KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Boris Giltburg: Studium nových děl může být frustrující. Nahrávám se

„Z klavírní literatury považuju za nejobtížnější kompozice Wolfganga Amadea Mozarta a Johanna Sebastiana Bacha.“ 

„Mám rád českou hudbu.“

„Natáčím si nejen své zkoušky, ale také koncerty, a pak je poslouchám, dívám se do not a promýšlím, jaké aspekty hry bych potřeboval zlepšit.“

Světově uznávaný izraelský klavírista ruského původu Boris Giltburg má ve svém repertoáru i ta nejnáročnější díla klavírní literatury. Jejich provedení je schopen obestřít krásou zvukomalebnosti a vtisknout jim krystaličnost znění, přičemž vystižení hloubky interpretace je pro virtuosa často samozřejmostí spojenou s hravým nadhledem. Svůj repertoár před časem rozšířil o vybraná díla Bedřicha Smetany a jedno z nich zahraje v rámci 67. ročníku hudebního festivalu Smetanova Litomyšl.

Číst dál…

Jste mladí a chcete si zazpívat v Hubičce? Přihlaste se na Smetanovu Litomyšl!

Národní festival Smetanova Litomyšl přichází s projektem Operní líheň Smetanovy Litomyšle zacíleným na mladé pěvce do třiatřiceti let věku. Ti se mohou přihlásit na konkurz a v roce 2026 se zúčastnit nové festivalové produkce Smetanovy opery Hubička. Konkurzy se uskuteční ve dnech 25. a 27. dubna ve Smetanově domě v Litomyšli, přihlásit se je možné…

Číst dál…

Festivalu Smetanova Litomyšl se vrátí genius loci – zámecké nádvoří

„Mozartova Figarova svatba v nastudování Jiřího Heřmana a Václava Lukse s Collegiem 1704 má v Brně premiéru 22. března.“

„Protagonisty operního gala mají být sopranistka Corinne Winters, která se poslední dobou intenzivně věnuje českému repertoáru, a tenorista Pavel Černoch.“

„Sál má přijít na 85 milionů korun, obdobný rozpočet má letošní festivalový program.“

Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční od 14. června do 6. července, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Na festivalu se vystřídají operní soubory z Brna a Prahy, Drážďanská filharmonie, Kremerata Baltica, The King’s Singers, zahraniční i tuzemští sólisté a další orchestry a komorní soubory. V pravidelné spolupráci budou pokračovat Česká filharmonie, Collegium 1704 a Pavel Haas Quartet. Nově se festival víc zaměří i na balet a tanec. Na 48 pořadů se bude prodávat 31.000 vstupenek.

Číst dál…

Olga Bezsmertna: Když zpívám Strausse, připadám si jako mezi nebem a zemí

„Strauss je pro mě důležitý skladatel. Určitě bych si jednou ráda zazpívala Maršálku nebo Ariadnu.“ 

„Mozarta chci zpívat tak dlouho, jak jen to půjde, protože je pro mě něco jako vokální škola.“

„Produkce Rusalky v La Scale byla náročná, speciálně o konci opery jsme měli hodně diskusí s italskou režisérkou Emmou Dante.“

V Praze poprvé vystoupí ukrajinská sopranistka Olga Bezsmertna. Naše publikum už ji mohlo slyšet na loňském festivalu Smetanova Litomyšl, kde zpívala sólový part v Brucknerově Te Deum, ale především ji zná jako Dvořákovu Rusalku z inscenace milánské La Scaly, kterou před časem odvysílal kanál ČT art. Teď se pěvkyně chystá na Čtyři poslední písně od Richarda Strausse, které zazní v rámci koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu 10. února pod taktovkou Roberta Jindry.

Číst dál…

Festivalový Rok české hudby s letošním výhledem

Asociace hudebních festivalů České republiky se na prahu nového roku ohlíží za uplynulým Rokem české hudby a přináší souhrnné statistiky kulturních akcí, které uspořádali její členové, i výhled na jejich letošní plány. Instituce reprezentuje aktuálně třináct významných českých festivalů klasické hudby pořádaných v průběhu roku po celé republice v čele s mezinárodními hudebními festivaly Pražské…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (59)
Končí Rok české hudby 2024

„Slogan Hudba jsme my pomohl umístit téma Roku české hudby do zorného pole většího počtu lidí.“

„Rok české hudby měl slušnou publicitu.“

„Těžko dnes odhadovat, jak bude za deset let prožíváno vlastenectví, jak budou seřazeny hodnoty, kam se budou ubírat technologie.“

Koncerty, přednášky, besedy, workshopy a další kulturní akce, které se konaly s logem Roku české hudby 2024, asi nikdo přesně nespočítá. Některé vznikly jako jedinečné iniciativy, jiné by se konaly tak jako tak, všechny však spojila myšlenka, že hudební umění je v prostoru, ve kterém se historicky mluví česky, rodinným stříbrem.

Číst dál…

AudioPlus | Michal Medek: Rok české hudby? Mise splněna!

Michal Medek je ředitelem letního festivalu Smetanova Litomyšl a zároveň členem nejužšího vedení České filharmonie. Z titulu obou manažerských pozic se podílel na organizování a průběhu Roku české hudby 2024 a v jeho rámci samozřejmě i projektu Smetana200 – důstojné připomínky březnového dvoustého výročí litomyšlského rodáka Bedřicha Smetany. V podcastu portálu KlasikaPlus.cz vyjadřuje za iniciátory a organizátory…

Číst dál…

Pleskot navrhl pro festival v Litomyšli SmetaNOVÝ sál

Národní festival Smetanova Litomyšl se od příštího roku bude opět konat na nádvoří renesančního zámku, zapsaného na seznamu světového kulturního UNESCO. Zámek byl poslední dva roky v rekonstrukci. Nové řešení letního auditoria navrhl přední český architekt Josef Pleskot. Jeho projekt má citlivě spojit historický prostor s potřebami festivalu a s nároky na moderní…

Číst dál…

Ondřej Havelka: Je dobře, když režisér umí noty

„Když mluvím o tom, že představení musí být zábavné, tak to samozřejmě nemyslím jen ve smyslu srandy. I vážné věci mohou být inscenovaný způsobem, který diváka baví.“ 

„S výtvarnicí kostýmů a se scénografem jsme to vymysleli jako baroko, ale trochu punkové.“

„S mým hlasovým volumenem na operní pěvce samozřejmě zdaleka nestačím. Jsem prostý, swingový, mikrofonový crooner.“ 

Na scénu Mahenova divadla, kde měla v roce 1938 premiéru, se vrací opera Šarlatán od Pavla Haase. Pohostinské vystoupení Národního divadla moravskoslezského na festivalu Janáček Brno 2024, dirigované Jakubem Kleckerem, se koná 8. listopadu. Režisér této nové ostravské inscenace Ondřej Havelka v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje, jak obvykle nad operními úkoly pracuje, vyjadřuje se k současným častým režijním aktualizacím operních děl a přibližuje Haasova Šarlatána. Nakonec odpovídá i na otázku, jestli by si nechtěl sám zahrát v nějaké opeře.

Číst dál…

Adam Znamirovský ve finále Eurovizní soutěže mladých hudebníků 2024

Český klavírista Adam Znamirovský se probojoval do finále evropské soutěže mladých hudebníků Eurovize. V norském Bodø, které je aktuálně Evropským hlavním městem kultury, se v sobotu 17. srpna utká s deseti dalšími hudebníky z evropských zemí a Arménie. Přímý přenos nabídne i program Art České televize.  Eurovision Young Musicians je mezinárodní akce zaměřená na klasickou hudbu,…

Číst dál…

Historicky největší Smetanova Litomyšl uzavřena

Děkovná mše s Missou solemnis Václava Jana Tomáška završila v neděli v piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže 66. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Trval jeden měsíc a uskutečnilo se všech jednapadesát naplánovaných představení, která navštívilo přes 31.000 posluchačů. Podobný počet diváků zhlédl celkem 97 programů Festivalových zahrad. Na hlavních scénách vystoupilo přibližně 2500 účinkujících,…

Číst dál…

Smetanova Má vlast byla Naší vlastí, vrcholem i zakončením festivalu v Litomyšli

„Má vlast je titulem, který si myslíme, že známe nazpaměť od dětství, ale kdykoli tento cyklus znovu slyšíme, nacházíme v něm nové a nové polohy a podněty.“

„Že má dirigent respekt a důvěru hudebníků, bylo znát od prvních tónů, které se Festivalovou halou rozezněly.“

„Devízou Netopilova provedení jsou pečlivě vystavěné dynamické efekty, tvořené náhlými kontrasty jednotlivých ploch.“

Šestašedesátý ročník festivalu Smetanova Litomyšl je v tuto chvíli u konce. V sobotu 6. července se letos naposledy rozezněla Festivalová hala tóny mistra, který v tomto městě poprvé zakřičel na svět. Jeho ikonický cyklus symfonických básní Má vlast zazněl v provedení partnerského orchestru festivalu, tedy České filharmonie, pod taktovkou dirigenta Tomáše Netopila. Zakončení důstojné, efektní i emotivní. 

Číst dál…

Smetanova Litomyšl se v roce 2025 vrátí na zámek a bude třítýdenní

Národní festival Smetanova Litomyšl, v Roce české hudby trvající výjimečně celý měsíc, se napřesrok v sedmašedesátém ročníku vrátí do tradičního třítýdenního časového rozsahu. Je rozvržen na dny od 14. června do 6. července a otevře ho opět Česká filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši. Pořádající tým podle designovaného uměleckého ředitele Marka Šulce věří, že…

Číst dál…

V Litomyšli mezinárodně

„Pokud bude mít festival šťastnou ruku a půjde pro operní koncerty světového repertoáru vždy cestou, kterou ten letošní zřetelně naznačil jako reálnou, bude to skvělé.“

„Záslužně zazněly méně známé árie z Verdiho Lombarďanů nebo Mascagniho Přítele Fritze.“

„Koncert vyzněl zdrženlivěji, než by u italského repertoáru bylo ideální.“

Operní pěvecký recitál na Smetanově Litomyšli měl letos dva zajímavé protagonisty – mladé sólisty v plné síle, na prahu výrazné mezinárodní kariéry. Britský tenorista Freddie De Tommaso a rumunská sopranistka Iulia Maria Dan nabídli z větší části neoposlouchaný repertoár a neokázale poctivé umění. Prague Philharmonia k tomu přidala nenápadně skvělý orchestrální doprovod. Přesto měl být u obou pěvců výsledek pódiové prezentace vokálního umění víc strhující.

Číst dál…

Špičkoví klavíristé se nad Smetanou spojili s mladými nadějemi       

„Pondělní večer zaměřený na Smetanovy skladby pro dva a čtyři klavíry na čtyři, osm nebo šestnáct rukou byl výjimečný hned v několika ohledech.“ 

„Ivo Kahánek, Martin Kasík, Igor Ardašev a Renata Lichnovská mají svá učednická léta již dlouhou řádku let za sebou, možná si na ně ale rádi zavzpomínali.“ 

„Nora Lubbadová, Klára Gibišová, Denis Stefanov a Jan Schulmeister. Pravidelní návštěvníci koncertů ta jména, nebo alespoň některá z nich, určitě znají.“ 

Unikátní koncert se uskutečnil v pondělí 1. července v rámci 66. ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Na pódium Smetanova domu byly přivezeny čtyři klavíry královéhradecké firmy Petrof a k jejich klávesám postupně usedlo osm hráčů. Vedle špičkových českých interpretů se ve skladbách Bedřicha Smetany pro dva a čtyři klavíry posluchačům představili i zástupci mladé generace.

Číst dál…

Jak se prodávala nevěsta v Litomyšli

„Režisér vzpomínal na své zážitky z moravského Horňácka, na vesnické způsoby či muzicírování a děj tedy přenesl tam, časově do období masopustu.“

„Panovalo značné horko, je tedy třeba obdivovat všechny maskované účinkující, že zvládli v těchto podmínkách podávat výborné výkony.“

„Hudební složka představení byla vynikající.“

Dne 29. června bylo v rámci festivalu Smetanova Litomyšl provedeno jedno z nejznámějších Smetanových děl, opera Prodaná nevěsta. O produkci se postaral sbor, orchestr a balet Národního divadla Brno a komparz. Inscenaci v režii Ondřeje Havelky řídil dirigent Jakub Klecker.

Číst dál…

Poslední týden Smetanovy Litomyšle

První týden měsíce července znamená poslední týden kulturního dění na Národním festivalu Smetanova Litomyšl. Co si pro návštěvníky organizátoři připravili od 1. do 7. července? Skladby Bedřicha Smetany pro dva až čtyři klavíry pro čtyři, osm nebo šestnáct rukou v podání zralých virtuosů i klavírních nadějí se rozezní ve Smetanově domě v pondělí…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Domov druhého jara aneb Dvě vdovy trochu jinak

„Všechno je tak, jak známe z libreta a českých operních scén. A přece je cosi jinak.“

„Láska a radost jsou trvale v našich životech a předsudky okolí nejsou to nejdůležitější.“

„Celý večer byl koncertem herectví, radosti ze života a ohňostrojem lidské energie.“

Vtipný, neotřelý, půvabný, to byl příběh Dvou vdov Bedřicha Smetany v podání Birmingham Opera Company, Škampova kvarteta, klavíristy Filipa Martinky a litomyšlských ochotníků. To vše v zámecké jízdárně pod taktovkou Lady Valešové, úspěšné Češky působící v Londýně.

Číst dál…

Koncert Huelgas Ensemble jako esence krásy a dokonalosti

Polifilův sen. Tak zněl název koncertu vlámského vokálního souboru Huelgas Ensemble na festivalu Smetanova Litomyšl. Sofistikovaně zdůvodněný výběr skladeb od čtrnáctého po dvacáté století byl možností kochat se pod klenbou někdejšího piaristického chrámu po celou hodinu neutuchající zvukovou krásou polyfonní hudby a ve vrchovaté míře i dokonalostí její interpretace. Polifilův boj o lásku…

Číst dál…

Výlet na Vesnický jarmark do Nových Hradů

„Zámek je to vskutku jako z pohádky, trochu ‚cukrkandlový‘, obklopený klidnou krajinou.“

„Inscenaci na malém jevišťátku nastudovala režisérka Magdalena Švecová pro tento účel v podstatě sympaticky.“

„V singspielu ovšem bývá hodně mluvení a to je potíž. Všichni zpěváci si více či méně vypomáhali typicky táhlými, zpěvavými, v důsledku nudnými promluvami.“

Součástí programu Smetanovy Litomyšle je i Večer na zámku v Nových Hradech, jenž kombinuje návštěvu zámku, pohoštění a divadelní představení. Letos byla na programu opera-singspiel Jiřího Antonína Bendy Vesnický jarmark.

Číst dál…

Smetanova Litomyšl dává prostor nejmladším talentům 

Festivaly Smetanova Litomyšl a Smetanova výtvarná Litomyšl spojuje zájem o nejmladší generaci talentů. Vedle mezinárodních hvězd dávají ve svých programech v nadcházejících týdnech prostor i zástupcům nejmladší generace umělců. Představují absolventy stipendijní akademie uměleckého vzdělávání MenART, kteří pracovali společně se svými pedagogy pod vedením předních umělců hudebních a výtvarných oborů. 28. června se v litomyšlské Zámecké…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (65)
Hold skladateli i sochaři. Setkání u Smetanova pomníku v Litomyšli

„Uskutečnilo se 22. června 2024, na den přesně sto let poté, co byl pomník ve stejné datum roku 1924 instalován.“

„Hudební složku obřadu, zarámovaného fanfárami, zajistil Sbor Národního divadla.“

„Smetanův pomník v Litomyšli přečkal společenské i politické poryvy, jakých bylo u nás za uplynulých sto let nepočítaně.“

Smetanova Litomyšl, to nejsou jen desítky koncertů či operních představení, jež činí z festivalu prvotřídní událost. Během třiceti dnů, po které letošní ročník trvá, se opět koná bezpočet doprovodných akcí nejrůznějšího obsahu a zaměření. Od, řekněme, odpočinkovějších, při nichž hudbu či mluvené slovo vstřebává publikem pohodlně usazené, či dokonce polehávající na trávníku, až po události se závažným přesahem a nadčasovou symbolikou.

Číst dál…

ČtenářiPlus: Medea aneb Podané ruce antiky a baroka

Středeční bouřlivý večer patřil na Smetanově Litomyšli neoposlouchanému spojení barokní hudby s antickou tragédií v pořadu nazvaném prostě – Medea.  Starořecká mytologie budila můj zájem prakticky od raného dětství, Medeu jako ženu jsem však nikdy nechápala – a to ani po hodinách literatury mého zvolna končícího prvního ročníku na vyšším stupni gymnázia. Můj…

Číst dál…

Tajemství Smetanovy Litomyšle

Předposlední opera Bedřicha Smetany zazářila na festivalu Smetanova Litomyšl ve zbrusu nové, jen měsíc hrané inscenaci pražského Národního divadla. Mile naivní a úsměvně komický příběh pohrávající si se slovem tajemství se režisér Ondřej Havelka odvážil inscenovat proti všem současným trendům bez aktualizace, bez exhibicí, s lehkou nadsázkou, ale poctivě a postaru. Sobotní představení…

Číst dál…

Třetí týden Smetanovy Litomyšle

Národní festival Smetanova Litomyšl je ve své polovině a s posledními červnovými dny vstoupí do třetího úplného týdne hlavní festivalové řady. Co si pro návštěvníky pořadatelé festivalu připravili od 24. do 30. června? V úvodu závěrečného červnového týdne zavítá na šestašedesátý ročník litomyšlské přehlídky vlámský Huelgas Ensemble, o jehož koncertech v České republice portál KlasikaPlus.cz…

Číst dál…

Huelgas Ensemble v Praze, na Concentu Moraviae i Smetanově Litomyšli

Huelgas Ensemble je již více než půl století jedním z nejuznávanějších světových souborů pro provádění polyfonní hudby. Svoji výjimečnost potvrzuje i originálním výběrem programů. V úterý 25. června jej české publikum bude moci zažít na koncertu zařazeném do komorní řady Pražských symfoniků v kostele sv. Šimona a Judy, který bude netypicky součástí i příštího festivalu Concentus…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Libuše jako opus magnum Smetanovy Litomyšle

„Kateřina Kněžíková představila Libuši možná méně jako kněžnu, o to více však jako ženu.“

„Jakub Hrůša se prezentuje jako člověk nesmírně skromný, hluboce přemýšlivý a naprosto precizní detailista.“

„Koncertní provedení opeře nikterak neubralo na atraktivitě, ba naopak.“

Letošní ročník národního festivalu Smetanova Litomyšl dospěl sotva do poloviny, a přesto lze bez nadsázky říci, že má za sebou svůj vrchol. Dlouhý – více než čtyřhodinový – nedělní večer patřil Smetanově Libuši v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, našich předních operních sólistů a Pražského filharmonického sboru. A výsledek jejich společného snažení nelze popsat jinak než jako oslnivý.

Číst dál…

Josef Pleskot: Nové zastřešení pro Smetanovu Litomyšl bude už v roce 2025!

„Deset let jsem myslel na to, jak zastřešení zámeckého nádvoří udělat.“

„Na prvním místě mám poslání splnit smysluplné společenské zadání. Na zámku by hudba určitě mohla nebo dokonce měla být.“

„Chtěl jsem podpořit osovost zámecké kompozice. Proto se teď dvě části hlediště roztrhnou a mírně se nakloní ke středu, kam jsem vložil schodiště.“

Smetanova Litomyšl nabízí svůj hlavní program už druhým rokem v náhradních prostorách místní sportovní haly. Zámecké nádvoří, které je tradičním festivalovým pódiem, zůstává veřejnosti nepřístupné kvůli rekonstrukci zámku. Stávající zastřešení mezitím dospělo ke konci své životnosti a všichni se tak upínají k roku 2025, kdy by se měl festival na zámek vrátit…

Číst dál…

Quo vadis, Sylvie Bodorová? Do Litomyšle! A nakonec vítězně 

„Díky herecky dobře vedeným pěvcům se divák rychle orientoval.“

„Příjemně překvapil hutným a velkým hlasem barytonista Jakub Hliněnský, představitel donašeče Chilóna, jenž snad nazvučení nepotřeboval.“

„Obecenstvo inscenaci přijalo ovacemi a děkovalo potleskem i skladatelce, která se spolu s inscenátory přišla děkovat na závěr představení.“

Smetanova Litomyšl letos překypuje dílem Smetanovým a slaví Rok české hudby. Mezi skladatele narozené v letopočtu končícím číslem „4“ patří však rovněž Sylvie Bodorová. Její opera Quo vadis, ke které napsala spolu s režisérem Martinem Otavou i libreto, proto na letošní litomyšlské pódium právem patřila. Navíc je to opera divácky vděčná. 

Číst dál…

Svrchované podání. Marek Kozák a Dobře temperovaný klavír znovu po roce

„Marek Kozák působil klidným a noblesním dojmem od první chvíle, kdy vkročil na pódium.“

„Když došlo na exponovaná místa v rychlém tempu nebo se složitým vedením hlasů, kde by se posluchač u méně zkušeného klavíristy nedivil zaváhání, Marek Kozák působil naopak spíše dojmem, že se může jaksepatří rozehrát.“

„Na Smetanově Litomyšli je Bachovu dílu pravidelně věnován prostor odpovídající významu tohoto geniálního skladatele.“

Dalším z festivalových zastavení Smetanovy Litomyšle byl v pondělí 17. června koncert Johann Sebastian Bach: Dobře temperovaný klavír II. v sále Smetanova domu. Z titulu koncertu bylo zřejmé, na co se tentokrát mohou posluchači těšit. A těšit se skutečně mohli, jelikož nastudování a provedení díla se opět, stejně jako v případě prvního dílu na loňském ročníku festivalu, ujal Marek Kozák.

Číst dál…