V rozhovoru vzpomíná na Pierra Bouleze, přibližuje své přemýšlení o interpretaci i výuce a sdílí, co pro něj znamená být v kontaktu s novou hudbou.

Číst dál…

David Mareček: Příští sezona přinese jednu velkou novinku

„Největším projektem sezóny bude podzimní asijské turné se Semjonem Byčkovem.“

„Orchestr bude mít tentokrát dva rezidenční umělce. Zvolili jsme totiž jednoho sólistu a jednoho skladatele.“

„Novoroční koncert 2026 bude složen čistě z našich sólistů, kteří jsou kmenovými hráči filharmonie.“

Česká filharmonie představila v úterý 25. března na tiskové konferenci program příští sezóny 2025/2026. Generální ředitel orchestru David Mareček v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje, na co se posluchači a příznivci orchestru mohou těšit, jaké novinky sezóna přinese nebo kam filharmonie vyjede na zahraniční turné. Hovoří také o rezidenčních umělcích, o objednaných novinkách, o nahrávkách a debutech i o České studentské filharmonii.

Číst dál…

Pavel Šabacký: Přestávám se bát melodie

„Obecně se vyžívám v detailní instrumentaci.“

„Často pracuju s hmatovým pocitem – jak někdo ‚vidí barvy‘, když slyší tón, tak já mám pocit ‚povrchu‘.“

„Původně jsem studoval klarinet, poté skladbu a k ní zároveň čtyři roky lesní roh, což mi pomohlo proniknout více do specifik žesťových nástrojů.“

Vítězství v Reading Lessons 2022, nová skladba pro Prague Offspring 2023 a poté už rozsáhlejší a velice regulérní kompozice pro letošní jubilejní ročník festivalu. Růst a zrání skladatele Pavla Šabackého mladšího jsou silně spjaty s naší nejprestižnější přehlídkou klasické hudby, Pražským jarem. Letos uvede autorovu skladbu Awakening, jejíž interpretace se 30. května v Centru současného umění DOX chopí v Německu založený ansámbl Ensemble Modern. Komponista u této příležitosti poskytl rozhovor portálu KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Pražské jaro a jeho péče o budoucnost české hudby 

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro představil projekty, které se soustředí na budoucnost české hudby, ať již na poli interpretačním, či skladatelském. Jedním z cílů festivalu je vytvářet koncertní příležitosti pro mladé sólisty a soubory, rozvíjet talent prostřednictvím mistrovských kurzů a být objednavatelem nových děl českých a slovenských skladatelů, včetně následné realizace světovými ansámbly. Jubilejní…

Číst dál…

Cestou necestou barokní Evropou

Březen tohoto roku přinese do Hudebního salónu Café crème, který již sedmnáct let obohacuje kulturní život v Praze, úplnou novinku, totiž pilotní projekt koncertu pro „malé i velké“ posluchače. Barokně hudební cestopis představuje různorodost a kontrasty v hudebních vyjadřovacích prostředcích při putování Evropou. Pořad 16. března se v kostele sv. Vavřince na Malé Straně uskuteční nadvakrát – první…

Číst dál…

Jan Sedláček: V Americe jsem se našel. Dvořáka tam skutečně berou za svého

„Každá hudba by měla člověkem nějak otřást a nenechat ho chladným.“

„Na Dvořákovu Třetí jsem myslel už jako student Pražské konzervatoře. Vždy se mi moc líbila a bylo mi líto, že se tolik nehraje.“

„Pracovat s Leonidem Grinem bylo naprosto skvělé, takže momentálně sháním finanční prostředky, které by mi umožnily studovat u něj pravidelně.“

Oblibenou diváckou platformou i zásadní příležitostí pro mladé dirigenty je Debut Pražského jara. Při osmdesátém ročníku tuzemské největší klasickohudební přehlídky tentokrát dostane příležitost Jan Sedláček, který má přes status studenta pražské HAMU na kontě už také některé úspěchy včetně asistence nejslavnějšímu českému dirigentovi Jakubu Hrůšovi. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Sedláček odpovídal zejména na otázky týkající se důležitého koncertu – uskuteční se 28. května v Obecním domě s rozhlasovými symfoniky –, ale zmínil také svoji nedávnou americkou zkušenost.

Číst dál…

Mladistvý Händel v podání novorozeného ansámblu

V roce 2025 se na hudební scéně představuje nové uskupení Silentium! ensemble, které se zaměří na interpretaci zejména předbarokní a barokní hudby, ale „objevovat bude i krásu hudby soudobé“. Uměleckou vedoucí je Tereza Válková, která v letech 2008 až 2024 působila jako sbormistryně souboru Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. S jeho souborem vystoupí…

Číst dál…

Novák, Kozák a hudba o třetí v žižkovském Atriu

Laureáti soutěže Pražského jara a komorní partneři, houslista Jan Novák a klavírista Marek Kozák, ve svém odpoledním recitálu v Atriu Žižkov představí díla Ludwiga van Beethovena, Bedřicha Smetany a Césara Francka. Koncert se uskuteční 8. března. Na programu jsou konkrétně Romance č. 1 G dur, op. 40 Ludwiga van Beethovena, Smetanův opus Z domoviny a Franckova…

Číst dál…

Gabriel Le Magadure: V Africe jsme pochopili, že hudba může být otázkou života a smrti

„Už jako studenti jsme chtěli, aby náš repertoár odrážel také jiné hudební styly, protože každý z nás vzešel z jiné ‚hudební kolébky‘: z jazzu, rocku, popu.“

„Bachovy chorály jsou pro nás jako dát si ráno sprchu nebo vyčistit si zuby.“

„Tehdy jsem pocítil, jak hluboký má hudba smysl, že je cestou ke svobodě a zachraňuje.“

Pevné ebenové dřevo je součástí hudebních nástrojů napříč žánry. Stejně tak se pohybuje francouzské smyčcové kvarteto Quatuor Ébène s neuvěřitelnou lehkostí od klasiky přes jazz až po různé experimenty typu Waves. 25. května se tento soubor poprvé představí na festivalu Pražské jaro, aby zahrál skladby Beethovena, Čajkovského a v české premiéře také kvartet Tetrhappy od svého dlouholetého kolegy Raphaëla Merlina. O tom, jak úžasným a zároveň složitým mechanismem je smyčcové kvarteto, o emotivním projektu Beethoven Around the World nebo o mezzofortissimu Györgyho Kurtága ve velmi upřímném rozhovoru povyprávěl druhý houslista souboru Gabriel Le Magadure.

Číst dál…

Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby

V roce 2025 se na hudební scéně představuje nové uskupení Silentium! ensemble, které se zaměří na interpretaci zejména předbarokní a barokní hudby, ale „objevovat bude i krásu hudby soudobé“. Uměleckou vedoucí je Tereza Válková, která v letech 2008 až 2024 působila jako sbormistryně souboru Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. Nyní oba soubory…

Číst dál…

Anticipace Pražského jara skrze Svatovavřineckou sezónu

Kostel svatého Vavřince na Malé Straně v Praze hostí celoročně cyklus komorních koncertů pořádaný pod hlavičkou festivalu Pražské jaro a pod titulem Svatovavřinecká sezóna. Její aktuální část načne ve čtvrtek 13. února vystoupení dua umělců, houslisty Jana Nováka a klavíristy Marka Kozáka. V únoru příznivce cyklu čeká ještě koncert pianisty Adama Skoumala a další v podání…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (82)
Jubilea pražského Rudolfina

„Parcelu na nábřeží koupila spořitelna v červnu 1873. Stavělo se v letech 1876 až 1881 a roku 1884, rok po definitivním otevření českého divadla, byla monumentální a krásná stavba hotova.“

„V dnešní Dvořákově síni, mezi válkami zasedacím sále, československý parlament třikrát zvolil prezidentem Tomáše Garrigue Masaryka.“

„S Rudolfinem jsou spojeny hned první ročníky festivalu Pražské jaro, jehož založení inicioval dirigent Rafael Kubelík. A tak právě tam v květnu 1946 Leonard Bernstein poprvé dirigoval mimo americký kontinent.“

Sto čtyřicet let provozu a jen o jedenáct roků méně od prvního koncertu České filharmonie, osmdesát ročníků festivalu Pražské jaro a třiatřicet let od znovuotevření po zásadní rekonstrukci… To jsou některá základní data a jubilea připomínaná v roce 2025 v souvislosti s pražským Rudolfinem. Nejstarší z nich připadá na 7. února. Nový svatostánek umění, velkoryse projektovaná novorenesanční stavba s koncertním sálem a výstavními prostorami, se oficiálně otevřel veřejnosti ten den v roce 1885.

Číst dál…

Haydn v Orientu

„Na závěr pak jemný žesťový zvuk zalil celou scénu ‚omamné noci v oáze pod palmami‘ měkkým světlem… přišel rozbřesk.“

„Obecně byl tón Marie-Astrid Hulot nadmíru příjemný, noty do sebe vplouvaly pomocí takřka nekonečného legata.“

„Název první části zní Šalomounův sen, a vskutku hudba v introdukci jako by popisovala vynořování vizí a myšlenek z nevědomí.“

Posluchači Plzeňské filharmonie si 23. ledna na koncertě s názvem Joseph Haydn & Pražské jaro vychutnali jak hudbu notoricky známou, tak tu raritní takřka neslýchanou. Haydnův houslový koncert orámovaly dvě Orientem inspirované skladby, jedna od Camilla Saint-Saënse a druhá od Ottorina Respighiho. Pojítkem s Pražským Jarem byla sólistka Marie-Astrid Hulot, která se v minulém roce probojovala do finále pražskojarní soutěže a získala třetí cenu.

Číst dál…

Pavol Praženica: Baví mě pestrost

„Tajně sním o dirigování.“

„Živě si vybavuju, když jsem poprvé slyšel Čajkovského Patetickou symfonii. Tehdy mě to tak vzalo… Bylo mi patnáct šestnáct let a řekl jsem si, že hudba je prostě to, co chci dělat.“

„Kvalita by měla být základem. A ještě výš bych dal vášeň.“

V Praze žijící žilinský rodák Pavol Praženica patří k nejvýraznějším postavám mladé generace klavíristů. S úspěchem prošel snad všemi tuzemskými klavírními soutěžemi a v letošní sezóně se pokusí napodobit soubor Alinde Quintet a jeho loňský vavřín na mnichovské soutěži ARD. Za rok pak zamíří i na soutěž Pražského jara. V nejbližší době jej však čekají vystoupení v sezóně Českého spolku pro komorní hudbu v pražském Rudolfinu a v řadě Janáčkovy filharmonie Ostrava věnované mladým sólistům…

Číst dál…

Do prvního kola soutěže Pražského jara míří tři Češi

Porota Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro vybrala sto pět postupujících do prvního kola letošního ročníku soutěžního klání. To se uskuteční v oborech hoboj a violoncello. Mezi reprezentanty jednadvaceti zemí světa jsou i tři čeští zástupci, hobojista Dominik Bunc a violoncellisté Petr Hamerský a Adam Klánský.  Více než čtyři sta padesát zájemců zaslalo audio-vizuální nahrávky se…

Číst dál…

Festivalový Rok české hudby s letošním výhledem

Asociace hudebních festivalů České republiky se na prahu nového roku ohlíží za uplynulým Rokem české hudby a přináší souhrnné statistiky kulturních akcí, které uspořádali její členové, i výhled na jejich letošní plány. Instituce reprezentuje aktuálně třináct významných českých festivalů klasické hudby pořádaných v průběhu roku po celé republice v čele s mezinárodními hudebními festivaly Pražské…

Číst dál…

Svatovavřinecká sezóna vrcholí Tříkrálovým koncertem

Kostel svatého Vavřince na Malé Straně v Praze hostí celoročně cyklus komorních koncertů pořádaný pod hlavičkou festivalu Pražské jaro a pod titulem Svatovavřinecká sezóna. Její aktuální podzimně-zimní část se uzavře v pondělí 6. ledna od půl osmé večer vystoupením Českého saxofonového kvarteta.  Program plynoucí od klasiky k jazzu připravila pro tříkrálové vystoupení v kostele svatého…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (60)
Rok 2025 – Straussův, Šostakovičův, Palestrinův, Ravelův, Pärtův…

„Rok 2025 se z hlediska výročí a jubileí jeví rozhodně být ´rokem staré hudby´.“

„Stranou pozornosti určitě nezůstanou 150. narozeniny Maurice Ravela.“

„Festival Pražské jaro čeká osmdesátý ročník.“

Vstupujeme do druhého čtvrtletí jedenadvacátého století. Rok české hudby 2024 je za námi, pro rok 2025 tuzemská kultura tak velké téma nemá. Mají ho ale Rakušané. Král valčíků Johann Strauss mladší oslaví na podzim dvousté narozeniny! A zbytek světa? Ten si bude prostřednictvím jubileí připomínat mistry, jako byli Šostakovič, Ravel, Bizet, Palestrina, Copland nebo Bartók, a budou oslavovat žijící legendu, devadesátiletého Arvo Pärta.

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (59)
Končí Rok české hudby 2024

„Slogan Hudba jsme my pomohl umístit téma Roku české hudby do zorného pole většího počtu lidí.“

„Rok české hudby měl slušnou publicitu.“

„Těžko dnes odhadovat, jak bude za deset let prožíváno vlastenectví, jak budou seřazeny hodnoty, kam se budou ubírat technologie.“

Koncerty, přednášky, besedy, workshopy a další kulturní akce, které se konaly s logem Roku české hudby 2024, asi nikdo přesně nespočítá. Některé vznikly jako jedinečné iniciativy, jiné by se konaly tak jako tak, všechny však spojila myšlenka, že hudební umění je v prostoru, ve kterém se historicky mluví česky, rodinným stříbrem.

Číst dál…