KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Fascinující Krútňava v Košicích. V den svých 75. narozenin

„Režisérce se podařilo starému příběhu vdechnout nadčasovost.“

„Eva Katráková-Bodorová dojímala krásou tmavého sopránu a schopností zpěvem vyjádřit nejintimnější emoce.“

„Basista Jozef Benci vládne neuvěřitelně mohutným a plným hlasem. Dokáže ovládnout nejen jeviště, ale i srdce publika.“

V opeře Národního divadla v Košicích uvedli operu Krútňava Eugena Suchoně. Premiéra se uskutečnila 29. listopadu a jedna z dalších repríz se hrála 10. prosince, právě na 75. narozeniny této slovenské národní opery. Dílo v nastudování dirigenta Petera Valentoviče a režisérky Very Nemirové nyní ohromilo stejně jako tenkrát.

Číst dál…

Slovenská opera jako krimidrama. Ambiciózní košická Krútňava

Po třech letech příprav vdechne Národní divadlo Košice koncem listopadu nový život opeře Eugena Suchoně Krútňava. Ve dvou premiérách naplánovaných na pátek 29. a sobotu 30. listopadu zve ke znovuobjevení Krútňavy v netradiční podobě. Ambiciózní košickou inscenaci připravil mezinárodní tým pod taktovkou uznávané německé režisérky bulharského původu Very Nemirové. Slovenská operní klasika…

Číst dál…

Koncertní Rusalka v Cedar Rapids vrcholem projektu Ozvěny

U příležitosti dvoutýdenních oslav padesátého výročí založení Národního českého a slovenského muzea a knihovny nazvaných České a slovenské ozvěny v USA bude ve dnech 30. října a 3. listopadu v iowském Cedar Rapids, v prostorách tamního muzea a knihovny, uvedena Dvořákova Rusalka. Koncertní nastudování ve spolupráci s Cedar Rapids Opera návštěvníkům představí výběr ze slavné opery v podání řady českých…

Číst dál…

Noc se Smetanou. Z nouze ctnost v Plzeňském Prazdroji 

 „Zářijový termín koncertu předjímal datum říjnového založení várky plzeňského ležáku a jeho první listopadové konzumace v roce 1842.“

„Chuhei Iwasaki zvolil tempo kvapíku bajadérek citlivě s ohledem na pohybové možnosti.“

„Úspěch Duetu Jeníka a Kecala byl pro mnohé jistě umocněn přítomností nefalšovaného moku, jímž si oba protagonisté mohli na svůj úspěšný výkon připít.“

Smetanova noc – smetanová moc. Tak zněl podtitul pátečního koncertu Plzeňské filharmonie připravovaného 13. září in open air na nádvoří Plzeňského Prazdroje. Víkendovou předpověď počasí varující před prudkými dešti a povodněmi s doporučením zrušit plánované venkovní akce vyslechlo mnoho pořadatelů, bylo tedy dosti pravděpodobné, že se neuskuteční ani tento pečlivě připravovaný pořad spojující hudbu, mluvené slovo a tanec. A zde byli Plzeňané, hrdí na svoji pivovarnickou i hudební tradici, příjemně překvapeni.

Číst dál…

Open-air na nádvoří areálu Plzeňského Prazdroje

Českého hudebního velikána Bedřicha Smetanu oslaví plzeňská akce Noc se Smetanou. Odvíjí se od celovečerního rozhovoru Bedřicha Smetany a Josefa Grolla, slavného sládka povolaného do Plzně pro vytvoření kýženého tvaru ležáku. Během velkolepé dobové show zazní nejslavnější Smetanovy skladby – symfonická i operní tvorba. Vystoupí známí herci a slavní operní pěvci. Plzeňskou filharmonii…

Číst dál…

Smetanovský operní cyklus v Litomyšli skončil sporem o hubičku

Opera Slovenského národního divadla v Bratislavě začala po vzniku Československa uměleckou činnost 1. března 1920, a to inscenací opery Hubička. Není divu, že byl nyní stejný soubor pozván se svou novou inscenací stejného díla na festival Smetanova Litomyšl. První červencové úterý se jeho hostováním uzavřelo tamní letošní kompletní uvedení všech osmi dokončených…

Číst dál…

Koncertní Dalibor v košické opeře vzdal poctu Bedřichu Smetanovi

„Těleso reagovalo citlivě a pružně, zvuk byl kompaktní.“

„Peter Berger je ideálním představitelem Dalibora.“

„Eliška Weissová dala Miladě nejen vznosnost a démoničnost, ale především objemný a barevný dramatický soprán.“

Soubor opery Národního divadla Košice uvedl v sobotu 22. června na scéně historické budovy operu Dalibor Bedřicha Smetany. Uvedla ho jako exkluzivní projekt v koncertním provedení, a to nejen ke dvoustému výročí narození skladatele, ale i ke stému výročí založení košického divadla. Na provedení se podíleli jak hostující umělci, tak domácí pěvci, sbor i orchestr. Výjimečná událost získala pozornost nejen domácího publika, ale i návštěvníků ze zahraničí. Ti všichni účinkující odměnili nadšenými ovacemi.

Číst dál…

Opera Národního divadla Košice oslaví Rok české hudby koncertním Daliborem

Rok české hudby, na který letos připadá dvousté výročí narození Bedřicha Smetany, zakladatele české národní hudby, oslaví také Opera Národního divadla Košice. V sobotu 22. června uvede jako svou poslední premiéru v sezoně 2023/2024 koncertní provedení jeho opery Dalibor. Operu Dalibor napsal Smetana u příležitosti položení základního kamene Národního divadla v Praze v roce 1868…

Číst dál…

Ostrava se o Smetanu postarala královsky

„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“

„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“

„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“

Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.

Číst dál…

Finále Velikonočního festivalu v Brně bylo velkolepé, akusticky až přespříliš

„Skladba Raduj se III vznikla na objednávku České filharmonie a v roce 2021 ji premiéroval Jakub Hrůša.“

„Stěžejní skladbou večera byla Glagolská mše Leoše Janáčka.“

„Dirigent Tomáš Netopil se chopil interpretace s energií a jistotou a dal dílu švih.“

Velikonoční festival v Brně se v neděli 7. dubna uzavřel posledním koncertem. Filharmonie Brno s dirigentem Tomášem Netopilem uzavřeli cyklus devíti koncertů, které zněly brněnskými chrámy.

Číst dál…

Finále brněnského velikonočního festivalu s Janáčkem a Hořínkou

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vrcholí. 7. dubna vystoupí pořadatelská Filharmonie Brno pod taktovkou budoucího šéfdirigenta Pražských symfoniků Tomáše Netopila. Znít bude ikonická Glagolská mše Leoše Janáčka, před ní také skladba Raduj se III soudobého autora Slavomíra Hořínky. Koncert se koná od devatenácti hodin v katedrále sv. Petra a Pavla. Provedení Glagolské…

Číst dál…

Velikonoční festival duchovní hudby představí český terroir

Filharmonie Brno připravila pro své návštěvníky jednatřicátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Jeho program je letos zaměřen plně na českou hudbu a představí devět světových premiér soudobých autorů. Od 24. března do 7. dubna festival rozehraje čtyři brněnské kostely, ale i baziliku na Mendlově náměstí a katedrálu na Petrově. Vinařský pojem „terroir“ si…

Číst dál…

Premiéra Smetanovy Hubičky v Bratislavě

Hubičku, romantickou operu o dvou dějstvích, uvádí k Roku české hudby a v rámci projektu Smetana200 Slovenské národní divadlo. Premiéry se uskuteční v Nové budově 1. a 2. března. Hudebně nastudoval a diriguje Jaroslav Kyzlink, režíruje Andrea Hlinková. Soubor bude s inscenací hostovat 2. července na festivalu Smetanova Litomyšl. Hubička je první Smetanova opera napsaná v hluchotě. Některými…

Číst dál…

Martinů a Mozart v rukou Tomáše Netopila

„Bylo jasné, že kombinace Mozarta a Martinů má důvod a smysl a svou krásu.“

„Mozartovi se ve výrazně menším obsazení České filharmonie dostalo v průsečíku robustnosti a lehkosti většiny ze všech potřebných a typických parametrů.“

„Opera Ariadna získává v napětí mezi realitou a snem a mezi starou a moderní hudbou na nenápadné rafinovanosti a pikantnosti. Mistrovský kus.“

Koncertní provedení Ariadny, pozdního operního klenotu z pera Bohuslava Martinů, bylo v prosincové nabídce České filharmonie mimořádným okamžikem. Nejenže se k dílu jako pořadatel a interpret vrátila po téměř čtyřech desetiletích, ale byl to návrat k jednoaktovce, která i bez scénického rozměru působí magicky a současně hravě. Návrat k partituře, rozkročené mezi surrealismus a neoklasicismus, mezi fantazijnost a konkrétnost, báji a abstrakci, mezi minulost a současnost. Dirigent Tomáš Netopil tohle vše ví a nádherně to podpořil, stejně jako se v první polovině koncertu potěšeně pomazlil s Mozartovou hudbou.

Číst dál…

Ariadna Bohuslava Martinů s Netopilem a Českou filharmonií

Česká filharmonie se po třiceti sedmi letech vrací k jednoaktové opeře Bohuslava Martinů Ariadna, tentokrát se svým hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Netopilem. Známý antický příběh o královské dceři, která pomůže Théseovi zabít Mínótaura, zkomponovaný v létě 1958, poprvé provedla koncertně v roce 1986. Teď dílo zazní ve francouzském originále ve Dvořákově síni Rudolfina ve čtvrtek a v pátek 7.…

Číst dál…

Premiéra Tannhäusera v Národním divadle Košice

Po účinkování Slovenského filharmonického sboru v Ligetiho opeře Le Grande Macabre ve Vídeňské státní opeře se těleso přesunulo na domácí operní scénu do Národního divadla Košice, kde se v pátek 1. prosince a v neděli 3. prosince v premiéře odehraje Wagnerova opera o třech dějstvích Tannhäuser. Na košickou operní scénu se titul vrací po 65…

Číst dál…

Nastávají Dny Bohuslava Martinů. Zapojí se i Česká filharmonie a SOČR

Festival si již 29 let klade za cíl uvádět a propagovat hudbu poličského rodáka. Přední čeští umělci na Dnech Bohuslava Martinů představují i méně frekventovaná skladatelova díla. Součástí festivalu je Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, která podporuje nastudování skladatelových skladeb nejmladší generací interpretů a pomáhá formovat mladé hudebníky. Na koncertech ve spolupráci s Českou filharmonií…

Číst dál…

Filharmonie Brno přivezla do Wroclawi Janáčkovu Glagolskou mši. V moderním koncertním sále zněla nadpozemsky

„Dnes je budova pro koncertní provoz velmi žádaná a přitahuje návštěvníky do města i jako architektonická rarita.“

„Jednotlivé nástroje srozumitelně artikulovaly a přitom se ve skupinách prolínaly do kompaktní materie, která se s ostatními nástroji propojovala do jednotného, barevně se lesknoucího proudu.“

„Postludium varhaník Petr Kolář zahrál s neuvěřitelným nábojem na místních nových varhanách, mohutná vlna zalila prostor a valila se na posluchače, kteří zůstávali ohromeni.“

V polské Wroclavi hostovala 3. listopadu 2023 Filharmonie Brno. V novém koncertním sále brněnští hudebníci uvedli Glagolskou mši Leoše Janáčka. Zpívali Pavla Vykopalová, Jana Hrochová, Aleš Briscein a Jozef Benci a Chór Národoweho Fóra Muzyki se sbormistrem Lionelem Sowem. Pod vedením dirigenta Dennise Russella Daviese zazněla ještě Symfonie č. 7 Antonína Dvořáka.

Číst dál…

Závěr Dvořákovy Prahy jako nevšední hudební zážitek

„Paul Lewis je typem klavíristy spíše introvertním, v gestech i mimice rezervovanějším, nicméně ve zvukovém i technickém provedení naprosto brilantním.“

„Od první chvíle dokázal dirigent Petr Popelka držet neskutečné napětí v dramaticky tísnivé atmosféře.“

„Úlevně pozitivní a radostná hudba po nádherném, avšak depresivním Novákovi účinkovala jak pravý balzám na duši. Český filharmonický sbor Brno renomovaného sbormistra Petra Fialy jednoznačně potvrdil svou pověst jednoho z nejlepších světových sborových těles.“

Závěrečný koncert Dvořákovy Prahy se letos nesl v duchu dvojího kulatého jubilea. Johannes Brahms „slaví“ v tomto roce 190 let od svého narození, Český (Československý) rozhlas zase sto let své existence. Samozřejmě tedy poslední festivalový večer nemohl patřit nikomu jinému než právě Symfonickému orchestru Českého rozhlasu v čele s jeho šéfdirigentem Petrem Popelkou. Koncert, který se konal 25. září od dvaceti hodin ve zcela zaplněné Dvořákově síni Rudolfina, přenášel živě Český rozhlas Vltava, vysílán bude následně i v zahraničních rozhlasových stanicích partnerské sítě Eurorádia. Večerem provázela moderátorka Jana Trojanová a publikum si mohlo vychutnat mimořádný hudební zážitek.

Číst dál…

Dvořákova Stabat Mater důstojná a krásná

„Dokonale vymodelované, věcnější, přesto působivé a sváteční provedení v tuzemsku milovaného díla, které je v rámci desítek či stovek zhudebnění stejného textu jedinečné a nádherné.“

„Pěvci byli v sólech každý výrazně ´svůj´, přesto působili a zněli dohromady vyrovnaně a krásně.“

„´Festival s geniem loci´, aby byl sám sebou, potřebuje auditorium na zámku jako nenahraditelnou podmínku.“

K festivalu Smetanova Litomyšl tradičně patří hudba českých klasiků a velká vokálně-instrumentální koncertní díla. Tedy i Dvořákova kantáta Stabat Mater, vzácný příklad duchovní tvorby. Váže se textem k velikonočním svátkům, ale zaznít může i kdykoli jindy, zvláště pokud je provedena tak, jak ji připravil dirigent Tomáš Netopil – nikoli jako primárně smuteční skladbu, ale jako kultivovanou, důstojnou, k rozjasněnému konci směřující sváteční a krásnou hudbu.

Číst dál…

Slovenská filharmonie nabídne čtyři velikonoční projekty

První slovenský orchestr přichystal čtyři velikonoční koncerty. V neděli 2. dubna v katedrále sv. Martina vystoupí od třetí hodiny odpolední Slovenský komorní orchestr s uměleckým vedoucím Ewaldem Danelem, aby přednesl orchestrální verzi Sedmi slov Vykupitelových Josepha Haydna. Od šestnácti hodin pak v bratislavské Redutě zazní Ebenův starozákonní varhanní cyklus Job v interpretaci Davida di…

Číst dál…

Koncertní vzpomínka na terezínské Verdiho Requiem

„V provizorních podmínkách ghetta byl hybatelem a hlavním protagonistou koncertních uvedení Verdiho díla, ale mimo jiné také nastudování Smetanových oper, dirigent Rafael Schächter.“

„V profesionálním prostředí v Praze Verdiho Requiem zaznělo s pouhým klavírním doprovodem nyní poprvé.“

„Sbor ani sólisté se nemohli opřít o masu či barvy orchestrálního zvuku, vztahovat se k nim a trochu se tam i bezpečně skrýt.“

Těžko si představit spojnici mezi katolickou mší za zemřelé a židovskou komunitou. Terezínské ghetto, kam byly za druhé světové války deportovány desetitisíce Židů, však takovým průsečíkem je. Věznění lidé, umělci i nesčetní amatéři, tam nastudovali a uvedli na podzim roku 1943 a pak ještě od ledna 1944 nejméně tucetkrát Verdiho Requiem. Připomínkou a svého druhu i rekonstrukcí těchto neuvěřitelných počinů byl čtvrteční koncert v rámci pražského festivalu Věčná naděje. Messa da Requiem Giuseppe Verdiho zazněla, tak jako v Terezíně, za pouhého klavírního doprovodu.

Číst dál…

Věčnou naději zahájí Verdiho Requiem

Šestý ročník festivalu Věčná naděje se bude konat od 23. února do 30. března. Zahajovací koncert představí ve čtvrtek v kostele sv. Šimona a Judy v Praze Rekviem (Messa da Requiem) Giuseppe Verdiho, a to v provedení, které se konalo v terezínském ghettu roku 1943, to znamená se sólisty, sborem a pouhým klavírním doprovodem. Na koncertě vystoupí Český…

Číst dál…

Dvořákova Armida po osmdesáti letech v Plzni

„Plzeňská nová inscenace Armidy je po všech stránkách povedená.“

„Jozef Benci zcela suverénně ovládá svou roli Hydraota, krále Damašku.“

„Skvělá a ve všech hlasových polohách jistá je Ivana Veberová jako Armida“

Druhou premiérou operního souboru Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni v letošní sezóně se stalo nastudování poslední opery Antonína Dvořáka Armidy. Dvořák ji komponoval mezi 11. březnem 1902 a 23. srpnem 1903. Klavírní výtah Karla Šolce vydala Hudební matice Umělecké besedy až v r. 1941. Partitura na své vydání teprve čeká. Zatímco v Praze v Národním divadle byla poprvé uvedena 25. března 1904 a pak ještě 6x, v Plzni byla poprvé provedena 28. srpna 1925. Za ředitele městského divadla Bedřicha Jeřábka zde byly tehdy v jediném roce provedeny všechny Dvořákovy opery. Naposledy zazněla v Plzni r. 1943.

Číst dál…

Dvořákova Armida jako první letošní premiéra DJKT

V Plzni chystají první letošní operní premiéru. Nová operní inscenace Divadla J. K. Tyla je výsledkem mezinárodní spolupráce s prestižním festivalem v irském Wexfordu, kde byla představena 23. října 2022 v hudebním nastudování šéfdirigenta Norberta Baxy. Dvořákovo mistrovské dílo se tak do Plzně vrátí po dlouhých osmdesáti letech v režii Martina Otavy a přinese další…

Číst dál…

Zvony a Oedipus rex, který v titulní roli totálně selhal, v Národním divadle pod taktovkou Johna Fioreho

„Smíšený sbor předvedl příjemnou barvu zvuku, ale i rytmickou přesnost. Krásně zněla i pianissima, byla konkrétní, znělá, a to i v tzv. brumendu, tedy bocca chiusa.“

„Mluvené pasáže Vypravěče se ujala v českém jazyce naše mezzosopranistka Dagmar Pecková, a to skvěle!“

„Německý tenorista Michael Gniffke je omyl!!! Nechápu, kdo a proč ho pozval!“

Na scéně Národního divadla zazněla v pátek 20. ledna mimořádná vokálně-symfonická díla dvou významných představitelů ruské hudby dvacátého století. Orchestr, Sbor Národního divadla a sólisty hudebně vedl americký dirigent John Fiore, který s Národním divadlem spolupracuje už poněkolikáté. Návštěvníci vyslechli Rachmaninovovu chorální symfonii Zvony pro sóla, smíšený sbor a orchestr a operu – oratorium Oedipus rex z pera Igora Stravinského. Stejný program můžete navštívit i v neděli 22. ledna, obrňte se však velikou trpělivostí k výkonu německého tenoristy Michaela Gniffkeho, který svůj (hlavní) part nezvládl po všech stránkách.

Číst dál…

Rachmaninovovy Zvony a Stravinského Oedipus rex v Národním divadle pod taktovkou Johna Fioreho

Na scéně Národního divadla v pátek 20. a v neděli 22. ledna zaznějí mimořádná vokálně-symfonická díla dvou významných představitelů ruské hudby dvacátého století. Společným jmenovatelem programu je fakt, že jde o autory, kteří našli osobní i tvůrčí svobodu a zadostiučinění až v emigraci. Orchestr, Sbor Národního divadla a sólisty hudebně povede americký dirigent John Fiore, který s Národním…

Číst dál…

Vlajkové koncerty nadcházejícího ročníku MHF Leoše Janáčka

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka v novém ročníku nabídne symfonické koncerty, varhanní recitály, jazz i hudební dramata. První tři hlavní koncerty pořadatelé už odtajnili. Ostravskou katedrálu rozezní Dvořákova Stabat mater, do města zavítá violoncellista Daniel Müller-Schott, ale i jihokorejský sbor Jeonju Civic Chorale. Festival se bude konat v termínu od 1. června do 1.…

Číst dál…

Česká mše vánoční SOČRu se přesouvá do Obecního domu

Symfonický orchestr Českého rozhlasu se pro velký zájem rozhodl koncerty, na kterých zazní Rybova Česká mše vánoční, přesunout do Smetanovy síně Obecního domu. Stane se tak o třetí adventní neděli, 11. prosince, od 15 a od 17 hodin. Sólisty budou sopranistka Dana Burešová, mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, tenorista Daniel Matoušek a basista Jozef Benci.…

Číst dál…

Ivo Kahánek opět s Klasikou o čtvrté v Rudolfinu

Klavírista Ivo Kahánek opět chystá cyklus komorních koncertů nazvaný podle hodiny jejich začátku Klasika o čtvrté. Konat se budou v Sukově síni pražského Rudolfina vždy od 16 hodin. Po koncertech následují krátké besedy, kde se mohou posluchači potkat s interprety osobně. Zahajovací odpoledne je už zítra, v pátek 11. listopadu. S Ivo Kahánkem vystoupí Kvarteto Apollon.  „Těmito…

Číst dál…