KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Finále Velikonočního festivalu v Brně bylo velkolepé, akusticky až přespříliš

„Skladba Raduj se III vznikla na objednávku České filharmonie a v roce 2021 ji premiéroval Jakub Hrůša.“

„Stěžejní skladbou večera byla Glagolská mše Leoše Janáčka.“

„Dirigent Tomáš Netopil se chopil interpretace s energií a jistotou a dal dílu švih.“

Velikonoční festival v Brně se v neděli 7. dubna uzavřel posledním koncertem. Filharmonie Brno s dirigentem Tomášem Netopilem uzavřeli cyklus devíti koncertů, které zněly brněnskými chrámy.

Číst dál…

Tomáš Netopil a Lukáš Vondráček v Essenu

Essenští filharmonikové vystoupí společně se svým bývalým generálním hudebním ředitelem Tomášem Netopilem v domovském Alfried Krupp sále. 11. a 12. dubna tam bude sólistou další Čech a přední interpret, klavírista Lukáš Vondráček. Na programu je mimojiné Janáček a Dvořák. Janáček, Bartók a Dvořák nikdy nezapomněli na zvuky svých rodných krajů, naopak je učinili zdrojem inspirace…

Číst dál…

Finále brněnského velikonočního festivalu s Janáčkem a Hořínkou

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vrcholí. 7. dubna vystoupí pořadatelská Filharmonie Brno pod taktovkou budoucího šéfdirigenta Pražských symfoniků Tomáše Netopila. Znít bude ikonická Glagolská mše Leoše Janáčka, před ní také skladba Raduj se III soudobého autora Slavomíra Hořínky. Koncert se koná od devatenácti hodin v katedrále sv. Petra a Pavla. Provedení Glagolské…

Číst dál…

Letní hudební akademie posedmé rozezní historické centrum Kroměříže

„Hanácké Athény“ letos v létě již posedmé ožijí hudbou. Od 15. do 23. srpna se prostory historického města Kroměříže stanou dějištěm Letní hudební akademie určené studentům konzervatoří, vysokých škol a mladým umělcům. Pro veřejnost pořadatelé opět připravují i festivalový program s titulem Hudební Kroměříž. Vedle dirigenta Tomáše Netopila, kroměřížského rodáka, který akademii vybudoval a umělecky…

Číst dál…

ČRo D-dur: Nahrávky k století Českého noneta

Ve středu večer poslouchejte blok nazvaný Tomáš Netopil v Essenu a Jakub Hrůša v Bamberku.“

„Ve čtvrtek jsou bohatě zastoupeny skladby věnované jaru.“

„V neděli je na programu Händelova opera Xerxes v zajímavé nahrávce, která rozhodně není historicky poučená. Natočil ji v Bavorském rozhlase Rafael Kubelík.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Hudbu vybírají a přibližují konkrétní lidé. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah dokonce prostor pro nenápadné vzdělávání. Protože je pro portál KlasikaPlus.cz stanice s hudebním názvem synonymem pro „samou hudbu“, tak pravidelně nahlíží do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 18. do 24. března?

Číst dál…

Mezi mytickým a skutečným. Rusalka Národního divadla nepohoršuje ani nenudí

„Skutr Rusalke ponecháva nadprirodzené aj rozprávkové aspekty.“

„Kreácia, ktorú na prvej premiére vytvorila Kateřina Kněžíková, bola podľa mňa po všetkých stránkach mimoriadna.“

„Tomáš Netopil viedol orchester skôr k lyrickému pojatiu, v ktorom sa detaily nestrácali pod nánosmi prehnaného výrazu.“

Sólistka stojí na forbíne, v rukách drží svietiacu „návnadu“: jeden z režijných leitmotívov inscenácie, s jej „Bůh tě pomiluj“ sa zaťahuje opona – a Národní divadlo má novú Rusalku. Záver je pre toto naštudovanie vlastne veľmi príznačným. Hudobne aj scénicky sa vyhýba pátosu, zostáva tajomne symbolický, akcentuje rozhodnutia postavy. A tak, ako celé tri hodiny predtým, je jedným z jeho nosných elementov samotná Kateřina Kněžíková.

Číst dál…

Velikonoční festival duchovní hudby představí český terroir

Filharmonie Brno připravila pro své návštěvníky jednatřicátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Jeho program je letos zaměřen plně na českou hudbu a představí devět světových premiér soudobých autorů. Od 24. března do 7. dubna festival rozehraje čtyři brněnské kostely, ale i baziliku na Mendlově náměstí a katedrálu na Petrově. Vinařský pojem „terroir“ si…

Číst dál…

Smetana Gala důstojné a podnětné

„Podľa Roberta Jindry to bol takisto jeden zo zámerov – ukázať to, ako Smetanu spieva súčasná generácia.“

„Koncert k pocte Bedřicha Smetany asi nemôže končiť inak, než Libušiným Proroctvím, ktoré sa v sobotu stalo silným vyvrcholením koncertu.“

„Každý tón od Petra Kellnera mal svoje presné miesto a pre mňa bol spevák jedným z tých, u ktorých som si naozaj priala, aby spievali čo najdlhšie.“

Dvojsté výročie narodenia niekoho tak nedoceniteľne významného, ako Bedřicha Smetany, sa automaticky musí spájať s celou plejádou názorov, predstáv a odporúčaní na to, ako by oslavy mali prebehnúť. Presne v deň skladateľovho narodenia ponúklo svoj narodeninový koncept Národní divadlo v Prahe. V ambicióznom galakoncerte,…

Číst dál…

Rusalka nově už 8. března. V titulní roli Kateřina Kněžíková

Nová inscenace Dvořákovy Rusalky se v pražském Národním divadle představí v hudebním nastudování Tomáše Netopila a režii uměleckého tandemu Skutr. V partu Rusalky alternují sopranistky Kateřina Kněžíková a Alžběta Poláčková. I další obsazení je elitní. Nové nastudování Rusalky Antonína Dvořáka se představí v Národním divadle v režii dua Skutr – Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky, současných uměleckých šéfů Činohry…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl letos v létě nejobsáhlejší a nejdelší

„Hudba bude znít česká i světová, v širokém spektru od Bedřicha Smetany po Jiřího Šlitra, od baroka po jazz.“

„Vedle všech osmi Smetanových oper zazní i další opery – Janáčkova Její pastorkyňa a Quo vadis od Sylvie Bodorové.“

„Program doplní také odlehčená představení, například hudební kabaret Jonáš a tingl-tangl či brněnská novinka s názvem Hurvínek prodává nevěstu.“

Všech osm oper Bedřicha Smetany uvede letos v létě Národní festival Smetanova Litomyšl. Ve své historii tak učiní podobně kompaktně poprvé. Šestašedesátý ročník je navíc s padesáti koncertními a operními programy a desítkami dalších akcí a s měsíčním rozvrhem nejrozsáhlejším od vzniku přehlídky. Ta se ve skladatelově rodišti koná od roku 1946 a v Roce české hudby 2024 zaujímá klíčové místo v oslavách jeho dvoustého jubilea.

Číst dál…

Týden v Carnegie Hall je chloubou Roku české hudby

Rok české hudby a související projekt Smetana 200 ve svých dramaturgických plánech na rok 2024 reflektují také příspěvkové organizace Ministerstva kultury České republiky. Dvousté výročí narození Bedřicha Smetany připomenou výstavy, operní premiéry i taneční soutěž. Plány všech velkých kulturních institucí zahrnují také řadu zahraničních aktivit. K těm patří i prosincový Týden české hudby v newyorské…

Číst dál…

Leoš Janáček v roce 2024 od Hukvald po Severní Ameriku

„Za postupným uvedením několika Janáčkových děl stojí v Amsterdamu Američanka Karina Canellakis, která je od roku 2019 šéfdirigentkou Filharmonického orchestru Nizozemského rozhlasu.“

„Příhody lišky Bystroušky ve městech San Francisco, Berkeley a Mountain View má v plánu Pocket Opera, profesionální společnost cíleně propagující uvádění oper v angličtině, spolu s objevováním méně známých děl.“

„Festival Janáček Brno začíná 1. listopadu premiérou Výletů páně Broučkových. Režisérem bude Robert Carsen, Matěje Broučka ztvární britský tenorista Nicky Spence.“

Janáčkovy opery zažívají další období úspěšného tažení Evropou i Amerikou. A v Roce české hudby 2024 je ještě výrazněji hrají i tuzemská divadla. Její pastorkyňa je na programech v Německu i v Praze, Příhody lišky Bystroušky v Ostravě i v Kanadě a v Kalifornii….

Číst dál…

Festival Leoše Janáčka bude oslavou skladatelova výročí

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka zveřejnil program pro letošní rok. Oslavy 170. výročí Janáčkova narození se od 30. května do 3. července nesou ve znamení umělecky velice schopných žen; post rezidenční umělkyně navíc přijala cembalistka Barbara Maria Willi. Do Ostravy přijede také například britská sopranistka Claire Booth. Zpívala mimo jiné…

Číst dál…

Český a slovenský pěvecký výkvět a čtyři dirigenti. Smetanova oslava opulentně

Přesně za měsíc má Bedřich Smetana dvousté „narozeniny“. V sobotu 2. března se tak v pražském Národním divadle uskuteční večer s názvem Smetana Gala, kdy se za přítomnosti televizních kamer na pódiu vystřídají dokonce čtyři dirigenti a vzhledem k zásadnímu opernímu odkazu skladatele vystoupí plejáda předních operních pěvců z Čech a ze Slovenska. Pod taktovkou hudebního ředitele…

Číst dál…

Tomáš Netopil exportuje české skvosty

Designovaný šéfdirigent Pražských symfoniků Tomáš Netopil v blízkém zahraničí představí nejen české hudební klenoty. S Dolnorakouským orchestrem hudebních umělců a houslistkou Alenou Baevou vystoupí 27. a 28. ledna ve Velkém sále vídeňského Musikvereinu a 29. ledna ve Festivalovém domě v rovněž rakouském městě St. Pölten.

Číst dál…

Kateřina Kněžíková i Adam Plachetka na galakoncertě v Liberci

Zcela mimořádnou příležitostí pro liberecké milovníky opery bude koncert, na který přijali pozvání sólisté Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková. Hvězdnou dvojici pojí společná umělecká, ale též životní dráha. Libereckému publiku se oba pěvci představí 20. ledna v ryze mozartovském operním repertoáru. Divadelní orchestr diriguje hudební ředitel opery v Divadle F. X. Šaldy Zbyněk…

Číst dál…

Violové sólo Josefa Špačka. V Innsbrucku s Tomášem Netopilem

Čtyři sólové koncerty ještě v lednu čekají předního českého houslistu Josefa Špačka – a žádný z nich v České republice. V rakouském Innsbrucku nejprve nadvakrát s Tomášem Netopilem dirigujícím Tiroler Landestheater Orchester předvede, že se nebojí ani violových úloh. Ve dnech 18. a 19. ledna zahraje Rapsodii-koncert pro violu a orchestr Bohuslava Martinů. Následně se přesouvá do Jižní Koreje, kde…

Číst dál…

Eliška Weissová a Tomáš Netopil v Hamburku

Česká sopranistka Eliška Weissová se v poslední době úspěšně etabluje na evropských operních scénách. Aktuálně debutuje v roli Kostelničky v nastudování Janáčkovy opery Její Pastorkyňa v Hamburské státní opeře. V této roli vystoupila nejen na českých operních jevištích, ale v minulé sezóně také ve Velšské národní opeře a Vídeňské státní opeře, kde inscenace v obou případech řídil Tomáš…

Číst dál…

Martinů a Mozart v rukou Tomáše Netopila

„Bylo jasné, že kombinace Mozarta a Martinů má důvod a smysl a svou krásu.“

„Mozartovi se ve výrazně menším obsazení České filharmonie dostalo v průsečíku robustnosti a lehkosti většiny ze všech potřebných a typických parametrů.“

„Opera Ariadna získává v napětí mezi realitou a snem a mezi starou a moderní hudbou na nenápadné rafinovanosti a pikantnosti. Mistrovský kus.“

Koncertní provedení Ariadny, pozdního operního klenotu z pera Bohuslava Martinů, bylo v prosincové nabídce České filharmonie mimořádným okamžikem. Nejenže se k dílu jako pořadatel a interpret vrátila po téměř čtyřech desetiletích, ale byl to návrat k jednoaktovce, která i bez scénického rozměru působí magicky a současně hravě. Návrat k partituře, rozkročené mezi surrealismus a neoklasicismus, mezi fantazijnost a konkrétnost, báji a abstrakci, mezi minulost a současnost. Dirigent Tomáš Netopil tohle vše ví a nádherně to podpořil, stejně jako se v první polovině koncertu potěšeně pomazlil s Mozartovou hudbou.

Číst dál…

Ariadna Bohuslava Martinů s Netopilem a Českou filharmonií

Česká filharmonie se po třiceti sedmi letech vrací k jednoaktové opeře Bohuslava Martinů Ariadna, tentokrát se svým hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Netopilem. Známý antický příběh o královské dceři, která pomůže Théseovi zabít Mínótaura, zkomponovaný v létě 1958, poprvé provedla koncertně v roce 1986. Teď dílo zazní ve francouzském originále ve Dvořákově síni Rudolfina ve čtvrtek a v pátek 7.…

Číst dál…

Nastávají Dny Bohuslava Martinů. Zapojí se i Česká filharmonie a SOČR

Festival si již 29 let klade za cíl uvádět a propagovat hudbu poličského rodáka. Přední čeští umělci na Dnech Bohuslava Martinů představují i méně frekventovaná skladatelova díla. Součástí festivalu je Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, která podporuje nastudování skladatelových skladeb nejmladší generací interpretů a pomáhá formovat mladé hudebníky. Na koncertech ve spolupráci s Českou filharmonií…

Číst dál…

Hudební připomínky 17. listopadu. Přehled dění po republice

Události 17. listopadu 1989 připomínají mnohé hudební instituce po České republice. Nejvýrazněji pak Česká filharmonie debutem dirigenta Antonia Pappana za sólové hry houslistky Janine Jansen při dvou Koncertech pro svobodu a demokracii. I další počiny po české zemi však stojí za zmínku. Už 15. listopadu se historickému milníku věnuje Komorní filharmonie Pardubice…

Číst dál…

Dva hudebníci z Kroměříže zvedli publikum ve Zlíně ze sedadel. Tomáš Netopil a Jan Schulmeister

„Tomáš Netopil patří dnes k evropské dirigentské elitě a Jan Schulmeister je i přes své sedmnáctileté mládí již ostříleným klavíristou.“

„Klavírista zahrál ještě přídavek, Transcendentální etudu č. 1 s názvem Preludium od Ferenze Liszta.“

„Tempo, jež dirigent nasadil, se zdálo být vražedné, fortissimo ještě zvýšily trombony spolu s trubkami, které se neudržely a daly průchod radostnému ‚teď je to naše, teď hrajeme konečně my!‘“

Na Mezinárodním hudebním festivalu Harmonia Moraviae vystoupili ve čtvrtek 26. října spolu s Filharmonií Bohuslava Martinů dva rodáci z Kroměříže. Dirigent Tomáš Netopil a mladý klavírista Jan Schulmeister. V programu Hudební velikáni zahráli Zasvěcení domu od Ludwiga van Beethovena, Koncert č. 20 d moll pro klavír a orchestr Wolfganga Amadea Mozarta a Symfonii č. 5 F dur od Antonína Dvořáka. Enthusiasmus, muzikalita a technické mistrovství mladého klavíristy spolu s euforickým nasazením dirigenta strhlo zcela vyprodaný sál k nadšeným ovacím.

Číst dál…

Tomáš Netopil a Jan Schulmeister ve Zlíně

Jeden z našich předních dirigentů, Tomáš Netopil, povede čtvrteční koncert Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. Na pódiu tamního Kongresového centra uvede program založený na mistrovství tří velikánů, Beethovena, Mozarta a Dvořáka. Koncert se koná 26. října od 19 hodin. Sólistou večera bude držitel významných ocenění, sedmnáctiletý pianista Jan Schulmeister. Úvod bude patřit Beethovenově…

Číst dál…

V Olomouci se diskutovalo o osudu Moravské filharmonie a Moravského divadla

V úterý 10. října se konala panelová diskuze s názvem „Specifika provozu a fungování profesionálních symfonických orchestrů v kontextu prostředí ČR a jejich role v oblasti poskytování veřejné kulturní služby v místě svého působiště – města, kraje. Historie, současnost, potenciál pro budoucnost, modely fungování u nás versus v zahraničí.“ Za tímto složitým, až krkolomným názvem se však skrývala…

Číst dál…

Lednicko-Valtický hudební festival vstoupil do osmé sezóny

„Orchestr podal koncentrovaný a plastický hudební obraz, promyšleně vygradovaný.“ „Zahajovací koncert se konal v Zámecké jízdárně zámku Valtice, která překvapuje rozlehlostí a krásou nedávné rekonstrukce.“ „Po přestávce přišel na pódium teprve osmnáctiletý houslista Daniel Matejča. Jako první Čech zvítězil v Evropské soutěži mladých hudebníků.“ Lednicko-Valtický hudební festival se odehrává na jižní Moravě již osmým…

Číst dál…

Česká filharmonie vstoupí do nové sezony s Dvořákem

První český orchestr zahájí svou 128. sezonu třemi koncerty, na nichž zazní program složený výlučně z děl Antonína Dvořáka – předehra V přírodě, Houslový koncert a moll a Osmá symfonie. Koncerty jsou zároveň prologem Roku české hudby 2024. Taktovky se chopí šéfdirigent a umělecký ředitel České filharmonie Semjon Byčkov, jenž vkročí již do šesté…

Číst dál…

Lednicko-valtický hudební festival zahájí Daniel Matejča s Filharmonií Brno pod vedením Tomáše Netopila

Lednicko-valtický hudební festival zaměří ve svém 8. ročníku pozornost na vycházející hvězdy hudebního světa. Od 23. září do 7. října 2023 proto představí výběr českých i zahraničních mladých talentů v doprovodu renomovaných souborů. Zahajovací koncert festivalu si vzali na starosti na festivalu debutující Filharmonie Brno společně s čerstvým vítězem soutěže Concertino Praga Danielem…

Číst dál…

Malý velký muž a symfonické fanfáry

„Těžko rozhodnout, jestli Giltburg zahrál Rachmaninovovu neklidnou, emotivní a virtuózní skladbu neslýchaně, nebo ideálně. Obojí je pravda.“

„Umělec plný velké vnitřní síly, napojený na orchestr, vyzařující pozitivní fluidum a šťastně, skoro plaše, se po výkonu usmívající.“

„Výrazně pomalá část díla končí abstraktní plochou, dovolující o to kontrastnější zaznění krásně kompozičně připravené skladatelovy Fanfáry pro obyčejného člověka, integrované do začátku finální věty i do jejího motivického materiálu.“

Koncert České filharmonie, dirigenta Tomáše Netopila a klavíristy Borise Giltburga na Dvořákově Praze měl v úterý dvě zcela rozdílné, a přece podobné poloviny. Třetí symfonii Aarona Coplanda a Třetí klavírní koncert Sergeje Rachmaninova propojila synergie síly autorského impulsu a intenzity interpretační reakce na něj. Dvojí zvýraznění muzikality. Strhující vybičované žesťové chóry typicky americké symfonické hudby a předtím před přestávkou obdivuhodná vzrušující energie pianisty, díky níž se publikum po doznění romanticky i virtuózně podmanivého díla kompletně zvedlo ze sedadel, málem jako někde na stadionu.

Číst dál…

Tomáš Netopil povede od roku 2025 Pražské symfoniky

Novým šéfdirigentem a hudebním ředitelem Symfonického orchestru hlavního města Prahy bude od sezóny 2025/2026 Tomáš Netopil. Vystřídá Tomáše Braunera, který vede Pražské symfoniky od podzimu 2020. Tomáš Netopil, do letošního června jedno desetiletí generální hudební ředitel Aalto Musiktheater a Philharmonie v Essenu, je vedle Jakuba Hrůši hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie. Svého…

Číst dál…