Šéfdirigent Bamberských symfoniků Jakub Hrůša do Bamberku pozval předního zástupce současného českého klavíru. S bavorským orchestrem tedy vystoupí Jan Bartoš, aby zvládl sólový part Prokofjevova Prvního klavírního koncertu. Program koncertu v bamberské Konzerthalle původně zahrnoval Martinů Pátý klavírní koncert, došlo však ke změně. Diváci 1. března uslyší také tři Smetanovy symfonické básně.…
Dík Janu Bartošovi je zachován program nejbližších koncertů Filharmonie Brno
Šéfdirigent Dennis Russell Davies, jeden ze tří dirigentů na světě, kteří natočili a vydali komplet sto sedmi Haydnových symfonií, si počínaje uplynulou sezonou předsevzal průběžně provést se „svou“ Filharmonií Brno celý cyklus pařížských symfonií. Po Symfonii č. 83 se tedy aktuálně lze těšit na Symfonii č. 87. Koncerty v brněnském Besedním domě 30.…
Bartoš zářil, SOČR ne tak úplně
„Pestrost programu byla dána nejen originálním hudebním jazykem jednotlivých skladatelů, ale také žánrovou rozrůzněností.“
„SOČR s neutuchajícím nadšením vedla ruka Vojtěcha Spurného, zdálo se však, jako by se orchestr s jejími vysokými nároky nebyl schopen srovnat.“
„Bartoš předvedl stylově průzračný, avšak příznačně hutný tón. Akustiku sálu plně využil ve svůj prospěch.“
Symfonický orchestr Českého rozhlasu přivítal 19. září novou sezonu své koncertní řady pořádané v Betlémské kapli. Lákal na klavíristu Jana Bartoše a poučenou interpretaci skrze taktovku Vojtěcha Spurného, ale také na dramaturgicky semknutý repertoár. Mnohá z lákadel nadchla, některé aspekty pojetí však zůstaly na půli cesty.
Tři manželské dvojice na jednom koncertě v produkci SOČRu
Zahajovací koncert se světoznámou německou houslistkou Isabelle Faust Symfonický orchestr Českého rozhlasu sice připravuje až na konec měsíce, ještě předtím se však příznivci tělesa mohou těšit na dvojici koncertů v komornějším obsazení. Ten nejbližší se koná 9. září ve Studiu 1 Českého rozhlasu pod názvem Manželské etudy aneb Když manželé souzní;…
Concentus Moraviae zvolna v druhé polovině. Chystá se festivalový debut na Velehradě
Kurátorsky připravovaný Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae se v letošním roce koná po devětadvacáté, a to v hudební režii Aleše Březiny a s leitmotivem české hudby a zvláště novým pohledem na smetanovský odkaz. Přehlídka naplňující převážně červnový měsíc s těžištěm v jihomoravském regionu se zvolna překlápí do své druhé poloviny. Sérii komorních projektů zdobí v druhé polovině festivalový debut…
Metamorfózy: Czech Smetana! Concentus Moraviae podevětadvacáté
Mezinárodní hudební festival třinácti měst nazvaný Concentus Moraviae se letos v termínu od 31. května do 10. července uskuteční podevětadvacáté. Popáté s Alešem Březinou v roli dramaturga. Téma festivalu je nabíledni – Rok české hudby a dvousté smetanovské výročí. Úhel pohledu ale pořadatelé slibují jiný… Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae je unikátní kurátorským konceptem…
Pestrý květen na pražské HAMU
Měsíc květen není v Praze jen ve znamení pražskojarních koncertů, barvitou nabídku připravuje setrvale také Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze. A zdaleka se nejedná „jen“ o ročníkové či absolventské koncerty posluchačů fakulty, v druhé polovině května uvede světové premiéry skladeb mladých českých komponistů studujících na HAMU Severočeská filharmonie Teplice, ale za povšimnutí…
Antonín Dvořák, Ester Pavlů a Miroslav Konvalina v Iowě
Národní české a slovenské muzeum a knihovna ve státě Iowa na americkém Středozápadě oslavuje padesát let. Ve stotřicetitisícovém městě Cedar Rapids patří k v turistické sezóně k nejvyhledávanějším atrakcím. Oslavy doprovází výstava děl Alfonse Muchy a tamní opera chystá ve spolupráci s muzeem pro podzimní uvedení Rusalku – nejslavnější z oper Antonína Dvořáka. Skladatel v roce 1893 v Iowě…
Filharmonie Bohuslava Martinů po devětasedmdesáté. Rok české hudby, Villazón a premiéra Martinů
Dalším z českých těles, které odhalilo svoje programové plány na příští sezónu, je zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů. Její devětasedmdesátá sezóna se ponese do konce roku ve znamení Roku české hudby, ozdobí ji ale i podzimní festivalová nabídka Harmonia Moraviae, kam zavítá tenorista Rolando Villazón. K jarním vrcholům pořadatelé řadí provedení Mahlerovy Druhé symfonie…
Jan Bartoš zahraje v Košicích
Další koncert cyklu A se udá v košickém Domě umění. 11. dubna bude sólistou přední český klavírista Jan Bartoš, Státní filharmonii diriguje Aleksandar Marković. A klavír bude hlavním „protagonistou“ týž den také v Žilině při koncertu zvaném Sólo pro dva Steinwaye. Sloboda a útlak – smrť a vykúpenie je názvem košického pořadu. Koncert je věnovaný smutnému…
Symfonický orchestr Českého rozhlasu v osmadevadesáté sezoně. Nově i v Obecním domě
Pražští Rozhlasoví symfonikové představili své plány na příští osmadevadesátou sezónu, která bude třetí v pořadí pod vedením šéfdirigenta Petra Popelky. Největší novinkou inspirovanou evropskými rozhlasovými tělesy je rozšíření koncertní činnosti do všech hlavních koncertních síní v Praze. Nově se příznivci Symfonického orchestru Českého rozhlasu budou moci na koncerty vypravit nejen do Rudolfina,…
Českolipský komorní cyklus nejen s českou hudbou. Zahraje i Jan Bartoš
Arbor, spolek pro duchovní kulturu, připravil sedmé pokračování Českolipského komorního cyklu. Od února do prosince nabídne v České Lípě a jejím okolí šest komorních koncertů věnovaných klasické hudbě se zpestřením v podobě přesahů do světa folklóru, jazzu a world music. Sedmá koncertní nabídka láká na přední osobnosti české klasické scény, jako jsou světově respektovaní…
Jan Bartoš oblaží Benátky nad Jizerou
Kruhu přátel umění v Benátkách nad Jizerou zahraje klavírista a hudební organizátor Jan Bartoš. Koncert v úterý 31. října začíná o půl osmé v malém sále novobenátecké Záložny. Pianista večer zahájí dvěma skladbami Ludwiga van Beethovena. Prvou bude 32 variací na vlastní téma c moll, WoO 80. Šest bagatel, op. 126 pak je, jak naznačuje…
ČRo D-dur: Třetí přímý přenos z Hudebního fóra Hradec Králové
„Poslouchejte přímý přenos Živě ze Studia 1, tentokrát se souborem Clarinet Factory.“ „Na programu jsou tradičně dva záznamy koncertů z nabídky Eurorádia. Nejprve koncert královského orchestru Concertgebouw.“ „Víkendová dopoledne budou patřit Petru Iljiči Čajkovskému, od jehož úmrtí 6. listopadu uplyne 130 let.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7,…
Honzovo rekviem za Patricii
„Projektoval jsem si vlastní představy do vnímání Bartošovy hry, anebo i on cítil apel naplnit přednášenou skladbu něčím navíc?“
„Uvažoval jsem, zda nějak zádumčivě podzimního melancholického tónu neznělo první půlí až příliš.“
„Jan Bartoš zajisté přesvědčil o svém prvotřídním umu a koncertnímu křídlu C. Bechstein D 282 zároveň s tím udělal tu nejlepší reklamu.“
Hybatelé rezonance je řada klavírních recitálů pořadatelské organizace C. Bechstein, výrobce klavírů a pianin. Šestou sérii řady zahájil 2. října v prostorách Anežského kláštera přední český interpret Jan Bartoš. Zajímavostí jeho vlastní dramaturgie zahrnující čtyři kompoziční celky byl klavírní cyklus Osm preludií Miloslava Kabeláče.
Jan Bartoš otevře Janáčkem, Smetanou a Kabeláčem cyklus recitálů Hybatelé rezonance
Hybatelé rezonance je název cyklu čtyř recitálů v Anežském klášteře v Praze využívajícího od roku 2018 mistrovské koncertní křídlo C. Bechstein D 282. Letošní ročník tam otevře v pondělí 2. října pianista Jan Bartoš, a to s programem z odkazu Leoše Janáčka a ze svého posledního CD obsahujícího skladby Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče. Jak říká v rozhovoru pro…
Ivo Kahánek zaskočí za Jana Bartoše
Přední český klavírista Ivo Kahánek se již před několika dny představil na festivalu Dvořákova Praha s Beethovenovým Klavírním koncertem č. 3 c moll ve spolupráci s Tonhalle-Orchester Zürich pod taktovkou Paava Järviho. Je volbou pořadatelů i nyní v případě náhlého záskoku za indisponovaného Jana Bartoše. S Koncertem pro klavír, housle a smyčce d moll Mendelssohna-Bartoldyho vystoupí…
Dvořákova Praha letos poctí také Brahmse a Rachmaninova. Obsazení oslňuje
Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha začne ve čtvrtek 7. září. Dvořákova síň pražského Rudolfina bude od dvaceti hodin svědkem zahajovacího koncertu již šestnáctého ročníku akce. Její první tóny budou tradičně patřit Violoncellovému koncertu Antonína Dvořáka, který v předvečer výročí skladatelových narozenin přednese sólistka Anastasia Kobekina. Doprovodí ji curyšský Tonhalle-Orchester a jeho šéfdirigent…
Silné obsazení letošního Svatováclavského hudebního festivalu
Největší festival staré a duchovní hudby v České republice, Svatováclavský hudební festival, se letos realizuje ve dnech 5. – 28. září a nabídne třiadvacet projektů, mezi nimiž bude i balet v kostele, barokní opera s loutkami, ale především koncerty uznávaných interpretů v chrámech celého Moravskoslezského kraje. Jubilejní dvacátý ročník nese podtitul „the best of SHF“ a bude přehlídkou napříč…
Čtyřdenní Maraton hudby Brno
Romská hudba, folk, jazz, world music, pop, alternativa, blues, swing, rock, ale také žánr klasické hudby či tance. Tyto všechny budou mít zastoupení na osmém ročníku letošního multižánrového festivalu Maraton hudby Brno, který se koná od 10. do 13. srpna. Štítek zahajovacího koncertu obdrželo vystoupení rezidenčního umělce festivalu, kubánského jazzového…
ČRo D-Dur: Shakespearovské úterý a Káťa Kabanová s Hrůšou
„Celé úterý bude na stanici D dur ve znamení Shakespeara, zazní originální a bohatý výběr skladeb tímto autorem inspirovaný.“ „A nakonec skvělé provedení posledních tří Mozartových symfonií. Na něm se ukáže, jak vynikajícím Mozartovským dirigentem Kubelík byl v závěru své šéfovské éry u Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu.“ „Pravidelnou návštěvu připravila Wanda Dobrovská se…
Matyáš Novák a Franz Liszt v Anežském klášteře
„Skladby interpretoval tak prostě, jako by na světě nebylo nic jednoduššího, v přesném vybalancování mezi přehledností hudebních myšlenek, využitím výrazových a technických prostředků a prožitkem.“
„Věřím, že jsem nebyla sama, koho v sále Lisztova hudba v podání Matyáše Nováka okouzlila způsobem, že si ji ještě nějakou chvíli po doznění první poloviny sám v sobě vychutnával.“
„Po tolika výrazových polohách, které Matyáš Novák použil v Lisztových skladbách, bych byla bývala čekala využití těchto prostředků i pro Chopinovu skladbu, ale že mladý pianista dokáže Chopinův hudební rukopis zřetelně odlišit, to jsem si ani ve svých nejodvážnějších sluchových fantaziích nedokázala představit.“
Prostory Anežského kláštera, které hostí cyklus klavírních recitálů Hybatelé rezonance, svou atmosférou účinek jednotlivých vystoupení ještě umocňují. Posledním koncertem sezóny 2022/2023 byl v pondělí 29. května 2023 recitál čtyřiadvacetiletého českého klavíristy Matyáše Nováka. Posluchači měli možnost v jeho podání slyšet jak původní Lisztovy skladby, tak Lisztovy transkripce písní Franze Schuberta.
Festival Americké jaro s novým jménem Music is představil program letošního ročníku
„Improvizace je blízká klavíristce Sylvii Courvoisier a kytaristce Mary Halvorson, jež spojuje zájem o experimentální jazz i vážnou hudbu.“ „Večer, jehož hostem bude i český violoncellista Eduard Šístek, který zahraje Bachovu Suitu d moll, otevře festival v pražském Divadle X10 4. října.“ „Své kariéry v New Yorku odstartovali také kytarista Julian Lage a kontrabasista Jorge Roeder, kteří…
Jan Bartoš: Jedním z úkolů interpreta je oddělovat zrna od plev
„Miloslav Kabeláč nepustil nic polovičatého.“
„Neumím si dost dobře představit, že hraji něco, o čem vím, že to není úplně dobré.“
„Když se živá nahrávka povede, bývá ve všech směrech odvážnější. Je přítomno něco, čeho se ve studiu sice také dá dosáhnout, ale těžce.“
Jako své páté album vydal pianista Jan Bartoš u Supraphonu v možná překvapivé konfrontaci sólové skladby dvou českých autorů. Natočil Smetanovy Sny a dva cykly od Miloslava Kabeláče – Osm preludií, op. 30 a Cizokrajné motivy, op. 38. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad spojnicemi mezi oběma skladateli, porovnává Ivana Moravce s Rudolfem Firkušným a Josefem Páleníčkem a prozrazuje některé své další plány. Připouští zároveň, že v sólovém hraní se cítí svobodněji, a zdůrazňuje, že natáčí jen to, co má opravdu hodně zažité.
ČRo D-dur: České a Německé requiem, Ráj a Peri i Verdiho opery
„Jediná a vynikající Ančerlova nahrávka Českého requiem Ladislava Vycpálka, skladby z roku 1940 s podtitulem Smrt a spasení, komponované na české texty ze Starého i Nového zákona.“ „Středeční večer bude patřit oratoriu Ráj a Peri Roberta Schumanna. Právě toto dílo se nyní aktuálně po více jak 25 letech dostává na program České filharmonie.“ „Zcela nová nahrávka…
ČRo D-dur: Třikrát Vítězslav Novák
„Bachovu velikost znovu v plné míře rehabilitoval po téměř stoletém „spánku“ Mendelssohn památným uvedením Matoušových pašijí v roce 1829, zatímco význam zapomenutého Jana Dismase Zelenky si začínáme uvědomovat až nyní.“ „Klavír byl Novákovi nástrojem nejbližším, virtuosně jej ovládal, dokázal jím vytvořit osobitý, harmonicky a melodicky bohatý, ale především stylizačně perfektně vytvořený hudební obraz.“…
Doležalovo kvarteto pozve Stanislava Khristenka
Třetí koncert festivalu Qu@rtet+ nabídne v pondělí 28. listopadu v Sále Martinů na pražské HAMU skladby Vítězslava Nováka, Ivana Kurtze, Leoše Janáčka a Johanessa Brahmse. Hlavním hostem pořadatelského souboru Doležalovo kvarteto bude ukrajinsko-americký klavírista Stanislav Khristenko. Po vystoupení v Praze pak bude debutovat ve velkém sále síně Carnegie Hall v New Yorku. Speciálním hostem bude…
Skrjabinovy klavírní sonáty v Praze
Akademie Ivana Moravce ve spolupráci s Prague Music Performance představí 22. až 23. listopadu dvoudenní program s dramaturgickým zaměřením na hudbu komponovanou v letech 1890 až 1915. Britský klavírista Jonathan Powell vzdá hold Alexandru Skrjabinovi u příležitosti stého padesátého výroční narození tohoto klavírního vizionáře. V úterý 22. listopadu od 19 hodin v pražském kostele svatého…
Objevování bohatosti kreativity na mistrovských kurzech Borise Giltburga a Alfreda Brendela
„Oba umělci mají více společných vlastností – absolutní oddanost hudbě, skromnost a pokoru, lásku k práci s mladými lidmi.“
„Pro diváky bylo nesmírně poutavé, jak sólisté a tělesa pod dohledem obou světoznámých osobností proměňovali do hloubky svou kreativitu.“
„Alfred Brendel, který dával své pokyny ke hře interpretů od stolku v první řadě, i Boris Gildburg, který stál po boku klavírních sólistů, upozorňovali na nebezpečí plošného zvuku hry.“
Na pozvání vedení Akademie Ivana Moravce přijeli do Prahy světoznámí klavíristé, Alfred Brendel a Boris Giltburg, kteří v Sukově síni Rudolfina se zcela mimořádnou profesionalitou, bystrostí a citlivostí vedli od 30. září do 2. října 2022 mistrovské kurzy. Jejich výuka s českými vybranými interprety a soubory byla obohacena recitálem spojeným s přednáškou Borise Giltburga o hudbě Ludwiga van Beethovenova, televizním dokumentem o Ivanu Moravcovi režiséra Jana Mudry a archívními záznamy Moravcových rozhlasových pořadů. O možnost zhlédnutí vynikajících inspirativních lekcí projevila zájem odborná i laická veřejnost. Návštěvníci s velkým zaujetím přihlíželi výuce světoznámých osobností.
V Beethovenově laboratoři s Borisem Giltburgem
„Na události institutu Prague Music Performance chodím už leta. Organizuje totiž mimo jiné vzdělávací akce světové kvality, které v českém vysokém hudebním školství dlouhodobě chybějí.“
„Přítomná paní Zuzana Moravcová musela být právem pyšná na mravní sílu svého životního partnera, dnes tak málo samozřejmou.“
„Ačkoliv záměr a program slibovaly zajímavou událost, z výsledku jsem byl rozpačitý.“
Prague Music Performance znovu spojil síly s Českou filharmonií, aby představil nový vzdělávací cyklus, který podle slov pořadatelů navazuje na mistrovské kurzy, přednášky a semináře významného klavíristy Ivana Moravce. Projekt v Sukově síni Rudolfina zahájil Boris Giltburg přednáškou a půlrecitálem se zaměřením na klavírní sonáty Ludwiga van Beethovena.