KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Tenoristu Matouška čeká na podzim debut v Covent Garden

Sólista opery pražského Národního divadla, tenorista Daniel Matoušek se v listopadu představí jako Janek v inscenaci Janáčkovy Věci Makropulos uvedené na scéně Královské opery a baletu v Londýně. Tu bude od příští sezóny řídit úspěšný český dirigent Jakub Hrůša, který se ujme i nastudování Janáčkovy opery.  Prvním českým titulem, který na scéně Královské opery a baletu…

Číst dál…

Dva orchestry v České filharmonii a hlavní rozdíl jinde, než by člověk čekal

„Koncert měl nevšední podobu, vystřídala se na něm dvě symfonická tělesa.“

„Ten nejmarkantnější rozdíl se překvapivě nachází v kompaktnosti zvukového obrazu, v jeho dokonalé jednotě, což mladým hudebníkům pochopitelně ještě chybí.“

„Sukův Epilog je dílem hluboké myšlenkové závažnosti a tvůrčího mistrovství, tlumočí naléhavá poselství světla, lásky a smrti.“

Šestý orchestrální koncert abonentní řady „B“ Česká filharmonie naplánovala do tří po sobě jdoucích večerů 30. dubna a 1. a 2. května. Dramaturgicky měl program nevšední podobu, na pódiu Rudolfina se vystřídala dvě symfonická tělesa. Česká studentská filharmonie nejprve přednesla symfonickou suitu Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova, ve druhé části večera pak orchestr České filharmonie spolu s Pražským filharmonickým sborem (sbormistr Lukáš Vasilek) a sólisty přednesl symfonický Epilog Josefa Suka. Obě díla zazněla v nastudování a pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie Jakuba Hrůši. Sólové vokální party v Sukově skladbě přednesli Alžběta Poláčková (soprán), Jiří Brückler (baryton) a Jan Šťáva (bas).

Číst dál…

Suk v souvislostech (5)
Jakub Hrůša: Hrát, hrát a zase hrát Suka

„Česká filharmonie je orchestr, který se do věcí, jejichž kvalitu přinejmenším podvědomě cítí, dovede pozoruhodně intuitivně vciťovat.“

„Je obtížným úkolem dostát všem detailům partitury Sukova Epilogu, a přitom posluchači poskytnout vlastně intimní sdělení.“

„Postupně se vztah ke každému dílu víc a více zvnitřňuje a prohlubuje, člověk už skladbu ‚nepřemýšlí‘ , ale ‚dýchá‘.“

Dirigent Jakub Hrůša pro abonentní koncerty České filharmonie přelomu dubna a května připravil k provedení v pražském Rudolfinu společně s Korsakovovou Šeherezádou málo známé Sukovo veledílo – Epilog op. 37. Nejen v tuzemsku, ale výrazně i v mezinárodním koncertním dění se v posledních letech profiluje vedle dalších konstant také jako pravidelný a zasvěcený interpret symfonického odkazu Josefa Suka. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad charakterem i kvalitami a dopadem Sukovy hudby a dává nahlédnout do vývoje svého vztahu k ní. Podrobně se samozřejmě věnuje právě Epilogu.

Číst dál…

Zemek Novák, Grieg a Sommer v starostlivé péči České filharmonie

„Skladba Zemka Nováka je vystavěna na originální myšlence jednohlasé, lineární kompoziční práce.“

„Ač Andsnes studoval v Bergenu, je odchovancem české klavírní školy.“

„Sommerova třívětá Vokální symfonie je dílo dramatické, přináší nadčasová sdělení.“

Tři výrazné skladatelské osobnosti ze tří různých epoch evropské hudby se setkaly v programu čtvrtého pořadu abonentní řady „C“ České filharmonie. První z tří plánovaných koncertních večerů se uskutečnil 24. dubna v Dvořákově síni Rudolfina a dirigent Jakub Hrůša byl postaven před velmi závažný a ne zrovna lehký úkol. V úvodu přednesl ve světové premiéře patnáctiminutovou originální kompozici Pavla Zemka Nováka Canto, unisono per orchestra, následoval Koncert pro klavír a orchestr a moll, op. 16 Edvarda Hagerupa Griega v sólovém partu s klavíristou Leifem Ove Andsnesem a vyvrcholením večera se stalo provedení Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr od Vladimíra Sommera, na které se podílel Pražský filharmonický sbor.

Číst dál…

Sukův Epilog a Šeherezáda Rimského-Korsakova. Hrůša opět stane v Rudolfinu

Jakub Hrůša znovu spojí síly s Českou filharmonií a tentokrát rovněž její dcerou Českou studentskou filharmonií. Trojice abonentních koncertů s hudbou Nikolaje Rimského-Korsakova a Josefa Suka se uskuteční ve dnech 30. dubna až 2. května, přičemž podílí se také Pražský filharmonický sbor a trojice sólistů. Hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša se s Českou studentskou filharmonií setkal…

Číst dál…

Leif Ove Andsnes: Janáčka jsem si zamiloval dřív, než jsem znal jeho jméno

„Griegův koncert se v dnešní době často hraje příliš uhlazeně.“

„Jen málokdy jsem byl při recitálu tak šťastný jako při hraní Dvořákových Poetických nálad.“

„Páleníčkovy nahrávky znám, s Františkem Rauchem jsme se i osobně setkali.“

Pianista Leif Ove Andsnes se 24., 25. a 26. dubna představí s Českou filharmonií. Pod řízením Jakuba Hrůši se tak stane v pražském Rudolfinu a Andsnes vystoupí jako sólista Griegova Klavírního koncertu. U této příležitosti vznikl rozhovor, ve kterém norský umělec vzpomíná na své první setkání s Griegovým koncertem, ale také dopodrobna přibližuje svůj vztah k Česku, což vnáší do jeho nadcházejících vystoupení i osobní rovinu.

Číst dál…

Královská opera v Londýně odhalila novou sezónu. V jejím čele stane Jakub Hrůša

Od sezóny 2025/26 se na postu hudebního ředitele Královského baletu a opery v Londýně usadí český dirigent Jakub Hrůša. Stane se sedmým ředitelem v historii proslulého operního domu v Covent Garden – a druhým Čechem v pořadí, neboť v letech 1955 až 1958 operu vedl Rafael Kubelík. V inaugurační sezóně Hrůša poprvé na londýnské scéně uvede Janáčkovu Věc…

Číst dál…

David Mareček: Příští sezona přinese jednu velkou novinku

„Největším projektem sezóny bude podzimní asijské turné se Semjonem Byčkovem.“

„Orchestr bude mít tentokrát dva rezidenční umělce. Zvolili jsme totiž jednoho sólistu a jednoho skladatele.“

„Novoroční koncert 2026 bude složen čistě z našich sólistů, kteří jsou kmenovými hráči filharmonie.“

Česká filharmonie představila v úterý 25. března na tiskové konferenci program příští sezóny 2025/2026. Generální ředitel orchestru David Mareček v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje, na co se posluchači a příznivci orchestru mohou těšit, jaké novinky sezóna přinese nebo kam filharmonie vyjede na zahraniční turné. Hovoří také o rezidenčních umělcích, o objednaných novinkách, o nahrávkách a debutech i o České studentské filharmonii.

Číst dál…

Marek Kozák a Jan Čmejla ve finále lipské Bachovy klavírní soutěže 

Dva čeští zástupci se probojovali do trojčlenného finále prestižní Bach-Wettbewerb odehrávající se mezi 13. a 21. březnem v německém Lipsku. V letošním roce je soutěž vypsaná v oboru klavír pro umělce z celého světa starší šestnácti let. Finálové klání se uskuteční v pátek 21. března od osmnácti hodin. Pořadatelé nabídnou online stream na kanálech sociálních sítí. …

Číst dál…

Jakub Hrůša vítaným hostem Berlínských i Newyorských filharmoniků

Renomovaný český dirigent Jakub Hrůša se v březnu vrátí na pódium berlínské Filharmonie, aby společně s místním orchestrem a klavíristou Seong-Jin Cho představil dramaturgicky neobvyklý výběr skladeb. Koncerty čítající dílo Leoše Janáčka, Ludwiga van Beethovena a Bély Bartóka se uskuteční ve dnech 13., 14. a 15. března. Jde o celkově už pátý společný program Jakuba Hrůši…

Číst dál…

Festivalu Smetanova Litomyšl se vrátí genius loci – zámecké nádvoří

„Mozartova Figarova svatba v nastudování Jiřího Heřmana a Václava Lukse s Collegiem 1704 má v Brně premiéru 22. března.“

„Protagonisty operního gala mají být sopranistka Corinne Winters, která se poslední dobou intenzivně věnuje českému repertoáru, a tenorista Pavel Černoch.“

„Sál má přijít na 85 milionů korun, obdobný rozpočet má letošní festivalový program.“

Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční od 14. června do 6. července, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Na festivalu se vystřídají operní soubory z Brna a Prahy, Drážďanská filharmonie, Kremerata Baltica, The King’s Singers, zahraniční i tuzemští sólisté a další orchestry a komorní soubory. V pravidelné spolupráci budou pokračovat Česká filharmonie, Collegium 1704 a Pavel Haas Quartet. Nově se festival víc zaměří i na balet a tanec. Na 48 pořadů se bude prodávat 31.000 vstupenek.

Číst dál…

Hrůša v Bamberku velmi smetanovsky. Jan Bartoš má sólo v Prokofjevovi

Šéfdirigent Bamberských symfoniků Jakub Hrůša do Bamberku pozval předního zástupce současného českého klavíru. S bavorským orchestrem tedy vystoupí Jan Bartoš, aby zvládl sólový part Prokofjevova Prvního klavírního koncertu. Program koncertu v bamberské Konzerthalle původně zahrnoval Martinů Pátý klavírní koncert, došlo však ke změně. Diváci 1. března uslyší také tři Smetanovy symfonické básně.…

Číst dál…

Zhodnocení Roku české hudby 2024 očima jeho koordinátorů

Rok české hudby 2024 se stal celospolečenským fenoménem, který zasáhl široké publikum v Česku i v zahraničí. Během roku 2024 se uskutečnilo 1400 akcí, které pořádalo 344 subjektů ve 262 městech. Hlavním tématem bylo dvousté výročí narození Bedřicha Smetany pod hlavičkou přidruženého projektu Smetana200, Smetanova Prodaná nevěsta pak byla nejhranějším titulem. Za „ohlédnutí“…

Číst dál…

Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě

„Stejně jako v ´covidovém´ roce 2021 má Káťu v Glyndebourne zpívat Kateřina Kněžíková.“

„Jednou z mála výjimek, kdy letos figuruje Janáčkovo dílo v plánech v zámoří, je australský soubor Victorian Opera v Melbourne, který plánuje dvě představení Káti Kabanové.“

„Janáčkova ´Broučka´ po představeních v Berlíně provede Simon Rattle navíc koncertně 4. a 6. května s London Symphony Orchestra.“

V polovině února se v Glasgow a později v Edinburku hraje Věc Makropulos, v březnu uvádějí v Berlíně Výlety páně Broučkovy, v Mnichově Káťu Kabanovou a v Linci Příhody lišky Bystroušky, v březnu a dubnu je na programu ve Freiburgu im Breisgau Jenůfa, kterou pak hrají i v Heidelberku a v Coburgu. Káťu bude v létě uvádět také festival v Glyndebourne a na podzim se objeví dokonce v Austrálii. I roce 2025 tedy zažívají Janáčkovy opery úspěšné tažení hudebním světem, zejména evropským. V zámoří se spíše uplatňují jeho symfonické a komorní skladby.

Číst dál…

V Budapešti zazní suita z Lišky Bystroušky v Hrůšově úpravě pod jeho vedením

Český dirigent, tři čeští skladatelé a český houslista – jinými slovy, český koncert. Na programu tří takových s Jakubem Hrůšou, Janem Mráčkem a Budapešťským festivalovým orchestrem je Janáčkova opery Příhody lišky Bystroušky v podobě suity vytvořené přímo Jakubem Hrůšou, po ní následuje skladba, kterou lze považovat i za houslový koncert, Fantazie Dvořákova zetě Suka. Program…

Číst dál…

ČRo D-dur: Z programu Salcburského festivalu nebo Myslivečkova opera 

„Středeční večer vybírá Dagmar Henžlíková z nabídky EBU: Jakub Hrůša a Orchestrem Akademie sv. Cecílie, Petr Popelka s Vídeňskými symfoniky…“

„Ve čtvrtek nabídne stanice D-dur záznam koncertu Kateřiny Kněžíkové a Kateřiny Englichové s názvem ‚Kdo v zlaté struny zahrát zná‘.“

„V sobotu se vydáme na návštěvu do loňského Salcburku a Jana Vašatová představí díla znovuobjeveného skladatele Mieczyslawa Weinberga.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 10. do 16. února?

Číst dál…

Martinů, Dvořák, Hrůša. Ti všichni v Kolíně nad Rýnem a v Bamberku

Svého oblíbeného Bohuslava Martinů Jakub Hrůša opět zařadil na pořad koncertů Bamberských symfoniků, raritně uváděné dílo neméně oceňovaného Antonína Dvořáka přihodil také. Šéfdirigent svůj soubor vede na nadcházejících koncertech v Kolíně nad Rýnem a v domovském Bamberku. V obou případech se k tělesu připojí houslista Ray Chen, který se chopí sólového partu v Čajkovského houslovém koncertu.…

Číst dál…

Shortlisty pro Ceny Anděl 2024 odhaleny. Dvojí nominace pro Pražské rozhlasové symfoniky

Ceny Anděl udílené Českou hudební akademií budou za loňský rok vyhlášeny počátkem dubna. Jednou z patnácti kategorií je i klasická hudba, kde se do širší nominace probojovalo sedm nahrávek. Vedle pěvců Kateřiny Kněžíkové a Pavla Černocha se o Rónovu sošku Anděla se šalmají utkají klavírista Marek Kozák, soubory Trio Bohémo, Cappella Mariana a Tiburtina Ensemble.…

Číst dál…

Jakub Hrůša mezi Jenůfou a Šostakovičem

Český dirigent Jakub Hrůša, který aktuálně řídí sérii provedení Janáčkovy Jenůfy v londýnské Královské opeře Covent Garden, si 31. ledna odskočí od opery k symfonické hudbě. S BBC Symphony Orchestra uvede v Barbican Hall Šostakovičovu Jedenáctou symfonii zvanou Rok 1905, a to společně s díly Pavla Haase a Ludwiga van Beethovena. Koncert začne v půl osmé večer.  Současné…

Číst dál…

Jakub Hrůša: Jenůfa je v Londýně součást společné kultury, ne exotika 

„Její pastorkyňa patří k nejzásadnějším top dílům… Když něco takového prosloví zkušení lidé z operního světa, nedovedu si představit lepší ohodnocení.“

„Pak se můžou dít zázraky. To je nádherný pocit, který do mého života přináší obrovskou smysluplnost.“ 

„Bylo by pro mě obtížné, kdybych měl naplňovat jen jakousi formální stránku své profese.“

Londýnská Královská opera Covent Garden hraje od 15. ledna do 1. února celkem šestkrát Janáčkovu Její pastorkyňu, v zahraničí uváděnou pod titulem Jenůfa. Dirigentem obnovené inscenace je Jakub Hrůša, který se v tomto divadle ujme na podzim funkce hudebního ředitele. Jenůfa je podle něj jednou z nejpravdivějších a nejsilnějších oper celého světového repertoáru. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje o skladatelově mezinárodně nejproslulejším díle, o divadle a publiku i o sobě samotném.

Číst dál…

ČRo D-dur: Přelom roku s Bachem i Beethovenem

„Večer na Silvestra můžete poslouchat sérii filmových hudeb s FOKem a Liborem Peškem, hudby z filmů Kolja, Nemocnice na kraji města, Měsíc nad řekou, Obchod na korze…“

„Večer 1. ledna bude možné zažít novoroční koncert z díla Johanna Sebastiana Bacha, protože roky zakončené pětkou má své výročí narození.“

„Víkendová návštěva patří Michaele Káčerkové, varhanici s baletní průpravou a ředitelce festivalu J. C. F. Fischera.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 30. prosince do 5. ledna?

Číst dál…

Barrie Kosky: S českou hudbou žiju už přes čtyřicet let

„Hudba je základem opery. Jenže pro mě je stejně důležité zjistit, jestli měl skladatel cit pro divadlo.“

„V Komické opeře mi bylo umožněno nasazovat do repertoáru širokou žánrovou paletu hudebních děl.“

„V Praze jsem byl už několikrát, i když doposud nikdy pracovně, což je mi líto.“

Člověk, který o sobě dokáže s odkazem na svůj původ a profil poťouchle prohlásit, že je „židovský homosexuální klokan“, musí nutně mít kromě smyslu pro humor i zdravou sebedůvěru. Takovou, jakou režisér jevištních provedení velkých oper na velkých scénách, ale i klasických muzikálů či operet v různých divadlech, nezbytně potřebuje. Bezezbytku to platí o australském rodákovi, žijícím a tvořícím ovšem už dlouho převážně v Evropě. Barrie Kosky, tato silná osobnost hudebních jevišť se silným hlasem, je letošním držitelem Ceny Antonína Dvořáka. Předtím než ji 9. prosince převezme za přítomnosti televizních kamer na speciálním koncertu ve Španělském sále Pražského hradu, portálu KlasikaPlus.cz poskytl rozhovor.

Číst dál…

Excelentní! Jakub Hrůša a jeho brněnský záskok u berlínské Staatskapelle

„Jakub Hrůša se záskoku za kolegu bez váhání ujal.“

„Německá preciznost a smysl pro tradici ve spojení s českou muzikalitou a vřelostí, to byl ten správný mix, který dal brněnskému publiku exkluzivní zážitek.“

„A ještě víc publikum nadchl dirigent, když orchestr spustil ve vražedném tempu jako přídavek Lašský tanec č. 3 ‚Dymák‘ Leoše Janáčka.“

Koncert v rámci Festivalu Janáček Brno ohlášený na 17. listopadu v Janáčkově divadle byl vyprodaný mezi prvními. Staatskapelle Berlin a dirigent Christian Thielemann zde ještě nehráli a jejich pověst je závratná. Souhrou událostí, kdy dirigent Thielemann musel náhle na operaci a Jakub Hrůša stále prodléval v Brně, se však změnil rychle dirigent i dramaturgie koncertu. A nikdo nelitoval.

Číst dál…

Devátý Janáček Brno ve třetím týdnu. S fokusem na mládí, Berlín a s Hrůšovým návratem 

Bienální Mezinárodní festival Janáček Brno se letos koná podeváté. V exponovaném Roce české hudby zahrnuje své příznivce bohatými hudebními hody, jejichž hlavní ingrediencí je logicky jubilující Leoš Janáček. Třetímu festivalovému týdnu od 11. listopadu budou dominovat studentské projekty Konzervatoře Brno a JAMU a v závěru dva exkluzivní hosté z Berlína. K jednomu z nich se neplánovaně opět připojí…

Číst dál…

Exkluzivní zážitek v Brně. Bamberští s Hrůšou a Trifonovem

„Dirigent Jakub Hrůša uplatnil svoji neomylnou schopnost pečlivě vypočítat účinek gradace hudebního proudu a vycizelovat ho do nejjemnějších detailů.“

„Orchestr hrál s niterným napětím a výrazem, piana posluchače nutila nedýchat.“

„Hudba pod rukama klavíristy ožívala a rozkvétala.“

Festival Janáček Brno připravil v rámci svého programu několik špičkových akcí. Jednou ze zatím nejpřitažlivějších byl koncert Bamberských symfoniků, se kterými se dirigent Jakub Hrůša přivážející reprezentativní díla českých skladatelů, v pondělí 4. listopadu představil v rodném Brně. Sólový výkon nabídl vynikající ruský klavírista Daniil Trifonov. Výjimečný koncert, přímo přenášený Českou televizí, přijalo publikum s frenetickým nadšením.

Číst dál…

ČRo D-dur: Dvě různé Šárky a ani jedna Smetanova

„V úterý ve 20:15 poslouchejte Mahlerovu Devátou symfonii s Liborem Peškem a Českým národním symfonickým orchestrem.“

„Ve středu večer připomeneme, že od smrti vynikajícího dirigenta Claudia Abbada uplynulo deset let. Zazní nejprve Beethovenův Houslový koncert D dur s Isabelle Faust a pak mimořádný koncert z Lucernského festivalu.“

„Sobotní a nedělní Návštěva bude mírně netradiční, vybírat se bude z jubilantů Roku české hudby – a půjde o skladby jiných autorů, než jsou Smetana, Dvořák a Janáček.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 4. do 10. listopadu?

Číst dál…

Bamberští, Plachetka, Spence, Šaturová… Divák festivalu Janáček Brno se nenudí

Bienální festival Janáček Brno je v plném proudu a hned zkraje následujícího týdne přivítá mimořádně vzácné hosty z Bamberku. Diváci se mohou těšit také na dvě ostravské inscenace a spoustu komorních koncertů s protagonisty v čele s Adamem Plachetkou a Nickym Spencem. KlasikaPlus.cz připravila přehled dění příštího týdne festivalu. Píše se rok 1924 a také v Brně se poprvé slavil…

Číst dál…

Jakub Hrůša protagonistou audioknihy o Bedřichu Smetanovi

U příležitosti Roku české hudby byla smetanovská literatura obohacena o titul Pavla Kosatíka Bedřich Smetana – Životopis. Aktuálně vychází i audioverze této knihy, kterou namluvil dirigent Jakub Hrůša. Audioknihu doprovázejí také klavírní ukázky v podání Iva Kahánka.  U příležitosti dvoustého výročí narození skladatele Bedřicha Smetany vyšly v letošním roce hned dvě nové monografie. Autorem…

Číst dál…

Festival Janáček Brno odemyká a zkraje důkladně sytí nejen Broučkovými Výlety

Za sprint se dá označit koncízní dění zkraje festivalu Janáček Brno. Ten začíná hned 1. listopadu dlouho očekávanou a s předními zahraničními operními domy koprodukovanou inscenací Janáčkových Výletů páně Broučkových v režii slovutného Roberta Carsena, necelý úvodní kalendářní týden však nabízí daleko více, a to zejména ve smyslu komorních projektů. Opera Národního divadla Brno…

Číst dál…

Kahánek a Hrůša s Dvořákem v Bayreuthu a Bamberku

I v měsíci říjnu zůstává Jakub Hrůša, čerstvý držitel dvou cen Gramophone, u Bamberských symfoniků, se kterými připraví trojici programů. Jako červená nit se jimi opět prolne česká hudba a k tomu se přidá i dvojice českých hostů. Jako první k Bamberským symfonikům a jejich šéfdirigentovi Hrůšovi zavítá klavírista Ivo Kahánek. Společně se vydají na koncert do…

Číst dál…