KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nevydařená Rusalka v berlínské opeře Pod lipami

„Rusalku vykládá maďarský režisér Mundruczó z pohledu sociální nerovnosti.“

„V inscenaci se vyskytovaly nelogičnosti.“

„Pěvci měli se svými rolemi problémy.“

Berlínská Státní opera Unter den Linden nastudovala a uvedla světově nejznámější operu Antonína Dvořáka. V Rusalce v roli Prince v účinkoval i český tenorista Pavel Černoch, který patřil ke světlým místům jinak chabého představení.

Číst dál…

Mozartwoche Salzburg: Velký návrat českých umělců

„Mezzosopranistka Magdalena Kožená vytvořila v roli Elvíry zjevně zoufalou, životem smýkanou a téměř vyšinutou postavu, jíž lze bez potíží uvěřit i jinak nepravděpodobnou schopnost splést si svého někdejšího milence s jeho plebejským sluhou.“ „Zkrátka a dobře, Mozartův týden měl v čele s Rolandem Villazonem našlápnuto více než znamenitě, a jak se zdálo, dveře měl otevřené i pro špičkové interprety…

Číst dál…

„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (10)
Víš, co mě napadlo? Proč lidé nelétají…

„Po posledním potlesku jsme se navzdory našemu dobře známému dvoumetrovému odstupu semkli a objali…“ „Když jsem vyjížděla z tunelu ve Francii, spadl mi obrovský kámen ze srdce. A v tu ránu jsem zjistila, že musím jet vpravo.“ „Vrátila jsem se domů – a přece jsem v Anglii něco zapomněla. Vlastně záměrně nechala. Kus života, kus…

Číst dál…

Káťa Kabanová a Kateřina Kněžíková poprvé na festivalu v Glyndebourne

V Glyndebourne, na mezinárodně uznávaném operním festivalu ve Východním Sussexu na jihu Anglie, má dnes vpodvečer premiéru nová inscenace Janáčkovy Káti Kabanové. Titulní roli v ní a v devíti navazujících představeních ztvárňuje do 19. června česká sopranistka Kateřina Kněžíková. Lyrické hudební drama, komponované podle ruské klasiky, Ostrovského hry Bouře z poloviny 19. století,…

Číst dál…

„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (7)
Velká frajeřina

„Nikdy za celou dobu, co dělám tuto profesi, jsem nezažila takovou snahu o zachování intimní dynamiky.“ „Hrát a zpívat nahlas umí opravdu každý. Ale zpívat a hrát v nejnižší dynamice je velká frajeřina.“ „Už dávno nežijeme pod nadvládou nevraživých a sebestředných dirigentů. A je to dobře.“ Sopranistka Kateřina Kněžíková je v Glyndebourne na jihu Británie, v místě proslaveném…

Číst dál…

„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (3)
Modřiny stojí za tu krásu

„Najednou mě vzbudí Káťa a říká: ´Musíme domů, čeká tam práce…´ Poslechnu ji a jdu. Je to přísná holka.“ „Tak si říkám, jestli ten koncertní provoz přeci není lepší… Alespoň s ohledem na mé ubohé, otlučené tělo…?“ „Máme geniálního režiséra, který nás provází libretem tak, jak ho Janáček napsal. Žádné jiné výklady, žádné…

Číst dál…

Kateřina Kněžíková: Janáčkova Káťa bude jednou z mých oblíbených rolí

„Káťa se mi zpívá moc dobře, její povaha je mi blízká…“ „Přišla jsem si na to, jak Janáčka zpívat. Ne uštěkaně!“ „Byla jsem, myslím, vždycky hodně dobře připravená, ale jak teď, jsem asi ještě v životě nebyla!“ Na mezinárodně uznávaném operním festivalu v Glyndebourne na jihu Anglie se má od 20. května…

Číst dál…

Kateřina Kněžíková jako Janáčkova Káťa v Glyndebourne

„Káťu Kabanovou měla Kněžíková zpívat už loni, a to při koncertním provedení opery s Česku filharmonií a Jakubem Hrůšou v Praze a Hamburku.“ „Vedle Káti Kabanové je v plánu uvedení oper Turek v Itálii, Così fan tutte a Luisa Millerová a také poloscénické provedení Tristana a Isoldy. K tomu se přidává několik koncertů.“ „Pořadatelé letošní program trochu revidovali; věří v jeho uskutečnění,…

Číst dál…

Kněžíková a Cukrová zítra z Berlína online

Sopranistka Kateřina Kněžíková a mezzosopranistka Markéta Cukrová, která zaskočila za Janu Sýkorovou, si můžou i přes uzavření hranic splnit další velký hudební sen. Obě se zúčastní natáčení a přenosu jednoaktové rozhlasové opery Slzy nože od Bohuslava Martinů, a to s Deutsches Symphonie-Orchester v Berlíně. Třetí sólistkou bude americká transgender barytonistka Lucia Lucas. Původně se měla opera…

Číst dál…

Glyndebourne. Opera nikoli obyčejná. Neobyčejná

„No problem, welcome.“

„Přestávka s prostorem pro jídlo trvá celých devadesát minut. Kdo nesedí u stolu v restauraci, je venku na trávě nebo usazen v některém ze stinných zákoutí.“

„Rozhodně ne obyčejná opera. Tak jaká tedy? Jak to mysleli? Odpovědí je šalamounský bonmot.“

„Tak to si nezapomeňte, Petře, vzít s sebou smoking.“ Pamatuji si na tu větu i po šestnácti letech. Vyslovil ji dobrý přítel české hudby Graham Melville-Mason, když jsem se před ním zmínil o své chystané cestě na operní festival v Glyndebourne na jihu Anglie. Ano, i když v našich končinách se tak často nenosívá, vzal jsem samozřejmě tenkrát večerní formální oblek s motýlkem s sebou a v Británii pak na sebe. V opačném případě bych byl jedinou výjimkou. „Černou ovcí“, kdyby zrovna tohle slovní spojení neznělo v případě „black tie“ mezi všemi černě oblečenými muži a mezi ženami v tmavých „velkých večerních“ legračně… Smoking, složený, musel tehdy přežít cestu letadlem a vlakem. Letos si ji z Čech do Východního Sussexu, a pak zase zpět, zopakoval.

Číst dál…

Glyndebourne: Rusalka ve vodním světě, expresivní i dojemná

„Gesta dirigenta Ticciatiho ve vzduchu průběh hudbu doslova malují.“ „Režisérka se nerozpakuje ve vztahu prince a Rusalky explicitně naznačit jako určující erotiku.“ „Rozverné detaily pohádku ilustrují, ale neodvádějí ji jinam, ani ji neponičily.“ Ne úplně běžná opera, No Ordinary Opera, to je slogan spojený s festivalem v Glyndebourne na jihu Anglie primárně kvůli…

Číst dál…

Divadlo v Glyndebourne slaví 25 a 85 let

Před pětadvaceti lety, 28. května 1994, se otevřelo nové divadlo sloužící opernímu festivalu v Glyndebourne na jihu Anglie. Na programu byla tehdy Mozartova Figarova svatba, stejné dílo, které před 85 lety, v roce 1934, zahájilo první ročník festivalu. V letošním programu, rozvrženém od 18. května do 25. srpna, bude v létě lákadlem nová inscenace…

Číst dál…