KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Jak Jeník Horák prodal nevěstu sám sobě english

„Sopranistka Veronika Rovná obdařila Mařenku především zdravou rázností jadrného hlasu a energického projevu.“

„Skvělý byl Vašek v podání Václava Čížka – s odzbrojující dětinskostí nesmělý a naivní, herecky naprosto přesvědčivý.“

„Kecal běduje, jak se nechal napálit, medvěd, padající z provaziště, se doslova „utrh“, Vašek přibíhající v kožešině udělá rodině klasicky ostudu… a ´dobrá věc se podařila´.“

Ostravský operní soubor, každoroční host Smetanovy Litomyšle, přivezl letos na festival svou loňskou inscenaci Prodané nevěsty. V tuzemsku mimořádně milované dílo zaznělo pod taktovkou mladého dirigenta Jiřího Habarta velmi živě a životně. Režie Jiřího Nekvasila ruku v ruce se scénou Daniela Dvořáka dodává opeře v inscenaci Národního divadla moravskoslezského diváckou přístupnost i humor, ale především nadsázku.

V litomyšlské Festivalové hale, zdařile adaptované pro letošní ročník festivalu ze sportoviště, fungují operní představení docela dobře. Potvrdila to po brněnském Otellovi i čtvrteční Smetanova Prodaná nevěsta. Publikum se ochotně nechalo vtáhnout do divadelní iluze. Specifikem je pohled přes orchestr, který tady pochopitelně nemůže být vizuálně ani akusticky napůl schován v pověstné „díře“. Decentní přizvučení však celkovému výsledku pomáhá. Sólisté se vesměs prosadili dobře, hůř tento večer dopadl jen Martin Gurbaľ, který pro Kecala nemá ani dostatečně znělé hloubky v hlase, ani zábavnou, jevišti dominující komediálnost.

Sopranistka Veronika Rovná obdařila Mařenku především zdravou rázností jadrného hlasu a energického projevu, na potřebných místech i dostačující jímavostí. Martin Šrejma je jako Jeník pěvecky výborný, někteří tenoristé však sebevědomého chasníka hrávají extrovertněji. Skvělý byl ten večer Vašek v podání Václava Čížka – s odzbrojující dětinskostí nesmělý a naivní, herecky naprosto přesvědčivý, vzbuzující u diváků emoce, se znělým zdravým hlasem. Dobře obsazeni jsou Roman Vlkovič, Anna Nitrová, Josef ŠkarkaJana Hrochová jako rodiče i Václav Morys v roli Principála a Karolína Levková jako Esmeralda.

Ostravská inscenace je plná přidaného pohybu, ne vždy úplně potřebného, jako v případě Sokolů, s nimiž se snaží Vašek cvičit, nebo jako v případě piveček, s nimiž cvičí pánové ze sboru. Uchyluje se někdy ke schématům, v nadsázce nachází lepší i slabší vtipy. Hravý spád má především třetí dějství opery. Je v něm nejvíc nápadů a gagů, nápaditá a pohybově výborně zvládnutá je scéna komediantů v kostýmech indiánů. Finální dění je pěkná podívaná až do samotného závěru. Nešlo o podvod, ale o „pouhou lest“, Kecal běduje, jak se nechal napálit, medvěd, padající z provaziště, se doslova „utrh“, Vašek přibíhající v kožešině udělá rodině klasicky ostudu… a „dobrá věc se podařila, věrná láska zvítězila“. Hudební nastudování, za kterým primárně stojí dirigent Marek Šedivý, které však má i Jiří Habart pevně v rukou, drží inscenaci v orchestrálním a sborovém zvuku na poutavé úrovni.

————-

Pod titulkem Každé hudební číslo Prodané nevěsty je hitem čtěte rozhovor s Jiřím Nekvasilem

ZDE čtěte letošní jarní rozhovor s Jiřím Habartem.

Reflexi ostravské premiéry inscenace z prosince 2022 čtěte ZDE.

******

Foto: Smetanova Litomyšl / František Renza

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky