KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Smetana a Dvořák. Začal festival v Litomyšli english

„V hledišti bylo slyšet vše velmi podrobně, ale celkového zvuku bylo méně, než by bylo ideální.“

„Kirill Gerstein je spíše introvert, přinejmenším oproti českému pianistovi Lukáši Vondráčkovi…“

„I když se nejedná o nejznámější a nejoblíbenější hudbu v Dvořákově odkazu, dokázal jí Netopil dát maximum zajímavosti a předat ji jako něco, co přináší potěšení a co stojí za to poslouchat.“

Národní festival Smetanova Litomyšl letos musí improvizovat. Zámek se opravuje, velké koncerty se přesunuly do sportovní haly. Ten zahajovací ve čtvrtek potvrdil, že je to pragmaticky možné řešení. Ani lehké nenápadné dozvučení sice nemohlo úplně odstranit suchost akustiky, také atmosféru zámeckého nádvoří a okolních prostranství nic nenahradí, ale iluze, že se zase až tak moc nezměnilo, byla docela silná. Přijela Česká filharmonie a Tomáš Netopil energicky a muzikálně nabídl hudbu klasiků Smetany a Dvořáka a s nimi Sergeje Rachmaninova.

Dávné sektářské pojetí festivalu v rodišti Bedřicha Smetany, za kterým v počátcích stál kontroverzní politik a muzikolog Zdeněk Nejedlý, také litomyšlský rodák, už je dávno zapomenuto. A tak bez problémů může vedle Smetanovy hudby zaznít při úvodním večeru i hudba Dvořákova a dokonce i hudba Sergeje Rachmaninova. Má to v současnosti naprosto samozřejmou logiku. Nejedlým zatracovaný Dvořák je světově nejhranějším českým autorem, Rachmaninov, kdysi mylně vnímaný jako líbivý, dekadentní či dokonce podřadný, má letos jubileum. A navíc – Smetana toho bohužel zas tolik nenapsal. Scherzo z jeho Triumfální symfonie, na které letos přišla řada a které zaznělo ve čtvrtek 15. června v úvodu zahajovacího koncertu, nemá takovou sílu a typický charakter jako jeho bezkonkurenční symfonické básně. Působí trochu jako od Mendelssohna a bohužel tedy tak trochu jen jako povinná úlitba. Na rozdíl od Dvořákovy hudby… Ale Smetana na tento festival pochopitelně patří, tak není třeba takové momenty příliš zdůrazňovat; výrazně jiné řešení se stejně nenabízí.

Sólistou 2. klavírního koncertu Sergeje Rachmaninova byl Kirill Gerstein, neokázalá světová hvězda. V jeho osobě a umění se propojuje ruská škola, Amerika a Evropa. Hrál dokonale, s detailním propracováním partu, poutavě a velmi diferencovaně, ale v nárazech a poryvech uměřeně. Je spíše introvert, přinejmenším oproti českému pianistovi Lukáši Vondráčkovi, který hraje svého oblíbeného Rachmaninova neopakovatelně živelně, masivně, silově až brutálně, což odpovídá charakteru této hudby v něčem vlastně víc… Dynamicky neklidná skladba, v pomalé větě podmanivá a ztišená, ve finále rozezpívaná, je posluchačsky vděčným číslem, ztělesněním pozdního romantismu. Pokud neměla sto procent velkoleposti, tak své vykonala určitě akustika sportovní haly. Ve velkém prostoru a na pódiu obklopeném závěsy – i přes podniknuté úpravy, včetně odrazných desek nad hudebníky – přece jen utlumená a suchá. V hledišti bylo slyšet vše velmi podrobně, ale celkového zvuku bylo méně, než by bylo ideální, a klavír s orchestrem ve společných pasážích nevytvořil obvyklou zvukově propojenou symfonickou masu. Publiku se nicméně dostalo slušné porce hudby. Jiná věc je, jak se hrálo muzikantům na pódiu, kde se potřebují vzájemně slyšet…

Druhou polovinu programu vyplnil Dvořák. Slovanské rapsodie, tři proměnlivé, zřídka hrané skladby – nikoli se zákonitostmi a tahem obvyklými u symfonií, ale kaleidoskopické, hodně kontrastně koncipované. Krajní v dur, střední s odpovídajícím měkčím charakterem ukotvená v moll. Jsou rozkročené mezi dynamické protiklady, přinášejí nová a nová hudební sdělení s imponujícími detaily a příjemnými epizodami. Tomáš Netopil inicioval u filharmoniků nesčetné proměny výrazu, temp i dynamiky, podněcoval muzicírování, moderoval přechody mezi hudebními výjevy… I když se nejedná o nejznámější a nejoblíbenější hudbu v Dvořákově odkazu, dokázal jí dát maximum zajímavosti a předat ji jako něco, co přináší potěšení a co stojí za to poslouchat. Vlastně škoda, že u Smetany není tolik na výběr jako u jeho mladšího kolegy.

Po jedenácti letech byl na zahajovacím koncertě zase přítomen prezident republiky. Jak patří k tomu současnému, s manželkou a civilně mezi lidmi. A po koncertě nehledanými slovy potvrzujícímu, že spojení „Smetanova Litomyšl“ dává a má smysl.

Decentní přizvučení, pořadateli přiznané, v publiku však spíše nerozpoznané, při prvním večeru zřejmě trochu pomohlo. Celkový dojem? Žádné ohromení, ale jako náhradní řešení dobré a přijatelné. V hale i v jejím okolí. Dojem z letního festivalu zůstává, i když se koná vlastně jinde.

******

Foto: Smetanova Litomyšl / František Renza

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky