Smetanova Litomyšl napřesrok součástí projektu Smetana200
„Podtitul připravovaného 66. ročníku Smetanovy Litomyšle zní Naše vlast.“
„Festival chce příští rok uvést kompletní jevištní dílo Bedřicha Smetany.“
„Chtěl bych, aby se z festivalu, ale i z celého města Litomyšle stalo evropské kulturní centrum.“
Smetanova Litomyšl se má v Roce české hudby 2024 konat od 7. června po čtyři týdny. Národní festival, jehož 65. ročník tuto neděli uzavřel Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK programem nazvaným „Ciao, Italia!“, přinese napřesrok mimo jiné cyklus všech oper Bedřicha Smetany. V roce dvoustého jubilea litomyšlského rodáka bude sestaven z inscenací několika divadel. Festival je podstatnou součástí celonárodního projektu Smetana200, který chce iniciovat spolupráci napříč kulturní sférou a má rovněž za cíl propagovat Českou republiku jako zemi s obrovským hudebním a kulturním potenciálem.
Smetanova Litomyšl chce příští rok uvést kompletní jevištní dílo Bedřicha Smetany, ale také Janáčkovu Její pastorkyňu nebo operu Quo vadis Sylvie Bodorové. Podle uměleckého ředitele festivalu Vojtěcha Stříteského dramaturgie festivalu spoluurčuje, vedle České filharmonie, pro rok 2024 trend smetanovských oslav. Podtitul připravovaného 66. ročníku Smetanovy Litomyšle zní Naše vlast. Festival by však podle něj také rád připomněl tvorbu dalších jubilantů Roku české hudby, a to ne pouze z oblasti klasiky. A z předjednaných hostování zahraničních ansámblů a sólistů Stříteský vyzdvihuje především český debut, který má v Litomyšli mít britsko-italský tenorista Freddie De Tommaso, v několika málo posledních letech nová hvězda evropských operních scén.
Hlavní programy, včetně dvou operních představení, se letos musely konat ve Festivalové hale, ve kterou pořadatelé kvůli rekonstrukci zámku proměnili litomyšlskou sportovní halu. Bude tomu tak zřejmě i v roce 2024. Koncerty se však konají i ve Smetanově domě, v kostelích a na dalších místech.
Vedení Smetanovy Litomyšle předá letos v září, po čtvrtstoletí ve funkci, ředitel Jan Pikna dosavadnímu obchodnímu řediteli České filharmonie Michalu Medkovi. Bez velkých zvratů a změn – návštěvníci by podle Pikny neměli nic poznat. „Přál bych si, aby se nám podařilo navázat na etapu současného vedení, které vybudovalo úspěšný národní festival a zároveň největší mimopražský festival v České republice. Chtěl bych ho povýšit ve směru mezinárodních spoluprací – tak, aby se z festivalu, ale i z celého města Litomyšle stalo evropské kulturní centrum,“ uvedl Medek.
Foto: Petr Veber, František Renza
Příspěvky od Petr Veber
- AudioPlus | Pavel Smutný: Vytěžme z Roku české hudby maximum
- Káťa expresionistická a expresivní. Drážďanský Janáček podle Calixta Bieita
- Ivo Kahánek: Smetana není vedle Liszta žádnou popelkou
- AudioPlus | Martin Smolka: Hudba už nejsou melodie a akordy, které se někam odvíjejí
- Jiří Bělohlávek a Česká rapsodie vlastence Bohuslava Martinů