KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Čtyřdenní Maraton hudby Brno english

Romská hudba, folk, jazz, world music, pop, alternativa, blues, swing, rock, ale také žánr klasické hudby či tance. Tyto všechny budou mít zastoupení na osmém ročníku letošního multižánrového festivalu Maraton hudby Brno, který se koná od 10. do 13. srpna. Štítek zahajovacího koncertu obdrželo vystoupení rezidenčního umělce festivalu, kubánského jazzového klavíristy Omara Sosy, který se představí ve čtvrtek 10. sprna v SONO Music Clubu od půl sedmé večer. Festival nabídne akce na mnoha různých místech středu města Brna, často formou open-air.

Do kategorie „klasická hudba“ ve čtvrtek 10. srpna spadají dvě vystoupení. Prostor význačné Vily Tugendhat oživí hudbou harfistka Ivana Švestková. Je členkou Ostravské bandy, účastní se projektu Orquestrina s Baborák Ensemble. Spolupracuje s Českou Sinfoniettou založenou a vedenou hornistou a dirigentem Radkem Baborákem. Svůj koncert zahájí v 18:30. Na pomezí jazzu se pak nachází projekt Júlia Karosi Quartet. Uskupení pojmenované po jedné z nejlepších jazzových zpěvaček v Maďarsku vzniklo v roce 2010. Návštěvník může očekávat žánrovou pestrost: Júlia vystudovala budapešťskou Hudební akademii Ference Liszta, její druhou stránkou je však zájem o folklor v podání skladatelů Bély Bartóka, Zoltána Kodályho nebo třeba George Gershwina. Obě tyto stránky pak spojuje ve svém jazzovém kvartetu, se kterým vystoupí na nádvoří úřadu městské části Brno-střed od půl osmé večer.

V pátek 11. srpna posluchače čeká další uskupení na hranici stylů. Noční optika je instrumentální kvinteto složené z muzikantů, jejichž výchozím polem je zčásti jazz, zčásti hudba klasická. „Výsledkem je jakási periferie, předměstí jazzového mainstreamu, kam probleskují ozvuky pulsující horečky metropole i vanutí sešeřelých hladin lesních tůní. Meditace neurotikova a úprk flegmatika zde splývají v herbář pozapomenutých živočichů,“ poutá festivalový text. Kvinteto se představí na nádvoří Staré radnice od osmnácti hodin.

Mladá hráčka na bicí nástroje Anežka Nováková v sobotu 12. srpna představí návštěvníkům Maratonu hudby Brno hru na marimbu. Poměrně méně známý nástroj ukáže v neobvyklém prostředí; v takzvané brněnské „Morii“, jak někteří nazývají vodojem na Žlutém kopci. Tento prostor si budou moci zájemci projít za doprovodu hudby dvakrát, jednou od půl druhé, podruhé od půl třetí odpoledne.

Neděle 13. srpna, poslední den festivalu, na pole klasické hudby klade důraz. Ve Sněmovním sále Nové radnice se už tradičně chystá od jedenácti hodin matiné cembalistky a děkanky Hudební fakulty JAMU Barbary Marii Willi a jejích hostů. V úzké spolupráci je spjato s Letní hudební akademií Kroměříž, jejíž zakladatelem a uměleckým ředitelem je dirigent a také houslista Tomáš Netopil a na které Willi působí jako jedna z lektorek. Rezidenční ansámbl Letní hudební akademie Kroměříž Collegium Colloredo do Brna přiveze program Barocco frizzante, tedy „perlivé baroko“. Tomáš Netopil bude součástí ansámblu coby houslista.

V Alfapasáži se pak od čtrnácti hodin koná akce s názvem Pianoštafeta, která je součástí celorepublikového projektu ZUŠ Open 2023 a které se zúčastní například i ředitel České filharmonie a rovněž klavírista David Mareček; ten celým děním tradičně provede mluveným slovem. „Ať už jste amatéři nebo profesionálové, malí žáci či zasloužilí profesoři, všichni jste zváni, abyste převzali klavírní štafetu a po dohrání svého kousku ji předali dál! Vřele vítány jsou i první krátké skladbičky začínajících klavíristů,“ zní popis happeningu. I letos platí, že kromě sólové hry na klavír je možné přihlásit i jiné nástroje s doprovodem klavíru. Maximální délka jednoho vystoupení je pět minut. Pianoštafetu zahájí patron letošního ročníku, pianista Jan Bartoš.

Nekonečné varhany je název posledního klasickohudebního momentu festivalu, který se udá v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Postupně se představí Hana Bartošová, Vladimír Kopec, Petr KolařAlfred Habermann a každý z vahraníků má vyhrazenou přibližině třičtvrtěhodinu na provedení svého repertoáru. První z nich Hana Bartošová nástroj rozezní v půl třetí.

Foto: archiv festivalu, archivy interpretů, Petr Macko

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky