KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Exkluzívní galakoncert smyčcových kvartet

„Vavříny ověnčený soubor Quartetto di Cremona je mimochodem všeobecně známý z vysílání rozhlasových stanic po celém světě.“

„Spojená kvarteta, a obě zaslouží nejvyšší pocty, hrála jako jeden stabilní ansámbl.“

„Poslední skladbou koncertu byla živě legendární Serenáda Es dur Antonína Dvořáka.“

V roce 2022 zahájil festival Dvořákova Praha ve své komorní řadě velkolepé provedení kompletu smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka. Po třech letech pod kurátorským vedením souboru Pavel Haas Quartet se cyklus uzavřel galakoncertem za účasti šesti smyčcových kvartet. Program tvořily skladby Petra Iljiče Čajkovského, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Antonína Dvořáka v instrumentálně gradovaném obsazení od sextetu přes oktet k serenádovému komorním ansámblu. Stalo se tak ve Dvořákově síni Rudolfina 23. září a večer přinesl mimořádný hudební zážitek.

Číst dál…

Mladý orchestr na závěr Dvořákovy Prahy obstál

„Nebylo to zkrátka klavírní trio, které umí společně dýchat, pouze se hudebníci vzájemně dokázali dohodnout, kdo koho právě pouští do dveří.“

„Orchestr doprovázel spíš decentně a v mnoha pasážích to působilo, že ho dirigent tlumí až moc.“

„Celkově ovšem Dvořákova Praha ukázala, že umí postavit řadu svébytných koncertních programů a pozvat ty nejlepší hosty.“

Dvořákova Praha se rozhodla angažovat pro závěrečný koncert Českou studentskou filharmonii a povolala k ní dirigenta Inga Metzmachera. S trojicí mladých zahraničních sólistů 24. září provedla Beethovenův Trojkoncert a pak Dvořákovu Osmou symfonii. Mladí hráli s maximálním nasazením a radostí, ale v dirigentově pojetí jí mohlo být víc.

Číst dál…

Pablo Ferrández: Závěr Dvořákovy Prahy skýtá mnohá ‚poprvé‘

„Velmi se na inspirativní setkání s mladými hudebníky těším.“

„Ještě jsem neměl to potěšení s Ingem vystoupit.“

„Nástroj Archinto se stal mou spřízněnou duší.“

Na závěrečném koncertu letošního ročníku festivalu Dvořákova Praha vystoupí v úterý 24. září se svými kolegy, houslistkou Alexandrou Conunovou a klavíristou Dmitrijem Šiškinem španělský violoncellista Pablo Ferrández. Za doprovodu České studentské filharmonie řízené Ingem Metzmacherem provedou Beethovenův Trojkoncert C dur, op. 56. Kromě toho v rámci koncertu zazní také Symfonie č. 8 Antonína Dvořáka. Pablo Ferrández pro portál KlasikaPlus.cz pohovořil o nadcházejícím pražském vystoupení i svých dalších aktivitách.

Číst dál…

Dvořákova Praha se loučí

V novém týdnu se završí letošní sedmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. O závěrečný koncert festivalu se postará 24. září Česká studentská filharmonie pod vedením Inga Metzmachera se sólisty Alexandrou Conunovou, Pablem Ferrándezem a Dmitrym Shishkinem. Příznivci přehlídky však budou mít v nástávajícím týdnu ještě tři šance styku s renomovaným festivalem. Nejprve v pondělí 23.…

Číst dál…

Mao Fujita: Mozartovi se chci, pokud možno, vyhýbat

„Potřebuji zkrátka i čas bez klavíru, abych si nechal hudbu trochu rozležet.“

„Formanova Amadea jsem viděl. Některé části mám rád, jiné, ty fiktivní, už méně.“

„Dvořákův koncert jsem studoval skoro půl roku.“

Rozhovor s Maem Fujitou vznikl dopoledne v den jeho recitálu na festivalu Dvořákova Praha. Přestože s každou další minutou obětoval svůj čas zkoušky v sále, klidně by hovořil i dál. Má veselou povahu a ve věcech hledá drobné radosti. Zároveň už však ve svých pětadvaceti letech načerpal obdivuhodné množství znalostí a s nadhledem se vyrovnává se svou uměleckou zodpovědností.

Číst dál…

Jedinečná Martha Argerich

„Obě dámy se vrhly do kláves s velkou energií a jejich Mozart nepostrádal potřebnou brilantní perlivost rychlých pasáží ani zvukovou křehkost v lyrických úsecích.“

„V Lisztových Consolations ukázala Pacini svůj smysl pro niterný a zpěvný projev, který nepostrádal hloubku a oduševnělost.“

„Strhující muzikalita a fascinující virtuozita působící tak samozřejmě, že by posluchače ani nenapadlo, že právě poslouchají jednu z nejobtížnějších klavírních kompozic všech dob.“

Světová klavírní legenda Martha Argerich opět zavítala do Prahy. 17. září se v rámci festivalu Dvořákova Praha uskutečnil ve Dvořákově síni pražského Rudolfina výjimečný koncert, a to dokonce s dvojím zastoupením nástroje klavíru. Fenomenální argentinská klavíristka totiž přizvala mladou kolegyni Sophii Pacini, pianistku s německo-italskými kořeny.

Číst dál…

Kdo hledá, najde. Lukáš Vondráček prohlubuje vztah se svým domovským repertoárem

„Konce první a třetí věty zazněly v chirurgicky přesné souhře klavíru a orchestru.“

„Vondráček se dokáže především umělecky zcela rozdat publiku.“

„Lucernský symfonický orchestr se projevil jako velmi spolehlivý partner.“

Klavírista Lukáš Vondráček už je na festivalu Dvořákova Praha stálicí. Na koncertě 16. září provedl První klavírní koncert Sergeje Rachmaninova s Lucernským symfonickým orchestrem a dirigentem Michaelem Sanderlingem, dále zazněla díla Ludwiga van Beethovena a Antonína Dvořáka. Pianistické schopnosti Vondráčkovy neochabují, hudebně ještě stále nezpohodlněl a nepřestal hledat.

Číst dál…

Václav Petr: Soudobou hudbu radši hraju než poslouchám

„Složitou hudbu zpravidla není možné předat méně zkušenému posluchači na první poslech tak, aby si ji užil.“

„Petr Wajsar používá crossover, rytmy, barvy, zvuky a skladba dokáže zaujmout, aniž by si pomáhal nějakými ‚ne-cellovými‘ prostředky.“

„Dnes musíme hrát soudobou hudbu hlavně proto, abychom zjistili, co stojí za to.“ 

Koncertním mistrem České filharmonie se stal ve čtyřiadvaceti letech. V té době však už byl dobře zapsán i ve světě sólové hry a na svém kontě měl množství úspěchů z domácích i zahraničních interpretačních soutěží; k těm v roce 2018 přidal vítězství soutěže Pražského jara. Sólové hře se vedle intenzivní práce v orchestru violoncellista Václav Petr, nyní pětatřicetiletý, věnuje stále. Svědčí o tom i jeho vystoupení na letošním ročníku festivalu Dvořákova Praha, kde provede premiéru skladby Violoncelloops Petra Wajsara.

Číst dál…

Pianista Eric Guo prozářil zvuk Collegia 1704   

„Zvuk klavíru, který se ozval záhy po orchestrálním vstupu, byl zjevením díky nádherné imitaci xylofonové charakteristiky.“       

„Čtyřvětá skladba byla vedena s výstižným citem pro dynamické a tempové proměny rané romantiky.“

„Sbor Collegium Vocale 1704 zpíval hymnu v anglickém překladu reverenda Johna Troutbecka.“

Jméno hudebního skladatele Antonína Dvořáka zplna rezonovalo desátý den Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Jednak v názvu festivalu, poté v místě konání, tedy Dvořákově síni Rudolfina, a naposledy v programu, a to hned dvěma Dvořákovými opusy. V neděli 15. září vstoupil tedy barokní orchestr a sbor Collegium 1704 se svým leaderem Václavem Luksem do romantismu. Pro Dvořákův jediný klavírní koncert pozval ansámbl pianistu Erica Gua, poté věnoval svou ansámblovou vyzrálost Sedmé symfonii g moll Jana Václava Kalivody a závěrem koncertu ztvárnil hymnus Dědicové Bílé hory, op. 30 Antonína Dvořáka, mimořádně v anglické verzi.

Číst dál…

Standing ovation pro patnáctiletou houslistku. Finálový hlavolam Concertina Praga

„Co na tom, že jsme zaznamenali pár nevyřčených tónů či úhozových nedostatků? Nora nás strhla svým prožitkem. Bude to však stačit na zázračné dítě a hvězdu internetu Anke Chen?“

„Evidentně skvěle padnoucí repertoár odkryl Celininu devízu brilantní perličkové techniky.“

„Není divu, že poslední akord spontánně vymrštil ze sedadel celou Dvořákovu síň. Zoja si však udržela koncentrovanou tvář. Ta se rozjasnila až při předávání cen.“

Zatímco některá česká města bojovala s povodní, v pražském Rudolfinu se 14. září odehrála zcela jiná bitva – o vítězství v interpretační soutěži pro mladé hudebníky zvané Concertino Praga. Na rozdíl od ničivého vodního živlu však bylo rudofinské utkání přátelské, plné skvělých výkonů a uměleckých zážitků.

Číst dál…

Ingo Metzmacher: Nebojte se nových zvuků

„Dílo Petr Wajsara klade značné nároky na moji dirigentskou přípravu a jistě nebude snadné ani při provedení sólového partu.“

„Velice rád bych někdy poměřil síly s některou ze symfonií Bohuslava Martinů.“

„Všechno v životě má ale svůj začátek i svůj konec, takže jsem se rozhodl, že příští festivalový ročník hannoverských Kunsfestspiele, pro mě desátý, bude zároveň mým posledním.“

Roku 2005 vydal stejnojmennou knihu, v níž skládá hold skladatelům 20. století. Před čtenářem defilují Luigi Nono, Charles Ives, Karlheinz Stockhausen a další. Že k nim má sedmašedesátiletý dirigent a múzický manažer, ale také klavírista a muzikolog, hannoverský rodák Ingo Meztmacher blízko, nepřekvapí…

Číst dál…

Open air koncert trochu jinak. Češi, Němci, Mahler… a počasí

„Na pódiu sedí u pultů Čech vedle Němce, dva orchestry pro jediný večer prorostly do jednoho.“

„Hudba halasná i komorně ztišená, rozháraná i zklidněná a ztišená.“

„Interpretační pojetí v podobných projektech není a ani nemůže být na prvním místě. Koncert musí být zvučen.“

Je půl hodiny před koncertem, na pražském Výstavišti se postupně scházejí více než dvě tisícovky posluchačů. Na velkoplošnou obrazovku se začíná promítat dokument o Mahlerově Sedmé symfonii. Čtvrt hodiny po osmé se dílo rozezní živě. Na open air scéně, interpretováno společně Čechy a Němci, stejně jako při premiéře v roce 1908. Poprchává a nikdo neví, jak se počasí vyvine.

Číst dál…

Přitažlivé Mrtvé město Ericha Wolfganga Korngolda

„Korngoldův záměr zaujmout od první noty vyšel opravdu báječně.“

„Roberto Saccà si v převážně expresivním nasazení bezpečně podržel hlasovou kvalitu po celou operu.“

„Hvězdou opery Mrtvé město byla samozřejmě litevská sopranistka Vida Miknevičiūtė, která rozzářila scénu od prvního vstupu se samozřejmostí primadony.“

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha uvedl pátý den svého program mimořádné dílo světové operní tvorby. Mrtvé město, op. 12 od Ericha Wolfganga Korngolda jsme ve Dvořákově síni Rudolfina slyšeli v úterý 10. září v koncertním provedení. Vedle vynikajících zahraničních sólistů a domácí pěvecké ekipy spoluúčinkoval Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK za řízení Tomáše Braunera, Pražský filharmonický sbor, připravený sbormistrem Lukášem Kozubíkem, a Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu, jehož sbormistryní je Věra Hrdinková. A třebaže se nedostávalo kouzla operní scény, bylo koncertní provedení velkým zážitkem.

Číst dál…

Finále Concertina Praga

Dvořákova rozhlasová mezinárodní soutěž pro mladé hudebníky bude zanedlouho znát svého vítěze. Přesněji vítězku, protože do finále postoupily pouze dívky. Koncert 14. září v pražském Rudolfinu rozhodne o tom, která ze čtveřice finalistek přesvědčí mezinárodní porotu a také publikum, jež bude jako již tradičně udělovat svou vlastní cenu. Výsledky budou oznámeny bezprostředně po…

Číst dál…

Dvořákova Praha poodkryla tvůrčí sílu mladého Smetany

„Dramatický talent a kompoziční jistota mladého Smetany dokážou strhnout.“

„Švédské symfonické básně by se mohly hrát častěji.“

„Osudová má znít trochu slavnostně, ale tady se pořád běželo dopředu…“

Jeden z dramaturgicky nejzajímavějších koncertů letošní Dvořákovy Prahy se odehrál v pondělí 9. září. Bamberské symfoniky znovu řídil Jakub Hrůša a nabídl „švédské“ symfonické básně Bedřicha Smetany a Beethovenovu Osudovou symfonii. Mladý Smetana měl velkolepý účinek, dobře známého Beethovena naopak oslabilo zvolené rychlé tempo.

Číst dál…

Jakub Hrůša podruhé a znovu skvěle. Na Dvořákově Praze zazářila i Julia Fischer

„Julia Fischer Hrála krásně plným, oblým a sametovým tónem, a možná i díky svým slovenským kořenům vystihla zvláštní zádumčivost díla.“

„Orchestrálně to bylo v nejlepším slova smyslu vznosné, syrové, přesto dostatečně kantilénové, přednesené v jednom mocném tahu.“

„Hrůša diriguje velmi zřetelně a intenzivně, nikdy však povrchně exaltovaně, je vidět, že ví, co chce, a zjevně to hudebníkům dokáže předat.“

První dny letošní Dvořákovy Prahy jsou ve znamení rezidence Jakuba Hrůši. Ten v jejím rámci diriguje jak Bamberské symfoniky, tak Českou filharmonii. Koncert 7. září v Rudolfinu patřil českému tělesu a představili se rovněž houslistka Julia Fischer, Pražský filharmonický sbor a čtveřice pěvců-sólistů.

Číst dál…

Jakub Hrůša otevřel Dvořákovu Prahu. I ty nejoposlouchanější skladby mohou znít svěže

„V nedávném rozhovoru Hrůša naznačil, že provedení obou Dvořákových děl nebude rutinní. Slib splnil na sto procent.“

„Nebojí se jít místy až do krajností, ať už v kontrastech temp či dynamiky, nebo v nově promyšlených a prožitých nápadech, ale nikdy nepřesáhne hranice rozumné uvážlivosti a vkusu.“

„Vše bylo zajímavé a vzrušující, nic neběželo samospádem a ´zadarmo´, nic nebylo laciné nebo naopak zběžné.“

Bamberští symfonikové s Jakubem Hrůšou a Julianem Steckelem se první zářijový pátek postarali v Rudolfinu o zahájení festivalu Dvořákova Praha, které bylo důstojné, ale nejen to. Bylo nové, svěží, umělecky živé a mimořádně vzrušující. Přesto, že zněly dvě bezkonkurenčně nejhranější skladby Antonína Dvořáka, Violoncellový koncert a Novosvětská symfonie.

Číst dál…

Corinne Winters: Zpívat Janáčka, jako když se mluví

„Zažít, že Janáčka poslouchá nadšeně na šest tisíc lidí pohromadě, je naprosto jedinečné.“ 

„V budoucnu se asi jednou dostanu i k Věci Makropulos, ale myslím, že to je ještě cesta na více let.“

„Když jsem začala zpívat české role, nikdy nepadlo rozhodnutí, že budu chtít být specialistkou na český repertoár.“

Američanka Corinne Winters se v poslední době výrazně profiluje v českém repertoáru. Zpívá Rusalku, ale hlavně Jenůfu a Káťu Kabanovou. V sobotu s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem, s dalšími sólisty a s dirigentem Jakubem Hrůšou na festivalu Dvořákova Praha vystoupí v Janáčkově Glagolské mši. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vzpomíná na letošní srpnové koncerty na festivalu BBC Proms i na Káťu na Salcburském festivalu před dvěma roky, uvažuje o hudbě Leoše Janáčka i o češtině, kterou se intenzivně učí, a vypočítává výhody, které jí přináší její nevelká postava.

Číst dál…

Dvořákova Praha už je na doslech. Jakub Hrůša se nadře

Tradičním provedením Violoncellového koncertu h moll a Novosvětské symfonie v pátek 6. září vstoupí Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha do svého sedmnáctého ročníku. Jeho program zásadně reflektuje oslavy Roku České hudby, byť odkazu Bedřicha Smetany se spíše vyhýbá. Zahajovací koncert se sólistou Julianem Steckelem a Bamberskými symfoniky bude řídit rezidenční umělec letošní Dvořákovy…

Číst dál…

Julian Steckel: Dvořákův koncert je jako cesta životem. Vyžaduje dlouhý dech

„Soutěže mohou pomoci, mohou toho ale také mnohem více zničit.“

„Často se špatně chápou Dvořákova tempová označení.“

„Je důležité, abychom se jako interpreti nestavěli příliš do popředí. Já jsem třeba hodně temperamentní. Jako malý jsem byl extrémně divoký a později jako teenager jsem měl tendence se tím temperamentem nechat unést.“

Julian Steckel letos spolu s Bamberskými symfoniky a Jakubem Hrůšou zahájí Dvořákovu Prahu. Violoncellový koncert Antonína Dvořáka, který je již tradičně součástí zahajovacího koncertu, má na svém repertoáru už více než čtvrtstoletí a vyhrál s ním také například slavnou mnichovskou soutěž ARD. Jak přistupuje k jeho interpretaci, co všechno s ním už zažil, jak přemýšlí o hudbě a jak vypadala jeho dosavadní hudební dráha, to jsou jen některá z témat, která Julian Steckel odkryl v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Úspěšný prolog Dvořákovy Prahy. S brněnskými umělci v Brně

„Předehra v Brně se Brňanům mohla zdát podivná, ale po důkladnějším zamyšlení je nutné krok označit za logický.“

„Dvořákova symfonická báseň Holoubek má pro Brno speciální podtón. V Besedním domě se konala světová premiéra dirigoval ji právě Leoš Janáček.“

„Čtveřice mužských sborů je z roku 1885 a autor je dedikoval ‚Slovutnému pánu, panu Antonínu Dvořákovi na důkaz neobmezené úcty‘.“

Dvořákova Praha je festival, jehož sedmnáctý ročník bude zahájen 6. září v Rudolfinu. Předehrou se mu stal koncert 31. srpna v Besedním domě v Brně. Dvořákova Praha tak zahájila již podvanácté výpravou Po stopách Antonína Dvořáka do míst, která byla pro jeho tvorbu nějakým způsobem významná. V Brně šlo především o přátelství s Leošem Janáčkem, které dalo náplň odpolednímu setkání s hudbou. Filharmonii Brno a Český filharmonický sbor Brno spolu se sólisty Jaroslavem Březinou, Romanem Hozou a Pavlínou Švestkovou dirigoval Robert Kružík.

Číst dál…

Dvořákova Praha v prvním týdnu. Nejen s Jakubem Hrůšou, ale i pro rodiny s dětmi

Začátek září je termínem, kdy se zdvihá další festivalová vlna. Pražské odnoži již sedmnáct let dominuje festival Dvořákova Praha, stejně jako to jen o něco málo déle před ním činil Mezinárodní hudební festival Pražský podzim. Co nabídne Dvořákova Praha v prvním týdnu? Odpoví první týdenní výhled.  Po brněnském prologu, který se uskutečnil…

Číst dál…

Dvořákova Praha už se hlásí. Prolog letos v Brně

Tradiční ouvertura festivalu Dvořákova Praha, tentokrát pod názvem Po stopách Antonína Dvořáka, v letošním roce zavítá do Brna. V Besedním domě v samotném závěru měsíce srpna zahraje Filharmonie Brno s vedoucím Robertem Kružíkem a zazpívá Český filharmonický sbor Brno připravený Joelem Hánou. Vystoupí rovněž pětice sólistů: Klavíristé Miriam Zuziaková a Kento Satsuma a zpěváci Pavlína Švestková (soprán),…

Číst dál…

Pavel Haas Quartet v La Skale. Pokračování tradice v amfiteátru u Turnova 

Celosvětově žádaný smyčcový Pavel Haas Quartet zahájí nadcházející, svou už třiadvacátou koncertní sezónu opět po roce v letním amfiteátru La Skala v malebném prostředí Malé Skály nedaleko Turnova, kde v neděli 18. srpna odpoledne představí díla Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. Na jedno z deseti nejlepších kvartet všech dob, jak jej označil britský hudební časopis…

Číst dál…

Mahlerova Sedmá za měsíc opět na pražském Výstavišti. Po sto šestnácti letech od premiéry

Úvod koncertní sezóny v pražské metropoli náleží již tradičně festivalu Dvořákova Praha. Jeho letošní plány jsou svázány s tematikou Roku české hudby. Znít bude Dvořák, Smetana, Janáček, Suk, ale také kališťský rodák Gustav Mahler. Pořadatelé mimořádným open air koncertem 11. září připomenou světovou premiéru Mahlerovy Sedmé symfonie. Provedena bude na stejném místě…

Číst dál…

Nora Lubbadová ve finále Concertino Praga 2024

Do finále osmapadesátého ročníku Dvořákovy mezinárodní rozhlasové soutěže Concertino Praga se probojovaly čtyři mladé hudebnice. Stalo se tak poprvé v historii této soutěže, kterou pořádá Český rozhlas a Akademie klasické hudby pod patronací Evropské vysílací unie a Karel Komárek Family Foundation, že se o vítězství utkají čtyři dívky. A mezi nimi bude i klavíristka Nora Lubbadová…

Číst dál…

Čtyřicet mladých klavíristů bude soutěžit v Broumově

Mezinárodní klavírní soutěž Broumovská klávesa se počtrnácté uskuteční v prostorách broumovského kláštera. Od 3. do 5. května tam poměří své schopnosti na čtyři desítky mladých klavíristů z České republiky, Slovenska, Polska, Německa, Maďarska a Ukrajiny. Mezinárodní klavírní soutěž Broumovská klávesa vznikla v roce 2011 s cílem nabídnout nejmladším klavíristům odbornou platformu pro mezinárodní konfrontaci a setkávání…

Číst dál…

Bennewitzovci se prezentují v zámoří

Smyčcové Bennewitzovo kvarteto je v těchto dnech na americkém kontinentu. Severoamerické turné dnes pokračuje koncertem v kalifornském San José a o dva dny později poskytne jedinou kanadskou výjimku ve městě Vancouveru. 11. dubna soubor hraje v newyorské Bohemian National Hall a 12. dubna svůj výjezd ukončí na washingtonském Velvyslanectví České republiky. O přednášeném repertoáru webové…

Číst dál…

Třetí kolo projektu Piana do škol

Základní umělecké školy se mohou už potřetí hlásit do grantové výzvy projektu Piana do škol. Nadace Karel Komárek Family Foundation, která za iniciativou stojí, jich do související veřejné sbírky vybere sedmnáct. Nástrojový park tuzemských ZUŠ tak obohatí pět nových klavírů a dvanáct pianin značky Petrof, tradičního partnera projektu. Nadace zároveň ohlásila…

Číst dál…

Rok české hudby podle Dvořákovy Prahy. Program letošního ročníku odtajněn

Sedmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha odhalil svůj kompletní letošní program. Od 6. do 24. září se do Prahy sjedou významné světové orchestry v čele s Vídeňskými filharmoniky, vystoupí i rezidenční Česká filharmonie a dirigent Jakub Hrůša. Komorní řada nabídne po třech letech završení kompletního provedení Dvořákova kvartetního díla, recitálová řada láká návštěvníky…

Číst dál…