KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Jediná opera Ludwiga van Beethovena přenosem z MET

Po únorové přestávce se opět na plátna kin vracejí přímé přenosy z Metropolitní opery v New Yorku, tentokrát novou inscenací Beethovenovy jediné opery. Fidelio je oslavou odvahy, lásky a triumfu spravedlnosti nad útlakem – v tomto ohledu dílo rezonuje i v dnešní době. K vidění a slyšení v kinech České republiky bude v sobotu 15. března. Než opera…

Číst dál…

Dvořákova Praha v prvním týdnu. Nejen s Jakubem Hrůšou, ale i pro rodiny s dětmi

Začátek září je termínem, kdy se zdvihá další festivalová vlna. Pražské odnoži již sedmnáct let dominuje festival Dvořákova Praha, stejně jako to jen o něco málo déle před ním činil Mezinárodní hudební festival Pražský podzim. Co nabídne Dvořákova Praha v prvním týdnu? Odpoví první týdenní výhled.  Po brněnském prologu, který se uskutečnil…

Číst dál…

Česká filharmonie vyráží na evropské festivalové turné. Zavítá i na BBC Proms

Mezisezónní prázdniny se pomalu chýlí ke svému závěru a nastává čas na tradiční festivalové turné, které první český orchestr pravidelně na sklonku léta absolvuje. Letos Českou filharmonii čekají čtyři zastávky, těleso pod taktovkou hostujícího dirigenta Jakuba Hrůši navštíví Hamburk, Lucern, Wiesbaden a Londýn. Pokaždé s českou hudbou.  Stalo se již takřka pravidlem, že…

Číst dál…

Symfonie tisíců se Štěpánkou Pučálkovou. Trojice provedení v Drážďanech

Jen málokteré dílo v současnosti nabízené vyžaduje tak obrovský provozovací aparát. Není divu, že Osmá symfonie Gustava Mahlera nese přízvisko Symfonie tisíců. Toto velkolepé dílo kališťského rodáka nyní natřikrát zazní v drážďanské Semperoper pod vedením Christiana Thielemanna. Český otisk v koncertech 7. až 9. července zanechá mezzosopranistka Štěpánka Pučálková coby jedna ze sólistek.…

Číst dál…

Příští labuť přijede v další sezóně aneb Lohengrin ve Vídeňské státní opeře  

„Dirigent Christian Thielemann volil maximálně možné dynamické kontrasty a využil všechen potenciál partitury.“

„Pěvci byli vedeni k téměř činoherním výkonům, což bylo efektní a povedené zejména u dvojice Telramund a Ortrud.“

„Na pěvce jsou kladeny výjimečné nároky, party potřebují dokonale znělé, kulaté a otevřené hlasy, naplněné barevným potenciálem.“

Opera Lohengrin Richarda Wagnera je operou kultovní. Patří neodmyslitelně do repertoáru velkých operních divadel, Vídeňskou státní operu nevyjímaje. Poprvé tam byla inscenace uvedena 19. srpna 1858. Současná podoba inscenace měla premiéru 29. dubna 2024. Režie se ujali Jossi Wieler a Sergio Morabito a hudebního nastudování dirigent Christian Thielemann. Recenze je psána z pátého provedení dne 11. května, posledního v této sezóně.

Číst dál…

Dvořákovo dílo Stabat Mater v Berlíně s Jakubem Hrůšou

Jakub Hrůša provede ve třech následných večerech v polovině října Dvořákovu Stabat Mater ve spolupráci s jedním z nejlepších světových orchestrů – Berlínskými filharmoniky. Tomuto jeho uměleckému představení předchází 8. října ceremonie, při které převezme ocenění Opus Klassik pro dirigenta roku. Obě akce se konají v německém hlavním městě. Český dirigent Jakub Hrůša byl…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Shakespearovské úterý a Káťa Kabanová s Hrůšou

„Celé úterý bude na stanici D dur ve znamení Shakespeara, zazní originální a bohatý výběr skladeb tímto autorem inspirovaný.“ „A nakonec skvělé provedení posledních tří Mozartových symfonií. Na něm se ukáže, jak vynikajícím Mozartovským dirigentem Kubelík byl v závěru své šéfovské éry u Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu.“ „Pravidelnou návštěvu připravila Wanda Dobrovská se…

Číst dál…

Rusalka v londýnské Královské opeře pod taktovkou Semjona Byčkova

Semjon Byčkov, šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie, nastudoval operu Rusalka v londýnské Královské opeře Covent Garden. Režie se ujaly Natalie Abrahami a Ann Yee, které vytvořily poetickou a zároveň nově pojatou inscenaci Dvořákovy lyrické pohádky, odhalující náš nelehký vztah k přírodě a snahy lidstva ji vlastnit a zkrotit. V titulní roli se představí mezinárodně uznávaná sopranistka Asmik Grigorian.…

Číst dál…

Mistři pěvci norimberští sklízejí nadšení diváků ve Vídeňské státní opeře

„Vedení Vídeňské státní opery přizvalo společně s režisérem k hlavní roli významného německého barytonistu a jejich volba byla šťastná. Michael Volle v hlavní roli Hanse Sachse exceloval.“

„Tradiční přístup inscenování opery propojil Keith Warner velmi citlivě s moderním pojetím.“

„V režisérově výkladu Wagnerovy opery se do popředí dostaly ideje spojené s uměleckými díly, jejich autory a interprety, stejně jak společenské vztahy a konfrontace generací.“

Po téměř padesáti letech se rozhodlo vedení Vídeňské státní opery zařadit na repertoár novou produkci opery Richarda Wagnera Mistři pěvci norimberští. Velkolepé dílo hudebně nastudoval švýcarský hudební ředitel divadla Philippe Jordan. Společně s generálním ředitelem Bogdanem Roščićem přizval k režii proslulého britského inscenátora Keitha Warnera, který ve světoznámém rakouském divadle debutoval.

Číst dál…

Ve Státní opeře ve Vídni excelovala Janáčkova Jenůfa s českými umělci

„Bylo to ukázkové provedení Janáčkovy hudby, které strhávalo publikum, které po představení vybuchovalo v nadšené emotivní ovace.“

„Hudební proud byl hutný a barevný a pečlivě propracovaný, hudební plochy reagovaly dynamicky na emocionální projevy pěvců a tvořily komplexní celek.“

„Do představení vstoupil náhle a neplánovaně záskok za onemocnělého Michaela Laurenze, který byl obsazen do role Števy. Teď si ji zazpíval slovenský pěvec Pavol Breslik.“

Janáčkova opera Její pastorkyňa se stává stále více uváděnou operou na všech světových scénách, kde ji ovšem nazývají Jenůfa. Ve Vídni poprvé slavila úspěch v roce 1918, a to i díky tomu, že byla uvedena v německém překladu Maxe Broda. Poslední inscenace ve Státní opeře měla premiéru v roce 2002 a opět se tehdy zpívalo německy. Nyní byla tatáž inscenace znovu uvedena na scénu v původní režii i výpravě, ale s novým pěveckým obsazením a s novým dirigentem. A konečně se na scéně Vídeňské státní opery zpívalo česky a u dirigentského pultu stál český dirigent Tomáš Hanus, který dal Janáčkově hudbě autentický náboj.

Číst dál…

Životní úspěch Elišky Weissové ve Vídni k vidění na webu

Včerejší představení Janáčkovy Jenůfy ve Vídeňské státní opeře je ještě po dva dny k vidění zde. Vedle Asmik Grigorian, Davida Butta Philipa a Michaela Laurenze kralovala v roli Kostelničky naše dramatická sopranistka Eliška Weissová. Orchestr vedl Tomáš Hanus. Ke zhlédnutí záznamu stačí obyčejná registrace přes e-mail a je zdarma. Reakci na premiéru Weissové, která…

Číst dál…

Eliška Weissová v říjnu debutuje ve Vídeňské státní opeře s Janáčkem

Sopranistka Eliška Weissová v říjnu vystoupí ve Vídeňské státní opeře v pěti obnovených představeních v Janáčkově opeře Její pastorkyňa (Jenůfa), a to pod hudebním vedením Tomáše Hanuse, v režii Davida Pountneyho, na scéně Roberta Israela. Stane se tak na základě jejího úspěšného předzpívání, které se konalo v úterý 13. září. První představení odzpívá a odehraje 9. října.…

Číst dál…

ČT art odvysílá záznam Káti Kabanové ze Salcburku s Jakubem Hrůšou

Česká televize na programu ČT art v pondělí 12. září od 20:15 hodin odvysílá záznam Janáčkovy opery Káťa Kabanová z letošního Salcburského festivalu. Pod taktovkou Jakuba Hrůši hráli Vídeňští filharmonikové, režie se ujal světoznámý Barrie Kosky. Spolu se sopranistkou Corinne Winters, která ztvárnila titulní roli Káti, se představila Evelyn Herlitzius jako Kabanicha,…

Číst dál…

Salcburský festivalový kaleidoskop 2022
Kouzelná flétna – Wiener Philharmoniker a Daniel Barenboim – Káťa Kabanová – Triptych

„Kouzelná flétna, koncert Vídeňských filharmoniků, Káťa Kabanová, Triptych. Čtyři rozdílné zážitky z pouhých dvou festivalových dnů.“

„Na inscenaci Káti Kabanové může být Salcburský festival opravdu hrdý.“

„Jakkoliv jsou tři ženské charaktery odlišné a původně určené pro různé typy hlasů, Asmik Grigorian dostála své pověsti a se všemi si poradila naprosto obdivuhodně.“

Co všechno se letos vešlo na program Salzburger Festspiele ve dnech 18. července až 31. srpna? Během šesti týdnů se na různých místech na obou březích řeky Salzach uskutečnilo tolik kulturních akcí, že by se o ně v průběhu celé sezóny mohly s úspěchem podělit špičkový operní dům, činoherní divadlo a určitě hned několik koncertních sálů, které si mohou dovolit zvát na svá pódia ty nejrenomovanější umělce. V řeči čísel to vypadalo následovně: na letošním Salcburském festivalu se v blocích odehrálo šest operních inscenací, dvě koncertní provedení oper, pět činoherních produkcí, dvanáct koncertních řad, které čítaly téměř šedesát různých programů, plus nespočet doprovodných akcí a kurzů pro studenty či pro děti… A co všechno bylo na programu 20. a 21. srpna? 

Číst dál…

Janáček expresivní, minimalistický, intenzivní, nadšeně přijatý.
Hrůšův debut na Salcburském festivalu

„Jakub Hrůša za pultem Vídeňských filharmoniků propracoval Janáčkovu partituru do obdivuhodných detailů na obě strany výrazového, tempového a dynamického spektra.“

„Režisér Barrie Kosky je se scénografem Rufusem Didwiszusem věcnější, expresivnější, živočišnější.“

„České interprety v inscenaci vedle Jaroslava Březiny skvěle reprezentuje i mladá mezzosopranistka Jarmila Balážová.“

Režisér Barrie Kosky přišel pro Salcburský festival s nevšední podobou Janáčkovy Káti Kabanové. Inscenace, která měla premiéru v neděli, je moderně náznaková, bez kulis a rekvizit, nesmírně intenzivní. Má ideální pěvecké obsazení. A Jakub Hrůša, na Salzburger Festspiele debutující, jí s Vídeňskými filharmoniky přidává symfonický základ z říše snů.

Číst dál…

Jakub Hrůša s Káťou Kabanovou na Salcburském festivalu s Vídeňskými filharmoniky

Dirigent Jakub Hrůša na Salcburském festivalu, který je spojen s největšími dirigentskými legendami jako Toscanini nebo Karajan, vystoupí poprvé. Premiéra opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová se pod jeho vedením bude konat v neděli 7. srpna. Reprízy následují 11., 14., 21., 26. a 29. srpna v sále Felsenreitschule, který pojme až čtrnáct set diváků. Spolu…

Číst dál…

Na festivalu v Salcburku zazní Mysliveček, Janáček a Smetana

„Collegium 1704 až doposud uvádělo české autory v kontextu s nějakým velkým jménem světového repertoáru. Až nyní stojí na programu jedno jediné jméno – Josef Mysliveček.“ „Spolu s Jakubem Hrůšou je tvůrcem inscenace Janáčkovy Káti Kabanové mezinárodně proslulý australský režisér Barrie Kosky.“ „West-Eastern Divan Orchestra s dirigentem Danielem Barenboimem zahrají Smetanovu Mou vlast.“ Na…

Číst dál…

Jakub Hrůša s úspěchem u orchestru Santa Cecilia

Jakub Hrůša právě s úspěchem uzavírá svoji první sezónu v pozici hlavního hostujícího dirigenta legendárního italského orchestru Santa Cecilia v Římě. Pro závěrečnou trojici koncertů vybral Dvořákovu Novosvětskou symfonii a Janáčkovu Glagolskou mši s českými a slovenskými sólisty. Včerejší koncert odměnili diváci nadšeným a dlouhým potleskem. Stejný program zazní ještě dnes a v sobotu. Závěr sezóny pojal Jakub…

Číst dál…

Jakub Hrůša uvede v Salcburku Janáčkovu Káťu

Jakub Hrůša nastuduje na letošním Salcburském festivalu Janáčkovu Káťu Kabanovou. Spolu se sopranistkou Corrine Winters, která ztvární titulní roli, mají účinkovat Evelyn Herlitzius, David Butt Philip, Jaroslav Březina, Benjamin Hulett, Jarmila Balážová a Jens Larsen. Hrát budou Vídeňští filharmonikové, režii bude mít Barrie Kosky. Premiéra je naplánovaná na 7. srpna. Káťa…

Číst dál…

Janáčkova Káťa v lednu v Římě a v srpnu v Salcburku

Americká sopranistka Corinne Winters, která v těchto dnech ztvárňuje Janáčkovu Káťu Kabanovou v Teatro dell’Opera di Roma, bude titulní roli ve stejné opeře zpívat také v srpnu na Salcburském festivalu. Tam dílo nastuduje a v šesti představeních bude řídit dirigent Jakub Hrůša. V Italské státní opeře v Římě, kde se Janáčkova Káťa Kabanová hraje po…

Číst dál…

Boris Godunov z MET po dlouhé covidové pauze otevřel přenosy oper do kin

„Met volila tentokrát první verzi opery z roku 1869, bez takzvaných polských obrazů i kromské scény v závěru díla.“ „V inscenaci prvního přenosu do kin z Met fascinoval svým komplexním výkonem René Pape.“ „Provedení bylo, celkově vzato, vynikající, ba excelentní, po všech stránkách. Akcentovat musím výběr výtečných sólistů, jejich vynikající výkony.“ Metropolitní opera v New…

Číst dál…

Káťa Kabanová a Kateřina Kněžíková poprvé na festivalu v Glyndebourne

V Glyndebourne, na mezinárodně uznávaném operním festivalu ve Východním Sussexu na jihu Anglie, má dnes vpodvečer premiéru nová inscenace Janáčkovy Káti Kabanové. Titulní roli v ní a v devíti navazujících představeních ztvárňuje do 19. června česká sopranistka Kateřina Kněžíková. Lyrické hudební drama, komponované podle ruské klasiky, Ostrovského hry Bouře z poloviny 19. století,…

Číst dál…

Kateřina Kněžíková jako Janáčkova Káťa v Glyndebourne

„Káťu Kabanovou měla Kněžíková zpívat už loni, a to při koncertním provedení opery s Česku filharmonií a Jakubem Hrůšou v Praze a Hamburku.“

„Vedle Káti Kabanové je v plánu uvedení oper Turek v Itálii, Così fan tutte a Luisa Millerová a také poloscénické provedení Tristana a Isoldy. K tomu se přidává několik koncertů.“

„Pořadatelé letošní program trochu revidovali; věří v jeho uskutečnění, stejně jako v konání podzimní série představení po britských městech Glyndebourne on Tour.“

Sopranistka Kateřina Kněžíková se bude podílet na nové inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové v Glyndebourne. Na mezinárodně uznávaném operním festivalu ve Východním Sussexu na jihu Anglie se má od 20. května do 19. června odehrát desítka představení. Česká pěvkyně v nich ztvární titulní roli.

Číst dál…

První krůčky ve zrekonstruované Opeře: Do života ji uvedl Fidelio

„Obsadenie obnoveného naštudovania Fidelia je plné zahraničných hostí.“ „Pri Fideliovi nepovažujem aktualizáciu za násilnú, jeho základná idea predsa dobovému určeniu nepodlieha.“ „Sunnegårdh zdôrazňuje najmä odvahu, odhodlanie Leonory, pristupuje k nej ako k žene, ktorá svoje emócie dokáže mať maximálne pod kontrolou.“ Akokoľvek významný bol slávnostný koncert k znovuotvoreniu Státní opery, do skutočného života…

Číst dál…

Festival Opera 2020 pokračuje inscenacemi pro malé i velké diváky

Ponaučení pro nejmenší diváky v opeře Broučci Jana Jiráska i hluboké mravní poselství pro dospělé posluchače v Beethovenově Fideliovi chystá do konce ledna festival Opera 2020. V nejbližších dnech převezmou štafetu na přehlídce operní domy z Plzně a z Prahy. Na malé i velké diváky mysleli ve dvou nejbližších inscenacích pořadatelé festivalu Opera 2020. Soubor Divadla J.…

Číst dál…