KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Marek Keprt: S festivalem MusicOlomouc bych rád udržel směr. Raději kvalitu než kvantitu

„Festival MusicOlomouc založil roku 2009 Jan Vičar.“

„Programové zadání pro zahraniční ansámbly bylo, aby minimálně půlka programu byla česká.“

„Orchestrální koncert soudobé hudby je na organizační a dramaturgické rovině trochu oříšek.“

V posledních týdnech se uskutečňuje již 16. ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc. Pět koncertních akcí je letos rozprostřeno od 16. října do 7. listopadu. S dramaturgem festivalu, olomouckým klavíristou a skladatelem Markem Keprtem jsme si povídali nejen o programech jednotlivých koncertů, ale také o historii akce a jejím dramaturgickém směřování.

Číst dál…

Pražské jaro zakončila premiéra a připomínka Roku české hudby

„Slavnostní koncert byl svěřen vynikající České filharmonii a úžasnému americkému dirigentu Davidu Robertsonovi.“

„Skutečnost, že Miroslava Srnku jako současného autora zařadila dramaturgie po bok našim klasikům, podtrhuje i české renomé skladatele.“

„Antonín Dvořák a jeho Mazurek byl vlastně dárkem Pražskému jaru a celému publiku ve Smetanově síni.“

Smetanovu síň Obecního domu rozezněl již tradičně závěrečný koncert Pražského jara v pondělí 3. června. Program sestavený ze skladeb autorů-jubilantů Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka a Josefa Suka nebyl jen dalším šperkem do mozaiky Roku české hudby, představil rovněž v evropské premiéře skladbu Miroslava Srnky, který své symfonické čtyřvěté dílo Superorganisms charakterizoval jako „hudbu vznikající až z vlnění společné energie, psanou v době, která svoje problémy bez semknutí lidského superorganismu nebude moci vyřešit“.

Číst dál…

Pražské jaro uzavřou čeští klasici i evropská premiéra Miroslava Srnky

Závěrečný koncert Pražského jara v roce, kdy si veřejnost připomíná dvojí výročí Bedřicha Smetany a současně slaví Rok české hudby, patří tvorbě českých skladatelů. Program, při kterém zazní skladby klasiků Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Leoše Janáčka, se ovšem neobrací jen k minulosti. O nové kapitoly z dějin české hudby se 3. června postará evropská premiéra…

Číst dál…

Závěrečný týden 79. Pražského jara

Do své poslední třetiny vstupuje nejvýznamnější český klasickohudební festival zvaný Pražské jaro. Jeho nabídka je pestrá a skrze premiéry soudobých autorů, návštěvy renomovaných souborů, slavnostní uvedení výjimečných děl či skladeb osvědčených nabízí tu nejvyšší interpretační kvalitu. Co přesně se uskuteční v závěru 79. ročníku festivalu? Poslední celý týden nejvýznamnějšího tuzemského festivalu načne…

Číst dál…

Soutěž Pražského jara. Rekordní počty zájemců slibují atraktivní klání

Letošní jubilejní 75. ročník soutěže Pražského jara se věnuje oborům housle a lesní roh, první kola začínají už 7. května v Národním domě na Vinohradech pro obor lesní roh a 8. května na HAMU pro obor housle. Finálová kola se odehrají v samotném úvodu festivalu v Rudolfinu, přesně 13. a 14. května. Na přelomu roku se…

Číst dál…

Dvě světové premiéry s Fama Quartet v Paříži

Křižovatky současné hudby, tak zní název koncertu, který v pondělí 22. dubna v osm hodin večer pořádá u příležitosti Roku české hudby České centrum v Paříži. Skladby soudobých autorů uvede Fama Quartet. Ve světové premiéře zazní díla Jakuba Rataje a Jana Krejčíka. O den později zahraje soubor i v pařížském Goethe-Institutu. Svorníkem českého večera, který rozezní pařížské České…

Číst dál…

Ryze český program SOČRu, Popelky a Esfahaniho nenechal nikoho chladným

„Koncertní mistr Petr Zdvihal rozsvítil vroucný tón s okouzlující lyričností a nádherně dokreslil čarovnou atmosféru zamilovaného příběhu.“

„Je neskutečné, jak Petr Popelka dokáže i ty nejzapeklitější šifry moderní hudby rozklíčovat.“

„Zařazení orchestrální aranže proslavené komorní skladby byl jistě odvážný počin.

Dvanátého února se v Rudolfinu uskutečnil další z koncertů oslavujících letošní Rok české hudby. V ryze českém programu se představil Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svým šéfdirigentem Petrem Popelkou. Sólistou večera byl íránsko-americký cembalista Mahan Estafani, který provedl českou premiéru díla Miroslava Srnky…

Číst dál…

Česká hudba s Rozhlasovými symfoniky. Včetně premiéry Miroslava Srnky

Poetická Pohádka Josefa Suka, česká premiéra skladby pro cembalo od Miroslava Srnky v podání Mahana Esfahaniho a smyčcový kvartet „Z mého života“ od Bedřicha Smetany v orchestrální instrumentaci George Szella zazní na koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu v pondělí 12. února od půl osmé v Rudolfinu. Přímý přenos vysílají Český rozhlas Vltava, záznam stanice D-dur…

Číst dál…

Mezinárodní skladatelská soutěž Mauricia Kagela

Již pošesté vyhlašuje Katedra klavíru a hudebního vzdělání Ludwiga van Beethovena na mdw – Univerzitě hudby a múzických umění ve Vídni skladatelskou soutěž odkazující na osobnost argentinsko-německého skladatele, hudebního teoretika, dirigenta, dramatika a filmového režiséra Mauricia Kagela, klasika hudby 20. a 21. století. Od svého prvního ročníku v roce 2010 se soutěž snaží podporovat vznik…

Číst dál…

Rok české hudby 2024 v divadlech, koncertních síních i na tanečním parketu

Série koncertů, operních a tanečních představení i edukačních pořadů zahajuje Rok české hudby 2024. Zahraniční část oslav odstartuje newyorský recitál tenoristy Petra Nekorance. Napříč Českou republikou se do Roku české hudby zapojilo již přes šest desítek institucí. Koncerty a výstavy chystají také Česká centra a zastupitelské úřady v Evropě, Asii i USA. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomene…

Číst dál…

Pražské jaro 2024 s nejlepšími orchestry. Soutěž v oborech housle a lesní roh

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, jeho 79. ročník, se uskuteční v termínu 12. května až 3. června 2024. Tradiční zahájení Smetanovou Mou vlastí obstarají Berlínští filharmonikové. Na festival zavítají také dva nejlepší italské orchestry Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Filharmonický orchestr milánské opery La Scala. Z Paříže přijede Orchestre Philharmonique de Radio…

Číst dál…

Ostravská banda na Ostravských dnech. Soudobá hudba v dobrých rukou

„Velkou poklonu si zaslouží zejména autor i sólista Zygmunt Krauze, který ve svých pětaosmdesáti letech odvedl u klavíru pozorný a brilantní výkon.“

„Kontrabasový part místy připomínal víc prstovou akrobacii než hudební zápis. Výrostko si však vedl znamenitě.“

„Každopádně se ve všech uvedených kompozicích dalo hledat svým způsobem jako v mapě.“

Ostravské dny se letos konají od 24. srpna do 2. září. Tento festival hudby dneška nabízí současnou hudbu v širokém spektru podob. Pondělní koncert v Trojhalí Karolina patřil orchestru Ostravská banda, který představil šest kompozic. Provedení vedli dirigenti Jiří Rožeň, Bruno Ferrandis a Johannes Kalitzke, zatímco v sólových rolích účinkovali klavírista Zygmunt Krauze, sopranistka Aneta Podracká Bendová a kontrabasista František Výrostko.

Číst dál…

Bohatý program Ostravských dnů letos ve spolupráci s Ostravskou univerzitou

Česká premiéra opery Bernharda Langa Hrátky s Trumpem, flash-mob opera v rytmu techno-optimismu pro dvě e-koloběžky a čtyři hoverboardy, minimaraton elektronické hudby, prostorové kompozice v katedrále, připomenutí avantgardních i experimentálních děl minulého století i světové premiéry současných autorů – i to nabídne letošní ročník bienále Ostravské dny. V podání předních ansámblů i sólistů zazní díla více než osmi desítek skladatelů.…

Číst dál…

Sraz hudebních tvůrců předjímkou i součástí festivalu Ostravských dnů

Tři týdny ve společnosti etablovaných skladatelů tráví od 14. srpna do 2. září účastníci Institutu, který je součástí festivalu Ostravské dny – letos v prostorách nového uměleckého klastru Ostravské univerzity na Černé louce. Třicet pět mladých skladatelů ze šestnácti zemí čekají tři týdny intenzivního setkávání a komunikace, navazování kontaktů, odborné diskuse a hlavně…

Číst dál…

Rozhlasoví symfonikové v příští sezóně s hvězdami i s premiérami

„Miroslav Srnka bude mít možnost vyslechnout v české premiéře svou kompozici Standstill, jak ji předvede cembalista Mahan Esfahani.“ „V Betlémské kapli se bude konat koncertní řada B, dříve odehrávaná v Anežském klášteře.“ „Veřejnost bude mít možnost navštívit také šestici Komorních koncertů ve Studiu 1 v sídle rozhlasu na Vinohradské ulici.“ V koncertní nabídce…

Číst dál…

Jan Bartoš: Jedním z úkolů interpreta je oddělovat zrna od plev

„Miloslav Kabeláč nepustil nic polovičatého.“

„Neumím si dost dobře představit, že hraji něco, o čem vím, že to není úplně dobré.“

„Když se živá nahrávka povede, bývá ve všech směrech odvážnější. Je přítomno něco, čeho se ve studiu sice také dá dosáhnout, ale těžce.“

Jako své páté album vydal pianista Jan Bartoš u Supraphonu v možná překvapivé konfrontaci sólové skladby dvou českých autorů. Natočil Smetanovy Sny a dva cykly od Miloslava Kabeláče – Osm preludií, op. 30 a Cizokrajné motivy, op. 38. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad spojnicemi mezi oběma skladateli, porovnává Ivana Moravce s Rudolfem Firkušným a Josefem Páleníčkem a prozrazuje některé své další plány. Připouští zároveň, že v sólovém hraní se cítí svobodněji, a zdůrazňuje, že natáčí jen to, co má opravdu hodně zažité.

Číst dál…

Lesk provedení soudobých děl láká na Bienále Berlínských filharmoniků

„Pro díla Esy-Pekky Salonena a Johna Adamse nalezl dirigent Santtu-Matias Rouvali s Berlínskými filharmoniky úžasný cit s vnitřní pulsací a strhujícím napětím.“

„Víkingur Ólafsson spojil často svou brilantní techniku, úhozovou i dynamickou kulturu s citem pro překvapivou vřelost a nadhled, který byl oslňující.“

„Santtu-Matias Rouvali pojal Prokofjevovo dílo s nadhledem, závažná místa vyvažoval orchestr lehkostí, pevnost uchopení díla oživily zpěvné melodie.“

Úspěšné koncerty soudobé hudby 20. a 21. století Berlínských filharmoniků na sklonku prosince nabídly posluchačům díla Sergeje Prokofjeva, Johna Adamse a Esy-Pekky Salonena. Po zážitku z jejich provedení se mnozí návštěvníci už začali těšit na druhé Bienále Berlínských filharmoniků, které se koná ve dnech 9. až 26. února 2023 v jejich domovské instituci. Vedle velkých oslav stého výročí narození skladatele Györgye Ligetiho zazní v rámci přehlídky soudobých děl pod taktovkou šéfdirigenta slavného orchestru Kirilla Petrenka i světová premiéra skladby Superorganisms Miroslava Srnky.

Číst dál…

Víkend soudobé hudby Prague Offspring jako součást festivalu Pražské jaro

„Ukázat publiku nejaktuálnější dění na světové scéně soudobé hudby, ale také umožnit českým a zahraničním hudebníkům nenahraditelný osobní kontakt.“ „Stylové zaměření prezentované hudby bude do určité míry vycházet z profilu souboru Klangforum Wien, ale nevylučuje to ani prezentaci hudby znějící tradičněji.“ „Vedle koncertů zařazených pod hlavičku Prague Offspring patří k výrazným počinům v uvádění…

Číst dál…

Petr Nouzovský: Co jsem se ve školách nedozvěděl

„Já jsem tenhle typ informací nabíral až postupem času jako výkonný umělec, který se o spoustu věcí ve svém životě staral sám.“

„Radek Baborák tomu, co budou zažívat budoucí generace hudebníků, říká patchwork – skládačka.“

„Snažíme se vítězům dávat nejen finanční ohodnocení a věcné ceny, ale snažíme se jim dát i možnost honorovaných koncertů. Protože to je to nejdůležitější.“

Violoncellista Petr Nouzovský v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje, jak prožil dosavadní měsíce koronakrize, vrací se ke své kompletní nahrávce díla Bohuslava Martinů, zmiňuje pedagogické a manažerské aktivity, jimiž se vedle hraní zabývá, a shrnuje svůj pohled na očekávaný vývoj na hudebním trhu práce…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (15)
Nobelova cena v hudbě.
Ernst von Siemens Music Prize

„Roku 1972 byla založena Nadace pro udělování Hudební ceny Ernsta von Siemense s cílem pravidelně oceňovat špičkové osobnosti světové klasické hudby.“

„Druhá z cen se postupně vyprofilovala jako speciální podpora významným skladatelům soudobé hudby.“

„Slavnostní večer se letos uskuteční 15. června v mnichovském Divadle prince regenta, poprvé skoro za padesát let bez diváků v sále.“

Průmyslový gigant Siemens, jehož centrála sídlí v Mnichově, zaměstnává po celém světě kolem tří set tisíc lidí. Plná desetina z nich se věnuje výzkumu a vývoji. Před pandemií se roční obrat šplhal k osmdesáti miliardám eur, čistý zisk činil 5,6 miliard v téže měně. Ne, nespletl jsem se, pro které médium tento článek píši… Řeč je totiž o firmě, která od roku 1974 stojí za každoročním udělováním ceny v klasice, která je – díky své finanční odměně i společenské prestiži – přezdívána „Nobelova cena v hudbě“…

Číst dál…

Pátý ročník skladatelské soutěže Mauricio Kagel Kompositionswettbewerb

Univerzita hudby a múzických umění ve Vídni (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien) vypsala pátý ročník skladatelské soutěže nesoucí jméno argentinsko-německého hudebního skladatele, filmového režiséra a hudebního pedagoga Mauricia Kagela. Zúčastnit se mohou skladatelé do čtyřiceti let, kteří napíší klavírní skladby pro děti a mládež. V mezinárodní porotě zasednou Michael Jarrell, Elena Mendoza,…

Číst dál…

Dramaturgie jako vánoční dárek. Péter Eötvös s Českou filharmonií.

„Aj súčasná hudba by u prvého orchestra mala mať svoje miesto.“ „Tamás Pálfalvi sa podľa mňa postaral o jeden z najpozoruhodnejších výkonov sezóny.“ „Bolo pouť istú rezervovanosť orchestra, predsa len, zďaleka nejde o ich kmeňový repertoár. Napriek tomu si však, najmä po zvukovej stránke, poradili naozaj kvalitne.“ Skladateľská legenda, Péter Eötvös, tento týždeň opäť…

Číst dál…

Pestrý prosinec České filharmonie

Významné zahraniční hosty i české umělce pozvala na prosinec Česká filharmonie. Pro svůj rudolfínský debut vybral mladý španělský dirigent Pablo Heras–Casado díla nejhranějších romantiků. Partnerem mu bude švýcarský pianista Francesco Piemontesi. Na romanticky laděné koncerty naváží ve dvojroli dirigenta i autora Peter Eötvös a ve dvojroli dirigenta a houslisty Leonidas Kavakos, dále výrazný trumpetista…

Číst dál…

VÝHERCI TŘÍ DVOJIC VSTUPENEK:
Česká filharmonie představí vítěze skladatelské soutěže

Vyhlašujeme výherce tří dvojic vstupenek na čtvrteční mimořádný koncert České filharmonie! 7. listopadu v Rudolfinu zazní vítězné skladby 2. ročníku Skladatelské soutěže ČF, která vznikla ještě z iniciativy Jiřího Bělohlávka. První ročník proběhl v roce 2014. Další následovala o čtyři roky později, té už se ale Jiří Bělohlávek nedožil. Odborná porota nakonec vybrala tři finalisty…

Číst dál…

Zítra začínají Ostravské dny, bienále nové a experimentální hudby

Festival Ostravské dny rozezní mezi 22. a 31. srpnem unikátní postindustriální prostory moravskoslezské metropole, koncertní sály či katedrálu. „Jsem rád, že můžeme nabídnout rozsáhlé spektrum nové a experimentální hudby, rozkročené přes nespočet způsobů hudebního sdělení ve stylu i přes několik desetiletí v čase,” uvádí zakladatel a klíčová osobnost světové scény nové hudby Petr Kotík. Festival začne zítra na…

Číst dál…

Jonáš Hájek: Mezinárodní zájem o Suka bude stoupat

„Detaily jsou v editorské práci zásadní, jinak to nemusíte dělat.“

„Nastupující šéfdirigent Berlínských filharmoniků Kirill Petrenko zvolil Sukovu hudbu jako jeden z hlavních pilířů svého programu.“

„Radost z napsaného uměleckého textu je euforie, něco úplně jiného je zanícení pro badatelský nápad, za kterým si jdete. Je to jiné, ale oboje neméně intenzivní.“

„Je to nejmodernější hudba, kterou máme, a zařadí se patrně k té nejtrvalejší,“ napsal hudební kritik Emanuel Chvála na adresu Sukovy smuteční symfonie Asrael po její premiéře v roce 1907. Urtextová edice Sukovy velkolepé skladby, kterou loni vydalo hudební nakladatelství Bärenreiter Praha, získala od Německého svazu hudebních nakladatelů ocenění Best Edition 2019…

Číst dál…

Precizní, živelný, fenomenální. Ensemble Intercontemporain na Pražském jaru

„Mantovaniho Cadenza n°1 posloužila jako velmi svěží, efektní, byť místy lehce cirkusový úvod koncertu.“ „Proto bych panu Widmannovi navrhl, aby svou kompozici přejmenoval na ´průvodce mladého člověka soudobou hudbou´. „Srnkova kladba Overheating není Čajkovského klavírní koncert a uslyšet ji znovu naživo se jen tak nepodaří. Ach, tragédie soudobé hudby.“ V roce…

Číst dál…

Atlas mraků, přehřívání, mizející město…
Premiéry na Pražském jaru

„Pohyby rukou při hře na těremin připomínají pohyby při tai-či.“

„Skladatelka přiznala fascinaci proměnlivými tvary mraků.“

„Nová hudba může provést posluchače zvukovým zážitkem, který ho vybídne k dalšímu přemýšlení.“

Letošní mezinárodní hudební festival Pražské jaro prezentuje v programu několik nových skladeb, které objednalo. Další soudobá díla jsou obsažena v koncertech hostujících zahraničních souborů. Mezi zastoupenými žijícími autory jsou Ondřej Kukal, Jessie Montgomery, Jakub Rataj, Miroslav Srnka, Šimon Voseček a Jana Vöröšová…

Číst dál…

Rozhlasoví symfonikové 2019/2020: nové koncertní řady

„Cílem není zvát do sezóny kvůli jménům mainstreramové sólisty, ale hledat sólisty zapálené pro hudbu.“

„Premiérou komponovanou pro SOČR je dílo Ondřeje Štochla pro klarinet a orchestr. Českými premiérami budou Polednice od Ondřeje Adámka a Dark Dreams od Georga Friedricha Haase.“

„Na festivalu Dvořákova Praha se bude SOČR podílet na koncertním provedení Dvořákovy opery Král a uhlíř.“ 

Pro značný zájem publika přesunou rozhlasoví symfonikové v příští sezóně své komorní koncerty po několika letech ze Studia S v budově Českého rozhlasu do Anežského kláštera. Nahrávací studio nevyhovuje pro pořádání veřejných koncertů nejen kapacitně, protože se tam vejde jen necelá stovka lidí, ale vlastně ani akusticky. Novinkou bude také prémiová koncertní řada s hvězdnými sólisty, v níž je umístěn zahajovací koncert a později pak postupně tři opakování hlavních pondělních programů.

Číst dál…

Hommage à Alfred Brendel: Quatuor Diotima a Miroslav Srnka

„Jednotlivé nástroje nemajú party, ale ´role´, s ktorými prichádza väčšia sloboda a samostatnosť, ale aj povinnosť citlivejšieho vzájomného vnímania.“ „Z hľadiska kompozičných techník zaujímavý prístup, občas som sa však neubránila myšlienke, že sú tieto zvukové reprezentácie javov možno už príliš popisné.“ „Srnka používa celý arzenál rozšírených zvukových možností nástrojov a priberá aj jeden ďalší…

Číst dál…