Rozhlasoví symfonikové 2019/2020: nové koncertní řady
„Cílem není zvát do sezóny kvůli jménům mainstreramové sólisty, ale hledat sólisty zapálené pro hudbu.“
„Premiérou komponovanou pro SOČR je dílo Ondřeje Štochla pro klarinet a orchestr. Českými premiérami budou Polednice od Ondřeje Adámka a Dark Dreams od Georga Friedricha Haase.“
„Na festivalu Dvořákova Praha se bude SOČR podílet na koncertním provedení Dvořákovy opery Král a uhlíř.“
Pro značný zájem publika přesunou rozhlasoví symfonikové v příští sezóně své komorní koncerty po několika letech ze Studia S v budově Českého rozhlasu do Anežského kláštera. Nahrávací studio nevyhovuje pro pořádání veřejných koncertů nejen kapacitně, protože se tam vejde jen necelá stovka lidí, ale vlastně ani akusticky. Novinkou bude také prémiová koncertní řada s hvězdnými sólisty, v níž je umístěn zahajovací koncert a později pak postupně tři opakování hlavních pondělních programů.
Sezónu otevře Symfonický orchestr Českého rozhlasu 27. září s šéfdirigentem Alexandrem Liebreichem Osmou symfonií Antonína Dvořáka, Ouverturou pro smyčce od Witolda Lutoslawského a Šostakovičovým 1. houslovým koncertem, jehož sólistou bude rezidenční umělec SOČR Sergej Chačatrjan, vítěz Sibeliovy houslové soutěže v roce 2000 a Soutěže královny Alžběty v Bruselu o pět let později. Hned 1. října pak hostuje pražské rozhlasové těleso se stejným programem v sále Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu v Katovicích. Alexander Liebreich je tam až do konce současné sezóny šéfdirigentem – v této pozici a předtím jako častý host spolupracoval s tamním souborem šestnáct let. „Ouverturu věnoval Witold Lutoslawski v padesátých letech našemu pražskému rozhlasovému orchestru a tehdejšímu programovému řediteli Mirko Očadlíkovi. Pokud vůbec máme do Polska vézt Lutoslawského, pak považuji za zajímavé jet tam právě s tímto dílem,“ říká dramaturg orchestru Josef Třeštík.
Abonentní řada R, koncerty v Rudolfinu, zůstává nejrozsáhlejší. Nabídne dvanáct programů. Maďarský sólista István Várdai v ní zahraje Elgarův Violoncellový koncert, od jehož premiéry uplyne právě sto let. Používá nástroj, na který hrávala Jacqueline du Pré, proslulá interpretka právě tohoto díla. Dalším ze sólistů bude v Rudolfinu francouzský pianista Jean-Efflam Bavouzet a v jeho podání to bude Ravelův Klavírní koncert. Mají-li mít prostor méně známá díla, pak je to určitě Klavírní koncert Vítězslavy Kaprálové, který připraví Marek Kozák s dirigentem Robertem Jindrou. Premiérou komponovanou pro SOČR je dílo Ondřeje Štochla pro klarinet a orchestr. Českými premiérami budou Polednice od Ondřeje Adámka a Dark Dreams od Georga Friedricha Haase.
Josef Třeštík vyzdvihuje v sezóně vedle šéfdirigentových také ty programy, které řídí hlavní hostující dirigent tělesa Marek Šedivý. Je mezi nimi i Lisztova Faustovská symfonie. Čekat lze dále Houslový koncert Památce anděla od Albana Berga se sólistkou Leilou Josefowicz nebo Straussovy Čtyři poslední písně s Evou Hornyákovou. Koncertní řada N – Nové horizonty přinese zpracování skladeb jazzového kontrabasisty a skladatele Avishaie Cohena a pak Ravelovu a Stravinského hudbu k baletům, novým způsobem ztvárněným filmovými prostředky. Dramaturgie se soustřeďuje na klasiku konfrontovanou s moderní živou hudbou. A cílem není zvát do sezóny kvůli jménům „mainstreramové sólisty, objíždějící svět“, ale hledat „sólisty zapálené pro hudbu“.
V Anežském klášteře v řadě K se představí bratři Márton a Bence Bubregové, hráči na saxofon a na klarinet, absolutní vítězové mezinárodní rozhlasové soutěže Concertino Praga z roku 2018, dále houslistka Martina Bačová nebo někteří hráči orchestru jako sólisté.
Na podzimním mezinárodním hudebním festivalu Dvořákova Praha se bude Symfonický orchestr Českého rozhlasu podílet na koncertním provedení Dvořákovy opery Král a uhlíř.
Novinkou je založení Orchestrální akademie SOČR. Má rozšířit příležitosti pro novou generaci hudebníků, ale zároveň poskytnout členům orchestru kontakt s děním v akademickém hudebním světě.
Orchestr si také nově ustavil Čestnou radu. Jejími členy jsou skladatel Georg Friedrich Haas, herec, zpěvák a režisér Ondřej Havelka, tanečník a choreograf Ivan Liška, operní režisér David Radok a skladatel Miroslav Srnka. Od této rady si SOČR slibuje reflexe a inspirace.
Normou zůstávají přímé přenosy koncertů SOČR na kulturní stanici Vltava a vysílání jejich záznamů na stanici Český rozhlas D-dur nabízející 24 hodin denně klasickou hudbu.
Foto: Archiv SOČR
Příspěvky od Petr Veber
- Jakub Hrůša: Jenůfa je v Londýně součást společné kultury, ne exotika
- Pohledem Petra Vebera (61)
Dirigenti ve výskoku i v podřepu - AudioPlus | Václav Luks: Johann Sebastian je obyvatelem hudebního Olympu
- Martinů v souvislostech (20)
Šestá. Symfonické fantazie, nebo symfonie? - Jaká byla nejsevernější Rybovka letošních Vánoc
Více z této rubriky
- Ostravská soutěž Pro Bohemia láká široké spektrum mladých umělců
- NeoKlasici s českou hudbou v Poděbradech
- Simon Rattle vtiskne své pojetí Glagolské mši a Slovanským tancům
- Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií
- Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě
- Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
- Klavírista Martin Kasík otevře letošní část komorní sezóny v Brně
- Narozeninový koncert Evy a Radima Krestových
- Marie Šumníková sama s Chopinem na pódiu olomoucké Reduty
- Ricardo Marinello dvakrát v Česku