KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

V Litomyšli otevřel Rok české hudby a smetanovské oslavy bál

Rok české hudby v Litomyšli začal netradičně, ale charakteristicky – Slavnostním smetanovským bálem. Měsíc před skladatelovým dvoustým jubileem ožil Smetanův dům hudbou a tancem. Na začátku večera v historizujícím duchu, včetně slavné České besedy, později v noci i však mnohem modernějším zvukem. První únorový sobotní večer patřil v Litomyšli, rodišti Bedřicha Smetany, společenskému a hudebnímu programu. Slavnostní…

Číst dál…

Michal Medek: Aby Smetana nebyl jen bustou ve třídě hudební výchovy

„Nebyl jen zakladatelem české národní hudby, ale také vyhlášeným tanečníkem.“

„Chceme, aby zněly i jiné skladby než Má Vlast, respektive než jen Vltava nebo Prodaná nevěsta.“

„Bude to oslava spojená se zabijačkovými hody, všelidovou veselicí, hudbou i prostou rekonstrukcí událostí před dvěma sty lety.“

První únorovou sobotu se v Litomyšli, rodišti Bedřicha Smetany, koná Slavnostní smetanovský bál. K tanci bude v sále Smetanova domu hrát Filharmonie Hradec Králové s dirigentem Markem Šedivým a později Pilsner Jazz Band. O předtančení se postarají sólisté baletního souboru Národního divadla. Ředitel letního festivalu Smetanova Litomyšl Michal Medek v rozhovoru…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl uspořádá smetanovský bál

Národní festival Smetanova Litomyšl pořádá u příležitosti dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany slavnostní smetanovský bál. Polky a valčíky nejen od jubilanta, ale i od Johanna Strausse, Jaromíra Vejvody či Karla Vacka k tanci zahraje Filharmonie Hradec Králové pod taktovkou dirigenta Marka Šedivého. Symfonický orchestr poté vystřídá Pilsner Jazz Band. O předtančení se postarají sólisté Baletu…

Číst dál…

Příjemci grantů k Roku české hudby odtajněni. Značný prostor dostává nová tvorba

Rok české hudby je v plném proudu. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomene plejádu českých skladatelů a interpretů, kteří zanechali výraznou stopu v české hudební kultuře a podíleli se na jejím úspěchu v zahraničí. Klíčovým tématem roku je také hudební současnost, která se do dramaturgických plánů orchestrů a divadel promítá skrze skladby soudobých autorů. Ministerstvo v souvislosti s přidruženým…

Číst dál…

Celonárodní taneční soutěž k smetanovskému výročí

Projekt Smetana200 v rámci Roku české hudby 2024 přináší taneční soutěž Proč bychom si netančili. Soutěž je určena neprofesionálním tanečníkům současného tance ve věku 6–26 let. Přihlašování bylo již ukončeno, začátkem roku se uskuteční krajská kola soutěže. Smetana nebyl jen zakladatelem české národní hudby, ale také vyhlášeným tanečníkem a mnoho tanečních prvků…

Číst dál…

Medaile Artis Bohemiae Amicis pro Jana Piknu

Jan Pikna, v letech 1997 až 2023 ředitel festivalu Smetanova Litomyšl, převzal od ministra kultury Martina Baxy resortní ocenění – medaili Artis Bohemiae Amicis. Jde o ocenění jeho celoživotní zásluhy v oblasti hudebního organizátorství a fundraisingu a šíření dobrého jména jednoho z nejproslulejších českých festivalů klasické hudby. „Smetanova Litomyšl byla založena již v roce 1946, ale tehdy…

Číst dál…

Freddie De Tommaso na Smetanově Litomyšli v českém debutu

Národní festival Smetanova Litomyšl, který bude ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany, uvede u příležitosti jubilea svého nejslavnějšího rodáka všechny jeho opery. Stane se tak poprvé v jednom ročníku v téměř osmdesátileté historii festivalu. Dalším z dramaturgických vrcholů 66. ročníku je galakoncert britsko-italského tenoristy Freddieho De Tommasa. Zpěvák je mnohdy považován za…

Číst dál…

Nová sezona Pražského filharmonického sboru i s Berlínskými filharmoniky či Antoniem Pappanem

Pražský filharmonický sbor v sezoně 2023/2024 uspořádá stejně jako loni trojici koncertů ve vlastní režii. Zahajovací koncert 29. září, který se koná pod taktovkou německého dirigenta Dirka Kaftana, se věnuje stému výročí rozhlasového vysílání na českém území. Prosincový Adventní koncert se uskuteční ve dvou termínech na pražském Žofíně a zazní na něm…

Číst dál…

Zahájení šestého ročníku stipendijní akademie MenART

Kroměříž bude opět po roce hostit mladé talenty. O víkendu 25. až 27. srpna zde začne v pořadí šestý ročník Stipendijní akademie uměleckého vzdělávání MenART. Pro nadcházející školní rok se v roli mentorů angažuje šestnáct osobností české umělecké scény, které společně předají své cenné zkušenosti téměř třem stům stipendistů z třiašedesáti ZUŠ ze všech…

Číst dál…

Vláda schválila projekt Smetana 200. Řešitelem je Česká filharmonie, klíčovou roli zastane Smetanova Litomyšl

V roce 2024 uplyne 200 let od narození Bedřicha Smetany, hudebního skladatele, který položil základy české hudby a v širším kontextu i české kultury. Ministr kultury Martin Baxa proto vládě dne 11. července 2023 předložil záměr programu „Smetana 200“ v rámci Roku české hudby 2024, který vláda schválila. Základním cílem programu je oslava…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl napřesrok součástí projektu Smetana200

„Podtitul připravovaného 66. ročníku Smetanovy Litomyšle zní Naše vlast.“ „Festival chce příští rok uvést kompletní jevištní dílo Bedřicha Smetany.“ „Chtěl bych, aby se z festivalu, ale i z celého města Litomyšle stalo evropské kulturní centrum.“ Smetanova Litomyšl se má v Roce české hudby 2024 konat od 7. června po čtyři týdny. Národní festival,…

Číst dál…

Když zlaté rybky vyletí nad mraky aneb Čtyřicet let za scénou

„Vojtěch Stříteský je zárukou umělecké kvality a přiměřené zábavy. Ani letos nezklamal.“ „Posluchači vykoupili vstupenky přesto, že nevěděli, na co jdou.“ „Překvapením, důstojným a hodnotným, byl Vojtěch Dyk v roli zpěváka.“ Život je jen náhoda, přizvukovalo tisícihlavé auditorium protagonistům sobotního galakoncertu Smetanovy Litomyšle, kteří na pódiu uzavírali více než tříhodinový program chytlavou a moudrou…

Číst dál…

Hvězdy operního nebe a orchestr PKF-Prague Philharmonia

„Kyzlinkovo vedení symfonické roviny programu akcentovalo výrazně, opravdu vědomě a záměrně nízké dynamiky a neokázalý citlivý výraz.“

„Kristine Opolais přece jen nemá k dispozici výrazové rozpětí tak široké, aby byla skutečně nenapodobitelnou a nezapomenutelnou.“

„V případě Ramóna Vargase už trochu opatrnější zpívání, vedené nikoli do krajnosti a na doraz. Na délku kariéry však vlastně stav hlasu i výkon hodný obdivu.“

Dvouhodinový program s jediným přídavkem, jmény hvězdný, ve výsledku uspokojivý, takový byl operní koncert na Smetanově Litomyšli. V pátek byli jeho protagonisty ve Festivalové hale sopranistka Kristine Opolais a tenorista Ramón Vargas, ozdobou však byl po celý večer orchestr PKF — Prague Philharmonia s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem.

Číst dál…

Alexander Hrustevich na Akordeonovém létu Litomyšl

V Litomyšli začíná letní festival pro malé i velké akordeonisty z celé republiky, jejich učitele, rodiče i širokou veřejnost. Letos se koná od 30. června do 5. července. Nabídne celkem čtyři koncerty s tím, že dva z nich se realizují ve spolupráci s projektem Festivalové zahrady právě vrcholícího festivalu Smetanova Litomyšl. Akordeonové léto navíc organizuje také…

Číst dál…

Radek Baborák: Chci se věnovat hudbě komplexně

„Mozart je člověk, se kterým by devadesát procent muzikantů rádo zašlo na večeři nebo na skleničku vína.“ „Beethoven je přemostění dob.“ „Richard Strauss je pro mě osobou dovršitele.“ Na festivalu Smetanova Litomyšl pro poslední červnový čtvrtek nastudoval Radek Baborák se svým tělesem Česká Sinfonietta symfonickou báseň Tak pravil Zarathustra od Richarda Strausse,…

Číst dál…

Jak Jeník Horák prodal nevěstu sám sobě

„Sopranistka Veronika Rovná obdařila Mařenku především zdravou rázností jadrného hlasu a energického projevu.“ „Skvělý byl Vašek v podání Václava Čížka – s odzbrojující dětinskostí nesmělý a naivní, herecky naprosto přesvědčivý.“ „Kecal běduje, jak se nechal napálit, medvěd, padající z provaziště, se doslova „utrh“, Vašek přibíhající v kožešině udělá rodině klasicky ostudu… a ´dobrá věc se podařila´.“ Ostravský…

Číst dál…

Roberta Mameli: Přimět lidi snít. Jen tehdy má hudba smysl

„Publikum potřebuje ´slyšet´ ne pouze ušima: lidé musí umět zavřít oči a nechat se přenést do jiné éry nebo na místo, které si vyberou, kde se mohou vzrušovat a radovat…“

„Artikulace a srozumitelnost textu je zásadní pro všechna období… od šestnáctého do devatenáctého století.“

„Je správné informovat veřejnost i o méně ´slavných´ autorech, kteří přitom ve srovnání s populárnějšími jmény často jsou stejně důležití a neméně fantastičtí.“

Na programu sobotního odpoledního koncertu italské sopranistky Roberty Mameli a souboru Collegium Marianum, který se zaměřuje na hudbu 17. a 18. století, jsou na festivalu Smetanova Litomyšl barokní skladatelé Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Händel a František Jiránek. Sólistka se v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vyznává z lásky ke starší hudbě, včetně Mozartovy tvorby, zamýšlí se nad vládou italštiny v evropské hudbě té doby, vyzdvihuje důležitost srozumitelnosti textu při zpěvu a porovnává jednotlivé autory. A prozrazuje, co je pro ni největším zadostiučiněním.

Číst dál…

Jiří Nekvasil: Každé hudební číslo Prodané nevěsty je hitem

„Že jsme se shodli se Smetanovou Litomyšlí na Smetanovi a jeho operách jako na našem společném zájmu, potřebě a lásce, je pochopitelné!“ „Prodaná nevěsta je jednou z nejlepších komických oper světové operní literatury všech dob.“ „Smetana se obecně, s výjimkou Prodané nevěsty, hraje poslední tři dekády velmi málo. I to chce náš cyklus v roce 2024…

Číst dál…

Brno v Litomyšli. Elisabeth Leonskaja a starý dobrý Brahms

„Leonskaja potvrdila pověst klasické hráčky, která nenabízí žádnou interpretační senzaci, ale poctivě řemeslo.“

„Souznění mezi sólistkou, dirigentem a orchestrem bylo skvělé a potvrzovalo dlouhodobou úspěšnou spolupráci.“

„Davies pojal Dvořáka bez přílišné líbeznosti. Zdůraznil tím ještě více závažnost kompozice, ale nedosahoval toho využitím masivního zvuku a na úkor rytmické artikulace.“

Smetanova Litomyšl uzavřela druhý festivalový týden navýsost klasickým koncertním programem. Filharmonie Brno v čele s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem provedla v neděli večer ve Festivalové hale Brahmsův Druhý klavírní koncert a Dvořákovu Sedmou symfonii. Za klavír usedla legendární rusko-rakouská pianistka Elisabeth Leonskaja, která zahrála Brahmse nesmírně sugestivně a technicky bravurně a zařadila se po bok dosavadním vrcholům festivalu.

Číst dál…

Václav Derner: Nehodlám vše pověsit na hřebík, okno otevírám dokořán

„Je vždycky dobré, když se vám věc podaří dostat do tvaru, který přibližně chcete, a pak si říct: Co takhle odejít dřív, než mě budou vynášet nohama napřed?‘“ „Pětaosmdesát hudebníků plus dalších patnáct lidí – to je malá fabrika a trochu pytel blech.“ „Jako ředitel nemáte čas myslet na čas.“ Dlouholetý ředitel…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Festivalový víkend v litomyšlském piaristickém chrámu

„Fialovo dílo bylo od prvních tónů kontrabasů mísících se s celestou a tubulárními zvony až do posledního jakoby skomírajícího zvuku violy doslova nabité dramatičností, obrovskou tenzí a těmi nejhlubšími city a emocemi.“

„Kristina Fialová je ve svém projevu navenek velmi uměřená. Neplýtvá pohybem, přemrštěnými gesty ani mimikou… Veškerou energii i prožívání skladby jako by soustředila jen do nástroje.“

„Robert Kružík dokázal dovést posluchače k pozitivnímu zjištění, že i současná klasická hudba může být zajímavá, přitažlivá, poslouchatelná a přístupná. A to je zjištění mimořádně povzbudivé.“

Víkendový program festivalu Smetanova Litomyšl nás zavedl dvakrát na stejné místo. Dějištěm dalších z koncertů, které jsme si už na začátku roku pečlivě vybrali, byl tentokrát piaristický chrám Nalezení sv. Kříže, prostor vpravdě nadčasový, místo, kde si podává ruku baroko s moderním uměním. V sobotu a v neděli to neplatilo jen o architektuře a výtvarné či vizuální tvorbě, ale i o hudbě.

Číst dál…

Dvakrát s Robertem Kružíkem

Dirigentu Robertu Kružíkovi patřily v sobotu na festivalu Smetanova Litomyšl dva závažné programy. Odpoledne koncert k osmdesátinám sbormistra a skladatele Petra Fialy, večer Verdiho opera Otello. Oba řídil se svou charakteristickou zdrženlivou noblesou a spolehlivou přesností, oba měly výrazné hudební kvality a po zásluze pěkný ohlas. Byl červen 2020 a Robert Kružík obdržel Cenu Jiřího Bělohlávka.…

Číst dál…

Písně. Menšinový, krásný a vzácný žánr

Koncertní písně jsou a zůstávají drahokamem. Je potřeba je interpretovat zasvěceně a poslouchat pozorně, jinak nedávají smysl. Jsou hudební poezií, svátečním okamžikem, vzácností. Basista Jan Martiník jim právě takto rozumí. Svým recitálem, na kterém se podílel u klavíru David Mareček, byl proto právem neokázalou ozdobou programu Smetanovy Litomyšle. V pátek odpoledne ve Smetanově…

Číst dál…

Opera a miniopera v parku. Zámek Nové Hrady pro Smetanovu Litomyšl

Ke Smetanově Litomyšli už neoddělitelně patří operní programy v Nových Hradech. Rokokový zámeček držený po léta v soukromém vlastnictví Magdou a Petrem Kučerovými, zachráněný před zkázou a neustále dál a dál zvelebovaný, nabízí nepřenositelnou atmosféru příjemného večera stráveného v krásném prostředí, s požitky pro tělo i ducha. Letos se hrály dvě drobnější opery – Pergolesiho Služka paní a Loosova…

Číst dál…

Nebe na zemi. Havelka s Plachetkou zpívali Ježka

Jaroslav Ježek jako autor písní pro Osvobozené divadlo a občas i pro někoho jiného. To je téma nové hudební show, kterou chystají Melody Makers na listopad do pražské Lucerny a která měla ve středu premiéru na Smetanově Litomyšli. Ještě se tam jednou opakuje. Je vcelku jedno, kdo to celé vymyslel, kdo je hlavní…

Číst dál…

Jan Martiník: Z písní mám respekt

„Písně jsou nádherné, vždycky se na ně těším.“ „Ne každý na to má potřebný talent, ale David Mareček ano, a proto se mi s ním dobře zpívá.“ „Dal jsem z berlínské Státní opery výpověď, ale budu tam každý rok jezdit hostovat.“ Basista Jan Martiník, letošní čtyřicátník, účinkoval na závěrečném koncertu festivalu Pražské jaro…

Číst dál…

Opus magnum Smetanovy Litomyšle. Písně z Gurre s Petrem Popelkou jako událost i zážitek

„Dílo hudebně nezapře, že vznikalo po Wagnerovi a Mahlerovi a v době, ve které tvořil Richard Strauss.“

„Petr Popelka neúnavně inicioval hudební vlny a proměny, modeloval a tvořil, budoval a stavěl velkolepou architekturu.“

„Téměř zjevením byl výstup barytonisty Yngveho Søberga v roli Sedláka.“

Schönbergovy Písně z Gurre nezklamaly. Grandiózní vokálně-instrumentální dílo přineslo už čtvrtý den festivalu Smetanova Litomyšl hned jeden z jeho absolutních vrcholů. Petr Popelka za dirigentským pultem mimořádně velkého interpretačního aparátu předestřel partituru z roku 1913 jako sled básnivé lyrických obrazů vyprávějících dramatický příběh, jako mimořádně emotivní baladu. K provedení díla, které zaznívá jen jednou za několik desetiletí, se v litomyšlské festivalové hale v neděli večer sešly dva orchestry, dva sbory a šestice sólistů. Proti nim seděla tisícovka posluchačů, podmanivou hudbou zcela pohlcených a zasažených.

Číst dál…

ČtenářiPlus: Písně z Gurre

„Přiznávám, že Schönbergovo dílo jsem znal doposud spíše okrajově. Teď se cítím povzbuzen, ba možná povinován se poněkud dovzdělat.“

„Druhá část předznamenala a třetí definitivně doslova odpálila ohňostroj nápadů a jasnozřivých hudebních myšlenek, z nichž i ta zdánlivě nejnepatrnější dokázala být neskutečně efektní i efektivní zároveň.“

„Toho nedělního večera se v Litomyšli pod vedením dirigenta Petra Popelky zrodil výkon naprosto hodný těch několika vteřin užaslého ticha po doznění posledních tónů i dlouhých minut trvajících standing ovations.“

Dramaturg Národního festivalu Smetanova Litomyšl pan Vojtěch Stříteský vyprávěl v rámci ouvertury k Písním z Gurre o tom, že když je poprvé slyšel živě, dobrou hodinu pak chodil a vstřebával, co vlastně vyslechl. My jsme bezprostředně po litomyšlském provedení Schönbergova monumentálního opusu hodinu času neměli, zážitky z vyslechnutého však vstřebáváme ještě teď, když píšu tyto řádky…

Číst dál…

Petr Popelka: Tradice rozhlasových orchestrů je evropským unikátem

„Sedmadevadesátá sezóna, to je kulturní tradice České republiky a odkaz, který musí být zachován do budoucnosti – a to bez finančního zázemí a bez finanční vize není možné.“ „Písně z Gurre jsou oslavou orchestrů rozhlasových institucí.“ „Rozhodli jsme se do celého roku 2024, Roku české hudby, vstoupit s jubilantem Bedřichem Smetanou.“ Petr Popelka nastudoval pro…

Číst dál…

Michael Weinius: Písně z Gurre jsou gigantickým dílem

„Waldemar je role, která přináší velké nároky. Obsahuje velký milostný duet i vyjádření králova hoře.“ „Tristanův příběh je však celý nešťastný. I tím, nejen celkovým rozsahem, je asi nejnáročnější.“ „Ale čekají mě i písňové recitály, to je úplně jiné zpívání – což je dobré a zdravé střídání pro můj hlas.“ Švédský tenorista Michael Weinius,…

Číst dál…