Janáčkova Káťa v lednu v Římě a v srpnu v Salcburku
Americká sopranistka Corinne Winters, která v těchto dnech ztvárňuje Janáčkovu Káťu Kabanovou v Teatro dell’Opera di Roma, bude titulní roli ve stejné opeře zpívat také v srpnu na Salcburském festivalu. Tam dílo nastuduje a v šesti představeních bude řídit dirigent Jakub Hrůša.
V Italské státní opeře v Římě, kde se Janáčkova Káťa Kabanová hraje po premiéře z 18. ledna do konce měsíce ještě několikrát, jde o úplně první nastudování. Koprodukční inscenace režiséra Richarda Jonese měla předtím premiéru v Královské opeře Covent Garden v Londýně. Získala tehdy Cenu Laurence Oliviera jako nejlepší nová operní produkce roku 2019. I v Římě se Káťa Kabanová hraje v češtině. Hudební nastudování je tam dílem amerického dirigenta Davida Robertsona, někdejšího hudebního ředitele Symfonického orchestru St. Louis a dirigenta Symfonického orchestru v Sydney, ředitele dirigentského oddělení Juilliard School v New Yorku, známého i z návratů k České filharmonii.
V prostorách divadla doprovází uvedení Káti Kabanové výstava velkoformátových portrétních fotografií Leoše Janáčka, kterou připravilo Moravské zemské muzeum a Turistické informační centrum Brno ve spolupráci s Českým centrem. Jde o mezinárodní úspěch projektu zaměřeného na propagaci osobnosti Leoše Janáčka a jeho spojení s městem Brnem.
Janáček jako významná osobnost přitahoval po desetiletí zájem fotografických ateliérů, profesionálních fotografů i fotoamatérů. Během celého skladatelova života tak postupně vznikala v rámci bohaté fotografické dokumentace i řada portrétních fotografií.
Teatro dell’Opera di Roma do budoucna plánuje uvedení dalších janáčkovských inscenací a brněnské TIC tak snad zrealizuje i ochutnávku Janáčkových oblíbených dezertů podle kuchařky jeho hospodyně. Plánovalo ji už po premiéře Káti Kabanové, ale realizace nebyla kvůli protiepidemickým opatřením možná.
Na Salcburském festivalu má mít Káťa Kabanová premiéru 7. srpna. Vedle dirigenta Jakuba Hrůši inscenaci připraví australský režisér Barrie Kosky, hrát budou Vídeňští filharmonikové. Spolu se sopranistkou Corrine Winters mají být sólisty Evelyn Herlitzius, David Butt Philip, Jaroslav Březina, Benjamin Hulett, Jarmila Balážová a Jens Larsen.
Loni 23. listopadu uplynulo sto let od premiéry Káti Kabanové. Lyrické drama vycházející z Ostrovského hry Bouře je – stejně jako originální písňový cyklus Zápisník zmizelého, premiérovaný v dubnu 1921 – plodem přátelství s Kamilou Stösslovou, tehdy třicetiletou, pro brněnského sedmdesátníka intenzivně působící múzou. Skladatel provází tragickou lásku mezi Káťou a Borisem tou nejkrásnější hudbou, jakou kdy napsal. Hudbou od prvních tónů po závěr magicky spolu s příběhem přitažlivou, zasahující od velkoleposti po intimitu, od vášní po úzkost, od dramatičnosti po lyriku. Pro šťastnou lásku mezi Varvarou a Kudrjášem našel Janáček naopak melodie blízké lidové hudbě. A nádherné momenty spojil s apoteózou řeky Volhy.
Foto: Teatro dell’Opera di Roma / Fabrizio Sansoni, Neumayr/Leo
Příspěvky redakce
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
Více z této rubriky
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
- Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu
- Mladí houslisté si zasoutěží na pražském Gymnáziu a Hudební škole
- Olga Bezsmertna předstoupí před SOČR
- Moderní Rusalka zpátky v Berlíně Pod lipami, nová Rusalka v Marseille
- Nové obory na ostravské Fakultě umění