Pražské jaro 2024 s nejlepšími orchestry. Soutěž v oborech housle a lesní roh
Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, jeho 79. ročník, se uskuteční v termínu 12. května až 3. června 2024. Tradiční zahájení Smetanovou Mou vlastí obstarají Berlínští filharmonikové. Na festival zavítají také dva nejlepší italské orchestry Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Filharmonický orchestr milánské opery La Scala. Z Paříže přijede Orchestre Philharmonique de Radio France, z Nizozemska Amsterdam Baroque Orchestra, z Belgie pak slovutné Collegium Vocale Gent. Novinkou je celodenní program pro mladé publikum nazvaný SpringTeen a ve Foru Karlín se uskuteční spektakulární koncert s padesáti současně znějícími pianiny a publikem sedícím mezi nimi.
Veřejnost se už dříve seznámila s tím, že festival v Roce české hudby 2024 zahájí Smetanovým cyklem Má vlast patrně nejvěhlasnější světový orchestr Berlínských filharmoniků pod vedením šéfdirigenta Kirilla Petrenka. Druhým již známým magnetem květnového mezinárodního hudebního festivalu v české metropoli má být dvojí koncertní uvedení Smetanovy opery Libuše se sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli a pod taktovkou Jakuba Hrůši, s Českou filharmonií a Pražským filharmonickým sborem. Třetí zatím odtajněný „highlight“ jarní přehlídky se týkal nové tvorby. Na festivalu zazní ve světové premiéře koncert pro housle a orchestr s názvem Svatyně od Kryštofa Mařatky, českého autora usazeného ve Francii. Inspiroval se k ní pravěkými jeskynními malbami a jde o společnou objednávku Pražského jara a Francouzského rozhlasu, jehož Orchestre Philharmonique bude dílo interpretovat.
Ambasadorem Roku české hudby se na Pražském jaru 2024 stane dirigent Jakub Hrůša, který patří mezi nejuznávanější dirigenty dneška. Koncertně se představí 18. května s italským Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, jehož je od roku 2021 hlavní hostujícím dirigentem. Společně zahrají mimo jiné Fresky Piera della Francesca, v nichž se Bohuslav Martinů nechal inspirovat výtvarným uměním v italském Arezzu. Hrůša bude také jedním z hlavních hostů konference, kdy se za účasti čelných představitelů státu, ekonomů, filozofů či podnikatelů uskuteční diskuze o fenoménu České republiky jakožto velmoci klasické hudby.
Rok české hudby nebude Pražské jaro slavit pouze skrze autory z dávných kapitol dějin hudby. „Festival se hrdě hlásí k současným českým skladatelům, jejichž jména jsou možná známější v zahraničí než u nás – obdobně, jak tomu bylo u dnes slavných jmen v dřívějších dobách,“ uvádí ředitel festivalu Pavel Trojan. Na závěrečném koncertě 3. června zazní evropská premiéra skladby Superorganisms, kterou Miroslav Srnka zkomponoval na společnou objednávku berlínské, tokijské, losangeleské, pařížské a české filharmonie. Skladatel Kryštof Mařatka, velmi úspěšný ve Francii, je zmíněn výše.
V široce pojaté dramaturgii nechybí ani stará hudba, a to hned na dvou koncertech ikon historicky poučené interpretace. První z nich je belgický soubor Collegium Vocale Gent, který pod vedením svého zakladatele, sbormistra a dirigenta Phillipa Herrewegheho představí 17. května program nazvaný Madrigaly v Arkádii, spojující světská díla italských mistrů přelomu 16. a 17. století čerpající inspiraci z antické mytologie. Druhou „ikonou“ je Ton Koopman, který na Pražské jaro zavítá 2. června se svými soubory Amsterdamským barokním orchestrem a sborem, aby uvedli tři kantáty J. S. Bacha.
Rezidenčním ansámblem projektu Prague Offspring bude do třetice Klangforum Wien, který během jednoho víkendu přinese novinky ze světa současné hudby. Pod vedením dirigenta a skladatele Enna Poppeho uvede tento rakouský soubor ve světové premiéře šest nových děl, která čeští a slovenští autoři napsali na objednávku Pražského jara. Dále připomenou letos zesnulou finskou skladatelku Kaaiju Saariaho. Jako rezidenční skladatelka do Prahy přijede Rebecca Saunders, v Berlíně žijící britská autorka. Loňský rezidenční skladatel Georg Friedrich Haas bude představen skladbou 11000 strun, kdy se ve Foru Karlín rozezní najednou padesát pianin naladěných rozdílně, každé o padesátinu půltónu jinak než vedlejší, a diváci budou sedět mezi nimi.
SpringTeen je novinkou Pražského jara. Jeden celý festivalový den 19. května bude věnovaný mladému publiku a rodinám s dětmi. Přinese nevšední a pestré koncerty i kreativní workshopy (orchestr z tabletů, orchestr z nástrojů vyrobených ze zeleniny) v prostorách Anežského kláštera.
Svou uměleckou váhu Pražské jaro i tentokrát využije k představení mladých talentů. V koncertním matiné se představí violoncellista Vilém Vlček, v Debutu Pražského jara pak 21. května dirigent Jiří Habart. Soutěž Pražského jara se uskuteční v oborech housle a lesní roh. Houslovou porotu povede pedagožka Ida Kavafian (USA), hornové bude předsedat André Cazalet (FR). Kompletní informace o festivalu jsou dostupné ZDE.
Foto: Petr Weigl, Accademia Nazionale di Santa Cecilia / Musacchio, Ianniello & Pasqualini, Collegium Vocale Gent, Tomáš Rasl, Astrid Ackermann
Příspěvky redakce
- Tancem pro život. Národní divadlo Brno podpoří Masarykův onkologický ústav
- Jihočeská matiné novinkou v Českých Budějovicích
- Gabriela Beňačková si v Jihlavě poslechne nadějné pěvce
- Smetanovo trio na koncertní šňůře s českou hudbou
- Dorothy Khadem-Missagh s Doležalovci na HAMU