Jak Jeník Horák prodal nevěstu sám sobě
„Sopranistka Veronika Rovná obdařila Mařenku především zdravou rázností jadrného hlasu a energického projevu.“
„Skvělý byl Vašek v podání Václava Čížka – s odzbrojující dětinskostí nesmělý a naivní, herecky naprosto přesvědčivý.“
„Kecal běduje, jak se nechal napálit, medvěd, padající z provaziště, se doslova „utrh“, Vašek přibíhající v kožešině udělá rodině klasicky ostudu… a ´dobrá věc se podařila´.“
Ostravský operní soubor, každoroční host Smetanovy Litomyšle, přivezl letos na festival svou loňskou inscenaci Prodané nevěsty. V tuzemsku mimořádně milované dílo zaznělo pod taktovkou mladého dirigenta Jiřího Habarta velmi živě a životně. Režie Jiřího Nekvasila ruku v ruce se scénou Daniela Dvořáka dodává opeře v inscenaci Národního divadla moravskoslezského diváckou přístupnost i humor, ale především nadsázku.
V litomyšlské Festivalové hale, zdařile adaptované pro letošní ročník festivalu ze sportoviště, fungují operní představení docela dobře. Potvrdila to po brněnském Otellovi i čtvrteční Smetanova Prodaná nevěsta. Publikum se ochotně nechalo vtáhnout do divadelní iluze. Specifikem je pohled přes orchestr, který tady pochopitelně nemůže být vizuálně ani akusticky napůl schován v pověstné „díře“. Decentní přizvučení však celkovému výsledku pomáhá. Sólisté se vesměs prosadili dobře, hůř tento večer dopadl jen Martin Gurbaľ, který pro Kecala nemá ani dostatečně znělé hloubky v hlase, ani zábavnou, jevišti dominující komediálnost.
Sopranistka Veronika Rovná obdařila Mařenku především zdravou rázností jadrného hlasu a energického projevu, na potřebných místech i dostačující jímavostí. Martin Šrejma je jako Jeník pěvecky výborný, někteří tenoristé však sebevědomého chasníka hrávají extrovertněji. Skvělý byl ten večer Vašek v podání Václava Čížka – s odzbrojující dětinskostí nesmělý a naivní, herecky naprosto přesvědčivý, vzbuzující u diváků emoce, se znělým zdravým hlasem. Dobře obsazeni jsou Roman Vlkovič, Anna Nitrová, Josef Škarka a Jana Hrochová jako rodiče i Václav Morys v roli Principála a Karolína Levková jako Esmeralda.
Ostravská inscenace je plná přidaného pohybu, ne vždy úplně potřebného, jako v případě Sokolů, s nimiž se snaží Vašek cvičit, nebo jako v případě piveček, s nimiž cvičí pánové ze sboru. Uchyluje se někdy ke schématům, v nadsázce nachází lepší i slabší vtipy. Hravý spád má především třetí dějství opery. Je v něm nejvíc nápadů a gagů, nápaditá a pohybově výborně zvládnutá je scéna komediantů v kostýmech indiánů. Finální dění je pěkná podívaná až do samotného závěru. Nešlo o podvod, ale o „pouhou lest“, Kecal běduje, jak se nechal napálit, medvěd, padající z provaziště, se doslova „utrh“, Vašek přibíhající v kožešině udělá rodině klasicky ostudu… a „dobrá věc se podařila, věrná láska zvítězila“. Hudební nastudování, za kterým primárně stojí dirigent Marek Šedivý, které však má i Jiří Habart pevně v rukou, drží inscenaci v orchestrálním a sborovém zvuku na poutavé úrovni.
————-
Pod titulkem Každé hudební číslo Prodané nevěsty je hitem čtěte rozhovor s Jiřím Nekvasilem.
ZDE čtěte letošní jarní rozhovor s Jiřím Habartem.
Reflexi ostravské premiéry inscenace z prosince 2022 čtěte ZDE.
******
Foto: Smetanova Litomyšl / František Renza
Příspěvky od Petr Veber
- Sobota se studenty brněnské JAMU
- Haasův Šarlatán jako zdravé hudební divadlo
- Marek Velemínský: Hodiny s kytarou? Přibližně většina života…
- Česká hudba je super, říká vítěz karlovarské pěvecké soutěže
- Adam Plachetka: Aby zpěvák nebyl jako slon v porcelánu