KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zavřené brány otvírají stavidla podvědomí. Opera Malé životy uzavřela Dny nové opery

„Po kompoziční stránce je opera Malé životy naplněna ostře diferencovanou hudbou, která splňuje atributy skutečného dramatu.“ 

„Je s podivem, že takto rafinovaně nuancovaný hudební doprovod mělo na svědomí pouze osm instrumentalistů.“

„Analogie s díly Leoše Janáčka zde není úplně od věci.“

Finále světově etablovaného ostravského festivalu Dny nové opery se konalo 30. června v Divadle Antonína Dvořáka, kde zaznělo dílo irské skladatelky Ann Cleare s názvem Malé životy. Opera pro pět zpěváků a komorní ansámbl vznikla na libreto spisovatelky Alison Louise Kennedy. Komorní orchestr Ostravská banda řídil dirigent Bruno Ferrandis a šlo o českou premiéru.

Číst dál…

Pomíjivost a terorismus na Dnech nové opery se dvěma pozoruhodnými díly mladých tvůrců

„Pomíjivý puls Iana Davise je podnětným dílem, které spojuje existencialistický námět s hypnoticky asociativní hudbou.“

„Režie našla prostor pro jisté anomálie, které v dobrém slova smyslu evokují filmovou poetiku Davida Lynche.“

„Opera ‚Až tu všichni budou‘ Haštala Hapky je nepochybně osvěžením a obohacením současné operní produkce, a to nejen svou bezprostřední kvalitou, ale také pro svou hravou a nenásilnou aktuálnost.“

Ostravské Dny nové opery v sobotu 29. června nabídly dvě silně kontrastní inscenace. Pomíjivý puls (Ephemeral pulse) amerického autora Iana Davise je jednoaktovou ambientní operou na verše Emily Dickinson. Opera Až tu všichni budou českého autora Haštala Hapky je originální retrospektivou teroristického činu spáchaného českým občanem na českém území. Obě opery byly inscenovány v Divadle Jiřího Myrona, provedení řídili Petr Kotík a Patrik Kako.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (65)
Hold skladateli i sochaři. Setkání u Smetanova pomníku v Litomyšli

„Uskutečnilo se 22. června 2024, na den přesně sto let poté, co byl pomník ve stejné datum roku 1924 instalován.“

„Hudební složku obřadu, zarámovaného fanfárami, zajistil Sbor Národního divadla.“

„Smetanův pomník v Litomyšli přečkal společenské i politické poryvy, jakých bylo u nás za uplynulých sto let nepočítaně.“

Smetanova Litomyšl, to nejsou jen desítky koncertů či operních představení, jež činí z festivalu prvotřídní událost. Během třiceti dnů, po které letošní ročník trvá, se opět koná bezpočet doprovodných akcí nejrůznějšího obsahu a zaměření. Od, řekněme, odpočinkovějších, při nichž hudbu či mluvené slovo vstřebává publikem pohodlně usazené, či dokonce polehávající na trávníku, až po události se závažným přesahem a nadčasovou symbolikou.

Číst dál…

Dny nové opery Ostrava. Sedmé bienále se sedmi premiérami 

Pět světových a dvě české premiéry, to je pozvánka Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského na sedmé bienále festivalu Dny nové opery Ostrava (NODO), který začíná 26. června. V pěti dnech na ostravských scénách Divadla Jiřího Myrona, Divadla Antonína Dvořáka, Divadla loutek a v hale Tatran představí různorodou současnou, převážně evropskou operní…

Číst dál…

Plzeňské divadlo oslaví sté šedesáté výročí. Oslavy Roku české hudby završí napřesrok

Vedle Plzeňské filharmonie novou sezónu v západočeské metropoli představilo i Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Bude jeho stá šedesátá. Plzeňská opera uvede Smetanovu Čertovu stěnu ve spolupráci s ostravským divadlem, chystá ale i zbrusu novou operní parodii nastolující otázku, co opera jako žánr snese… Baletní příznivce v Plzni potěší trojicí nových titulů, jako novinku soubor chystá…

Číst dál…

Ostrava se o Smetanu postarala královsky

„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“

„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“

„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“

Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.

Číst dál…

Proměny, zázraky a konstanty. Národní divadlo moravskoslezské ve sté šesté sezóně

První ostravská divadelní scéna odhalila své plány na příští sezónu. Pro své příznivce připravuje s ročníkovým mottem Proměny a konstanty pět operních a dvě baletní premiéry. Řadu novinek představí Národní divadlo moravskoslezské i v činohře a muzikálu. Tematickým svorníkem bude divadelní umění jako takové, v dialogu své proměnlivosti a trvanlivosti. „Proměny (a tedy i zázraky, zázraky proměny) jsou podstatou…

Číst dál…

Za Smetanovými operami do Ostravy? Jedině vlakem

V Národním divadle moravskoslezském se pomalu schyluje k druhému bloku letošního Smetanovského operního cyklu Ostrava. Ten se odehraje v květnu a skončí dvanáctý den v měsíci, na který připadá sté čtyřicáté výročí Smetanova úmrtí. V Ostravě tak zazní opět všech osm Smetanových dokončených oper v pořadí, v jakém autor díla napsal. Květnový blok navíc provází mimořádná nabídka…

Číst dál…

Nová opera a sedm premiér v závěru června v Ostravě

Sérii světových a českých operních premiér nabídne publiku sedmé bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava, jediná kontinuální přehlídka nové opery v České republice. Díky úzké kooperaci obou pořadatelských institucí, Ostravského centra nové hudby a Národního divadla moravskoslezského, se pod vedením mezinárodních inscenačních týmů uskuteční sedm inscenací, které demonstrují tvůrčí zvídavost…

Číst dál…

Smetanovy opery v evropské televizi ARTE

Bedřichu Smetanovi, od jehož narození uplynulo první březnovou sobotu dvě stě let, věnuje evropská televize ARTE TV v této sezóně zvýšenou pozornost. Vedle dokumentu ze zkoušky Jakuba Hrůši s Bamberskými symfoniky přibližujícího symfonickou báseň Vltava, prezentovanou jako nejpopulárnější skladbu „praotce české hudby“, obsahuje její nabídka i dva streamované záznamy operních inscenací pražského Národního…

Číst dál…

Nechť hovoří hudba. Smetanovi Braniboři zpátky v Ostravě

„Obrázek z dávných dějin ukazuje nesmrtelné negativní vlastnosti českého človíčka, kličkujícího mezi nástrahami vášní, moci a vlastního prospěchu.“

„Černobílý obrázek inscenace věru není.“

„Jakub Klecker využil nejen své spolehlivé dirigentské umění, ale i svůj sbormistrovský cit.“

Rok české hudby a dvě let od narození Bedřicha Smetany berou v Ostravě vážně. Ve čtvrtek 22. února byla znovu uvedena skladatelova první opera Braniboři v Čechách, přičemž inscenace z roku 2016 dostala novou vizáž a jiné obsazení některých postav. Monumentalita a údernost inscenace byla zachována, stejně jako precizní hudební nastudování a provedení.

Číst dál…

Jiří Nekvasil: Ostravské divadlo nezahálí

„Na Černé louce vznikne variabilní scéna typu black box pro 220 diváků. Tento typ divadelního prostoru našemu divadlu, ale i v Ostravě citelně chybí!“

„Velkým přínosem pro provoz divadla bylo vybudování ubytovacího patra, obsahujícího devatenáct pokojů hotelového typu pro hostující umělce.“

„Připraven je náročný projekt, který posune technologické možnosti jeviště do zcela jiných dimenzí.“

Rok 2024 je nejen Rokem české hudby, ale také rokem, ve kterém si hudební veřejnost připomíná 200. výročí narození a 140. výročí úmrtí Bedřicha Smetany. Odkaz tohoto skladatele představí Národní divadlo moravskoslezské opulentní akcí, Smetanovským operním cyklem. Divadlo však myslí i na vzdálenější budoucnost či věci technického rázu. O těch se rozpovídal jeho ředitel Jiří Nekvasil.

Číst dál…

Jiří Nekvasil: Ve Smetanovském cyklu hledám spojnici se současností

Českost ve Smetanově případě neznamená regionálnost či pouhý národovecký svéráz!“

„Každý příběh je potřeba uchopit z jiného úhlu, u každého je potřeba pro jeho scénickou interpretaci použít jiný výkladový klíč.“

„Dvě vdovy jsou unikum. Neznám ve světové operní literatuře té doby podobnou salónní konverzační operu!“

Rok 2024 je nejen Rokem české hudby, ale také rokem, ve kterém si připomínáme 200. výročí narození a 140. výročí úmrtí Bedřicha Smetany. Odkaz tohoto skladatele představí Národní divadlo Moravskoslezské opulentní akcí, Smetanovským operním cyklem, ve kterém uvede za sebou všech osm dokončených Smetanových oper. A to jak v březnu, tak následně v květnu roku 2024. Autor projektu, režisér a ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil portálu KlasikaPlus.cz poskytl rozhovor.

Číst dál…

Návrat Smetanova Dalibora na prkna Národního divadla v Praze

Příběh o rytíři Daliborovi z pera libretisty Josefa Wenziga volně vychází z oblíbené pověsti o rytíři, který si v žaláři krátil čas hrou na housle. Hlavním tématem Smetanovy opery je však spíše otázka, do jaké míry může nebo má člověk brát právo do vlastních rukou. Bedřich Smetana operu Dalibor komponoval v letech 1866–1867. Předpremiéra se uskutečnila…

Číst dál…

Rok české hudby 2024 v divadlech, koncertních síních i na tanečním parketu

Série koncertů, operních a tanečních představení i edukačních pořadů zahajuje Rok české hudby 2024. Zahraniční část oslav odstartuje newyorský recitál tenoristy Petra Nekorance. Napříč Českou republikou se do Roku české hudby zapojilo již přes šest desítek institucí. Koncerty a výstavy chystají také Česká centra a zastupitelské úřady v Evropě, Asii i USA. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomene…

Číst dál…

Čertova stěna v Ostravě je inscenována s laskavým nadhledem

„Provedení premiéry se ujal druhý dirigent Josef Kurfiřt. Příležitost, kterou dostal, nepromarnil a představení vedl s energií a soustředěně.“

„Ke cti režiséra Jiřího Nekvasila je nutno konstatovat, že se oprostil od romanticko-dramatického vizuálu, vsadil na herecké a pěvecké schopnosti protagonistů a nechal působit sílu a opravdovost hudby.“

„Je to inscenace, co dokladuje vyzrálost a hudební mistrovství autora i celého operního souboru.“

Dramaturgie opery Moravskoslezského divadla přivedla ve čtvrtek 14. prosince na jeviště Divadla Antonína Dvořáka obnovenou inscenaci Čertovy stěny. Poslední dokončená opera Bedřicha Smetany byla uvedena na tamní jeviště naposledy roku 2014. V režii Jiřího Nekvasila a na scéně Davida Baziky připravil současné hudební nastudování Marek Šedivý, pro jeho onemocnění se provedení premiéry ujal druhý dirigent Josef Kurfiřt. Nové bylo i obsazení rolí a inscenace se dočkala vřelého přijetí.

Číst dál…

Čertova stěna v Ostravě

Smetanova komicko-romantická opera o třech dějstvích Čertova stěna bude v obnovených premiérách 14. a 16. prosince po deseti letech uvedena v Národním divadle moravskoslezském (NDM), přesněji v Divadle Antonína Dvořáka. Hudební nastudování řídí hudební ředitel operního souboru NDM Marek Šedivý, režie je Jiřího Nekvasila, ředitele celého NDM. Inscenace je nastudována pro uvedení kompletního cyklu Smetanových…

Číst dál…

Massenetova Manon v plzeňském Divadle J. K. Tyla uvedena po více než čtyřiceti letech

„Příkladný je výkon Jany Sibery v titulní roli, která po technické a výrazové stránce výtečně odstínila odlišný charakter árií a duet.“

„Dirigent Jiří Štrunc preferoval svižná tempa, možná i na úkor žádoucích kontrastů, se svým dobře znějícím orchestrem však udržel napětí scény v kasinu a působivě vygradoval tragický závěr.“

„Příběh Manon je nadčasový, přenesení do Francie padesátých let minulého století tvůrci ostravské inscenace tudíž působí zcela přirozeně.“

Patří ke cti plzeňské opery, že se pravidelně vrací k jevištním dílům francouzských skladatelů, a to nejen k populárním a časově ověřeným (Bizetova Carmen, 2020), ale i méně uváděným (Thomasův Hamlet, 2018). Francouzská operní tvorba, od baroka přes klasicismus, 19. a 20. století až po současnost, stále zůstává hlubokou studnicí, z níž lze čerpat a objevovat krásná, zajímavá a obsahově přínosná díla.

Číst dál…

Manon v Plzni

Do plzeňského Divadla J. K. Tyla se po více než čtyřiceti letech vrací nejpopulárnější dílo Julese Masseneta. Řeč je o opeře Manon, která v režii současného ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování šéfdirigenta Jiřího Štrunce bude mít premiéru 21. října ve Velkém divadle. V titulní roli se představí Soňa Godarská…

Číst dál…

Ostravská inscenace Dido a Aeneas poprvé v rozhlasovém vysílání

Český rozhlas Vltava v sobotu 7. října od dvaceti hodin premiérově vysílá nahrávku opery Henryho Purcella Dido a Aeneas v nastudování operního souboru Národního divadla moravskoslezského (NDM). Inscenace vznikla v rámci společného a v Česku stále unikátního propojení opery NDM a Fakulty umění Ostravské univerzity – Operní akademie Ostrava. Talentovaní studenti operního zpěvu tam dostávají příležitost nastudovat…

Číst dál…

Hrátky s Trumpem na Ostravských dnech. Parodická opera zaujala, najdou se však i otazníky

„Výkon sopranistky Donatienne Michel-Dansac je skutečnou senzací. Koloruje operu nejen vizuálně, ale hlavně charismatem své osobnosti.“

„Lang se nezdráhal využít rafinované postupy v melodice, harmonii a rytmu. Zejména po kinetické stránce je hudba neobyčejně vrstevnatá.“

„Spolehlivé vedení Kalitzkeho a výkony všech instrumentalistů byly značnou oporou. Lang využil pouze několika nástrojů, ale jejich party jsou minuciózně prokomponované, takže mají až sólové vyznění.“

Ostravské dny uvedly operu Bernharda Langa Hrátky s Trumpem. Inscenace v režii Jiřího Nekvasila se konala v Divadle Antonína Dvořáka. Scénu připravil David Bazika a kostýmy Marta Roszkopfová. Langovo dílo je obrovskou výzvou pro jediného pěveckého protagonistu. Extrémně obtížnou roli ztvárnila sopranistka Donatienne Michel-Dansac. V dalších nezpívaných úlohách se představili Roberta Battistini, Barbara Kurzoková a Valentýna Wojtovičová za doprovodu instrumentalistů a samplů. Provedení vedl dirigent Johannes Kalitzke.

Číst dál…

Slavnostní zahájení sté páté sezony ostravského divadla

Zahajovací galavečer Národního divadla moravskoslezského čeká jeho příznivce 9. září. Divadlo zahájí 105. sezónu. Začíná se v půl sedmé v Divadle Antonína Dvořáka a o přestávce se diváci přesunou do Divadla Jiřího Myrona na druhou část večera. Operní soubor je „doma“ v Divadle Antonína Dvořáka, muzikálový v Divadle Jiřího Myrona a balet a činohra se o divadla dělí.…

Číst dál…

Hudba až do dvou ráno. Dlouhá noc Ostravských dnů

Devátý koncertní den festivalu Ostravských dnů bude výjimečný. 1. září v sedmnáct hodin totiž začne tzv. „Dlouhá noc“ vyžadující bdělost téměř do ranních hodin. Dojde na ni v nových prostorách konvertované historické budovy městských jatek, sídla městské galerie současného umění Plato, pro tento účel zcela odstrojené a přizpůsobené hudbě. Zhruba osmihodinový program o sedmi…

Číst dál…

Bohatý program Ostravských dnů letos ve spolupráci s Ostravskou univerzitou

Česká premiéra opery Bernharda Langa Hrátky s Trumpem, flash-mob opera v rytmu techno-optimismu pro dvě e-koloběžky a čtyři hoverboardy, minimaraton elektronické hudby, prostorové kompozice v katedrále, připomenutí avantgardních i experimentálních děl minulého století i světové premiéry současných autorů – i to nabídne letošní ročník bienále Ostravské dny. V podání předních ansámblů i sólistů zazní díla více než osmi desítek skladatelů.…

Číst dál…

Všechny dokončené Smetanovy opery příští rok v ostravském operním domě

V roce 2024 uplyne dvě stě let od narození českého hudebního skladatele Bedřicha Smetany a zároveň sto čtyřicet let od jeho úmrtí. Národní divadlo moravskoslezské ve spolupráci s Janáčkovou filharmonií Ostrava připomene obě výročí uvedením všech osmi dokončených oper velikána české hudby ve dvou časových blocích: v březnu a květnu 2024. Kompletní operní dílo…

Číst dál…

Jak Jeník Horák prodal nevěstu sám sobě

„Sopranistka Veronika Rovná obdařila Mařenku především zdravou rázností jadrného hlasu a energického projevu.“

„Skvělý byl Vašek v podání Václava Čížka – s odzbrojující dětinskostí nesmělý a naivní, herecky naprosto přesvědčivý.“

„Kecal běduje, jak se nechal napálit, medvěd, padající z provaziště, se doslova „utrh“, Vašek přibíhající v kožešině udělá rodině klasicky ostudu… a ´dobrá věc se podařila´.“

Ostravský operní soubor, každoroční host Smetanovy Litomyšle, přivezl letos na festival svou loňskou inscenaci Prodané nevěsty. V tuzemsku mimořádně milované dílo zaznělo pod taktovkou mladého dirigenta Jiřího Habarta velmi živě a životně. Režie Jiřího Nekvasila ruku v ruce se scénou Daniela Dvořáka dodává opeře v inscenaci Národního divadla moravskoslezského diváckou přístupnost i humor, ale především nadsázku.

Číst dál…

Jiří Nekvasil: Každé hudební číslo Prodané nevěsty je hitem

„Že jsme se shodli se Smetanovou Litomyšlí na Smetanovi a jeho operách jako na našem společném zájmu, potřebě a lásce, je pochopitelné!“

„Prodaná nevěsta je jednou z nejlepších komických oper světové operní literatury všech dob.“

„Smetana se obecně, s výjimkou Prodané nevěsty, hraje poslední tři dekády velmi málo. I to chce náš cyklus v roce 2024 změnit.“

Ve Festivalové hale, která letos nahrazuje letní auditorium v zámeckém nádvoří, se ve středu odehraje na Smetanově Litomyšli pohostinské představení operního souboru Národního divadla moravskoslezského. Prodaná nevěsta, kterou Ostravané přivážejí, měla premiéru loni v prosinci. Ředitel divadla a režisér inscenace Jiří Nekvasil v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz bilancuje každoroční spolupráci s festivalem,…

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské s druhou etapou rekonstrukce Divadla Jiřího Myrona

Ostrava zažívá druhou etapu rekonstrukce Divadla Jiřího Myrona (DJM). Ta obnáší modernizaci hlediště a jevištních technologií, rekonstrukci zázemí divadelního provozu a revitalizaci vnitrobloku DJM s technickým zázemím. Revitalizaci Národní divadlo moravskoslezské vysoutěžilo letos v dubnu. Čerstvě jsou práce architektů, včetně vítězného návrhu Szymona Rozwałky a jeho týmu, k vidění na výstavě ve foyeru divadla. Druhou etapu…

Číst dál…

Wagnerův Tannhäuser v Ostravě propojuje soupeřící principy dobra a zla v opulentním provedení

„Soubor si za inscenaci zaslouží obdiv, s jakou pokorou a houževnatostí se do realizace opery ponořili. Je to dílo monumentální, největší tíha odpovědnosti leží na orchestru a sboru, jakkoli jsou stěžejní role obtížné.“

„Sbor byl neustále v pohybu, nastupoval za zpěvu přes hlediště, aby dozpívával za scénou a na jevišti zpěváci neustále přecházeli, aby narušovali statičnost scény. Přesto byl jeho zvuk stále vyrovnaný a to jak v dynamice, tak v jednotlivých hlasech, přičemž výkon sboru byl obdivuhodný.“

„Hvězdou večera byla bezesporu německá sopranistka Maida Hundeling, s plným, silným, poněkud tmavším kulatým sopránem, kterého mnohdy zbytečně nadužívala, ale místy prokázala, že dokáže podat i krásná nosná piana. Zastala obě exponované role, roli Alžběty i roli Venuše.“

V opeře divadla Moravskoslezského se uskutečnila ve čtvrtek 27. dubna předposlední premiéra v sezóně, Tannhäuser Richarda Wagnera. Režie se ujal Jiří Nekvasil, hudebního nastudování a provedení Marek Šedivý, autorem scény byl Daniel Dvořák, kostýmy připravila Marta Roszkopfová a sbormistrem byl Jurij Galatenko. V titulní roli Tannhäusera vystoupil Gianiuca Zampieri, Alžbětou i Venuší byla Maida Hundeling, Hermanna, durynského lanckraběte zpíval Martin Gurbaĺ a Wolframa von Eschenbach vytvořil Jiří Hájek. Dílo je uváděno v německém originále a po stranách jeviště jsou k dispozici české a anglické titulky.

 

Číst dál…

Tannhäuser v Ostravě

Na jeviště Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě se po deseti letech vrací dílo Richarda Wagnera. Volba tentokrát padla na Tannhäusera, velkou romantickou operu o třech dějstvích a čtyřech obrazech. Premiéru má nové nastudování Národního divadla moravskoslezského ve čtvrtek 27. dubna, druhé obsazení přijde na řadu v sobotu 29. dubna. V hlavních rolích se představí renomovaní sólisté Gianluca Zampieri…

Číst dál…