Šestapadesátý ročník příbramského dvořákovského festivalu bude po úvodních večerech, jimž dominovala vystoupení Drážďanské filharmonie a klavíristy Jana Čmejly, pokračovat sérií komorních koncertů, která vyplní první dva květnové týdny. V samém úvodu uspořádá festival tradiční benefiční koncert pro vilu Rusalka, v dalších dnech bude hostit soubory Martinů Voices, České filharmonické kvarteto, Collegium Marianum, ale…
Hudební výstavy v Ostravě i Brně
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, dříve Janáčkův máj, slaví letos pětasedmdesátiny. U této příležitosti připravil putovní výstavu, která bude mít vernisáž 23. dubna na mošnovském letišti a představí bohatou festivalovou historii. V sérii e-výstav pokračuje Národní divadlo Brno, aktuálně připomíná osobnost mezinárodně etablovaného tenoristy Viléma Přibyla. Ostravský janáčkovský festival, jehož letošní výroční programové…
Jindra debutuje, Hanus se vrací. Vídeňská státní opera zveřejnila novou sezónu
Dvojice českých dirigentů, dvojice pěvců a opery Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. To budou české momenty v sezóně 2025/26, které se uskuteční na scéně Vídeňské státní opery. Jednou z premiér bude Smetanova Prodaná nevěsta v Hanusově nastudování, Robert Jindra zažije svůj debut ve vracející se inscenaci Rusalky, v níž vystoupí také Eliška Weissová. Hanus…
Velká česká čtyřka i Takemitsu. Ivo Kahánek zahájí EXPO 2025
Zahájení světové výstavy EXPO 2025 v japonské Ósace, které se uskuteční v neděli 13. dubna, doprovodí hudební program, v němž mimo jiné vystoupí i přední český klavírista Ivo Kahánek. Vybral díla ústředních postav české hudby v dialogu se skladbou japonského komponisty dvacátého století Tōrua Takemitsua. Klavírista Ivo Kahánek se v Japonsku již dříve představil v rámci turné…
Glagolská mše podle liverpoolských
Zejména v minulém roce zněla Janáčkova Glagolská mše doslova na nejprestižnějších pódiích světa, ale i letos se jí dostává zasloužené pozornosti. Nejbližší zahraniční uvedení je v plánu s Královskou filharmonií v anglickém Liverpoolu. Pod taktovkou dirigenta Dinise Sousy tam 12. dubna mužská vokální sóla ztvární tenorista Ladislav Elgr a basista Jan Martiník. Díla Leoše Janáčka jsou originální a zároveň…
Královská opera v Londýně odhalila novou sezónu. V jejím čele stane Jakub Hrůša
Od sezóny 2025/26 se na postu hudebního ředitele Královského baletu a opery v Londýně usadí český dirigent Jakub Hrůša. Stane se sedmým ředitelem v historii proslulého operního domu v Covent Garden – a druhým Čechem v pořadí, neboť v letech 1955 až 1958 operu vedl Rafael Kubelík. V inaugurační sezóně Hrůša poprvé na londýnské scéně uvede Janáčkovu Věc…
Linecký experiment s Bystrouškou
„Záměna adjektiva v názvu opery – „chytrá“ za „mazaná“ – když to druhé má dvojí význam, není tak zásadní. Ale matka Bystroušky, prostitutka závislá na heroinu, to mi přijde problematické a s otazníkem.“
„Režie je avantgardní, děj se odehrává v Bronxu, Harašta krade ve zlatnictví, místo lesní romantiky a světa zvířátek jsme mezi chudými vrstvami lidí, v omšelých ruinách nevzhledných domů…“
„Nejvýraznější potlesk v závěru patřil šéfdirigentovi Markusi Poschnerovi a Brucknerovu orchestru plným právem.“
Ve velkém sále moderního Musiktheateru v Linci se 29. března uskutečnila premiéra nové inscenace Janáčkových Příhod lišky Bystroušky, pod novým německým názvem Die gerissene Füchsin (Mazaná liška). Stalo se tak v hudebním nastudování uměleckého šéfa Markuse Poschnera a ve zcela netradičním režijním uchopení i v nové koncepci překladu v rámci německého jazyka. Režisérem je Peter Konwitschny, který se chopil jevištního experimentu – původní verze je údajně naivně dětská a sentimentální.
ČRo D-dur: Pondělní Bachovy narozeniny a Návštěva u Jiřího Zahrádky
„V úterý je na programu mladistvá nahrávka Ivana Moravce s Karlem Ančerlem, konkrétně jeho oblíbený Klavírní koncert č. 4 Ludwiga van Beethovena.“
„Večerní program ve středu nabídne krásné koncerty z nabídky Evropské vysílací unie. Od dvaceti hodin to bude nejprve koncert Staatskapelle Dresden s novým šéfdirigentem Danielem Gattim.“
„Nedělní operou bude Falstaff Mozartova konkurenta Antonia Salieriho s Milánským orchestrem zaměřeným na starou hudbu.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 31. března do 6. dubna?
Josef Špaček s Dvořákovým koncertem v Turecku a ve Švýcarsku
Houslista Josef Špaček se na přelomu března a dubna vydá reprezentovat českou hudbu do zahraničí. V pátek 28. března mu v turecké Ankaře bude partnerem Prezidentský symfonický orchestr vedený Joonasem Pitkanenem, poté se přesune do švýcarského Bernu, kde vystoupí dvakrát společně s tamními symfoniky řízenými Annou Sułkowskou-Migoń. Poté Špaček odcestuje na americké turné s Triem…
Janáčkův oblíbený liščí příběh rozehrají v Linci
Velký sál lineckého Musiktheateru žije liščím příběhem. Pod tvůrčím vedením dirigenta Markuse Poschnera a režiséra Petera Konwitschného je na pořadu dne inscenování Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, a to dokonce pod titulem z originálu věrněji přeloženým jako Die gerissene Füchsin, namísto obvyklého familiárního Das schlaue Füchslein (Chytré liščátko). Premiéra nového nastudování se uskuteční…
ČRo D-dur: Páté výročí odchodu Pendereckého a bachovský víkend
„V úterý je vzácná příležitost slyšet Sedmou symfonii Gustava Mahlera pod taktovkou Libora Peška s Českým národním symfonickým orchestrem.“
„Ve středu začíná speciální blok k pátému výročí úmrtí Krzysztofa Pendereckého, jednoho v nejvýznamnějších polských skladatelů druhé poloviny 20. století.“
„V neděli zazní v dopoledním čase nedělní bohoslužby vzorové provedení Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha pod vedením Reného Jacobse.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 24. do 30. března?
Odvážný výběr Jihočechů
Po mateřské pauze se na dirigentský stupínek Jihočeské filharmonie, jejíž je šéfdirigentkou, vrací Alena Hron. Program Sólo pro smyčce v českobudějovickém kostele sv. Anny k sólové roli přivítá koncertního mistra České filharmonie Jana Fišera a sekundovat mu bude zástupce nastupující generace českých houslistů Jan Novák. Akce se koná nadvakrát 26. a 27. března. 3.…
Italské turné Škampova kvarteta
Škampovo kvarteto hrající aktuálně v obsazení Petra Brabcová, Adéla Štajnochrová (housle), Martin Stupka (viola) a Lukáš Polák (violoncello) stráví poslední březnové dny v Itálii. Na turné, v rámci něhož navštíví města Trieste, Pistoia, Modena a Macerata, uvede skladby Haydna, Mozarta, Šostakoviče, ale také Janáčka a Dvořáka. Škampovo kvarteto odstartovalo svou uměleckou dráhu v březnu roku 1989 na…
Kvinteto Belfiato hraje novinku Lukáše Sommera
Soubor Belfiato Quintet vystoupí v úterý 18. března v kostele sv. Šimona a Judy. Zahraje skladby od Ludwiga van Beethovena, Maurice Ravela, Karla Husy a ve světové premiéře uvede skladbu Leporelo od Lukáše Sommera. Produkce FOK v březnu dále nabízí houslové umění Leily Josefowicz či Jiřího Vodičky, jakož i komponovaný pořad U Janáčků. „Když jsme se…
Pavel ‚Boris‘ Černoch s mnichovskou Káťou
Káťa Kabanová, opera Leoše Janáčka, v posledních měsících a letech zakouší značnou popularitu. Nejen že zahájila aktuálně v Praze uskutečňovaný Festival hudebního divadla Opera, její genialita zároveň proniká i za hranice Čech. Tak je nyní intenzivně na stole v Mnichově, když premiéru nového uvedení přinese Bavorská státní opera 17. března. V roli Borise se představí Pavel…
Aleš Briscein v trojroli v Berlíně Pod lipami
Český tenorista Aleš Briscein se představí v trojroli Mazala, Blankytného a Petříka v inscenaci opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Tato produkce se připravuje ve spolupráci Národního divadla Brno, Teatro Real v Madridu a Státní opery Unter den Linden (Pod lipami) v Berlíně. Berlínská premiéra se pod vedením Simona Rattla uskuteční 16. března. Inscenace opery Výlety…
Oslava začátku jara v Národním divadle
„Sbor Národního divadla hned od první písně zaujal nesmírně jemným projevem a prostotou, která je u interpretace Janáčkových písní klíčová.“
„Velikým překvapením provedení skladby byl hlas sboristky Lindy Kunclové, která zpívala sopránové sólo.“
„Koncert svým vyzněním, energií a dobrou náladou perfektně koreloval s odcházející zimou a nastupujícím jarem.“
Dalším z koncertů, které Národní divadlo připravilo pro své publikum, byl ten zvaný Moravské dvojzpěvy a další…, při němž uvedlo sborovou tvorbu inspirovanou folklórními tradicemi. Mimo Moravských dvojzpěvů v názvu, zazněla 7. března na prknech historické budovy Národního divadla i Janáčkova Vlčí stopa a Ukvalské písně, cyklus Jaro se otvírá Zdeňka Lukáše a kantáta Mikeš z hor Bohuslava Martinů. Hlavní role se ujal Sbor Národního divadla pod vedením Lukáše Kozubíka, v menších sólových partech vystoupili sboristky Olessia Belezerova a Linda Kunclová a člen operního souboru Josef Moravec.
Jakub Hrůša vítaným hostem Berlínských i Newyorských filharmoniků
Renomovaný český dirigent Jakub Hrůša se v březnu vrátí na pódium berlínské Filharmonie, aby společně s místním orchestrem a klavíristou Seong-Jin Cho představil dramaturgicky neobvyklý výběr skladeb. Koncerty čítající dílo Leoše Janáčka, Ludwiga van Beethovena a Bély Bartóka se uskuteční ve dnech 13., 14. a 15. března. Jde o celkově už pátý společný program Jakuba Hrůši…
Adèsův houslový koncert k mání v Ostravě
Večer, který se ponese v duchu dramatických příběhů a soudobých kompozičních výzev, uvede Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou Geoffreyho Patersona, který z důvodu zdravotní indispozice nahradil Annu Sułkowskou-Migoń. Diváci uslyší americkou houslistkou Leilu Josefowicz, která se představí v Koncertu pro housle „Concentric Paths“ od Thomase Adèse, jednoho z nejvýraznějších britských skladatelů současnosti. Program doplní Janáčkova…
Aktualizováno Číst dál…
Chytré liščátko v Mnichově a Basileji
Dvě nová premiérová uvedení Příhod lišky Bystroušky Leoše Janáčka uvádějí zahraniční evropská divadla. Bavorská státní opera a Basilejské divadlo je nabídnou poprvé 7., resp. 8. března. V druhém případě je dílo zaranžované a délkově upravené dětskému divákovi, a tudíž zpívané v místním jazyce němčině. Obsazení ani v jednom případě nečítá českého umělce, ale v Mnichově opus inscenuje…
Z mrtvého domu ve Frankfurtu
Operu Z mrtvého domu, poslední operní opus Leoše Janáčka, uvede přední evropská operní scéna v německém Frankfurtu nad Mohanem. Hudebního vedení inscenace, která se tam po odmlce vrací, se nyní zhostí hudební ředitel Opery pražského Národního divadla Robert Jindra. Nejbližší uvedení díla režírovaného Davidem Hermannem je v plánu 7. března. V menších rolích se…
Moravské dvojzpěvy a další… se Sborem Národního divadla
Sbor Národního divadla v Praze čeká samostatný koncert. Těleso připravené sbormistrem Lukášem Kozubíkem nabídne perly české tvorby a vedle zpěvu bude atributem večera 7. března v Národním divadle také klavír Martina Levického a smyčce Marie Kocián Mátlové, Stanislava Rady (housle) a Václava Bendy (viola). Diváci uslyší díla Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a také mladšího…
Soubor Drei Engel zavítá na žďárský zámek Kinských
Zámek Žďár nad Sázavou, který je v majetku šlechtického rodu Kinských, se v letošním roce stal dějištěm koncertní řady zaměřené na hledání průsečíků mezi přírodou a hudbou. Přírodní inspirace v české hudbě přijedou první březnový čtvrtek do Žďáru rozkrýt členky hudebního uskupení Drei Engel. Koncert se uskuteční v zámeckých Freskových sálech a předcházet mu bude i diskuse…
Koncertní sál v Brně? Je odstartováno!
„Celé století trvající diskuse o potřebnosti velkého koncertního sálu jsou tedy u konce.“
„Nejšťastnějším člověkem na akci byla jistě ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.“
„Varhany nejsou součástí projektu. ‚Jak by se zde ale mohla hrát Janáčkova Glagolská mše?‘ ptala se logicky téměř 102letá bývalá rektorka JAMU Alena Veselá.“
Otazníky nad potřebou koncertního sálu v Brně se táhnou již sto let. Ano, už Leoš Janáček razil ideu, že čeští občané jsou stejně kulturní a hudbymilovní jako němečtí a že si koncertní sál také zaslouží. Němci měli v Brně Německý dům se sálem pro víc než osm set posluchačů, zatímco Češi se pyšnili, a dodnes pyšní, Besedním domem. Ten je sice krásný, ale ideální pro komorní hudbu, symfonické koncerty se zde hrát nemohou, pro ty si Filharmonie Brno půjčuje sál Janáčkova divadla. 24. února však došlo k přelomové události – k poklepání základního kamene Janáčkova kulturního centra.
Varhany bratislavské Reduty v objetí Jaroslava Tůmy
Příští týden ve Slovenské filharmonii patří k tišším. Příznivce tělesa čekají pouze dva recitály, jeden klavírní, druhý varhanní. Z důvodu zdravotní indispozice klavíristky Agnieszky Riess se ve Slovenské filharmonii 25. února představí polský klavírista Piotr Sałajczyk, v závěru týdne bude k mání vystoupení varhaníka Jaroslava Tůmy v doprovodu Slovenského komorního orchestru. Piotr Sałajczyk, pedagog, korepetitor,…
Žižkovské nokturno Markéty Cukrové
„Její frázování a práce s dynamikou byly čítankové a finesy jejího moravského dialektu by jí – rodilé Pražačce – mohla závidět leckterá moravská mezzosopranistka.“
„Markové se podařilo technicky zvládnout všechny technické úklady skladby a hezky vystihla i její emocionální výraz.“
„V písních je sólista u klavíru hudebně naprosto obnažen, žádný nedostatek nemůže schovat ani za orchestr ani za operní triky.“
Žižkovský koncertní sál Atrium nedávno oznámil novinku ve svém klasickém programu, jíž je koncertní řada Hudební recitál. Sérii setkání s předními českými interprety odstartoval ve čtvrtek 20. února písňový recitál mezzosopranistky Markéty Cukrové s doprovodem klavíristky Kristiny Markové. Dámy si pro posluchače připravily písně Dvořáka, Faurého, Ravela, Debussyho, Berlioze, Brittena a Ebena spojené s tématem noci.
Zhodnocení Roku české hudby 2024 očima jeho koordinátorů
Rok české hudby 2024 se stal celospolečenským fenoménem, který zasáhl široké publikum v Česku i v zahraničí. Během roku 2024 se uskutečnilo 1400 akcí, které pořádalo 344 subjektů ve 262 městech. Hlavním tématem bylo dvousté výročí narození Bedřicha Smetany pod hlavičkou přidruženého projektu Smetana200, Smetanova Prodaná nevěsta pak byla nejhranějším titulem. Za „ohlédnutí“…
Nová opavská Její pastorkyňa
Slezské divadlo Opava uvede nové nastudování Janáčkovy opery Její pastorkyňa. V režii Jany Andělové a pod hudebním vedením Marka Prášila bude dílo premiérově k zhlédnutí 23. února. V hlavní roli Jenůfy účinkuje na Cenu Thálie v užším výběru nedávno nominovaná Tereza Kavecká. Sopranistka Tereza Kavecká se nedávno představila také v hlavním městě republiky, což portál KlasikaPlus.cz…
Matouš Zukal hypnotizoval Ravelem
„Matouš Zukal pomocí turbulentních rozmachů dynamických i rytmických vyjádřil třepotání mnoha drobných křídel i chaotické poletování nočních tvorů.“
„Posluchačstvo bylo s to tleskat až dvacet vteřin po doznění posledního tónu…“
„V Janáčkovi během živelného oktávového vzruchu praskla struna!“
V rámci plzeňského Kruhu přátel hudby se 12. února uskutečnil první klavírní recitál za poslední tři roky. Role sólisty se ujal klavírista Matouš Zukal, který do Domu hudby zavítal z pražské HAMU, ze třídy doc. Iva Kahánka.
Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
Žižkovský koncertní sál Atrium spolupracuje dlouhodobě s violoncellistou Tomášem Jamníkem. Ten se od loňského roku stal dramaturgem klasického programu a jednou z novinek, které do Atria Žižkov zavádí, je koncertní řada Hudební recitál. Sérii setkání s předními českými interprety odstartuje ve čtvrtek 20. února písňový recitál mezzosopranistky Markéty Cukrové. Možnost vychutnat si umění přední…