KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Václav Petr tradičně i moderně

„Beethoven do tektonického centra třetí věty usadil komplikovanou a za pomoci ostrých synkop příkře vytesanou fugu, jejíž matematické jádro oba instrumentalisté překlopili do postupně gradujícího a plasticky zdynamizovaného tvaru.“

„Zatímco se klavírista soustředil na skočně koncipovaný doprovod, violoncellista si v sólové pozici pohrával s dvořákovskou melodickou spontaneitou.“

„Josefu Sukovi se od Václava Petra a Marka Kozáka dostalo laskavé dramaturgické a interpretační péče.“

Český spolek pro komorní hudbu si na nedělní večer pozval violoncellistu Václava Petra a klavíristu Marka Kozáka, kteří si pro rudolfinské publikum přichystali rozmanitý repertoár sahající od vrcholného klasicismu až po modernu 20. století. Oba hráči si s muzikantským zanícením vynalézavě poradili i s komplikovanými, technicky vzdorovitými pasážemi, jimiž Beethoven, Dvořák, Suk a Šostakovič opatřili své skladby. Lze tak konstatovat, že druhá adventní neděle tím získala vítaný rozměr estetického uspokojení.

Číst dál…

Premiéra Petra Wajsara v obležení klasiků

„Petr Wajsar svěřil začátek své kompozice pozounistovi Štěpánu Janouškovi, který jistým tónem narýsoval intervalově rozpínavé, i když relativně krátké melodické téma.“

„Čtyřiadvacetiletý Hyuk Lee, který navzdory svému nízkému věku má za sebou již velké množství úspěšných turné, se do Mendelssohnovy skladby položil neobvykle jemným a měkkým způsobem.“

„Těleso se v celé skladbě pod Villaumovým vedením uchýlilo k téměř akademickému opracovávání formálních perliček Dvořákova hudebního umění.“

Propojení světové premiéry českého skladatele Petra Wajsara s klasickými čísly z dílny Antonína Dvořáka a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho sneslo své plody během čtvrtečního koncertu v pražském Rudolfinu. Precizní výkon Prague Philharmonia, dosahující místy až akademických rozměrů, vyšroubovala do úctyhodné úrovně rozmáchlá gestika francouzského dirigenta Emmanuela Villauma. O zvukově kyprý, avšak umírněně střídmý klavírní přednes se postaral jihokorejský virtuóz Hyuk Lee, jenž opepřil celý koncert věrnou interpretací mendelssohnovského umění.

Číst dál…

Světová třída. Česká filharmonie v Carnegie Hall, část druhá a třetí

„Konkurence orchestrů v Carnegie Hall je neúprosná, ale Mahlerovou Pátou symfonií se 4. prosince Česká filharmonie zapsala do aktuální top desítky světových orchestrů.“

„Carnegie Hall se proměnila ve festivalové místo, stovky Newyorčanů si koupily lístky na všechny koncerty České filharmonie.“

„V závěrečné Intrádě rozpoutal Byčkov s orchestrem fascinující hudební orgie.“

A opět bylo vyprodáno. I středeční program České filharmonie po dohodě s vedením Carnegie Hall vsadil na americkou hvězdu. Ale pokud si do ní promítnete nedostupnou, téměř nadpozemskou bytost, ke které vás ochranka nepustí ani na metr, v případě houslisty Gila Shahama jste naprosto vedle. A pak ten čtvrteční program, s klavíristou Daniilem Trifonovem a posléze s Janáčkem a Pražským filharmonickým sborem… Davy skandujících návštěvníků.

Číst dál…

Barrie Kosky: S českou hudbou žiju už přes čtyřicet let

„Hudba je základem opery. Jenže pro mě je stejně důležité zjistit, jestli měl skladatel cit pro divadlo.“

„V Komické opeře mi bylo umožněno nasazovat do repertoáru širokou žánrovou paletu hudebních děl.“

„V Praze jsem byl už několikrát, i když doposud nikdy pracovně, což je mi líto.“

Člověk, který o sobě dokáže s odkazem na svůj původ a profil poťouchle prohlásit, že je „židovský homosexuální klokan“, musí nutně mít kromě smyslu pro humor i zdravou sebedůvěru. Takovou, jakou režisér jevištních provedení velkých oper na velkých scénách, ale i klasických muzikálů či operet v různých divadlech, nezbytně potřebuje. Bezezbytku to platí o australském rodákovi, žijícím a tvořícím ovšem už dlouho převážně v Evropě. Barrie Kosky, tato silná osobnost hudebních jevišť se silným hlasem, je letošním držitelem Ceny Antonína Dvořáka. Předtím než ji 9. prosince převezme za přítomnosti televizních kamer na speciálním koncertu ve Španělském sále Pražského hradu, portálu KlasikaPlus.cz poskytl rozhovor.

Číst dál…

Adventní koncerty symfoniků Prahy 8 s Tomášem Jamníkem

Mládežnický symfonický orchestr, který už dvě dekády působí na půdě osmého pražského obvodu, připravil na pátek 6. a neděli 8. prosince dvojici adventních koncertů. Za řízení Zdeňka Červinky uvede díla Dvořáka a Schumanna. Jako sólista se připojí i Tomáš Jamník.  Letošní adventní koncerty Symfonického orchestru Prahy 8 se uskuteční nejprve v koncertním sále Pražské…

Číst dál…

Nelahozeveské Adventní slavnosti poprvé i v rodném domě Antonína Dvořáka

O druhém adventním víkendu, tedy ve dnech 7. a 8. prosince, se výjimečně otevřou brány zámku v Nelahozevsi veřejnosti, přestože již je po turistické sezóně. Tradiční Adventní slavnosti budou navíc větší než kdy dříve. Nově bude bohatý program připraven i v rodném domě Antonína Dvořáka, jehož muzeum je od června otevřeno všem milovníkům…

Číst dál…

Strhující Yo-Yo Ma a přídavky jak na rokenrolu. Česká filharmonie v Carnegie Hall, část první

„Otevírací koncert třech večerů České filharmonie v Carnegie Hall byl téměř vyprodán.“

„Při druhé větě Dvořákova Violoncellového koncertu bylo slyšet pomyslný spadlý špendlík.“

„Symfonické básně Smetany pojal Byčkov ve svérázném tempu.“

Stern Auditorium, největší sál ze tří v budově Carnegie Hall, anoncoval na dvou obřích plakátech nad pódiem, že scéna bude po tři večery patřit Czech Philharmonic a logo Year of Czech Music 2024 informovalo americké publikum o důvodech této výjimečné události. První bouřlivý potlesk sklidil příchod miláčka amerického publika, kterým je violoncellista Yo-Yo Ma. Ten se zhostil Koncertu pro violoncello h moll, op. 104, který vytvořil Dvořák na závěr svého pobytu v Americe. Z cyklu symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany zazněly po přestávce Vyšehrad, VltavaŠárka a nad oficiální program, za překvapení publika, zazněly dokonce dva přídavky, a to z Dvořákových Slovanských tanců. Když koncert skončil, bylo pro české hudebníky i jejich šéfdirigenta Semjona Byčkova podle jejich biologických hodin téměř půl páté ráno.

Číst dál…

Janáčkův festival oslaví pětasedmdesátiny. Gratulovat budou Narek Hakhnazaryan i Kněžíková s Plachetkou

V příštím roce završí Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka pětasedmdesát let své existence. U této příležitosti pořadatelé před Vánocemi představili trojici chystaných narozeninových projektů. V Ostravě vystoupí violoncellista Narek Hakhnazaryan, Slezská filharmonie z Katovic nebo Kateřina Kněžíková s Adamem Plachetkou. Festival láká i na unikátní audiovizuální projekt a pro mladé skladatele vypsal soutěž. Pětasedmdesátý ročník Mezinárodního hudebního…

Číst dál…

Nejvýznamnější litevský autor Čiurlionis slaví 150

Koncert Komorního orchestru Vilniuské univerzity k zahájení jubilejního roku litevského skladatele Mikalojuse Konstantina Čiurlionise (1875–1911) se uskuteční v pátek 6. prosince večer v Českém muzeu hudby v Praze. Akce pořádaná ve spolupráci s Velvyslanectvím Litvy v České republice nese název Přátelství. Repríza je k dispozici 8. prosince na brněnské Filozofické fakultě. V příštím roce se bude mnohde po…

Číst dál…

Pětkrát Louskáček v Bonnu a další prosincové snahy teplických

Severočeská filharmonie Teplice se v posledním měsíci roku pustí do nejednoho ambiciózního projektu. Už zítra mají příznivci orchestru možnost slyšet základní kámen světové hudební literatury, totiž Mahlerovu První symfonii, zajímavostí je také účast severočeských hudebníků v německém Bonnu na tamním nastudování Čajkovského Louskáčka. Lázeňské město láká i na další prosincové akce, většinou do…

Číst dál…

V České národní budově na Manhattanu jiskřilo

„Když přijedou lidi a přijedou nástroje, tak je to v klidu,“ neslo se prvním večerem Českého týdne v Carnegie Hall. Byl zahájen v pondělí na domácí půdě – v České národní budově, která se od legendární koncertní stavby v centrální části Manhattanu nachází asi dvacet ulic severovýchodním směrem. Ve velkorysém sále, v němž krajané dříve hlavně plesali,…

Číst dál…

Hravý konec Roku české hudby s Prague Philharmonia. S premiérou Stavebnice Petra Wajsara

Třetí abonentní koncert orchestrální řady Prague Philharmonia bude ve čtvrtek 5. prosince hýřit vtipem, svěžestí a radostí ze života. Závěr Roku české hudby orchestr se svým šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem ve Dvořákově síni Rudolfina naplní poněkud netradičně. Kromě Dvořákovy Šesté symfonie totiž z českého repertoáru zazní i světová premiéra nové skladby Stavebnice Petra Wajsara,…

Číst dál…

Důkladná žilinská příprava na Vánoce

Téměř celý prosinec bude u Státního komorního orchestru Žilina, jehož šéfdirigentem je umělec české národnosti František Macek, ve znamení Vánoc. A i na Slovensku zjevně je „tahákem“ Rybova česká mše vánoční. Nejbližší koncert v produkci žilinského orchestru se uskuteční 5. prosince, kdy se představí Symfonický orchestr žilinské konzervatoře. Tradiční předvánoční koncert orchestru a sboru…

Číst dál…

Obtížné Smetanovo Klavírní trio g moll v podání studentů HAMU

Komorní cyklus Salón Dvořák věnovaný mladým interpretům, kterým Muzeum Antonína Dvořáka nabízí prostor pro koncerty a umělecké realizace v inspirativním prostředí barokního letohrádku Amerika, pokračuje posledním dílem 5. prosince. Program koncertu s výrazným zastoupením významných komorních děl českých skladatelů uzavře letošní doprovodný program Muzea Antonína Dvořáka k výstavě Antonín Dvořák: Můj život a dílo a k…

Číst dál…

ČRo D-dur: Louskáček z Paříže a Martinů z Poličky

„Ve středu je prostor na další dva koncerty z nabídky Eurorádia: Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu bude řídit nám dobře známý Semjon Byčkov.“

„Víkendová Návštěva bude u Markéty Holé, profesorky JAMU, která pracuje také v Centru Bohuslava Martinů v Poličce.“

„Nedělní operní čas bude patřit poslední opeře Antonína Dvořáka Armida, uslyšíte nahrávku Gerda Albrechta s českými pěvci a Českou filharmonií.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 2. do 8. prosince?

Číst dál…

Robert Hanč: Tři koncerty v Carnegie Hall nemůžeme mít, kdy si vzpomeneme

„Mimořádná příležitost, které chceme co nejlépe využít, ne snad kvůli sobě, ale kvůli celé české kultuře.“

„Poprvé se Česká filharmonie ve Spojených státech objevila v šedesátých letech minulého století na koncertě s Karlem Ančerlem v brooklynském Walt Whitman Hall. Teď tam letí počtrnácté.““ 

„Nástroje představují pět tun nákladu v jedenašedesáti speciálních transportních bednách.“

Česká filharmonie cestuje na další turné, a to do Spojených států. V newyorské Carnegie Hall ji čeká prestižní rezidence, tři koncerty završující od 3. do 5. prosince Rok české hudby 2024. Robert Hanč, od roku 2011 generální manažer a umělecký ředitel orchestru, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje přípravu takových zájezdů a alespoň trochu dává nahlédnout do jejich zákulisí. Jak říká, pro filharmonii takovýto zájezd rozhodně patří mezi nejnáročnější úkoly.

Číst dál…

Vasksův houslový koncert zazní v Košicích i v rodné zemi skladatele

Státní filharmonie Košice přivítá elitního houslistu, českého dirigenta a dílo z pera lotyšského skladatele. Klíčový houslista Vídeňských filharmoniků Dalibor Karvay přednese oceňovaný Houslový koncert Pēterise Vaskse a pod taktovkou Tomáše Braunera zazní také Dvořákova Osmá a Suchoňova Malá suita s passacaglií. Orchestr se 4. prosince představí doma, ale také od dva dny později daleko…

Číst dál…

Do Dvořákovy síně za komorním uměním

Česká filharmonie jako orchestr sice bude absentovat z důvodu zájezdu do Ameriky, Rudolfinum však počas Českého týdne v Carnegie Hall ladem ležet nebude. 4. prosince v Dvořákově síni v rámci sezony Českého spolku pro komorní hudbu vystoupí Janáčkovo kvarteto, 8. prosince se doma pokusí „být prorokem“ Václav Petr, koncertní mistr skupiny violoncell České filharmonie,…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (77)
Carnegie Hall. Filantrop a jeho newyorská koncertní síň 

„Koncertní síň postavili na ploše devíti parcel jako jednu z posledních velkých staveb ve městě ještě bez použití ocelové konstrukce, z cihel a pískovce.“

„Antonín Dvořák byl jedním z těch, kteří napomohli vytvoření věhlasu nové síně. S ohledem na setrvalou mezinárodní popularitu díla je první tamní uvedení New World Symphony asi nejdůležitější světovou premiérou, která se v této síni kdy odehrála.“

„Zahrát si právě zde je snem každého hudebníka. Je však rozdíl, jestli umělec vystoupil v programu Carnegie Hall, nebo v programu, pro který si jiný organizátor sál jen pronajal.“

Na samém začátku prosince, v závěru Roku české hudby 2024, patří newyorská koncertní síň Carnegie Hall, respektive její hlavní sál Isaac Stern Auditorium, po tři dny České filharmonii. Jedno z nejslavnějších míst, kde se ve světě hraje klasická hudba, bylo svědkem mnoha světových premiér, mezi nimiž jako mimořádně památné zůstává první provedení Dvořákovy Novosvětské symfonie. Ani se nechce věřit, že v šedesátých letech nechybělo moc k tomu, aby byla historická budova jako údajně nadbytečná stržena.

Číst dál…

Poklad zvaný Pražský filharmonický sbor

„Pražské koncerty u Šimona a Judy byly jakousi generálkou na první vystoupení sboru v Carnegie Hall.“

„Pavel Černoch vyzpíval vysoké tóny s naprostým přehledem, bez forze a operních příkras.“

„Mariánské téma bylo pro třiačtyřicetiletého Martinů zásadní, neboť v roce 1934, kdy dokončil tyto písně, zkomponoval i jedno ze svých nejzásadnějších děl Hry o Marii.“

Pražský filharmonický sbor spolu s festivalem Dny Bohuslava Martinů připravil na dva listopadové večery program s názvem Poklady českého sboru. Dramaturgie koncertu vycházela z více či méně známých děl českých skladatelů povětšinou na liturgická témata. „Chtěli jsme ukázat to nejlepší z české tvorby, zároveň ale představit i skladby, které se provádějí vzácněji,“ uvedl sbormistr Lukáš Vasilek.

Číst dál…

Smetanova Domovina ve Smetanově muzeu

Závěrečný koncert letošního cyklu Hudebních podvečerů nad Vltavou se uskuteční v úterý 3. prosince od osmnácti hodin v prostorách pražského Muzea Bedřicha Smetany. Výhradně české hudbě věnovaný program uvedou houslista Martin Sekyra, violoncellista Radomír Širc a klavírista Jan Lukš. Poslednímu koncertnímu zastavení v rámci cyklu Hudební podvečery nad Vltavou přádaného Muzeem Bedřicha Smetany dala…

Číst dál…

Orchestr NeoKlasik v rytmu českých a moravských tanců

NeoKlasik orchestr završí letošní projekt k Roku české hudby koncertem Po stopách českého tance, který upozorní na důležitý spojovací můstek mezi členy Hudební skupiny Mánesa a českými velikány 19. a 20. století – Bedřichem Smetanou, Antonínem Dvořákem, Leošem Janáčkem a Bohuslavem Martinů. Zazní jejich méně známá díla s tanečním charakterem v podání klavíristy Adama Dvořáčka. Recitál…

Číst dál…

Závěr cyklu Z domoviny ve spolupráci se salcburským Mozarteem

Pražská HAMU připravila u příležitosti Roku české hudby cyklus tří koncertů nazvaných Z domoviny. V neděli 1. prosince od půl jedenácté dopoledne vyvrcholí projekt koncertem dvou mladých kvartet, pražského AdAstra kvarteta a salcburského souboru Beija-flor, v Sále Martinů.  Cyklus komorních koncertů Z domoviny věnovaný Roku české hudby, na němž vystupují studenti HAMU, završí první adventní neděli…

Číst dál…

Vodička s Marečkem, koncertní mistr s ředitelem

„Různorodost Dvořákových skladeb v rámci jednoho jediného hudebního druhu, totiž kompozic pro housle a klavír, je udivující.“

„U Romance a Mazurku je zajímavé poslouchat, co z jejich kouzla je ovlivněno orchestrálními barvami, a co invencí – co se tedy naopak ani v pouhém klavírním zvuku při poslechu nevytrácí.“

„Prvními interprety Sonatiny byly při soukromém provedení dvě z Dvořákových dětí, které s ním byly v New Yorku, Antonín a Otilie.“

Jiřího Vodičku, předního českého houslového profesionála, dělí od studií už sedmnáct let. A napřesrok tomu bude deset let, co je současně se svými sólovými a komorními projekty a pedagogickými aktivitami koncertním mistrem České filharmonie. Na podzim v roce 2023 s jejím ředitelem Davidem Marečkem společně natočili dvojalbum obsahující všech deset skladeb pro housle a klavír z pera Antonína Dvořáka. Jak je teď zvykem, nahrávka je komerčně k dispozici na CD i ve formě bez zvukového nosiče. A má pěkný mezinárodní ohlas.

Číst dál…

Pavel Šporcl uzavře Made in Prague Festival v Londýně

Poosmadvacáté se Londýn v průběhu listopadu stal dějištěm multižánrového festivalu Made in Prague, který organizuje tamní České centrum. Pětitýdenní přehlídka uvádí pestrý program propojující hudební i literární vystoupení, divadelní a výtvarné umění a současný film. Letošní ročník vyvrcholí 30. listopadu v Southbank Centre, kde za doprovodu English Chamber Orchestra vystoupí český houslista Pavel Šporcl. Koncert se koná u příležitosti Roku…

Číst dál…

Lužanská v podání Českého filharmonického sboru v Pohořelicích

Adventní koncert Českého filharmonického sboru Brno se uskuteční o první adventní neděli 1. prosince v pohořelickém kostele svatého Jakuba staršího. Varhanní part zastane Martin Jakubíček. Sólové výkony patří členům sboru. Na programu koncertu je Rorando coeli humanisty přelomu 16. a 17. století Jana Campana Vodňanského, Duchovní moteta letos jubilujícího (dvě let od narození)…

Číst dál…

Český týden v Carnegie Hall za účasti prezidenta republiky a s dodatkem v Torontu

Koncert mladých talentů 2. prosince zahájí Český týden v Carnegie Hall, který je vrcholem oslav Roku české hudby. Na koncertech, které se v New Yorku uskuteční nejen ve světově proslulé koncertní síni, ale i v České národní budově na Manhattanu a na ikonickém náměstí Times Square, vystoupí Česká filharmonie se svým šéfdirigentem a hudebním ředitelem Semjonem…

Číst dál…

Premiéry Moravia Brass Bandu a Radek Baborák bez hranic

„Večer přinesl skladby velmi náročné, mezi kterými nechyběla jedna brněnská a jedna světová premiéra.“

„Skladbě Dopis svatého Mořice dominovaly vznešené a velebné části, které patřily varhanním sólům.“

„Pro sólový lesní roh zde autor napsal krkolomné běhy se složitými rytmy ve vysokých polohách. Interpret publikum uváděl v úžas.“

Moravia Brass Band vznikl v roce 2017 s cílem popularizovat hru na žesťové nástroje. Zcela vyprodaný Besední dům v Brně, kde se konal koncert 25. listopadu, popíral, že by nějakou popularizaci tyto nástroje potřebovaly. Naopak vřelé ovace, kterých se dostalo orchestru i dirigentu Radku Baborákovi od vyprodaného sálu, zejména po poslechu světové premiéry Koncertu Es dur pro lesní roh a Brass Band Ondřeje Moťky, svědčily o oblibě těchto nástrojů.

Číst dál…

Trubka a smyčce u Vřídla, klavír v kinosálu. Česká filharmonie v top formě před Carnegie Hall

„Vděční diváci naslouchali i z ochozu v prvním patře.“

„Kinosál nekinosál, virtuozitě Iva Kahánka a celkovému dojmu z Dvořákova Koncertu g moll neubral ani drobeček.“

„Byla to procítěná exploze odstínů, barev, poetiky i naléhavosti.“

Tři filmové hity v koncertním sále Císařských lázní, čtyři koncerty v lehce předělaném kinosále hotelu Thermal, u Vřídla mezi prameny a v někdejší Spořitelně, která je jednou z nových adres pro kulturu města na seznamu UNESCO. Skvělí interpreti, exkluzivní program, pohodová atmosféra a mnoho inspirativních setkání. Letošní Karlovarské Variace trvaly opět jen necelé dva dny, o to intenzivnější zážitek nabídly a posunuly vlastní laťku o další zářez výš.

Číst dál…

Plzeňská filharmonie hostem v Klatovech

„Ke kompozici čtvrté symfonie inspiroval Jiřího Bezděka Nezvalův Edison oslavující počiny velkého vynálezce i sílu nikdy nekončícího tvůrčího procesu.“

„Skladatel Nezvalův text ústrojně začlenil do standardní formy symfonie.“

„Chuhei Iwasaki měl v Čajkovského Páté dobře promyšlený tempový půdorys, dynamiku a agogické změny, výtečně pracoval s orchestrálními pauzami, vytvářejícími potřebné napětí.“

Západočeská města Klatovy a Kdyně patří k pravidelným štacím Plzeňské filharmonie. V budově klatovské Stálé divadelní scény jí v rámci koncertního abonmá řady „K“ patří tři symfonické večery, šestici abonentních koncertů pak doplňují večery, v nichž se tamějším posluchačům představují další pozvaní umělci, tentokrát z oblasti komorní hudby. Páteční koncert filharmoniků byl vlastně reprízou programu, který den předtím odezněl v plzeňské Měšťanské besedě. Programovou skladbu představoval Dvořákův Karneval, Čajkovského Pátá a Symfonie č. 4 Jiřího Bezděka „Edison“ předešlého dne premiérovaná.

Číst dál…