KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Finále brněnského velikonočního festivalu s Janáčkem a Hořínkou english

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vrcholí. 7. dubna vystoupí pořadatelská Filharmonie Brno pod taktovkou budoucího šéfdirigenta Pražských symfoniků Tomáše Netopila. Znít bude ikonická Glagolská mše Leoše Janáčka, před ní také skladba Raduj se III soudobého autora Slavomíra Hořínky. Koncert se koná od devatenácti hodin v katedrále sv. Petra a Pavla.

Provedení Glagolské mše patřívá k nejslavnostnějším koncertům festivalu. Letošní jeho ročník uzavře stejně jako v roce 2017, kdy ji dirigoval tehdy novopečený šéfdirigent Brněnských filharmoniků Dennis Russell Davies. Janáčkovo dílo zazní po brněnské premiéře orchestrální kompozice Slavomíra Hořínky Raduj se III, vzniklé původně na objednávku České filharmonie. Světová premiéra se v pojetí Jakuba Hrůši uskutečnila 1. prosince 2021 a reflexi tehdejšího provedení je možné si přečíst ZDE. „Moje inspirace se v poslední době často váže k nějaké konkrétní prostorově-poslechové zkušenosti,“ vyjádřil se v jednom z rozhovorů skladatel Slavomír Hořínka (*1980). „K určitému zlomovému momentu, pocitu, uvědomění si nějaké spojitosti. Trochu zjednodušeně by se dalo říct, že pak přemýšlím, jak napsat hudbu, abych dosáhl při poslechu něčeho podobného.“ Orchestrální ciaccona Raduj se III vznikala v letech 2020 a 2021 v době lockdownu. V názvu převzatém z textu velikonočního chvalozpěvu Exsultet, jehož fragmenty se staly tvůrčí inspirací i mottem díla, se tak odráží touha spíše než modlitba chvály, díků a oběti. Valašskomeziříčský rodák Slavomír Hořínka, absolvent pardubické konzervatoře a pražské Akademie múzických umění, kde v současné době působí jako docent na katedře skladby, přibližně ve svých pětadvaceti letech konvertoval ke katolické církvi. Od té doby je jeho hudba téměř výlučně duchovní. Jeho díla zazněla v podání Orchestru Berg, PKF – Prague Philharmonia, MoEns Ensemble, Bennewitzova kvarteta, souboru Cappella Mariana (který loni na Velikonočním festivalu duchovní hudby premiéroval Hořínkovu skladbu Ze všech sil) nebo České filharmonie.

Kořeny zájmu Leoše Janáčka (1854–1928) o staroslověnštinu lze nalézt již v dětství skladatele. V roce 1865 byl jako jedenáctiletý vyslán do augustiniánského kláštera na Starém Brně, řadícího se k významným centrům cyrilometodějského hnutí. Coby fundatista – žák, jehož studium bylo hrazeno z darů klášteru a k jehož povinnostem patřil i zpěv na kůru – se o čtyři roky později aktivně zúčastnil cyrilometodějských slavností, které se uskutečnily v Brně a na Velehradě a které na něj učinily silný dojem. Když bylo roku 1920 dekretem posvátné kongregace povoleno užívat v liturgiích staroslovanský jazyk, posílilo to zájem o zhudebňování hlaholské mše. Janáčka ke zhudebnění vybídl generální vikář Leopold Prečan již v roce 1920 (nebo 1921). Dalším důležitým impulzem se staly oslavy spojené s odhalením pamětní desky na Janáčkově rodném domě na Hukvaldech v červenci 1926, jichž se Prečan, již jako arcibiskup olomoucký, taktéž zúčastnil. Janáček se pak hned v srpnu během svého každoročního lázeňského pobytu v Luhačovicích pustil do kompozice a v říjnu téhož roku mši dokončil. Glagolská mše, jedna z nejsilnějších duchovních skladeb vůbec, vzbuzuje dojem velkolepého „chrámu“. Když o ní Ludvík Kundera  ironicky utrousil, že „stařec Janáček, člověk pevně věřící, cítil stále naléhavěji, že v jeho životním uměleckém díle nesmí chybět složka vyjadřující jeho poměr k Bohu,“ reagoval na to Janáček slovy: „Žáden stařec, žáden věřící!“ A později ke mši poznamenal: „Chtěl jsem zde zachytit víru v jistotu národa na podkladě ne náboženském, ale na tom mravním, silném, který si bere Boha za svědka.“ Sólisty brněnského dubnového uvedení budou Pavla Vykopalová (soprán), Jana Hrochová (mezzosoprán), Eduard Martyniuk (tenor) a Jozef Benci (bas). Klíčového varhanního postludia a nejen toho se ujme varhaník Petr Kolař, důležitý sborový part zpívá Český filharmonický sbor Brno pod sbormistrem Petrem Fialou. Filharmonii Brno diriguje Tomáš Netopil.

Foto: Štěpán Plucar

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky