KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Festival MusicOlomouc skončil. Hlasitě a dramaticky

„Z počátečního lehkého šelestu se zvedá obrovská masa nesourodého hluku, způsobujícího bolest v uších.“

„Klavírního partu světové premiéry Marka Keprta se zhostil autor osobně.“

„Švédský dirigent Arash Yazdani se rovněž zabývá komponováním.“

Šestnáctý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc, který realizuje Katedra muzikologie Univerzity Palackého, skončil 7. listopadu. Ve spolupráci s Moravskou filharmonií Olomouc se v Redutě konal závěrečný koncert, na kterém byli představeni soudobí skladatelé. Zazněly tři české a jedna světová premiéra.

Číst dál…

Marek Keprt: S festivalem MusicOlomouc bych rád udržel směr. Raději kvalitu než kvantitu

„Festival MusicOlomouc založil roku 2009 Jan Vičar.“

„Programové zadání pro zahraniční ansámbly bylo, aby minimálně půlka programu byla česká.“

„Orchestrální koncert soudobé hudby je na organizační a dramaturgické rovině trochu oříšek.“

V posledních týdnech se uskutečňuje již 16. ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc. Pět koncertních akcí je letos rozprostřeno od 16. října do 7. listopadu. S dramaturgem festivalu, olomouckým klavíristou a skladatelem Markem Keprtem jsme si povídali nejen o programech jednotlivých koncertů, ale také o historii akce a jejím dramaturgickém směřování.

Číst dál…

MusicOlomouc zahájila. Soudobá hudba zněla v podání rakouského souboru

„Rakouský soubor Phace Ensemble účinkoval na festivalu již v roce 2017, ovšem v jiném obsazení.“

„Klavíristka si před publikem upravovala počet znějících strun.“

„Skladba Slavomíra Hořínky byla uvedena ve světové premiéře.“

Pod heslem Czech It! započal ve středu 16. října 16. ročník festivalu soudobé hudby MusicOlomouc. Pořadatelem je katedra muzikologie Univerzity Palackého a cílem je prezentovat zejména nejnovější hudbu českých autorů zahraničními soubory. V kapli Božího těla v univerzitním konviktu tedy vystoupilo rakouské těleso Phace Ensemble, ale prezentovaly se skladby nejen české.

Číst dál…

Czech it! MusicOlomouc v Roce české hudby

Mezinárodní přehlídka soudobé hudby MusicOlomouc pořádaná Univerzitou Palackého a spolkem MusicOlomouc rozezní ve dnech 16. října až 7. listopadu pošestnácté krajskou Olomouc. Jejím leitmotivem bude v Roce české hudby pochopitelně tvorba českých tvůrců, a to i v podání zahraničních umělců. Připraveno je devět světových premiér vměstnaných do pěti festivalových koncertů.  Olomoucká přehlídka soudobé hudby MusicOlomouc…

Číst dál…

Mouchy se vždycky najdou. Skvělé štrasburské bicí úvodem festivalu Music is

„Bezesporu nejextravagantnějším i nejfotogeničtějším kusem večera se stala skladba ‚Fishbones‘ Ondřeje Adámka.“

„Vtip do značné míry spočívá v zapojení fantazie diváka.“

„Večer byl příliš kouskován a fragmentací ztrácel tah.“

Festival Music is je přímým nástupcem festivalu Americké jaro, které se poprvé uskutečnilo v roce 2006. Jeho hlavní myšlenkou je představit hudbu v její rozmanitosti. Nabízí koncerty současné klasické, jazzové, elektronické a alternativní hudby, jež jsou určeny „všem zvídavým posluchačům s chutí poznávat nové věci“. Dramaturgie reflektuje současný hudební vývoj a aktuální témata bez žánrových omezení, a proto není překvapivé, že letošní ročník festivalu – zatím druhý pod názvem Music is – otevřel francouzský soubor bicích nástrojů Les Percussions de Strasbourg. Večer 10. října v pražském centru DOX+ zanechal vesměs pozitivní dojem.

Číst dál…

Dvě světové premiéry s Fama Quartet v Paříži

Křižovatky současné hudby, tak zní název koncertu, který v pondělí 22. dubna v osm hodin večer pořádá u příležitosti Roku české hudby České centrum v Paříži. Skladby soudobých autorů uvede Fama Quartet. Ve světové premiéře zazní díla Jakuba Rataje a Jana Krejčíka. O den později zahraje soubor i v pařížském Goethe-Institutu. Svorníkem českého večera, který rozezní pařížské České…

Číst dál…

Káťa Kabanová a Kateřina Kněžíková poprvé na festivalu v Glyndebourne

V Glyndebourne, na mezinárodně uznávaném operním festivalu ve Východním Sussexu na jihu Anglie, má dnes vpodvečer premiéru nová inscenace Janáčkovy Káti Kabanové. Titulní roli v ní a v devíti navazujících představeních ztvárňuje do 19. června česká sopranistka Kateřina Kněžíková. Lyrické hudební drama, komponované podle ruské klasiky, Ostrovského hry Bouře z poloviny 19. století,…

Číst dál…

Kateřina Kněžíková jako Janáčkova Káťa v Glyndebourne

„Káťu Kabanovou měla Kněžíková zpívat už loni, a to při koncertním provedení opery s Česku filharmonií a Jakubem Hrůšou v Praze a Hamburku.“

„Vedle Káti Kabanové je v plánu uvedení oper Turek v Itálii, Così fan tutte a Luisa Millerová a také poloscénické provedení Tristana a Isoldy. K tomu se přidává několik koncertů.“

„Pořadatelé letošní program trochu revidovali; věří v jeho uskutečnění, stejně jako v konání podzimní série představení po britských městech Glyndebourne on Tour.“

Sopranistka Kateřina Kněžíková se bude podílet na nové inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové v Glyndebourne. Na mezinárodně uznávaném operním festivalu ve Východním Sussexu na jihu Anglie se má od 20. května do 19. června odehrát desítka představení. Česká pěvkyně v nich ztvární titulní roli.

Číst dál…

Dech a zpěv, hudba a ticho.
Ondřej Adámek a Olivier Messiaen v mnichovském cyklu Musica viva

„Vyznění v prázdném sále a do ticha bez potlesku paradoxně získalo na účinku.“

„Magdalena Kožená se ujala úkolu přesahujícího její obvyklé hranice, to, na co jsme u ní zvyklí.“

„Adámkova partitura zní vynalézavě. Její hudební i myšlenkové poselství nechce být jednoznačné; je rozmanité a neuchopitelné.“

Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu uvedl v sobotu ve světové premiéře rozměrnou skladbu Ondřeje Adámka, výrazného skladatele, jehož mateřštinou je čeština, který však už delší dobu žije v zahraničí. V cyklu Musica viva zazněl Adámkův písňový cyklus „Where are you?“ – Kde jsi? – v sousedství Messiaenovy podobně nekonvenčně „duchovní“, podobně zvukově nové a podobně naléhavě vyznívající kompozice ze 60. let „Et exspecto resurrectionem mortuorum“ – A očekávám vzkříšení mrtvých.

Číst dál…

Magdalena Kožená s premiérou Ondřeje Adámka v Mnichově

„Skladba má široké zdroje inspirace – od veršů z Bible přes moravský lidový zpěv až po posvátnou hinduistickou knihu.“ „Jedním z předchůdců Simona Rattlea byl u orchestru v letech 1961 až 1979 Rafael Kubelík.“ „Mnichovský kontrakt původem britského manžela Magdaleny Kožené má souvislost s brexitem, protože rodina žije v Berlíně.“ Mezzosopranistka Magdalena Kožená zazpívá v sobotu vpodvečer…

Číst dál…

Kněžíková a Cukrová zítra z Berlína online

Sopranistka Kateřina Kněžíková a mezzosopranistka Markéta Cukrová, která zaskočila za Janu Sýkorovou, si můžou i přes uzavření hranic splnit další velký hudební sen. Obě se zúčastní natáčení a přenosu jednoaktové rozhlasové opery Slzy nože od Bohuslava Martinů, a to s Deutsches Symphonie-Orchester v Berlíně. Třetí sólistkou bude americká transgender barytonistka Lucia Lucas. Původně se měla opera…

Číst dál…

Hyperrealistická Polednice Ondřeje Adámka konečně v Praze

„Před očima mi proběhl doslova celý příběh Polednice. Hudba je to nesmírně strhující a dramatická.“ „Pražský filharmonický sbor představil to nejlepší ze svých interpretačních kvalit.“ „Liebreich nikterak nechvátal, nechával zářit jednotlivé impresionistické plochy a široké melodické oblouky.“ První abonentní koncert Symfonického rozhlasu Českého rozhlasu nabídl posluchačům opravdu speciální program. Na vlně mysteriózních…

Číst dál…

Rozhlasoví symfonikové 2019/2020: nové koncertní řady

„Cílem není zvát do sezóny kvůli jménům mainstreramové sólisty, ale hledat sólisty zapálené pro hudbu.“

„Premiérou komponovanou pro SOČR je dílo Ondřeje Štochla pro klarinet a orchestr. Českými premiérami budou Polednice od Ondřeje Adámka a Dark Dreams od Georga Friedricha Haase.“

„Na festivalu Dvořákova Praha se bude SOČR podílet na koncertním provedení Dvořákovy opery Král a uhlíř.“ 

Pro značný zájem publika přesunou rozhlasoví symfonikové v příští sezóně své komorní koncerty po několika letech ze Studia S v budově Českého rozhlasu do Anežského kláštera. Nahrávací studio nevyhovuje pro pořádání veřejných koncertů nejen kapacitně, protože se tam vejde jen necelá stovka lidí, ale vlastně ani akusticky. Novinkou bude také prémiová koncertní řada s hvězdnými sólisty, v níž je umístěn zahajovací koncert a později pak postupně tři opakování hlavních pondělních programů.

Číst dál…