Jan Bartoš: Jiné město jako New York na světě neexistuje
„Vlastně se vracím do jednoho ze svých domovů.“
„Chci představit Miloslava Kabeláče, patrně nejvýznamnějšího českého autora druhé poloviny dvacátého století.“
„Když jsem studoval v New Yorku, žili jsme s mojí ženou ve španělském Harlemu.“
Pianista Jan Bartoš je netrpělivě očekáván v New Yorku řadou hudebních osobností a předem vyprodaným velkým sálem Bohemian National Hall, kde má v pondělí 29. srpna koncert. Po masterclassu v San Franciscu zahraje v New Yorku koncert sestavený z české hudby a představí při tom americkému publiku skladatele Miloslava Kabeláče. V rozhovoru s ředitelem Českého centra v New Yorku Miroslavem Konvalinou se dotýká jak recitálu, tak předchozích pobytů v Americe, včetně doby, kdy tam studoval.
Jak často hrajete v Americe? Kde už jste hrál a kde se Vám líbilo?
Do Ameriky se vracím po dlouhých deseti letech. Naposledy jsem hrál v New Orleans a New Yorku. Miluji jazzovou hudbu a zažít New Orleans byl pro mě velký zážitek. Jinak jsem absolvoval postgraduální studia na newyorské Manhattan School of Music, takže se vlastně vracím do jednoho ze svých domovů.
Co všechno budete hrát? A kam se kromě New Yorku chystáte a na co se těšíte?
Připravil jsem program z české hudby. Chci představit skladatele Miloslava Kabeláče, patrně nejvýznamnějšího českého autora druhé poloviny dvacátého století. Jeho passacagliu Mysterium času mimochodem s velkým ohlasem nedávno uvedl dirigent Jakub Hrůša v Clevelandu se slavným místním orchestrem. Kabeláčův klavírní cyklus Osm preludií je ze stejné doby a je to jeho nejdůležitější klavírní skladba. Z Janáčkova díla budu hrát Sonátu 1. X. 1905 a cyklus V mlhách. Na závěr pak uvedu Smetanovy Sny. To je významný cyklus, na kterém Smetana pracoval paralelně s Mou vlastí. Tento program jsem předtím uvedl i na klavírním festivalu v San Franciscu, kde jsem měl tu čest vést i mistrovský kurz pro mladé talentované klavíristy.
Proč máte rád New York?
Jiné město s podobnou energií na světě neexistuje. Každá jeho část je tak charakteristická a neopakovatelná…! Miluji Greenwich Village s jazzovými kluby a kavárnami, Chelsea s galeriemi a blešími trhy, Central Park… a samozřejmě část s kulturními institucemi Lincolnovo centrum a Carnegie Hall. Když jsem studoval v New Yorku, žili jsme s mojí ženou ve španělském Harlemu, takže mám pouto i k této části Manhattanu. Doufám, že se také budu moci podívat do Brooklynu, na který mnoho mých přátel pěje ódy. Prý se za těch deset let změnil k nepoznání.
————–
Jan Bartoš je držitelem doktorátu Akademie múzických umění v Praze, kde byl posledním žákem Ivana Moravce a kde od roku 2020 sám působí jako pedagog. Získal také Professional Studies Diploma na Manhattan School of Music v New Yorku, kde studoval pod vedením Zenona Fishbeina a Jamese Tocca. Jeho pedagogy v České republice byli Martin Ballý na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy a Miroslav Langer na AMU. V posledních letech studoval i s legendárními klavíristy Alfredem Brendelem a Leonem Fleisherem. Na Manhattan School of Music se Jan Bartoš intenzivně věnoval také komorní hudbě pod vedením Roberta Manna, primária Juilliard String Quartet, a Lawrence Duttona, violisty Emerson String Quartet. Je zakladatelem a ředitelem mezinárodního festivalu a institutu Prague Music Performance. Od roku 2019 je v Česku zároveň uměleckým ředitelem mezinárodního hudebního festivalu Americké jaro.
Foto: Matěj Stránský, Fb J. Bartoše
Příspěvky od Miroslav Konvalina
- Rusalka to v Americe stále nemá lehké
- Markéta Cukrová: Americké publikum se těší na zážitky
- Potomci skladatele Karla Weisse našli v Metropolitní opeře svědectví o pradědečkovi
- České poklady Archivu Metropolitní opery
- Velký Jamníkův koncert zakončil v New Yorku výstavu Slavní čeští skladatelé
Více z této rubriky
- Jozef Lupták: Soudobá hudba je zrcadlem společnosti. Chceme ji dostat mezi lidi
- Boris Giltburg: Studium nových děl může být frustrující. Nahrávám se
- Viktorie Kaplanová: Raději hlavou proti zdi než vyšlapanou cestičkou
- Kateřina Horká: Mám radost, když moje hudba těší publikum i interprety
- Lívia Obručník Vénosová: Maryša je příběh o tom, čeho se muži dopustili na ženách
- David Butt Philip: Můj hlas mi řekl: „Buď tenorem!“
- Jan Čmejla: Před soutěží jsem u klavíru seděl i deset hodin denně
- Leif Ove Andsnes: Janáčka jsem si zamiloval dřív, než jsem znal jeho jméno
- Antje Weithaas: Chci posluchačům nabídnout emocionální cestu
- Martin Hršel: Působení v Emirátech byla shoda okolností. Mládež je tam otevřená všemu novému