Prague Music Performance pravidelně iniciuje a uvádí premiéry nových děl. 6 Premieres je ovšem unikátní událostí. V jeden večer zazní šest nových skladeb od čtyř renomovaných skladatelů – Rolanda Dahindena, Didrika Ingvaldsena, Jana Dobiáše a Daga Magnuse Narvesena. Další rozměr projektu dodá rozdílný způsob provedení jednotlivých skladeb. Vystoupí nejen mezinárodně proslulí sólisté –…
Jak vnímat Tenneyho pohlednice. Prague Music Performance na hranici konvencí
„Tenney nemal jeden vyhradený štýl, zaujímali ho rôzne smery hudby 20. storočia.“
„U takto koncipovanej hudby je vždy dosť priestoru na to, akým spôsobom bude interpretovaná, a to nielen hudobníkmi, ale aj samotnými poslucháčmi.“
„Nenápadným dopadom prevedenia bolo zostrenie vnímania, keď každá zmena vyznievala výraznejšie, podstatnejšie.“
Nové hudobné vedomie. Aj to bola jedna z vecí, ktorú chcel podľa svojich slov svojim poslucháčom sprostredkovať americký skladateľ James Tenney. Festival Prague Music Performance venoval…
Kronos Quartet v rámci festivalu Prague Music Performance
Smyčcové kvarteto Kronos Quartet slaví padesáté výročí působení na hudební scéně a při této příležitosti objednalo u padesáti skladatelů z celého světa novou skladbu. Těchto padesát děl nedávno zpřístupnilo v rámci projektu 50 for the Future. A část z tohoto projektu představí také 10. května v Praze na festivalu Prague Music Performance jako součást celosvětového výročního turné. Kronos…
Gareth Davis a hosté v DOX+ v duchu minimalismu
Mimořádný zážitek nabídne ve čtvrtek 4. května v DOX+ první koncert letošního ročníku Prague Music Performance. Britský basklarinetista Gareth Davis, obklopený dalšími hudebníky působícími v řadě mezinárodních experimentálních formací, uvede skladby světoznámých minimalistů Terryho Rileyho a La Monte Younga. Site-specific koncert navazuje na loňské provedení rozsáhlé skladby Karlheinze Stockhausena a opět si klade za cíl…
Oslava Skrjabinových stopadesátin s Jonathanem Powellem – velkolepé gesto ve skromném prostředí
„Velmi se mi zamlouvá představa, že pro umělce je hodnota skladatelova díla tak vysoká, aby pro něj nevyhnutelně souvisela s úměrnou obětí v ohledu vlastního blahobytu.“
„Klavírista všechny sonáty hrál zpaměti, svůj fyzický fond využíval štědře.“
„Úloha interpretů a umělců obecně je koneckonců i explorační, měli by zvyšovat laťku a ukazovat nám cesty, které jsme si nevysnili.“
Ke stopadesátému výročí narození Alexandra Skrjabina pořadatelé z Prague Music Performance obratně zajistili pro pražské publikum bezprecedentní koncert. Britský klavírista Jonathan Powell v Kostele svatého Vavřince souborně provedl deset skladatelových klavírních sonát v takové kvalitě, kterou snad ani nebylo možné očekávat.
Skrjabinovy klavírní sonáty v Praze
Akademie Ivana Moravce ve spolupráci s Prague Music Performance představí 22. až 23. listopadu dvoudenní program s dramaturgickým zaměřením na hudbu komponovanou v letech 1890 až 1915. Britský klavírista Jonathan Powell vzdá hold Alexandru Skrjabinovi u příležitosti stého padesátého výroční narození tohoto klavírního vizionáře. V úterý 22. listopadu od 19 hodin v pražském kostele svatého…
Objevování bohatosti kreativity na mistrovských kurzech Borise Giltburga a Alfreda Brendela
„Oba umělci mají více společných vlastností – absolutní oddanost hudbě, skromnost a pokoru, lásku k práci s mladými lidmi.“
„Pro diváky bylo nesmírně poutavé, jak sólisté a tělesa pod dohledem obou světoznámých osobností proměňovali do hloubky svou kreativitu.“
„Alfred Brendel, který dával své pokyny ke hře interpretů od stolku v první řadě, i Boris Gildburg, který stál po boku klavírních sólistů, upozorňovali na nebezpečí plošného zvuku hry.“
Na pozvání vedení Akademie Ivana Moravce přijeli do Prahy světoznámí klavíristé, Alfred Brendel a Boris Giltburg, kteří v Sukově síni Rudolfina se zcela mimořádnou profesionalitou, bystrostí a citlivostí vedli od 30. září do 2. října 2022 mistrovské kurzy. Jejich výuka s českými vybranými interprety a soubory byla obohacena recitálem spojeným s přednáškou Borise Giltburga o hudbě Ludwiga van Beethovenova, televizním dokumentem o Ivanu Moravcovi režiséra Jana Mudry a archívními záznamy Moravcových rozhlasových pořadů. O možnost zhlédnutí vynikajících inspirativních lekcí projevila zájem odborná i laická veřejnost. Návštěvníci s velkým zaujetím přihlíželi výuce světoznámých osobností.
V Beethovenově laboratoři s Borisem Giltburgem
„Na události institutu Prague Music Performance chodím už leta. Organizuje totiž mimo jiné vzdělávací akce světové kvality, které v českém vysokém hudebním školství dlouhodobě chybějí.“
„Přítomná paní Zuzana Moravcová musela být právem pyšná na mravní sílu svého životního partnera, dnes tak málo samozřejmou.“
„Ačkoliv záměr a program slibovaly zajímavou událost, z výsledku jsem byl rozpačitý.“
Prague Music Performance znovu spojil síly s Českou filharmonií, aby představil nový vzdělávací cyklus, který podle slov pořadatelů navazuje na mistrovské kurzy, přednášky a semináře významného klavíristy Ivana Moravce. Projekt v Sukově síni Rudolfina zahájil Boris Giltburg přednáškou a půlrecitálem se zaměřením na klavírní sonáty Ludwiga van Beethovena.
Jan Bartoš: Jiné město jako New York na světě neexistuje
„Vlastně se vracím do jednoho ze svých domovů.“
„Chci představit Miloslava Kabeláče, patrně nejvýznamnějšího českého autora druhé poloviny dvacátého století.“
„Když jsem studoval v New Yorku, žili jsme s mojí ženou ve španělském Harlemu.“
Pianista Jan Bartoš je netrpělivě očekáván v New Yorku řadou hudebních osobností a předem vyprodaným velkým sálem Bohemian National Hall, kde má v pondělí 29. srpna koncert. Po masterclassu v San Franciscu zahraje v New Yorku koncert sestavený z české hudby a představí při tom americkému publiku skladatele Miloslava Kabeláče. V rozhovoru s ředitelem Českého centra v New Yorku Miroslavem Konvalinou se dotýká jak recitálu, tak předchozích pobytů v Americe, včetně doby, kdy tam studoval.
Recitály Jana Bartoše v srpnu v Mariánských Lázních, San Franciscu a New Yorku
Český klavírista Jan Bartoš vystoupí 29. srpna ve Velkém sále České národní budovy v New Yorku. Pro svůj recitál umělec zvolil hudbu výhradně českých autorů. Přednese Janáčkovu Sonátu pro klavír 1. X. 1905, cyklus V mlhách stejného autora, Osm preludií, op. 30 Miloslava Kabeláče a Smetanův cyklus Sny. Ve Spojených státech vystoupí předtím…
Prague Music Performance – Roscoe Mitchell v pátek v pražské Arše
Festival Prague Music Performance nabídne v pátek 10. června v pražské Arše od 20 hodin koncert předního představitele avantgardního jazzu a soudobé hudby Roscoea Mitchella. Tento legendární jednaosmdesátiletý saxofonista, skladatel a inovátor zanechal nesmazatelnou stopu v hudební historii už v šedesátých letech minulého století, kdy se stal jedním ze zakládajících členů světoznámého Art Ensemble of Chicago,…
Prague Music Performance v úterý zahájí site-specific pocta Stockhausenovi v DOX+
Další ročník mezinárodního festivalu Prague Music Performance zahájí už zítra, v úterý 26. dubna, v DOX+ od 19 hodin mimořádné uvedení rozsáhlé skladby Karlheinze Stockhausena Aus den Sieben Tagen v podání mezinárodního uskupení muzikantů. Site-specific provedení nabídne jinou rovinu uměleckého zážitku a jeho cílem je zbořit pomyslnou bariéru mezi umělcem a obecenstvem. Nabádá posluchače, aby…
Michele Campanella, italský klavírní vizionář
„Meditativní stránku díla Michele Campanella vyjádřil dokonale.“ „Byli jsme svědky vynikající práce s agogikou, nepřehnaných (takřka neznatelných) rubat, ztišené dynamiky i exponované dramatičnosti.“ „Attacca připojené Il penseroso, rytmicky až svíravě přesné, upoutalo plynulými dynamickými přechody na malé ploše a oblým úhozem.“ Zvykli jsme si, že na festivalu Prague Music Performance, který zahrnuje jak…
Prague Music Performance letos s poctou Stockhausenovi v mezinárodní sestavě
Mezinárodní festival Prague Music Performance pokračuje i v letošním roce v záměru představovat to nejoriginálnější z klasické, jazzové a experimentální hudby. Od konce března do června nabídne koncerty i další akce, v nichž se hudba prolíná například s light designem nebo architekturou. Letošní ročník obsáhne provedení rozsáhlé skladby Karlheinze Stockhausena Aus den Sieben Tagen v podání jedinečného mezinárodního…
VÝHERCE VSTUPENEK:
Legendární Anthony Braxton v Praze
Do České republiky se vrací po třiceti sedmi letech se svým novým souborem Diamond Curtain Wall Trio, ve kterém vystupují akordeonista, zpěvák a skladatel Adam Matlock a portugalská trumpetistka Susana Santos Silva. Vystoupí v neděli 10. října v rámci 10. ročníku Prague Music Performance od 19 hodin v pražském Divadle Archa. Soutěžní otázka: Kdo a ve kterém roce založil Mezinárodní…
Homburger–Guy Duo a Terra Incognita se proimprovizovali koncertem U Martina ve zdi
„Zajímavé bylo, že uvedené bloky skladeb byly proimprovizované, a tak se jednotlivé kusy slévaly dohromady.“ „Během strhujícího vystoupení kontrabasista podrobil svůj nástroj rozmanitým technikám zahrnujícím i hru štětcem, kovovými pruty nebo smyčcem bez žíní.“ „Projev dua Terra Incognita i hudební obsah jejich vystoupení byl o poznání klidnější než v první půlce večera.“ Úterní podvečer v pražském…
SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Legendární Anthony Braxton v Praze
Do České republiky se vrací po třiceti sedmi letech se svým novým souborem Diamond Curtain Wall Trio, ve kterém vystupují akordeonista, zpěvák a skladatel Adam Matlock a portugalská trumpetistka Susana Santos Silva. Vystoupí v neděli 10. října v rámci 10. ročníku Prague Music Performance od 19 hodin v pražském Divadle Archa. Soutěžní otázka: Kdo a ve kterém roce založil Mezinárodní…
Matouš Vlčinský: Snad nás inspirace nenechá na holičkách
„Nejsem vázaný na to, co někdo někdy vytvořil, na hledání interpretační dokonalosti v detailu a preciznosti.“
„V den koncertu si připomínáme narozeniny Václava Havla. Vezmeme si názvy několika jeho děl jako inspiraci pro hudbu.“
„Co je pro mě vzácné, to je míra cítění jednoho s druhým, které nám s Jiřinou Marešovou vzájemně funguje.“
V pražském evangelickém kostele U Martina ve zdi patří část úterního koncertu festivalu Prague Music Performance dvojici Terra incognita a jejím improvizacím. Tvoří ji Jiřina Marešová, varhanice se silným zázemím v umění improvizace a v interpretaci staré hudby, a Matouš Vlčinský, někdejší člen Scholy Gregoriany Pragensis a nyní manažer v gramofonovém průmyslu, vystupující příležitostně jako klarinetista a vokalista…
Jan Bartoš: Jako posluchače mě zajímá hudba na pomezí
„Mám v sobě více osobností a jedna nemusí nutně souviset s druhou.“
„Kdyby mi tohle někdo řekl v roce 2013, považoval bych ho za velkého snílka.“
„Za nejdůležitější pro vývoj mladých hráčů považuji otevřenost – čím více vlivů, směrů a perspektiv, tím bohatší umělecká osobnost.“
Festival Prague Music Performance má za sebou další mistrovský kurz vedený pianistou Alfredem Brendelem a před sebou v říjnu trojici koncertů, které budou ohmatávat hudební prostor nových souvislostí, experimentu a improvizace. Klavírista Jan Bartoš, který za Prague Music Performance stojí jako ředitel a dramaturg,…
Alfred Brendel opět v Praze
„Nositel mnoha čestných doktorátů prestižních univerzit a cen v oblasti vážné hudby se po ukončení aktivní koncertní dráhy věnuje psaní – reflexím svého uměleckého života, esejistice i poezii.“ „Jejich mentor pozorně poslouchal a po dohrání začal rozebírat takt po taktu. Jen rozbor první věty trval déle než hodinu.“ „Nemenší obdiv si zasloužili mladí muzikanti…
Homburger–Guy Duo a Terra Incognita na Prague Music Performance
Mezinárodní festival a institut Prague Music Performance v úterý 5. října představí v pražském kostele U Martina ve zdi hned dva soubory, a sice české improvizační duo Terra Incognita a švýcarské Homburger–Guy Duo. Zaznějí Bach, Biber či Kurtág, ale i autorská díla Barryho Guye. O den dříve se bude na HAMU od 11 hodin konat mimořádná přednáška švýcarských…
Prague Music Performance s Braxtonem, Brendelem, jazzmany i členy King Crimson
Pořadatelé připravili už desátý ročník Prague Music Performance. V pondělí 27. září ho zahájí mistrovský kurz Alfreda Brendela. Proslulý klavírista se vrací do Prahy, aby představil a pokřtil nové DVD Alfred Brendel: My Musical Life a české vydání své knihy Když dozněl potlesk. V Praze poprvé vystoupí smyčcové Homburger–Guy Duo a český soubor Terra Incognita.…
Hana Blažíková zítra s triem Romanovská Tichý Hrubý a bubeníkem Klausem Kugelem
V úterý 29. června se v pražském kostele svatého Vavřince od 19:30 hodin uskuteční netradiční večer. Improvizační trio Romanovská Tichý Hrubý si k hudební spolupráci pozvalo sopranistku Hanu Blažíkovou a německého bubeníka Klause Kugela. Součástí koncertu bude i křest nového CD tria RTH s názvem Jsem navždy jedním z nás. Koncert pořádá mezinárodní festival Prague Music…
Vlčinský a Dvořáková Marešová, trio Romanovská Tichý Hrubý a Klaus Kugel: Improvizace
Mezinárodní festival Prague Music Performance pořádá v pražském kostele sv. Vavřince večer volně improvizované hudby, a to v neděli 4. října od 19 hodin. Na koncertě vystoupí trio Romanovská Tichý Hrubý s německým bubeníkem Klausem Kugelem a varhanice Jiřina Dvořáková Marešová v duu s klarinetistou a zpěvákem Matoušem Vlčinským. V závěru se oba soubory spojí v „okamžikem inspirované a formované“ improvizaci.…
Jan Bartoš: Na koncertě chci být svobodný
„Když hraji Janáčka, tak se nemusím do ničeho ‚vžívat‘, stačí pár not a jsem takříkajíc teleportován do jiného světa.“
„Svým programem chci ukázat diverzitu Beethovenova díla a také lehce vyvrátit zažitá klišé.“
„Jsem přesvědčen, že to nejlepší z díla Vítězslava Nováka patří ke klenotům české hudby.“
Jan Bartoš patří k našim klavíristům světového renomé. Jeho diskografie není nijak bohatá, ale co nahrávka, to mimořádný úspěch, jak u kritiky, tak u posluchačů. Je to dáno jeho přístupem k natáčení, na které se léta připravuje a se skladatelem doslova žije. Skutečným svátkem pro milovníky klavírní tvorby je pokaždé i jeho koncert. Ten nejbližší bude 20. září 2020 v Biberově kapli v České Lípě na festivalu Lípa Musica.
Pocta Miroslavu Langerovi: Jan Bartoš a Miroslav Sekera v Sále Martinů
Prague Music Performance ve spolupráci s Akademií múzických umění v Praze pořádá vzpomínkový koncert na klavíristu a pedagoga Miroslava Langera (1945–2010). Na koncertě vystoupí jeho dva bývalí studenti, Jan Bartoš a Miroslav Sekera. Zazní výběr ze skladeb Clauda Debussyho, Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka a čtyřruční Fantasie f moll Franze Schuberta, a to v Sále Martinů na…
Festival NIC 2020 podpoří 1. května kulturu
Iniciativa producentky a pražské radní Hany Třeštíkové a internetového portálu GoOut vyvrcholí v pátek 1. května. Pomůže kulturním organizacím, kterým současná situace znemožnila jejich práci. Do festivalu NIC 2020, který reálně neexistuje, se zapojí různou formou řada institucí, umělců i uměleckých komunit. Iniciativa s názvem NIC 2020, cílená na kulturní organizace zasažené koronavirovou krizí, probíhá…
Bartókův Koncert pro violu a přednášky Alfreda Brendela v České filharmonii
Francouzský violista Antoine Tamestit naváže na konci tohoto týdne na svůj pondělní recitál čtyřmi koncerty s Českou filharmonií. Přednese Koncert pro violu a orchestr, jedno z posledních děl Bély Bartóka. O víkendu pak legendární klavírista Alfred Brendel osobně nechá diváky nahlédnout do svého hudebního života a představí pozdní klavírní sonáty Ludwiga van Beethovena. Spolu s prvním…
Tóny a údery, hudba syrová i něžná.
Klavírista Powell a budoucí klasika
“Sólista ví, kam míří, své tóny sází jistě a tvrdě, z tohoto dojmu ale rychle vyvede barvami, linoucími se z klastrů, které otevírají dveře do zcela nových světů.”
“Sportovní výkon neskutečných technických dovedností večera pokračoval v pasážích, ze kterých by se nejednomu klavíristovi zamotala hlava…”
“Před strhujícím výkonem po energetické a výrazové stránce Jonathana Powella nelze než smeknout.”
Je zvláštně příjemné, když se citlivě protnou protiklady a vytvoří dojem harmonie, chvíli nulového bodu, kolem kterého každý ve svém životě oscilujeme. Kostel sv. Vavřince pod Petřínem, ústřední bod Nebovid, kdysi jedné z nejstarších vesnic na levém břehu Vltavy, byl v sobotu svědkem dvou recitálů britského pianisty Jonathana Powella…
Hommage à Alfred Brendel: Quatuor Diotima a Miroslav Srnka
„Jednotlivé nástroje nemajú party, ale ´role´, s ktorými prichádza väčšia sloboda a samostatnosť, ale aj povinnosť citlivejšieho vzájomného vnímania.“ „Z hľadiska kompozičných techník zaujímavý prístup, občas som sa však neubránila myšlienke, že sú tieto zvukové reprezentácie javov možno už príliš popisné.“ „Srnka používa celý arzenál rozšírených zvukových možností nástrojov a priberá aj jeden ďalší…