Velké divadlo v Ženevě se vrací k inscenaci Mozartovy opery La clemenza di Tito, kterou uvedlo v covidové sezóně 2020/2021 pouze ve streamované podobě. Hudebního nastudování a řízení sboru Velkého divadla v Ženevě a Orchestre de la Suisse Romande se mezi 16. a 29. říjnem ujme český dirigent Tomáš Netopil. Mozartova korunovační opera La clemenza di Tito,…
Příběhy zlomených srdcí na úvod Podzimního festivalu duchovní hudby
„Chci bojovat každý den o to, abych měl lásku.“
„Hymna zamilovaných, tak znělo hlavní téma třetí věty, kdy harfa s flétnou vedou láskyplný dialog.“
„Marlene Lichtenberg prokázala, že je opravdovou operní královnou, svým hlasem vládla stejně mocně jako královna Dido.“
Olomoučtí filharmonici pod taktovkou Tomáše Netopila vdechli život třem tragickým příběhům lásky. Spolu s mužskou sekcí Českého filharmonického sboru Brno, italsko-německou mezzosopranistkou Marlene Lichtenberg a operní legendou Richardem Novákem v roli recitátora zahájili letošní ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby. Zaznělo Preludium z Wagnerova Tristana a Isoldy, Faurého orchestrální suita Pelléas a Mélisanda a nakonec velkolepá kantáta Dido od Jana Nováka.
Janáčkova filharmonie Ostrava zahraje letos naposledy v Opavě
Ostravští filharmonici na začátku září uzavřou čtvrtým večerem tradiční sérii opavských abonentních koncertů, které se do prostor kostela sv. Václava vrátí během první poloviny příštího roku. Dramaturgie posluchačům nabídne legendou inspirovanou Janáčkovu Baladu blanickou, kterou skladatel věnoval tehdejšímu prezidentu Masarykovi k narozeninám, technicky mimořádně náročnou kompozici Rachmaninovovy Rapsodie na Paganiniho téma…
Tomáš Netopil znovu v lektorské roli. Dirigentské kurzy vyvrcholí v olomoucké Redutě
Sotva skončila s hudebním festivalem spojená letní akademie pod názvem Academy Kroměříž, už je její vůdčí umělecká tvář, dirigent Tomáš Netopil, opět v zápřahu. 30. srpna se v olomoucké Redutě završí mezinárodní dirigentské kurzy pod jeho vedením a Moravská filharmonie bude u toho. Jako sólista se představí houslista Sergey Ostrovsky. V rámci kurzů se školí nejmenovaní…
Academy Kroměříž vyhlásila nové laureáty. Za umělecké účasti Tomáše Netopila
„Celkem šedesát mladých umělců se loučilo s týdnem plným silných zážitků a nových uměleckých inspirací.“
„Chlapec publikum strhl k frenetickému potlesku; kdyby se udělovala cena publika, jistě by ji získal.“
„Prostředí Sněmovního sálu je naprosto unikátní.“
Letošní ročník Academy Kroměříž je historií. Trvala od 15. do 23. srpna a tvořila ji jak hudební akademie, tak festival, na kterém se představovali nejlepší účastníci. To vše pod vedením a za účasti špičkových lektorů, včetně uměleckého ředitele Tomáše Netopila. Byl to týden usilovné práce se studenty, kteří přijeli za novými impulsy ke svému dalšímu uměleckému rozvoji; a také týden inspirace nádherným prostředím Arcibiskupského zámku a zahrad i městem Kroměříž.
V Kroměříži se představily budoucí pěvecké hvězdy
„Průvodního slova se ujal David Mareček, který podtrhl významnost celé akce důstojným projevem.“
„Hejtman Zlínského kraje Radim Holiš se vystříhal oficialit a vtipně vedl dialog s dirigentem Tomášem Netopilem.“
„Obecenstvo dokázalo ocenit jak profesionalitu hosta, tak entuziasmus mladých pěvců.“
Slavnostní koncert ve Sněmovním sále Arcibiskupského zámku v Kroměříži se v neděli 18. srpna konal v rámci letošního ročníku letní hudební akademie. Pod vedením jejího uměleckého ředitele Tomáše Netopila hrála Moravská filharmonie Olomouc a představily se naděje operní scény, sopranistky Nina Krížová a Anastasiia Babiiuk a barytonista Radek Martinec; hostem byl tenorista Daniel Matoušek. Koncert „s Dvořákem a Smetanou“ byl věnován letošnímu Roku české hudby.
Pohledem Petra Vebera (55)
Dirigentské prázdniny? Třeba i bez taktovky, ale bez partitur nikoli
„S manželkou stihl zdolat i jednu z nejvyšších velšských hor. Její nadmořská výška není podle jeho slov až tak zajímavá, ale převýšení dá docela zabrat.“
„Po dlouhých letech jsem měl tento rok konečně skutečnou dvoutýdenní dovolenou v jižních krajích.“
„Nejdůležitější je být konečně doma a neslyšet od dětí: Kam zase jdeš?“
Tuzemští dirigenti vesměs o prázdninách dokáží, alespoň po omezenou dobu, odpočívat, ale partitury, někteří spolu s knihami na čtení, s sebou na dovolenou většinou stejně vozí. Tucet oslovených se v anketě portálu KlasikaPlus.cz shoduje, že doba dovolených bývá kombinací rodinného programu a práce. I v létě je třeba se na něco připravovat, nebo je to vhodná doba k rozšiřování rozhledu. Začátek blížící se nové sezóny bývá podle jejich vyjádření dost hutný. A připravit si novou skladbu, neřku-li operu, není nic snadného. A tak toho odpočinku rozhodně nebývají celé dva prázdninové měsíce, ale jen nějaký ten týden, v ojedinělých případech si pro relax možná uhájí až jeden měsíc.
Tomáš Netopil: Kroměříž je geniální místo. Kurzy lákají čím dál víc cizinců
„Spolu s akademií organizujeme i festival, na kterém dostávají příležitost vystoupit nejlepší účastníci kurzů.“
„Všichni lektoři jsou vynikající interpreti i zkušení pedagogové a mají již za ta léta nejenom krásný vztah ke Kroměříži, ale hlavně intenzivní vztah k mladým umělcům.“
„Je to týden nesmírně intenzivní, podněty, které by student získával v průběhu týdnů a měsíců, tady má šanci získat v krátkém čase a rovnou v mezinárodní společnosti.“
Dirigent Tomáš Netopil miluje rodnou Kroměříž, kde prožil dětství i hudební mládí. Nyní do tamního krásného prostředí zve mladé umělce z celého světa a při kurzech a festivalu Academy Kroměříž jim nabízí umělecké vedení i koncertní příležitosti. Obohacuje tak kulturní život města a dává o něm vědět daleko za hranice.
Kroměřížské dobrodružství Tomáše Netopila a dvou symfonických orchestrů
„Koncert realizovaly společně hned dva symfonické orchestry: zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů a Moravská filharmonie Olomouc.“
„Do krátkého odsazení se ozval tichý zvon z nedalekého kostela, obdivuhodně zapadající do tóniny, rytmu i atmosféry.“
„Při spěchajících smyčcích ale náhle bez varování zhasly oba stojany osvětlující dirigenta.“
Hortus Magicus, tedy Magická zahrada – to je festival, který útočil na smysly návštěvníků o víkendu od 9. do 11. srpna. Na Arcibiskupském zámku v Kroměříži i v Podzámecké zahradě mohli návštěvníci zažít akce pro děti i dospělé. Mottem festivalu bylo Země česká, domov můj, zahájení tedy bylo případné: zazněl symfonický cyklus Má Vlast Bedřicha Smetany pod taktovkou dirigenta Tomáše Netopila. A bylo to velké dobrodružství.
Z Londýna přes Paříž do Vídně. Drei Engel na barokních toulkách
V letním období plném cestovatelských choutek čeká Zlín i malé hudební dobrodružství. Na tamním zámku 13. srpna vystoupí ženské pěvecké trio Drei Engel a orchestr Collegium Colloredo s programem Toulky barokní Evropou. Dirigent Tomáš Netopil, designovaný šéfdirigent Pražských symfoniků, se při něm výjimečně představí i v roli houslisty. Koncert pořádá příspěvková organizace Živý Zlín.…
Víkendový festival Hortus Magicus s inscenací Škroupova Dráteníka
V pátek 9. srpna začíná v Kroměříži multižánrový festival Hortus Magicus trvající do neděle navazujícího víkendu. Kromě klasické hudby představí také divadlo, balet, floristické exhibice či edukační programy. Letošní téma zní Země česká, domov můj! Zahajovací koncert na nádvoří Arcibiskupského zámku nabídne nejznámější dílo Bedřicha Smetany, tedy cyklus Má vlast. Zazní…
Maraton v Brně. Ten hudební
Romská hudba, folk, jazz, world music, pop, alternativa, rock, ale také žánr klasické hudby. Tyto všechny i další budou mít zastoupení na devátém ročníku multižánrového festivalu Maraton hudby Brno, který se koná od 8. do 11. srpna. Festival nabídne akce na mnoha různých místech středu města Brna, často formou open-air. Dění…
Festival Academy Kroměříž nabídne i fúzi folklóru a klasické hudby
Sedmý ročník hudebního festivalu Academy Kroměříž, dříve součásti Letní hudební akademie Kroměříž, představil program. Milovníkům klasické hudby přinese pestrou paletu koncertů, besed a hudebních zážitků. Koná se od 15. do 23. srpna společně s mezinárodní akademií. Festival si uchovává uměleckou kvalitu. „Posluchači se mohou těšit na fantastické výkony mladých pěvců z několika zemí,…
Historicky největší Smetanova Litomyšl uzavřena
Děkovná mše s Missou solemnis Václava Jana Tomáška završila v neděli v piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže 66. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Trval jeden měsíc a uskutečnilo se všech jednapadesát naplánovaných představení, která navštívilo přes 31.000 posluchačů. Podobný počet diváků zhlédl celkem 97 programů Festivalových zahrad. Na hlavních scénách vystoupilo přibližně 2500 účinkujících,…
Smetanova Má vlast byla Naší vlastí, vrcholem i zakončením festivalu v Litomyšli
„Má vlast je titulem, který si myslíme, že známe nazpaměť od dětství, ale kdykoli tento cyklus znovu slyšíme, nacházíme v něm nové a nové polohy a podněty.“
„Že má dirigent respekt a důvěru hudebníků, bylo znát od prvních tónů, které se Festivalovou halou rozezněly.“
„Devízou Netopilova provedení jsou pečlivě vystavěné dynamické efekty, tvořené náhlými kontrasty jednotlivých ploch.“
Šestašedesátý ročník festivalu Smetanova Litomyšl je v tuto chvíli u konce. V sobotu 6. července se letos naposledy rozezněla Festivalová hala tóny mistra, který v tomto městě poprvé zakřičel na svět. Jeho ikonický cyklus symfonických básní Má vlast zazněl v provedení partnerského orchestru festivalu, tedy České filharmonie, pod taktovkou dirigenta Tomáše Netopila. Zakončení důstojné, efektní i emotivní.
Poslední týden Smetanovy Litomyšle
První týden měsíce července znamená poslední týden kulturního dění na Národním festivalu Smetanova Litomyšl. Co si pro návštěvníky organizátoři připravili od 1. do 7. července? Skladby Bedřicha Smetany pro dva až čtyři klavíry pro čtyři, osm nebo šestnáct rukou v podání zralých virtuosů i klavírních nadějí se rozezní ve Smetanově domě v pondělí…
ČtenářiPlus: Medea aneb Podané ruce antiky a baroka
Středeční bouřlivý večer patřil na Smetanově Litomyšli neoposlouchanému spojení barokní hudby s antickou tragédií v pořadu nazvaném prostě – Medea. Starořecká mytologie budila můj zájem prakticky od raného dětství, Medeu jako ženu jsem však nikdy nechápala – a to ani po hodinách literatury mého zvolna končícího prvního ročníku na vyšším stupni gymnázia. Můj…
Sugestivní, vyhrocené, strhující. Besední dům slyšel Bendovu Médeu
„Benda krátké texty proložil obdivuhodně ilustrativní hudbou, i přes omezené instrumentální možnosti dokáže sugestivně líčit kontrastní emoce.“
„Už to není střídání hudby a slova, dramatická hudba plyne spolu s textem a podkresluje ho, hlas se vzpíná jako plnohodnotný sólový hudební nástroj.“
„Strhující provedení.“
Poslední koncert 12. sezóny cyklu Bacha na Mozarta, který se konal 20. června v brněnském Besedním domě, se potkal s festivalem Concentus Moraviae. Vznikla tak spolupráce, která umožnila realizaci podivuhodného barokního projektu. Melodram Médea Jiřího Antonína Bendy v podání Zuzany Stivínové a Czech Ensemble Baroque dirigoval Tomáš Netopil.
Druhý týden Smetanovy Litomyšle
Smetanova Litomyšl je v plném proudu a v pondělí načne druhý úplný týden hlavní festivalové řady. Co návštěvníky festivalu zasvěceného letošnímu ústřednímu jubilantovi čeká? V pondělí 17. června se ve Smetanově domě představí klavírista Marek Kozák. Ujme se kompletního provedení druhého dílu cyklu čtyřiadvaceti preludií a fug pro sólový klavír Dobře temperovaný klavír II.,…
Valtické dobrodružství Tomáše Netopila
„‚Při působení v Essenu jsem měl vlastní barokní soubor a i nyní, když mi to kalendář dovolí, na housle rád hraji sólově,‘ podotkl Netopil.“
„Barbara Maria Willi přišla s průvodním slovem, jímž přiblížila atmosféru 17. století, jeho hravost a hledání kombinací výrazů a stylů.“
„Efektní árii podala sopranistka Markéta Klaudová se sladkým témbrem, emotivními afekty a především brilantními koloraturami.“
Festival Concentus Moraviae je v plném proudu a jako každým rokem si i letos jeden koncert, jemuž poskytl svou záštitu, vybral hejtman Jihomoravského kraje. Ve středu 12. června to byly Valtice, které hostily projekt Metamorfózy baroka v zámecké jízdárně; vystoupil barokní soubor Collegium Colloredo, sopranistka Markéta Klaudová a Tomáš Netopil. Ten nikoli jako dirigent, ale jako houslista. A navíc hrál na housle barokní.
Concentus Moraviae zvolna v druhé polovině. Chystá se festivalový debut na Velehradě
Kurátorsky připravovaný Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae se v letošním roce koná po devětadvacáté, a to v hudební režii Aleše Březiny a s leitmotivem české hudby a zvláště novým pohledem na smetanovský odkaz. Přehlídka naplňující převážně červnový měsíc s těžištěm v jihomoravském regionu se zvolna překlápí do své druhé poloviny. Sérii komorních projektů zdobí v druhé polovině festivalový debut…
Metamorfózy: Czech Smetana! Concentus Moraviae podevětadvacáté
Mezinárodní hudební festival třinácti měst nazvaný Concentus Moraviae se letos v termínu od 31. května do 10. července uskuteční podevětadvacáté. Popáté s Alešem Březinou v roli dramaturga. Téma festivalu je nabíledni – Rok české hudby a dvousté smetanovské výročí. Úhel pohledu ale pořadatelé slibují jiný… Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae je unikátní kurátorským konceptem…
MHF Leoše Janáčka oslaví nejen Janáčkovy narozeniny. Bude i poctou Dvořákovi a Smetanovi
Moravskoslezský kraj rozehraje od 30. května do 3. července Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Zavítá samozřejmě i do Hukvald, kde se erbovní skladatel narodil. Jeho leitmotiv je v roce stého sedmdesátého výročí narození skladatele více než zřejmý. Doplní jej i další výroční témata rezonující Rokem české hudby a k tomu osmisté narozeniny města Opavy. Slavit…
Tomáš Netopil: Rok české hudby prožívám intenzivně
„Rusalka je nádherně barvitá, v celé operní literatuře nemá obdoby.“
„Nový je fakt, že si Smetanu orchestry chtějí zažít a zahrát i ve svém prostředí, na své domácí půdě, a pak dokonce na mezinárodních festivalech. Před Pražským jarem, nebo po něm.“
„Janáček je pro mě absolutní špičkou ze všech autorů první poloviny dvacátého století.“
Tomáš Netopil, prezident Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, designovaný šéfdirigent Pražských symfoniků, pravidelný host České filharmonie a mezinárodně rozkročený příslušník silné tuzemské střední generace dirigentů, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz rekapituluje úkoly uplynulých a nadcházejících týdnů. Dotýkají se Prahy, Ostravy, Litomyšle, evropských hudebních center, ale také Austrálie a Spojených států. Hovoří o slavnostních a intenzivních prožitcích Roku české hudby, ať už k němu přicházejí doma, nebo v cizině.
Ostrava v Opavě. Pohostinský cyklus s Janáčkovou filharmonií zahájí s Markétou Cukrovou
V závěru koncertní sezony a napříč létem pořádá Janáčkova filharmonie Ostrava abonentní koncerty v Opavě, tamním kostele sv. Václava. První z nich se uskuteční 17. května a jeho protagonisty budou mezzosopranistka Markéta Cukrová a dirigent Jaume Santonja. První opavský koncert rozezní tóny Mahlerovy Blumine, inspirované letní přírodou, niterné Písně letních nocí Hectora Berlioze v provedení přední české…
Epilog ve znamení epilogů. Filharmonie Brno uzavřela jednu abonentní řadu
„Rachmaninovova hudba přináší překvapivé konotace.“
„Epilog z baletu Peer Gynt Alfreda Schnittkeho nastoupil po Mahlerovu Adagiettu attacca; dřív než publikum stačilo vůbec nadechnout, natož tleskat.“
„Děsivé ticho začaly z dáli plnit lehounké vokály, třepetající se nějakou dobu v prostoru, aby zase odpluly někam do nebeských výšin, kde je klid a mír.“
Abonentní řada Filharmonie v divadle se uzavřela čtvrtým abonentním koncertem 9. a 10. května. Koncert nazvaný krátce Epilogy nabídl skladby, které skutečně plní účel završení díla; v principu nemají nic společného, ale nakonec vytvořily překvapivě dobře fungující celek. Nejprve Symfonické tance Sergeje Rachmaninova, po přestávce Adagietto z Páté symfonie Gustava Mahlera a jako poslední Epilog z baletu Peer Gynt Alfreda Schnittkeho. To vše se v podání orchestru Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila „vylouplo“ v kouzelný a pohádkový večer.
ČRo D-dur: Víkendové dopoledne s Jaroslavem Tůmou a varhanní improvizací
„V pondělí je na programu přímý přenos Živě ze Studia 1 s podtitulem Bedřich Smetana a jeho následovníci.“
„Ve středu zazní Gurre-Lieder Arnolda Schönberga tak, jak je v Essenu s místní filharmonií a sborem provedl Tomáš Netopil.“
„V neděli poslouchejte v pravidelném operním podvečeru Smetanova Dalibora v poslední velké nahrávce Zdeňka Košlera.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 6. do 12. května?
Pořad skladatelských syntetiků s Filharmonií Brno
Český dirigent Tomáš Netopil včera dirigoval v Austrálii před orchestrem Queensland Symphony a už za pět dní ode dneška, tedy 9. května ho čeká koncert s Filharmonií Brno. Budoucí šéfdirigent Pražských symfoniků se představí v repríze i o den později, přičemž hudba v jeho pojetí bude znít v brněnském Janáčkově divadle. Pořad Epilogy přinese díla skladatelů Sergeje…
Tomáš Netopil diriguje až v Austrálii
Bývalý šéfdirigent Essenských filharmoniků a budoucí šéf Pražských symfoniků Tomáš Netopil 3. května stane na australském pódiu. V Koncertní síni objektu Queensland Performing Arts Centre bude řídit orchestr Queensland Symphony při uvedení Smetanova cyklu symfonických básní Má vlast. Queensland Symphony Orchestra (QSO) je australský symfonický orchestr ve státě Queensland. Svůj první koncert…
Finále Velikonočního festivalu v Brně bylo velkolepé, akusticky až přespříliš
„Skladba Raduj se III vznikla na objednávku České filharmonie a v roce 2021 ji premiéroval Jakub Hrůša.“
„Stěžejní skladbou večera byla Glagolská mše Leoše Janáčka.“
„Dirigent Tomáš Netopil se chopil interpretace s energií a jistotou a dal dílu švih.“
Velikonoční festival v Brně se v neděli 7. dubna uzavřel posledním koncertem. Filharmonie Brno s dirigentem Tomášem Netopilem uzavřeli cyklus devíti koncertů, které zněly brněnskými chrámy.