Český klavírista Adam Znamirovský se probojoval do finále evropské soutěže mladých hudebníků Eurovize. V norském Bodø, které je aktuálně Evropským hlavním městem kultury, se v sobotu 17. srpna utká s deseti dalšími hudebníky z evropských zemí a Arménie. Přímý přenos nabídne i program Art České televize. Eurovision Young Musicians je mezinárodní akce zaměřená na klasickou hudbu,…
Historicky největší Smetanova Litomyšl uzavřena
Děkovná mše s Missou solemnis Václava Jana Tomáška završila v neděli v piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže 66. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Trval jeden měsíc a uskutečnilo se všech jednapadesát naplánovaných představení, která navštívilo přes 31.000 posluchačů. Podobný počet diváků zhlédl celkem 97 programů Festivalových zahrad. Na hlavních scénách vystoupilo přibližně 2500 účinkujících,…
Smetanova Má vlast byla Naší vlastí, vrcholem i zakončením festivalu v Litomyšli
„Má vlast je titulem, který si myslíme, že známe nazpaměť od dětství, ale kdykoli tento cyklus znovu slyšíme, nacházíme v něm nové a nové polohy a podněty.“
„Že má dirigent respekt a důvěru hudebníků, bylo znát od prvních tónů, které se Festivalovou halou rozezněly.“
„Devízou Netopilova provedení jsou pečlivě vystavěné dynamické efekty, tvořené náhlými kontrasty jednotlivých ploch.“
Šestašedesátý ročník festivalu Smetanova Litomyšl je v tuto chvíli u konce. V sobotu 6. července se letos naposledy rozezněla Festivalová hala tóny mistra, který v tomto městě poprvé zakřičel na svět. Jeho ikonický cyklus symfonických básní Má vlast zazněl v provedení partnerského orchestru festivalu, tedy České filharmonie, pod taktovkou dirigenta Tomáše Netopila. Zakončení důstojné, efektní i emotivní.
Smetanova Litomyšl se v roce 2025 vrátí na zámek a bude třítýdenní
Národní festival Smetanova Litomyšl, v Roce české hudby trvající výjimečně celý měsíc, se napřesrok v sedmašedesátém ročníku vrátí do tradičního třítýdenního časového rozsahu. Je rozvržen na dny od 14. června do 6. července a otevře ho opět Česká filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši. Pořádající tým podle designovaného uměleckého ředitele Marka Šulce věří, že…
V Litomyšli mezinárodně
„Pokud bude mít festival šťastnou ruku a půjde pro operní koncerty světového repertoáru vždy cestou, kterou ten letošní zřetelně naznačil jako reálnou, bude to skvělé.“
„Záslužně zazněly méně známé árie z Verdiho Lombarďanů nebo Mascagniho Přítele Fritze.“
„Koncert vyzněl zdrženlivěji, než by u italského repertoáru bylo ideální.“
Operní pěvecký recitál na Smetanově Litomyšli měl letos dva zajímavé protagonisty – mladé sólisty v plné síle, na prahu výrazné mezinárodní kariéry. Britský tenorista Freddie De Tommaso a rumunská sopranistka Iulia Maria Dan nabídli z větší části neoposlouchaný repertoár a neokázale poctivé umění. Prague Philharmonia k tomu přidala nenápadně skvělý orchestrální doprovod. Přesto měl být u obou pěvců výsledek pódiové prezentace vokálního umění víc strhující.
Špičkoví klavíristé se nad Smetanou spojili s mladými nadějemi
„Pondělní večer zaměřený na Smetanovy skladby pro dva a čtyři klavíry na čtyři, osm nebo šestnáct rukou byl výjimečný hned v několika ohledech.“
„Ivo Kahánek, Martin Kasík, Igor Ardašev a Renata Lichnovská mají svá učednická léta již dlouhou řádku let za sebou, možná si na ně ale rádi zavzpomínali.“
„Nora Lubbadová, Klára Gibišová, Denis Stefanov a Jan Schulmeister. Pravidelní návštěvníci koncertů ta jména, nebo alespoň některá z nich, určitě znají.“
Unikátní koncert se uskutečnil v pondělí 1. července v rámci 66. ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Na pódium Smetanova domu byly přivezeny čtyři klavíry královéhradecké firmy Petrof a k jejich klávesám postupně usedlo osm hráčů. Vedle špičkových českých interpretů se ve skladbách Bedřicha Smetany pro dva a čtyři klavíry posluchačům představili i zástupci mladé generace.
Jak se prodávala nevěsta v Litomyšli
„Režisér vzpomínal na své zážitky z moravského Horňácka, na vesnické způsoby či muzicírování a děj tedy přenesl tam, časově do období masopustu.“
„Panovalo značné horko, je tedy třeba obdivovat všechny maskované účinkující, že zvládli v těchto podmínkách podávat výborné výkony.“
„Hudební složka představení byla vynikající.“
Dne 29. června bylo v rámci festivalu Smetanova Litomyšl provedeno jedno z nejznámějších Smetanových děl, opera Prodaná nevěsta. O produkci se postaral sbor, orchestr a balet Národního divadla Brno a komparz. Inscenaci v režii Ondřeje Havelky řídil dirigent Jakub Klecker.
Poslední týden Smetanovy Litomyšle
První týden měsíce července znamená poslední týden kulturního dění na Národním festivalu Smetanova Litomyšl. Co si pro návštěvníky organizátoři připravili od 1. do 7. července? Skladby Bedřicha Smetany pro dva až čtyři klavíry pro čtyři, osm nebo šestnáct rukou v podání zralých virtuosů i klavírních nadějí se rozezní ve Smetanově domě v pondělí…
ČtenářiPlus: Domov druhého jara aneb Dvě vdovy trochu jinak
„Všechno je tak, jak známe z libreta a českých operních scén. A přece je cosi jinak.“
„Láska a radost jsou trvale v našich životech a předsudky okolí nejsou to nejdůležitější.“
„Celý večer byl koncertem herectví, radosti ze života a ohňostrojem lidské energie.“
Vtipný, neotřelý, půvabný, to byl příběh Dvou vdov Bedřicha Smetany v podání Birmingham Opera Company, Škampova kvarteta, klavíristy Filipa Martinky a litomyšlských ochotníků. To vše v zámecké jízdárně pod taktovkou Lady Valešové, úspěšné Češky působící v Londýně.
Koncert Huelgas Ensemble jako esence krásy a dokonalosti
Polifilův sen. Tak zněl název koncertu vlámského vokálního souboru Huelgas Ensemble na festivalu Smetanova Litomyšl. Sofistikovaně zdůvodněný výběr skladeb od čtrnáctého po dvacáté století byl možností kochat se pod klenbou někdejšího piaristického chrámu po celou hodinu neutuchající zvukovou krásou polyfonní hudby a ve vrchovaté míře i dokonalostí její interpretace. Polifilův boj o lásku…
Výlet na Vesnický jarmark do Nových Hradů
„Zámek je to vskutku jako z pohádky, trochu ‚cukrkandlový‘, obklopený klidnou krajinou.“
„Inscenaci na malém jevišťátku nastudovala režisérka Magdalena Švecová pro tento účel v podstatě sympaticky.“
„V singspielu ovšem bývá hodně mluvení a to je potíž. Všichni zpěváci si více či méně vypomáhali typicky táhlými, zpěvavými, v důsledku nudnými promluvami.“
Součástí programu Smetanovy Litomyšle je i Večer na zámku v Nových Hradech, jenž kombinuje návštěvu zámku, pohoštění a divadelní představení. Letos byla na programu opera-singspiel Jiřího Antonína Bendy Vesnický jarmark.
Smetanova Litomyšl dává prostor nejmladším talentům
Festivaly Smetanova Litomyšl a Smetanova výtvarná Litomyšl spojuje zájem o nejmladší generaci talentů. Vedle mezinárodních hvězd dávají ve svých programech v nadcházejících týdnech prostor i zástupcům nejmladší generace umělců. Představují absolventy stipendijní akademie uměleckého vzdělávání MenART, kteří pracovali společně se svými pedagogy pod vedením předních umělců hudebních a výtvarných oborů. 28. června se v litomyšlské Zámecké…
Pohledem Jiřího Vejvody (65)
Hold skladateli i sochaři. Setkání u Smetanova pomníku v Litomyšli
„Uskutečnilo se 22. června 2024, na den přesně sto let poté, co byl pomník ve stejné datum roku 1924 instalován.“
„Hudební složku obřadu, zarámovaného fanfárami, zajistil Sbor Národního divadla.“
„Smetanův pomník v Litomyšli přečkal společenské i politické poryvy, jakých bylo u nás za uplynulých sto let nepočítaně.“
Smetanova Litomyšl, to nejsou jen desítky koncertů či operních představení, jež činí z festivalu prvotřídní událost. Během třiceti dnů, po které letošní ročník trvá, se opět koná bezpočet doprovodných akcí nejrůznějšího obsahu a zaměření. Od, řekněme, odpočinkovějších, při nichž hudbu či mluvené slovo vstřebává publikem pohodlně usazené, či dokonce polehávající na trávníku, až po události se závažným přesahem a nadčasovou symbolikou.
ČtenářiPlus: Medea aneb Podané ruce antiky a baroka
Středeční bouřlivý večer patřil na Smetanově Litomyšli neoposlouchanému spojení barokní hudby s antickou tragédií v pořadu nazvaném prostě – Medea. Starořecká mytologie budila můj zájem prakticky od raného dětství, Medeu jako ženu jsem však nikdy nechápala – a to ani po hodinách literatury mého zvolna končícího prvního ročníku na vyšším stupni gymnázia. Můj…
Tajemství Smetanovy Litomyšle
Předposlední opera Bedřicha Smetany zazářila na festivalu Smetanova Litomyšl ve zbrusu nové, jen měsíc hrané inscenaci pražského Národního divadla. Mile naivní a úsměvně komický příběh pohrávající si se slovem tajemství se režisér Ondřej Havelka odvážil inscenovat proti všem současným trendům bez aktualizace, bez exhibicí, s lehkou nadsázkou, ale poctivě a postaru. Sobotní představení…
Třetí týden Smetanovy Litomyšle
Národní festival Smetanova Litomyšl je ve své polovině a s posledními červnovými dny vstoupí do třetího úplného týdne hlavní festivalové řady. Co si pro návštěvníky pořadatelé festivalu připravili od 24. do 30. června? V úvodu závěrečného červnového týdne zavítá na šestašedesátý ročník litomyšlské přehlídky vlámský Huelgas Ensemble, o jehož koncertech v České republice portál KlasikaPlus.cz…
Huelgas Ensemble v Praze, na Concentu Moraviae i Smetanově Litomyšli
Huelgas Ensemble je již více než půl století jedním z nejuznávanějších světových souborů pro provádění polyfonní hudby. Svoji výjimečnost potvrzuje i originálním výběrem programů. V úterý 25. června jej české publikum bude moci zažít na koncertu zařazeném do komorní řady Pražských symfoniků v kostele sv. Šimona a Judy, který bude netypicky součástí i příštího festivalu Concentus…
ČtenářiPlus: Libuše jako opus magnum Smetanovy Litomyšle
„Kateřina Kněžíková představila Libuši možná méně jako kněžnu, o to více však jako ženu.“
„Jakub Hrůša se prezentuje jako člověk nesmírně skromný, hluboce přemýšlivý a naprosto precizní detailista.“
„Koncertní provedení opeře nikterak neubralo na atraktivitě, ba naopak.“
Letošní ročník národního festivalu Smetanova Litomyšl dospěl sotva do poloviny, a přesto lze bez nadsázky říci, že má za sebou svůj vrchol. Dlouhý – více než čtyřhodinový – nedělní večer patřil Smetanově Libuši v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, našich předních operních sólistů a Pražského filharmonického sboru. A výsledek jejich společného snažení nelze popsat jinak než jako oslnivý.
Josef Pleskot: Nové zastřešení pro Smetanovu Litomyšl bude už v roce 2025!
„Deset let jsem myslel na to, jak zastřešení zámeckého nádvoří udělat.“
„Na prvním místě mám poslání splnit smysluplné společenské zadání. Na zámku by hudba určitě mohla nebo dokonce měla být.“
„Chtěl jsem podpořit osovost zámecké kompozice. Proto se teď dvě části hlediště roztrhnou a mírně se nakloní ke středu, kam jsem vložil schodiště.“
Smetanova Litomyšl nabízí svůj hlavní program už druhým rokem v náhradních prostorách místní sportovní haly. Zámecké nádvoří, které je tradičním festivalovým pódiem, zůstává veřejnosti nepřístupné kvůli rekonstrukci zámku. Stávající zastřešení mezitím dospělo ke konci své životnosti a všichni se tak upínají k roku 2025, kdy by se měl festival na zámek vrátit…
Quo vadis, Sylvie Bodorová? Do Litomyšle! A nakonec vítězně
„Díky herecky dobře vedeným pěvcům se divák rychle orientoval.“
„Příjemně překvapil hutným a velkým hlasem barytonista Jakub Hliněnský, představitel donašeče Chilóna, jenž snad nazvučení nepotřeboval.“
„Obecenstvo inscenaci přijalo ovacemi a děkovalo potleskem i skladatelce, která se spolu s inscenátory přišla děkovat na závěr představení.“
Smetanova Litomyšl letos překypuje dílem Smetanovým a slaví Rok české hudby. Mezi skladatele narozené v letopočtu končícím číslem „4“ patří však rovněž Sylvie Bodorová. Její opera Quo vadis, ke které napsala spolu s režisérem Martinem Otavou i libreto, proto na letošní litomyšlské pódium právem patřila. Navíc je to opera divácky vděčná.
Svrchované podání. Marek Kozák a Dobře temperovaný klavír znovu po roce
„Marek Kozák působil klidným a noblesním dojmem od první chvíle, kdy vkročil na pódium.“
„Když došlo na exponovaná místa v rychlém tempu nebo se složitým vedením hlasů, kde by se posluchač u méně zkušeného klavíristy nedivil zaváhání, Marek Kozák působil naopak spíše dojmem, že se může jaksepatří rozehrát.“
„Na Smetanově Litomyšli je Bachovu dílu pravidelně věnován prostor odpovídající významu tohoto geniálního skladatele.“
Dalším z festivalových zastavení Smetanovy Litomyšle byl v pondělí 17. června koncert Johann Sebastian Bach: Dobře temperovaný klavír II. v sále Smetanova domu. Z titulu koncertu bylo zřejmé, na co se tentokrát mohou posluchači těšit. A těšit se skutečně mohli, jelikož nastudování a provedení díla se opět, stejně jako v případě prvního dílu na loňském ročníku festivalu, ujal Marek Kozák.
Pohledem Jiřího Vejvody (64)
Smetanova Vltava vyplouvá do světa. Jak se z koncertu v Litomyšli stává televizní dokument
„Norský režisér a producent Stein Roger Bull si uvědomil, že Rok české hudby je vhodnou příležitostí k televiznímu připomenutí Bedřicha Smetany a jeho hudby.“
„Narodila se koprodukce s cílem vytvořit televizní dokument, ve kterém se prolínají dvě roviny.“
„Jednou jsou podstatné části litomyšlského večera, druhou představují předtočené sekvence s komentářem.“
Škoda, že jsem si neuložil do archivu dopis, který mi kdysi napsali starší manželé z malého města. Dorazil ke mně poté, co jsem komentoval pro ČT art přímý přenos ze zahajovacího večera operní sezóny v milánské Scale. Ti dva se mi svěřili, jak si televizní zážitek vychutnali: „Včas jsme si koupili prosecco, nechali ho řádně vychladit. Než začal přenos, oblékli jsme se do večerního. Zapnuli jsme televizi, usedli na pohovku, přiťukli si. Zhasli jsme a cítili se jako v divadelní loži…“ Mezi řádky vyplynulo, že vzhledem k obsahu jejich peněženek by si návštěvu Scaly nemohli dovolit. Přenosem obrazu a zvuku jim byl prožitek umožněn. Alespoň do značné míry.
ČtenářiPlus: Když si dechy (ne)vystačí samy
„Symfonické básně Šárka a Z českých luhů a hájů byly coby části dechovému obsazení nejlépe konvenující pravou ozdobou a vrcholem celého provedení.“
„Jak tenká může být hranice oddělující původní dílo od aranžmá jako svébytného tvůrčího počinu…“
„Hyblerova úprava sesadila Smetanu z piedestalu našeho národního skladatele a učinila ho hudebním světoobčanem v tom nejlepším slova smyslu.“
Stalo se mimořádně dobrým zvykem posledních let, že festival Smetanova Litomyšl přichází každoročně alespoň s jednou premiérou či jinak průlomovým počinem. K předloňským novým opusům A znovu láska… a Pochovávání světla nebo loňskému naprosto mimořádnému nastudování Schönbergových Písní z Gurre se – pro letošní rok příznačně – přidala Smetanova Má vlast v úpravě pro dechové okteto, třetí hornu, harfu, violoncello a kontrabas.
Birminghamský pohled na Dvě vdovy. V premiéře uvádí Smetanova Litomyšl
Z nabídky dalšího týdne šestašedesátého ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl vybočuje ceněná mezinárodní inscenace Birmingham Opera Company představující nový pohled na Smetanovou operu Dvě vdovy. Ve středu 19. června bude od půl osmé večer projekt poprvé uveden v litomyšlské Zámecké jízdárně, odtud zamíří na další evropské scény. V roce dvoustého výročí narození Bedřicha…
Má vlast v novém kabátě. V Litomyšli hráli PhilHarmonia Octet a hosté
„Smetanova vrcholná kompozice nepřestává fascinovat, je možné i nadále ji pečlivě zkoumat a přinášet nová svědectví o její vnitřní velikosti.“
„Martin Hybler zachoval všechny náležitosti jednotlivých skladeb cyklu včetně oné neopakovatelné a typické plnosti, příkrosti kontrastů a hutnosti rozvíjených obrazů.“
„V podání PhilHarmonia Octetu dílo nabývá formu, která se nesmírně dobře a s vděčností poslouchá, čas jako by se při provedení vskutku zastavoval.“
Na objednávku festivalu Smetanova Litomyšl zazněl o víkendu v rodišti skladatele cyklus symfonických básní Má vlast v úpravě pro dechové okteto, třetí lesní roh, harfu, violoncello a kontrabas. Adaptace Martina Hyblera se v Zámecké jízdárně ujal PhilHarmonia Octet se čtyřmi hosty a připravil návštěvníkům nevšední setkání s ikonickou skladbou. Je dobře, že sobotní koncert byl nahráván.
Druhý týden Smetanovy Litomyšle
Smetanova Litomyšl je v plném proudu a v pondělí načne druhý úplný týden hlavní festivalové řady. Co návštěvníky festivalu zasvěceného letošnímu ústřednímu jubilantovi čeká? V pondělí 17. června se ve Smetanově domě představí klavírista Marek Kozák. Ujme se kompletního provedení druhého dílu cyklu čtyřiadvaceti preludií a fug pro sólový klavír Dobře temperovaný klavír II.,…
Dvě vdovy. Dvě veselé vdovy
„Dvě vdovy, dílo z roku 1874, jsou krásné, hudebně skvostné. Suverénně napsaná konverzační komedie.“
„Libreto obsahuje řadu dodnes svižných replik a slovních hříček.“
„Lada Bočková byla ve čtvrtek večer v Litomyšli jako Karolina pěvecky suverénní a herecky naprosto uvolněná.“
Kompletní uvedení oper Bedřicha Smetany na letošním festivalu Smetanova Litomyšl otevřela dva roky stará ostravská inscenace Dvou vdov. Rozmarná, vtipná. Režisér a scénograf Rocc si v ní s diváky v závěru však záludně pohrává. Po šťastném rozuzlení zápletky se Ladislav, právě označený jako budoucí ženich, Anežce kamsi ztratí – a slaví se svatba Toníka a Lidky. Z libreta nicméně zůstává základní fakt: na začátku opery byla jedna mladičká vdova bezstarostně veselá a druhá truchlící a smutná. Na konci už jsou veselé a zřejmě i šťastné obě.
Olbřímí výzva pro Josefa Špačka. Bachovský komplet zazněl v Litomyšli
„Postavení celého koncertu na jediném nástroji klade vysoké nároky nejen na technickou zručnost hráče, ale také na jeho fyzickou výdrž a koncentraci.“
„Neobvyklým, ale vlastně velice příjemným bylo zařazení dlouhé, šedesátiminutové přestávky po vzoru britského operního festivalu Glyndebourne.“
„Zajímavostí je, že nástroj je datován přibližně do roku 1732 a vznikl tedy přibližně ve stejné době, ve které Bach napsal své Sonáty a Partity.“
Třetí den festivalu Smetanova Litomyšl v pondělí 10. června měli posluchači v prostorách piaristického chrámu Nalezení sv. Kříže příležitost vyslechnout vskutku výjimečný koncert. Na programu večera totiž bylo kompletní provedení Sonát a Partit pro sólové housle, BWV 1001–1006 Johanna Sebastiana Bacha, navíc v podání světoznámého Josefa Špačka.
AudioPlus | Kateřina Kněžíková: Emoce nepatří do krku
Jak se ubránit dojetí, například při emotivní scéně Libušina proroctví? Svírání krku nesmí při pěveckém výkonu nikdy nastat, říká v podcastu portálu KlasikaPlus.cz sopranistka Kateřina Kněžíková. Titulní roli Smetanovy slavnostní opery zpívala při květnovém koncertním provedení na festivalu Pražské jaro a zopakuje si ji s dirigentem Jakubem Hrůšou ještě jednou 16. června na…
Michal Medek: Ochránit ducha festivalu, srostlého s duchem města
„Přišel jsem s ambicí posunout festival ještě více směrem do mezinárodních spoluprací a ještě více na mapu evropských festivalů.“
„Předpokládám, že se festival do zrekonstruovaného zámku a už s hotovým novým řešením auditoria vrátí v roce 2025.“
„S podporou osvíceného vedení města vybudovali Piknovi a Stříteský něco unikátního, co se dnes dá nazývat skutečnou národní událostí.“
Smetanova Litomyšl počítá šestašedesátý ročník. Její tým vede nově od loňského léta Michal Medek, který hodlá festival ve skladatelově rodišti posunout dál do mezinárodních kontextů. Věří také, že se po loňské a letošní rekonstrukci renesančního zámku, během které se hlavní hudební akce festivalu musejí konat v multifunkční městské hale, vrátí pořádání koncertů a operních představení na zámecké nádvoří. A už s novým zastřešením, které přinese nová řešení akustiky a technologií.