Jak se ubránit dojetí, například při emotivní scéně Libušina proroctví? Svírání krku nesmí při pěveckém výkonu nikdy nastat, říká v podcastu portálu KlasikaPlus.cz sopranistka Kateřina Kněžíková. Titulní roli Smetanovy slavnostní opery zpívala při květnovém koncertním provedení na festivalu Pražské jaro a zopakuje si ji s dirigentem Jakubem Hrůšou ještě jednou 16. června na…
Tři hymny, prezident, filharmonie a komedianti. Smetana a Litomyšl v osmi desítkách zemí
„Shromáždění lidé jsou přítomni jednomu z klíčových okamžiků Roku české hudby a projektu Smetana200.“
„Ani během večerního slavnostního zahajovacího koncertu nezní jen smetanovské hity. Naopak.“
„Jakub Hrůša zdůrazňuje, že se sice teď často říká ´Sesaďme Smetanu z odtažité pozice na piedestalu´, že on si však myslí, že na takový piedestal naopak Smetana patří.“
Bedřich Smetana patří nejen Litomyšli a všem nám ostatním v Čechách, ale i světu. Shodují se na tom prezident a premiér této země, její ministr kultury, hejtman kraje i starosta města. A také dirigent Jakub Hrůša. Všichni ti, kteří se sešli druhou červnovou sobotu při zahájení 66. ročníku festivalu Smetanova Litomyšl.
Program úvodní fáze Smetanovy Litomyšle
Sotva skončil jeden velký festival, už začíná druhý. 3. června, symbolicky ve Smetanově síni Obecního domu, uzavřelo svůj letošní příběh Pražské jaro, 8. června rozepíše svůj netradičně delší, totiž měsíční, Národní festival Smetanova Litomyšl. Zahajovací koncert nápadně připomínající ten závěrečný z Drážďanského hudebního festivalu nabídne Česká filharmonie pod vedením dnes již…
Jakub Hrůša: V hudbě se nedá sportovně poměřovat, ale na pomyslné světové špičce jsme také
„Jsem ambasadorem české hudby pořád. Nic mi nedělá větší potěšení, než zasvěcovat lidi kolem sebe do tajů našeho hudebního bohatství.“
„Hudba se hraje a zpívá víceméně stejně už staletí. A emoce, jež sděluje a vzbuzuje, jsou přímo esencí toho, co je člověk.“
„Libuše je jakousi skicou k Mé vlasti „naruby“. Naruby, protože je dvakrát větší než Vlast.“
Jakub Hrůša je jedním z oficiálních ambasadorů Roku české hudby. Právě kolem ní se především točí rozhovor pro portál KlasikaPlus.cz. Nejsledovanější český dirigent současnosti má za sebou koncertní uvedení opery Libuše na Pražském jaru, které se opakuje i na Smetanově Litomyšli. Festival ve skladatelově rodišti navíc 8. června s Českou filharmonií otvírá. Řeč se však stáčí i k tématům vlastenectví nebo zkušeností s publikem a z hlediska prožívání hudby přichází na řadu i téma technologizace světa. Ze skladatelů se pak zamýšlí Jakub Hrůša nejen nad Smetanou a jeho nejslavnějšími třemi českými kolegy, ale i nad Richardem Wagnerem, od něhož teď studuje Prsten Nibelungův.
Česká filharmonie hraje se žáky ZUŠ
Závěrečný koncert projektu Společný orchestr žáků základních uměleckých škol a hudebníků České filharmonie se uskuteční 9. června v podvečer. Tou dobou budou v Drážďanech vrcholit přípravy vystoupení České filharmonie řízené Jakubem Hrůšou, jež uzavře letošní ročník Drážďanského hudebního festivalu. Jako sólista se tam představí koncertní mistr Jan Mráček. V projektu Společný orchestr se potkávají…
Smetana v televizi z Litomyšle do osmdesáti zemí
První koncertní večer festivalu Smetanova Litomyšl tvoří reprezentativní výběr z děl Bedřicha Smetany. Program, ve kterém bude Českou filharmonii dirigovat Jakub Hrůša, přenáší v sobotu 8. června Česká televize na ČT art. Prostřednictvím mezinárodních televizních stanic Mezzo a Medici TV se v přímém přenosu dostane do dalších 80 zemí světa. Zahajovací koncert 66. ročníku…
O konferenci Malá země – velcí hudebníci
„Z předložených grafů jasně vyplývá zejména výrazný ekonomický přínos České filharmonie a festivalu Pražské jaro.“
„Ve druhé části konference vystoupily významné osobnosti současné české hudební scény.“
„Dirigent Jakub Hrůša mluvil převážně z vlastní mezinárodní zkušenosti.“
Pražské jaro uspořádalo konferenci s názvem Malá země – velcí hudebníci, která se konala 29. května v Obecním domě v Praze. Moderátorem byl Saša Michailidis, jednání rozdělil do dvou částí.
Co sluší Libuši. Bedřich Smetana na Pražském jaru zásadně, životně a skvostně
„Filharmonici pod vlivem Hrůšovy invence a vedení vytvořili nádherně strukturovaný a dýchající hudební organismus.“
„Vroucnost v hlase Kateřiny Kněžíkové – a obdobná vroucnost nacházená dirigentem v orchestru – je znakem, který Smetanu od Wagnera odlišuje nejvíc.“
„Jeho sváteční opera vznešeně korunuje dobu národního obrození, ale úplně stejně důležité je to, že jeho hudba je i sama o sobě hodnotná a nádherná.“
Koncertní provedení Smetanovy opery Libuše se na Pražském jaru ukázalo být pravým festivalovým projektem. Jedinečným a ojedinělým, dokonce asi bezprecedentním, k tomu navíc umělecky skvostným. Jakub Hrůša s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a tuctem sólistů, v čele s Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli, připravil v úterý publiku v Rudolfinu mimořádně silný zážitek. Koncert byl nabit muzikalitou, hudební krásou a obrovskou energií. Právě takové interpretační činy dávají odkazu klasiků zásadní impulsy k novému oživení.
Závěrečný týden 79. Pražského jara
Do své poslední třetiny vstupuje nejvýznamnější český klasickohudební festival zvaný Pražské jaro. Jeho nabídka je pestrá a skrze premiéry soudobých autorů, návštěvy renomovaných souborů, slavnostní uvedení výjimečných děl či skladeb osvědčených nabízí tu nejvyšší interpretační kvalitu. Co přesně se uskuteční v závěru 79. ročníku festivalu? Poslední celý týden nejvýznamnějšího tuzemského festivalu načne…
Kateřina Kněžíková: Smetana není žádný lokální skladatel
„Vnímám se jako služebnice díla. To zní strašně kýčovitě, ale my jenom pracujeme na díle, které tady někdo zanechal.“
„Pokud vám lidé léta tvrdí, že máte něco zpívat, a vy nakonec zjistíte, že se cítíte dobře v něčem jiném, na koho se tedy máte spoléhat?“
„Všichni se mě ptají, jaká ta moje Libuše bude… už mi to trochu překáží. Já vždy odpovídám: bude taková, jaká je napsaná.“
Sopranistka Kateřina Kněžíková je na české scéně nepřehlédnutelná, mnoho prostoru dostává i v letošním Roce české hudby. Vidět ji přitom můžeme i v projektech, které ona sama označuje za zpestření a posun v rámci jejího repertoáru – takovou příležitostí bude především koncertní provedení Libuše na Pražském jaru, kde bude v roli debutovat. Jako pěvkyně, která hudbu českých autorů vyhledává a cítí se v ní podle svých slov skvěle, má však k české hudbě či k jejím oslavám co říct i v daleko širších souvislostech než jen skrze své konkrétní projekty. Ostatně, díky svým zkušenostem a přehledu mluví podnětně i o mnoha dalších tématech, která s její profesí souvisejí – a to s cennou otevřeností, kterou vyzařovala od prvních minut našeho setkání.
Být doma prorokem. Jakub Hrůša a jeho Italové na Pražském jaru
„Italové byli se svým hlavním hostujícím dirigentem na evropském turné. Završili je v Praze v dobré kondici, motivovaní, rozehraní a navíc v souladu s ním napojeni na emoce, že je má u sebe doma.“
„Hrůša působí hodně v cizině, ale doma se o něm moc dobře ví. Když se vrací, je vnímán jako poctivá a už vyzrálá stálice, jako úspěšná a mimořádná osobnost.“
„Spolu s mohutně obsazeným orchestrem dokázali v publiku vzbudit dojem, že je proč ten večer být přítomen.“
Spontánní koncert, neméně spontánní ohlas. Hostování římského tělesa Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia na festivalu Pražské jaro vykazovalo obrovský pozitivní náboj. Lví podíl na tom má jeho hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša. Inspiroval a vedl skvěle disponovaný orchestr tak, že se hudbě od Martinů, Gershwina a Rachmaninova dostalo mimořádně velké dávky hráčského umu, krásy a energie. Přídavkem z Prodané nevěsty pak večer definitivně posunuli až ke společnému uměleckému triumfu.
Ševčíkova akademie pošesté. Přihlášky do poloviny května
Akademie věnovaná otci moderní nástrojové pedagogiky a významnému houslistovi Otakaru Ševčíkovi se v Horažďovicích uskuteční pošesté mezi 4. a 18. srpnem. Kurzů pod vedením mezinárodního týmu lektorů se budou moci zúčastnit děti a mladí hudebníci do osmadvaceti let věku. Podmínkou je přihlásit se do poloviny května. Osobnost horažďovického rodáka Otakara Ševčíka, houslisty, pedagoga a autora…
První týden 79. Pražského jara
Ostře sledovaný koncert Berlínských filharmoniků v Obecním domě zahájil 79. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Dnes se uskuteční ještě repríza zahajovacího koncertu, poté už se pozornost hudebního diváka pocitově rozprostře mezi ostatní akce bohaté programové nabídky čítající na padesát koncertů. Co přinese první celý týden nejprestižnější české klasickohudební přehlídky? V chronologickém…
Drážďanský hudební festival navštíví Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou
Ve čtvrtek 9. května začíná sedmačtyřicátý ročník drážďanského hudebního festivalu nazvaného prostě Dresdner Musikfestspiele. S leitmotivem Horizonty se v saské perle na Labi a jejím okolí až do 9. června uskuteční pod uměleckým kormidlem Jana Voglera na šest desítek hudebních akcí, jejichž dvěma třetinám bude dominovat klasická hudba. Českou stopu v Drážďanech zanechá Česká…
ČRo D-dur: Víkendové dopoledne s Jaroslavem Tůmou a varhanní improvizací
„V pondělí je na programu přímý přenos Živě ze Studia 1 s podtitulem Bedřich Smetana a jeho následovníci.“
„Ve středu zazní Gurre-Lieder Arnolda Schönberga tak, jak je v Essenu s místní filharmonií a sborem provedl Tomáš Netopil.“
„V neděli poslouchejte v pravidelném operním podvečeru Smetanova Dalibora v poslední velké nahrávce Zdeňka Košlera.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 6. do 12. května?
Jakub Hrůša debutuje v Carnegie Hall
Úspěšný český dirigent Jakub Hrůša aktuálně koncertuje společně s Bamberskými symfoniky na turné, které se z Německa přesunulo přes Island do Spojených států amerických. Ve středu 24. dubna Hrůšu čeká další z profesních přelomů, debut v newyorské Carnegie Hall. Portál KlasikaPlus.cz o současné Hrůšově koncertní šňůře už informoval. Program koncertu tvoří trojice děl. Na úvod zazní…
Jakub Hrůša a Lukáš Vondráček společně na turné
Dnes Jakuba Hrůšu čeká poslední z trojice pražských koncertních uvedení Příhod lišky Bystroušky a pak už se současný nejlepší český dirigent vydá do „svého“ Bamberku. A to společně s klavíristou Lukášem Vondráčkem. Čeká je turné po Německu, které se následně stočí přes Island až do Spojených států a na kterém se podílí také klavíristka Hélène…
Suk v souvislostech (1)
O Josefu Sukovi známém a neznámém a Epilogu zvláště
„Často se v ranějších skladbách příliš zdůrazňoval Dvořákův vliv, jako kdyby byl významnější než to, co přinesly osobitého, sukovského – a toho je požehnaně.“
„Suk byl po premiéře Epilogu až exaltovaně vyzdvihován jako umělecký filozof, který pronikl k nejvyšším duchovním tajům, jeho kompoziční technika byla označována za vrcholnou, k jaké lze dospět.“
„Staroslovanský kolorit a pohádkovost Zeyerovy legendy Pod jabloní Suka inspirovaly k hudbě natolik kouzelné, že by se měla na koncertní pódia také určitě vrátit.“
První díl nového SeriáluPlus, věnovaného v Roce české hudby 2024 odkazu skladatele Josefa Suka, si všímá paradoxu v přijímání jeho tvorby. Kompozice, díky kterým je přiřazován k největším českým skladatelům, tedy ke Smetanovi, Dvořákovi, Janáčkovi a Martinů, jsou současně skladbami opomíjenými, málo hranými. Jde hlavně o proslulou symfonickou tetralogii a v ní zejména o Epilog. Nepoměr s popularitou Písně lásky je až zarážející.
AudioPlus | Kateřina Kalistová: Názvem Prague Philharmonia vyjadřujeme, že jsme malý „symfoňák“
Před třiceti lety Pražská komorní filharmonie, později PKF–Prague Philharmonia, nyní nově už pouze Prague Philharmonia nebo dokonce jen Prague Phil. Tak se postupně proměňoval název a s ním i logo tělesa založeného v roce 1994 Jiřím Bělohlávkem. Po jeho dvanáctiletém uměleckém vedení, na které pak navázal Kaspar Zehnder a později Jakub Hrůša, je šéfdirigentem…
Stoletá Bystrouška v Rudolfinu
„Není mnoho operních opusů, které jsou tak úzce spjaty nejen s konkrétními literárními a výtvarnými podněty, místem konání děje, ale i s atmosférou doby svého vzniku, jako právě Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka.“
„Nejedná se o divadelní představení, ale o koncertní nastudování.“
„Vybráni byli pěvci, kteří mají s Janáčkem bohaté zkušenosti.“
Letos na podzim uplyne celých sto let od premiéry Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, tohoto originálního hudebně dramatického díla, inspirovaného humornými texty Rudolfa Těsnohlídka a kresbami Stanislava Lolka; na jaře roku 1920 byly publikovány brněnskými Lidovými novinami. Koncertního nastudování s Českou filharmonií se ujal dirigent Jakub Hrůša.
Vraždy podle Giocondy na salcburském Velikonočním festivalu
„Jak je již na festivalu zvykem, jeden ze symfonických koncertů nastuduje jiný dirigent, než který ‚vládne‘ zbytku festivalu. Letos to byl náš Jakub Hrůša.“
„Nač si stěžovat? V první řadě na to, že z důvodů zcela nepochopitelných byly všechny postavy oblečené zcela současně, a to povětšinou ležérně až plebejsky.“
„V případě Anny Netrebko se jednalo o ukázkově disciplinovaný a stylový pěvecký výkon.“
Když na velikonoční pondělí roku 2018 na jevišti Velkého festivalového domu v Salcburku zvolala sopranistka Anja Harteros O Scarpia, avanti a Dio!, nikdo ještě netušil, že jsou to nejen poslední slova Pucciniho Toscy před skokem z Andělského hradu, ale i jedno festivalové rozloučení s italskou operou na dlouhých pět let… Takové konstatování by samo o sobě ještě nemuselo znít nijak tragicky, vždyť přece krásných oper jiné než italské provenience je dost a dost. Středobodem našeho zájmu jsou ovšem Osterfestspiele Salzburg neboli Salcburský velikonoční festival, což je prestižní hudební událost, jejíž velké plány s italskou operou překazila od zmíněné pucciniovské produkce jedna nečekaná rána osudu.
Petr Louženský: Koncertní dětský sbor by neměl působit dětsky, když zpívá na koncertě
„Miroslav Košler dokázal strhnout a trvale vtáhnout do toho, co měl rád.“
„Part dětského sboru v Janáčkovi je velice obtížný, ne úplně pohodlný, s poměrně velkými nároky na znělost, navíc najdeme několik sólových výstupů, kdy každý zpěvák je sám za sebe.“
„Když je chlapecký hlas dobře vedený, tak mutace probíhá násobně kratší dobu, než u ostatních.“
Českých sbormistrů na plný úvazek jistě není více než sto. Nejspíš ani padesát a možná ani dvacet. Petr Louženský je jedním z těchto „vyvolených“. Absolventa vysokoškolských oborů arabština a hebrejština, milovníka soudobé hudby a hlavně sbormistra koncertního oddělení Kühnova dětského sboru ke sbormistrovstí přivedla výrazná osobnost Miroslava Košlera, jako vedoucí tělesa rostl pod patronátem Jiřího Chvály. V současnosti sbor kromě jiného připravuje koncertní provedení Příhod lišky Bystroušky s Jakubem Hrůšou a Českou filharmonií.
Liška Bystrouška slaví sto let. S Českou filharmonií a Elenou Tsallagovou
Česká filharmonie se po březnovém evropském turné poprvé představí ve Dvořákově síni Rudolfina v pátek 5. dubna. Pro pražský návrat si první český orchestr zvolil mimořádný program. U příležitosti letošního stého výročí premiérového uvedení Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky provede orchestr pod taktovkou Jakuba Hrůši toto dílo koncertně s odkazem na oceňované nastudování…
ČRo D-dur: Nahrávky k století Českého noneta
Ve středu večer poslouchejte blok nazvaný Tomáš Netopil v Essenu a Jakub Hrůša v Bamberku.“
„Ve čtvrtek jsou bohatě zastoupeny skladby věnované jaru.“
„V neděli je na programu Händelova opera Xerxes v zajímavé nahrávce, která rozhodně není historicky poučená. Natočil ji v Bavorském rozhlase Rafael Kubelík.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Hudbu vybírají a přibližují konkrétní lidé. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah dokonce prostor pro nenápadné vzdělávání. Protože je pro portál KlasikaPlus.cz stanice s hudebním názvem synonymem pro „samou hudbu“, tak pravidelně nahlíží do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 18. do 24. března?
Rok české hudby podle Dvořákovy Prahy. Program letošního ročníku odtajněn
Sedmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha odhalil svůj kompletní letošní program. Od 6. do 24. září se do Prahy sjedou významné světové orchestry v čele s Vídeňskými filharmoniky, vystoupí i rezidenční Česká filharmonie a dirigent Jakub Hrůša. Komorní řada nabídne po třech letech završení kompletního provedení Dvořákova kvartetního díla, recitálová řada láká návštěvníky…
Houslový koncert Martinů po padesáti letech v Chicagu. S Josefem Špačkem a Jakubem Hrůšou
Jakub Hrůša se po lednových koncertech s Newyorskou filharmonií opět vrací do Spojených států amerických. Přijal pozvání k čtrnáctidenní rezidenci u Chicago Symphony Orchestra. Jeho sólovými partnery budou dva význační houslisté, Američan Gil Shaham a Čech Josef Špaček, který v Chicagu zažije svůj debut. Hrůšova letošní chicagská rezidence zahrnuje od 7. do 16. března sedm…
Smetanova Litomyšl letos v létě nejobsáhlejší a nejdelší
„Hudba bude znít česká i světová, v širokém spektru od Bedřicha Smetany po Jiřího Šlitra, od baroka po jazz.“
„Vedle všech osmi Smetanových oper zazní i další opery – Janáčkova Její pastorkyňa a Quo vadis od Sylvie Bodorové.“
„Program doplní také odlehčená představení, například hudební kabaret Jonáš a tingl-tangl či brněnská novinka s názvem Hurvínek prodává nevěstu.“
Všech osm oper Bedřicha Smetany uvede letos v létě Národní festival Smetanova Litomyšl. Ve své historii tak učiní podobně kompaktně poprvé. Šestašedesátý ročník je navíc s padesáti koncertními a operními programy a desítkami dalších akcí a s měsíčním rozvrhem nejrozsáhlejším od vzniku přehlídky. Ta se ve skladatelově rodišti koná od roku 1946 a v Roce české hudby 2024 zaujímá klíčové místo v oslavách jeho dvoustého jubilea.
Jan Martiník jako Kostelník v berlínské Tosce
Basista Jan Martiník se vrací do berlínské inscenace Pucciniho Toscy. Na scéně Státní opery Pod Lipami se ve čtyřech březnových reprízách představí v roli Kostelníka. Deset let starou inscenaci, kterou původně nastudoval Daniel Barenboim, na přední německé scéně řídí Andrés Orozco-Estrada s Marií Agrestou v titulní úloze. Český operní pěvec Jan Martiník je…
Česká filharmonie vyráží na velké evropské turné
První český orchestr v souvislosti s Rokem české hudby naplánoval turné po Asii, Evropě a Americe. Nyní Českou filharmonii čeká od 4. do 23. března celkem čtrnáct koncertů ve Španělsku, Rakousku, Německu, Belgii a Francii. Ve Španělsku vystoupí ve Valencii, dvakrát v Auditorio Nacional v Madridu a v Barceloně, na niž naváže dvoudenní rezidence ve vídeňském Konzerthausu.…
Hrůša a Hadelich spolu v Drážďanech
Jakub Hrůša vystoupí společně s drážďanskou Staatskapelle; natřikrát 2., 3. a 4. března v budově Semperovy opery. Společně s ním se představí hvězdný houslista Augustin Hadelich. Diváci uslyší Bartókův Houslový koncert č. 2, Sz 112, dále Dvořákovo Nokturno H dur, op. 40 a stejně jako při nedávném rudolfinském koncertu Honeggerovu Liturgickou symfonii. Béla Bartók psal…