KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Divadlo v Glyndebourne slaví 25 a 85 let english

Před pětadvaceti lety, 28. května 1994, se otevřelo nové divadlo sloužící opernímu festivalu v Glyndebourne na jihu Anglie. Na programu byla tehdy Mozartova Figarova svatba, stejné dílo, které před 85 lety, v roce 1934, zahájilo první ročník festivalu. V letošním programu, rozvrženém od 18. května do 25. srpna, bude v létě lákadlem nová inscenace Mozartovy Kouzelné flétny s orchestrem dobových nástrojů Orchestra of the Age of Enlightenment a vůbec první tamní nastudování Massenetovy málo hrané opery Popelka, které má premiéru 8. června. V této inscenaci se setkají světoznámé pěvkyně Danielle de Niese a Kate Lindsey.

V celkem 13 představeních je už nyní na programu scénická verze Berliozova Faustova prokletí. Z dřívějších inscenací se hraje Händelův Rinaldo, Rossiniho Lazebník sevillský… – a od 29. června to bude také Dvořákova Rusalka. V české klasice Robin Ticciati bude dirigovat London Philharmonic Orchestra a titulní roli bude zpívat Sally Matthews.

Opery se dávají ve světoznámém soukromém divadle rodiny Christieů u šest století staré usedlosti se zahradou, uprostřed pastvin s ovcemi. Právě z toho těží neopakovatelná festivalová atmosféra – publikum využívá během dlouhých přestávek možnost piknikování na trávnících. Původním záměrem Johna Christieho, který měl za manželku operní pěvkyni, bylo hrát Mozarta. Repertoár se však brzy rozšířil.

Z místní výstavy – Autor: Julian Sutherland-Beatson

Tehdejší hlediště ani provaziště s jevištěm už nestojí. Starou budovu vystřídala mnohem větší novostavba s 1200 místy, která rázem o polovinu zvětšila návštěvnickou kapacitu a dala prostor pro ambicióznější podobu inscenací. Má dobrou akustiku i prostorné zázemí. Interiér moderního divadla je pěknou kombinací kovu a světlého dřeva, exteriér používá neomítnuté cihly. Iniciátorem postavení nového divadla byl Sir Georg Christie z další generace rodu. Stavba se ve světě architektury dočkala záhy několika ocenění.

Foto: Facebook Glyndebourne

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky