KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Finále bez finále. Litomyšlský dvojboj Gershwin versus Bernstein

„Marshallovi hudba pod rukama dýchá všemi nuancemi od blues přes klasický symfonismus po bigbandový zvuk.“

„Gershwinův chytlavý Američan v Paříži by na vrcholu večera posloužil určitě mnohem lépe.“

„Za partnera Soni Godarské zvolili pořadatelé nesourodě Vojtěcha Dyka.“

Sedmašedesátá Smetanova Litomyšl skončila. Uzavřel ji první červencovou neděli koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu s Waynem Marshallem – suverénním interpretem, dirigentem a pianistou s cítěním přesahujícím běžnou klasiku, pro kterého jsou Američané Gershwin a Bernstein důvěrně známými autory. Právě díky tomu a díky skvěle hrajícímu tělesu mohl program Americká story s díly obou autorů vyznít tak stylově a uvolněně, jak vyzněl.

Číst dál…

Amerika autenticky v Praze. Wayne Marshall s rozhlasovými symfoniky

Wayne Marshall se vrací do Prahy a nabídne své jak hráčské, tak dirigentské umění. Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu stane na pódiu Smetanovy síně k provedení děl Gershwina a Bernsteina. Vokální sólo má při koncertu 10. června mezzosopranistka Hadar Halevy a koncert živě vysílá Český rozhlas Vltava. Všestranný britský hudebník Wayne Marshall je mezinárodně…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Od klasiky k jazzu s Karlem Košárkem

„Sólista dokázal tento jev předat naprosto znamenitě.“

„Interpret navzdory složitosti díla dokázal formou provést srozumitelně, což je z hlediska interpretačního uchopení a vyznění často nesnadné.“

„Šavlový tanec je známý zejména v orchestrální verzi. Na koncertě zazněla transkripce klavíristy a dirigenta Alana Bushe, ale neméně znamenitá.“

Klavírní recitál Karla Košárka zanechal v Redutě Moravské filharmonie Olomouc atmosféru virtuozity i prosté obyčejnosti, kterou dodaly fragmenty lidových nápěvků. Publiku se dostalo možnosti nahlédnout do období romantismu zastoupeného Bedřichem Smetanou a Franzem Listzem, také však poznalo hudbu dvacátého století, která nabyla značné variability. Sólista završil koncert brilantním provedením světoznámého Šavlového tance a po velmi dlouhém potlesku se rozloučil přídavkem s prvky jazzu a posluchače nechal odejít s pocitem lehkosti.

Číst dál…

Gershwin s Beethovenem sousedí v Košicích

Státní filharmonie Košice opět zve do svého domovského Domu umění. 20. března tam uvádí pořad kombinující známá díla autorů Coplanda, Gershwina a Beethovena a o týden později vystoupí s místními konzervatoristy. Coby dirigenti se představí John Fiore a Sander Teepen, profesionální sólistkou v Gershwinově Rapsodii v modrém bude Olga Scheps. Tři balety na americká témata, které…

Číst dál…

Ženatý, Kasík či Paulová vystupují v zahraničí pod záštitou Českých center

Houslista Ivan Ženatý a klavírista Martin Kasík jsou aktuálně na španělském turné, které od 3. března trvá do 16. března. Klarinetistka Anna Paulová zase 9. března vystoupí ve vlastním recitálu v Janáčkově sále v hlavním městě Francie. Ženatý a Kasík vystoupí mimo jiné na devátém ročníku madridského hudebního festivalu Klassicfest 2025 ve městě Segovia…

Číst dál…

SOČR s operou Porgy a Bess nezdolal vlastní laťku

„Dramaturgie operu ‚vykuchala‘ na hodinový výtah, z nějž se vytratila velká část děje, a místo koncertní verze tak šlo spíše o sled ‚šlágrů‘.“

„Dobrou volbou byl brazilský basista Matheus Franca, který v interpretaci hezky propojil klasickou techniku s jazzovými prvky.“

„Orchestr vzbudil rozpačitě se nabízející otázku: Proč?“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu uvedl ve středu 19. února v Betlémské kapli zhruba hodinový výběr z opery George Gershwina Porgy a Bess. Dílo v podání tohoto tělesa vzbudilo před šesti lety nadšení, úspěch se však zopakovat nepodařilo. Celý večer působil spíše jako vzdělávací program pro školy.

Číst dál…

Gershwinova opera Porgy a Bess rozezní Betlémskou kapli

Řada koncertů Pražských rozhlasových symfoniků zasazená do prostor Betlémské kaple na pražském Starém Městě bude pokračovat ve středu 19. února od půl osmé večer. Dramaturgie tělesa na program zařadila výběr z první americké opery. Ukázky z Porgy a Bess s kvartetem zahraničích sólistů, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Kühnovým smíšeným sborem nastuduje bulharský dirigent Vladimir Kiradjiev. …

Číst dál…

Klasické dílo tvůrce muzikálů. Webberovo Requiem s FOK a Alenou Hron

Ve středu a čtvrtek 6. a 7. listopadu čeká Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK program, který se tematicky vztahuje k Dušičkám. Pod taktovkou Aleny Hron zazní ve Smetanově síni Obecního domu slavná Rhapsody in Blue George Gershwina s klavíristou Karlem Košárkem a po přestávce Requiem Andrew Lloyd Webbera se sopranistkou Ladou Bočkovou, tenoristou Pavlem…

Číst dál…

Klavírista Karl Eichinger hostem v Olomouci. A přijedou také studenti JAMU

Rok rakouské kultury v Olomouci obohatí hned první klavírní recitál z nově obnovené koncertní řady, kterou letos Moravská filharmonie opět nabízí olomouckému publiku. Karl Eichinger, rodák z dolnorakouského městečka Zwettl, 29. října provede zejména díla svého favorizovaného amerického skladatele George Gershwina. Znovu v Redutě se 1. listopadu představí také studenti Janáčkovy akademie. Kromě klavírní…

Číst dál…

Zámek Grafenegg letos hostí také Moravské filharmoniky

Moravskou filharmonii Olomouc čeká hostování na festivalu v rakouském Grafeneggu. Open-air koncert ve čtvrtek 1. srpna řídí Manfred Mayrhofer. Program je poctou americkému komponistovi Georgi Gershwinovi a v sólových úlohách se představí Daniela Fally (soprán) a Karl Eichinger (klavír). Karl Eichinger, Daniela Fally a Moravská filharmonie Olomouc přivezou na Wolkenturm v Grafeneggu velká díla hudební…

Číst dál…

Originální myšlenka Ctěnického festivalu u příležitosti ‚čtyřkového‘ roku

V zámeckém areálu Ctěnice na severovýchodním okraji Prahy se od roku 2021 koná každé léto třídenní hudební festival. Na nádvoří bývalé vodní tvrze nebo v prostorném sále s názvem Kočárovna se vždy ve druhé polovině července uskuteční dva koncerty klasické hudby a jeden s přesahem do jiných žánrů. Letošní čtvrtý ročník festivalu se uskuteční…

Číst dál…

Novoměstská filharmonie na turné. S Matyášem Novákem zavítá do severočeských Teplic

Jarní celorepublikové Novoměstské filharmonie z Nového města nad Metují ve svém závěru zavítá do teplického Krušnohorského divadla. 29. června tam Zazní Rapsodie v modrém George Gershwina, hudba z Bernsteinova muzikálu West Side Story i část Jazzové suity Bohuslava Martinů. Speciálním hostem je mladý klavírní virtuos Matyáš Novák. Diriguje Tomáš Korbel. Diváci se spolu s Novoměstskou…

Číst dál…

Špičkový soubor German Brass hrál na závěr festivalu Brno Brass Fest 

„První tři skladby byly z pera Johanna Sebastiana Bacha a prověřily hráčskou schopnost přesné rytmizace i intonace.“

„Následovalo průvodní slovo, kterého se ujal překvapivě hornista Klaus Wallendorf z Berlína. Četl ho z papíru a česky.“

„Členové souboru přesvědčili o svých vynikajících uměleckých kvalitách.“

Brno Brass Fest je mladým brněnským festivalem, letošní třetí ročník se konal v termínu od 13. do 16. června a představil různorodý program. Vystoupení špičkového souboru z Německa German Brass se stalo vrcholem. Publikum na nádvoří hradu Špilberk dokázalo výkony německých interpretů ocenit a zahrnulo je nadšenými ovacemi.

Číst dál…

Rudolfinum znělo rytmy a melodiemi 20. století

„S rytmickou dikcí velmi náruživě pomáhala posílená bicí sekce, která stabilně a energicky zajišťovala onu tak charakteristickou pulsaci.“

„Výkon Carolin Widmann byl zcela suverénní a ničím ani na okamžik nenarušený.“ 

„Snad až na závěr večera si hráči s dirigentem šetřili své síly, neboť teprve nyní se zdálo, že dali divákům poznat celý svůj dynamický rozsah, zejména směrem k hlasitější části spektra.“

V rámci festivalu Pražské jaro se 29. května v Rudolfinu uskutečnil koncert Rytmus a temperament v podání Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Pod vedením Tomáše Braunera a se sólistkou Carolin Widmann pražskému publiku nabídl u nás nepříliš hrané skladby autorů 20. století, konkrétně George Gershwina, Ericha Wolfganga Korngolda a Leonarda Bernsteina. Koncertní výkon byl svěží a všestranně přesvědčivý.

Číst dál…

Od opery k lidovkám. Pardubické hudební jaro zakončil Štefan Margita jako všestranný interpret

„Štefanu Margitovi nedělají sebemenší problém přechody mezi různorodými hudebními žánry; pěvec si je zároveň dobře vědom svých dispozic.“

„Komorní filharmonie Pardubice coby těleso skvělých hráčů pod taktovkou Jana Kučery vedle tradičně vyzdvihovaného mistrovství ve svém oboru opět prokázala i smysl pro změnu, vtip a vkusnou zábavu.“ 

„Zapojit se mohlo publikum bez okolků hned po přestávce.“ 

Šestačtyřicátý ročník festivalu Pardubické hudební jaro je minulostí. O jeho zakončení se v neděli 19. května postarali pěvec Štefan Margita, violoncellistka Iris Moris, členové uskupení Javory Kateřina a Dalibor Štruncovi a Komorní filharmonie Pardubice pod vedením dirigenta Jana Kučery. Šlo patrně o nejrozvernější závěr půldruhého měsíce trvajícího maratonu koncertů v jeho dosavadní historii.

Číst dál…

Být doma prorokem. Jakub Hrůša a jeho Italové na Pražském jaru

„Italové byli se svým hlavním hostujícím dirigentem na evropském turné. Završili je v Praze v dobré kondici, motivovaní, rozehraní a navíc v souladu s ním napojeni na emoce, že je má u sebe doma.“

„Hrůša působí hodně v cizině, ale doma se o něm moc dobře ví. Když se vrací, je vnímán jako poctivá a už vyzrálá stálice, jako úspěšná a mimořádná osobnost.“

„Spolu s mohutně obsazeným orchestrem dokázali v publiku vzbudit dojem, že je proč ten večer být přítomen.“

Spontánní koncert, neméně spontánní ohlas. Hostování římského tělesa Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia na festivalu Pražské jaro vykazovalo obrovský pozitivní náboj. Lví podíl na tom má jeho hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša. Inspiroval a vedl skvěle disponovaný orchestr tak, že se hudbě od Martinů, Gershwina a Rachmaninova dostalo mimořádně velké dávky hráčského umu, krásy a energie. Přídavkem z Prodané nevěsty pak večer definitivně posunuli až ke společnému uměleckému triumfu.

Číst dál…

Smetanovské sny podruhé. I s Matyášem Novákem

V Novém Městě nad Metují se uskuteční druhý ročník „festivalu hudby, vína a dalších zážitků“ zvaného Smetanovské sny. S městem je spojena hudební kariéra letošního oslavence Bedřicha Smetany – během jedné z prázdninových návštěv rodiny tam složil Louisinu polku pro svou neteř. V termínu 11. až 26. května 2024 festival nabídne zážitky s přesahy mimo…

Číst dál…

Tandem Daniel Raiskin – Alexei Volodin se v Slovenské filharmonii představil v nejlepším světle

„Slovenská filharmónia si dôstojne pripomenula Medzinárodný deň jazzu.“

„Alexei Volodin je dnes pianistom par excellence a suverénne uvádza diela koncertnej literatúry naprieč
štýlovými obdobiami.“

„Daniel Raiskin ponúkol publiku dlho nepočutú verziu Ravelovho Bolera.“

Medzinárodný deň jazzu, ktorý si umelci a koncertní nadšenci v Európe pripomínajú už tradične v posledný aprílový deň, oslavovala dramaturgia Slovenskej filharmónie hneď dvakrát.

Číst dál…

Slovenská filharmonie v dílech Gershwina a Ravela

Dokonce dva koncerty pro klavír přednese během jednoho večera u Slovenské filharmonie klavírista Alexej Volodin. Pod vedením Daniela Raiskina, šéfdirigenta orchestru a v jeho doprovodu zahraje 2. a 3. května jeden klavírní koncert Ravelův a druhý Gershwinův. V Koncertní síni na úvod večerů zazní také Gershwinův Američan v Paříži a na jejich konec Ravelovo Bolero. 7. května poté…

Číst dál…

Američan v Praze. Leonard Slatkin bude řídit orchestr FOK

Na dvojici koncertů Pražských symfoniků, která je ve Smetanově síni Obecního domu na programu ve dnech 24. a 25. dubna, do Prahy zavítá výrazná dirigentská osobnost Leonard Slatkin. Představí se nejen s taktovkou v ruce, ale také jako skladatel, jenž v české premiéře uvede svoji skladbu Kinah neboli Elegie. Po Slatkinově boku se v Rachmaninovově…

Číst dál…

Filharmonie Brno ve Vídni jako doma. Kéž by

„Přijeli jsme k vám koncertovat proto, že váš koncertní sál je pro nás nejblíže.“

„Rapsodie v modrém George Gershwina zazněla v původní verzi z roku 1924 pro sólový klavír a jazz band.“

„Erich Wolfgang Korngold jako desetiletý přesídlil s rodiči z Brna do Vídně. “Byli jsme Vídeňané, ale Hitler z nás udělal Židy”, postěžoval si po válce.“

Fiharmonie Brno se po celou dobu svého trvání (založena v roce 1956) potýká s problémem, kde vlastně hrát. Vystřídala již všechny existující prostory v Brně a žádný z nich není to, čemu by se dalo říkat Koncertní sál. Nejbližší takový je ve Vídni, kam orchestr filharmonie občas zajíždí. Konzerthaus se zlatým sálem, kde se konají ty nejkrásnější akce…

Číst dál…

Ekstase na Břevnovských hudebních setkáních

Pražský komorní cyklus Břevnovská hudební setkání bude pokračovat v úterý 16. dubna v sedm hodin večer v kostele Církve československé husitské ve Wuchterlově ulici v Dejvicích. Na programu je projekt Ekstase interpretačního tria hobojisty Viléma Veverky, sopranistky Alžběty Poláčkové a harfistky Kateřiny Englichové. Po letošním uvedení pokračování projektu Ekstase, tedy Ekstase 2.0, který portál KlasikaPlus.cz…

Číst dál…

Brněnská filharmonie připomíná tři různá hudební výročí

Koncerty Filharmonie Brno 11. a 12. dubna připomenou sto let od světové premiéry Gershwinovy Rapsodie v modrém, která se uskutečnila 12. února 1924 v newyorské Aeolian Hall, dále sedmdesát let od prvního provedení Symfonie in Fis Ericha Wolfganga Korngolda a sto třicet let od narození Ervína Schulhoffa. Jde o příspěvek k Roku české hudby 2024 a jak…

Číst dál…

Fazıl Say skladatel, Fazıl Say klavírista. Obojí v rychlém sledu s FOK

Turecký pianista a autor Fazıl Say napsal pro duo nejlepších světových trumpetistů Sergeie Nakariakova a Gábora Boldoczkého Koncert pro dvě trubky a orchestr. Toto dílo provedou 20. a 21. března v Obecním domě v české premiéře se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK pod taktovkou Andreje Borejka. A sám Fazıl Say vystoupí v sobotu 23. března s klavírním recitálem…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (64)
Gershwin v modrém. Sto let Rhapsody in Blue

„Paul Whiteman zatoužil uvést něco, co přesáhne běžný repertoár, něco nového, co pozvedne v očích veřejnosti v té době ještě mnohými opovrhovaný jazz.“

„Klarinetista Ross Gorman na zkoušce předvedl nepřerušované glissando, od kterého už celkem pochopitelně nebylo k původní podobě pro nikoho cesty zpět.“

„Skladby jako Klavírní koncert, Američan v Paříži, Druhá rapsodie a Kubánská předehra se mu povedly, ale úspěch Rhapsody in Blue přece jen už nepřekonal.“

Slavný obraz, který je středobodem komedie Mr. Bean: Největší filmová katastrofa, skutečně existuje a má i hudební souvislosti. Říká se mu Portrét Whistlerovy matky, ale původní název pocházející od autora, amerického malíře Jamese Abbotta McNeilla Whistlera, zní

Číst dál…

Masopust ve Slovenském rozhlasu

Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu chystá „fašiangový koncert“. Mimořádný koncert odkazující na tradici masopustu se uskuteční 9. února od devatenácti hodin ve Velkém koncertním studiu Slovenského rozhlasu. Diriguje Ondrej Lenárd. Program večer ohraničují skladby francouzských autorů Hectora Berlioze a Maurice Ravela. Na úvod zazní koncertní předehra Římský karneval, op. 9 prvního zmíněného;…

Číst dál…

Novoroční krok s nadšeným SOČRem

„Dirigent Petr Popelka nasadil sice očekávanou orchestrální vichřici, ale se strhující vitalitou; pak vedl průběh legendárního kusu s důslednou pozorností k detailům.“

„Nepřeslechnutelný tón pikoly, který z hudby Smetany báječně ‚trčel‘, se nesl sálem i v následující skladbě.“

„Bradshaw rozehrál své sólo neokázale, s klidem a jistotou, tak prostě a civilně, jak prošel podiem ke klavíru.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu dával svůj Novoroční koncert v úterý 2. ledna 2024 ve Dvořákově síni Rudolfina za hojné účasti publika. Na programu byl jako první Smetana, což je v roce jeho dvousetletého výročí narození u českého a navíc veřejnoprávního rozhlasu možno považovat za povinnost. Pak už se hrála hudba 20. století – Richard Strauss, Gershwin a Bernstein. A místo plánovaného vystoupení amerického jazzového pianisty Eldara Djangirova hrál na klavír Ryan Martin Bradshaw. Novoroční, mimořádný koncert měl jednu kvalitu navíc – vzrušující dynamiku s vítězným forte.

Číst dál…

Jak na Nový rok, tak po celý rok aneb Jak filharmonici s Hrůšou nasadili vysokou laťku

„Ve dvou jednovětých skladbách Antonína Dvořáka naplno a suverénně využil daný prostor houslista Jiří Vodička.“

„Předehra k Prodané nevěstě – v posvěceném okamžiku mistrovský kus v neméně mistrovském provedení, jakého by nedocílil žádný jiný orchestr na světě.“

„Rapsodii v modrém zahrála pianistka Olga Kern s obrovskou energií v rozpětí od romantismu rachmaninovovského typu po dobovou populární hudbu.“

Rok české hudby 2024 otevřela Česká filharmonie na Nový rok večer programem přenášeným televizí, který zazněl v Rudolfinu už odpoledne a také předtím na Silvestra. Stejně jako Marek Eben ve svém nenapodobitelně laskavém a trošičku hubatém průvodním slovu, ani dirigent Jakub Hrůša v něm nenechal náhodě žádný detail. Za přispění houslisty Jiřího Vodičky a klavíristky Olgy Kern se ze sledu populárních čísel od českých mistrů a od Gershwina od prvních do posledních okamžiků stala hudební událost.

Číst dál…

Doslova od podlahy. Česko-americký program Filharmonie Brno na Nový rok

„Dvořákova hudba přinesla pohodovou atmosféru a zvědavost na další program.“

„Mix symfonické a jazzové hudby byl umocněn ozvučnou deskou, na které do rytmu hudby stepovala Martina Konečná.“

„Dirigentovi se podařilo vybičovat orchestr k vrcholnému, až živočišnému výkonu, za který se mu dostalo bouřlivých ovací.“

Filharmonie Brno pořádá koncerty na Nový rok pravidelně již od svého založení v roce 1956. Letos, v Roce české hudby, pod taktovkou amerického šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, zvolila neotřelý česko-americký program. Suitu A dur „Americkou“ Antonína Dvořáka vystřídal Koncert pro step a orchestr Mortona Goulda se stepařkou Martinou Konečnou, následovala Suita pro orchestr Porgy a Bess George Gershwina a závěr patřil Bohuslavu Martinů a jeho skladbě Le Jazz. Odlehčený, přesto precizně provedený program publikum nadchl.

Číst dál…

Přehled hudebních akcí k oslavě Nového roku

Utiší se ohňostroje, nadměrné silvestrovské pití se vstřebá, bolehlav pomine a v mnoha případech bezprostředně poté – i když leckde si dávají raději trochu odstup – už mnohému hudbymilovnému člověku opět přijde chuť na o něco vyšší formu zábavy. Silvestrovské dění už přinesl, nyní portál KlasikaPlus.cz nabízí přehled novoročních koncertů po republice. 1.…

Číst dál…