Kateřina Kněžíková jako Janáčkova Káťa v Glyndebourne
„Káťu Kabanovou měla Kněžíková zpívat už loni, a to při koncertním provedení opery s Česku filharmonií a Jakubem Hrůšou v Praze a Hamburku.“
„Vedle Káti Kabanové je v plánu uvedení oper Turek v Itálii, Così fan tutte a Luisa Millerová a také poloscénické provedení Tristana a Isoldy. K tomu se přidává několik koncertů.“
„Pořadatelé letošní program trochu revidovali; věří v jeho uskutečnění, stejně jako v konání podzimní série představení po britských městech Glyndebourne on Tour.“
Sopranistka Kateřina Kněžíková se bude podílet na nové inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové v Glyndebourne. Na mezinárodně uznávaném operním festivalu ve Východním Sussexu na jihu Anglie se má od 20. května do 19. června odehrát desítka představení. Česká pěvkyně v nich ztvární titulní roli.
Káťu Kabanovou měla Kateřina Kněžíková zpívat už loni, a to při koncertním provedení opery s Česku filharmonií a Jakubem Hrůšou v Praze a Hamburku. Koncerty se nakonec kvůli pandemii koronaviru vůbec neuskutečnily, prozatím bez náhrady. V Glyndebourne se tak s touto úlohou setká ve svém profesním životě poprvé. Inscenaci chystá po hudební stránce umělecký šéf festivalu Robin Ticciati, po režijní Damiano Michieletto. Dalšími sólisty jsou David Butt Philip, Katarina Dalayman, Thomas Atkins, Aigul Akhmetshina, Nicky Spence a Alexander Vassiliev. Hraje London Philharmonic Orchestra.
Glyndebourne nabízí publiku jedinečné spojení špičkového hudebního divadla s pobytem v zahradách venkovského sídla; umožňuje návštěvu operního představení v moderním sále a využití času dlouhých přestávek mezi dějstvími k piknikům na trávnících nebo k večeřím v přilehlých restauracích.
V usedlosti rodiny Christie začala operní tradice roku 1934 jako soukromá představení. Avšak postupně se jméno areálu kolem šest staletí starého šlechtického sídla s divadlem uprostřed zahrad stalo světoznámým pojmem a série operních inscenací vyrostla do události mající formát mezinárodního festivalu, aniž by se vytratily výhody privátní atmosféry. Přehlídka v Glyndebourne se koná nezávisle na penězích od vlády. Předloni se slavilo pětadvacet let od postavení tamního nového divadla s více než tisícovkou míst a zároveň se připomínalo pětaosmdesát let festivalových tradic na tomto místě.
Celosvětové rozšíření nemoci Covid-19 a opatření proti jejímu dalšímu šíření loni stály loni v Glyndebourne za odřeknutím celého naplánovaného programu. Vzhledem k vládním doporučením zůstal v létě areál uzavřený. Letos pořadatelé doufají, že se festival uskuteční.
Vedle Káti Kabanové je v plánu, postupně až do konce srpna, uvedení oper Turek v Itálii od Gioacchina Rossiniho, Così fan tutte od Wolfganga Amadea Mozarta a Luisa Millerová od Giuseppe Verdiho a také poloscénické provedení Wagnerova Tristana a Isoldy. A k tomu se přidává několik koncertů. London Philharmonic Orchestra s Robinem Ticciatim uvedou v červnu díla Henryho Purcella, Harrisona Birtwistlea a Ralpha Vaughana Williamse a s nimi v glyndebournské premiéře Mahlerovu Čtvrtou symfonii. Na počátku července pak zahrají Dvořákovu Osmou symfonii, Mahlerovy Písně potulného tovaryše a kompozici Sinuous Voices Ondřeje Adámka, českého skladatele žijícího dlouhodobě v Německu. Další koncerty chystá druhý rezidenční soubor festivalu, účinkující ve starších operách, totiž těleso dobových nástrojů Orchestra of the Age of Enlightenment. Koncertně uvede Mozarta, ale také romantiky.
Pořadatelé festivalu v Glyndebourne letošní program trochu revidovali; věří v jeho uskutečnění, stejně jako v konání podzimní série představení po britských městech Glyndebourne on Tour. Nezastírají současně, že nadále čelí neradostným vyhlídkám do buducnosti. Vzhledem k restrikcím nemohou prodávat všechna místa v hledišti a nebudou mít potřebný příjem ze vstupného, který činí 95 procent rozpočtu, nedotovaného z veřejných prostředků. Mají proto propracovaný systém finanční pomoci pro potenciální donátory.
O opeře v Glyndebourne čtěte také například v reportáži z roku 2019 ZDE.
Foto: Fb K. Kněžíkové, Sam Stephenson, James Bellorini
Příspěvky od Petr Veber
- Mahler v souvislostech (5)
Sedmá symfonie, jediná pražská - Jakub Hrůša otevřel Dvořákovu Prahu. I ty nejoposlouchanější skladby mohou znít svěže
- Corinne Winters: Zpívat Janáčka, jako když se mluví
- Klasika v souvislostech (69)
Opravdový wagnerián. Anton Bruckner dvousetletý - Temperament a dokonalost. Daniele Gatti v Drážďanech