Pražský komorní balet vystoupí jako jediný evropský soubor na letošním jihokorejském Seongnam Dance Festivalu. S choreografií Petra Zuzky Ej lásko inspirovanou tvorbou Jiřího Pavlici a souboru Hradišťan se soubor představí 8. prosince v Barun Art Hall v Soulu. Za hranice zamíří i baletní soubor Národního divadla moravskoslezského. V Bonnu uvede pět představení Louskáčka – Vánoční koledy…
Haasův Šarlatán jako zdravé hudební divadlo
„Inscenace režiséra Ondřeje Havelky, dirigenta Jakuba Kleckera a výtvarníků Jakuba Kopeckého a Kateřiny Štefkové navazuje na historické české lidové divadlo, je proto barvitá a zábavná.“
„Zvoleným svěžím tempem navazuje na meziválečnou novou věcnost: mnohem více na neoklasicismus než na expresionismus.“
„Hledat silný příběh není ani nutné, ani možné. I proto Ondřej Havelka vygeneroval do akční smršti tolik milých detailů.“
Národní divadlo moravskoslezské přivezlo v pátek na festival Janáček Brno svou zbrusu novou inscenaci opery Šarlatán od Pavla Haase, někdejšího Janáčkova žáka. Z odkazu autora, který zahynul v Osvětimi, představil ostravský soubor znovu objevované dílo. Díky vynalézavé režii Ondřeje Havelky a pod nerutinním dirigentským vedením Jakuba Kleckera se tak stalo v autorově rodném městě v životné podobě.
Bamberští, Plachetka, Spence, Šaturová… Divák festivalu Janáček Brno se nenudí
Bienální festival Janáček Brno je v plném proudu a hned zkraje následujícího týdne přivítá mimořádně vzácné hosty z Bamberku. Diváci se mohou těšit také na dvě ostravské inscenace a spoustu komorních koncertů s protagonisty v čele s Adamem Plachetkou a Nickym Spencem. KlasikaPlus.cz připravila přehled dění příštího týdne festivalu. Píše se rok 1924 a také v Brně se poprvé slavil…
Ondřej Havelka: Je dobře, když režisér umí noty
„Když mluvím o tom, že představení musí být zábavné, tak to samozřejmě nemyslím jen ve smyslu srandy. I vážné věci mohou být inscenovaný způsobem, který diváka baví.“
„S výtvarnicí kostýmů a se scénografem jsme to vymysleli jako baroko, ale trochu punkové.“
„S mým hlasovým volumenem na operní pěvce samozřejmě zdaleka nestačím. Jsem prostý, swingový, mikrofonový crooner.“
Na scénu Mahenova divadla, kde měla v roce 1938 premiéru, se vrací opera Šarlatán od Pavla Haase. Pohostinské vystoupení Národního divadla moravskoslezského na festivalu Janáček Brno 2024, dirigované Jakubem Kleckerem, se koná 8. listopadu. Režisér této nové ostravské inscenace Ondřej Havelka v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje, jak obvykle nad operními úkoly pracuje, vyjadřuje se k současným častým režijním aktualizacím operních děl a přibližuje Haasova Šarlatána. Nakonec odpovídá i na otázku, jestli by si nechtěl sám zahrát v nějaké opeře.
Soňa Godarská: Thálie mi dala pocit umělecké hodnoty
„Své role stále konzultuji s paní Maxovou a částečně i se svou intuicí.“
„Rozhodně nerelaxuji tak, že bych si někde v klidu četla knížku – to mi příliš připomíná listování v ‚klavíráku‘.“
„Amaranta z Haasova Šarlatána je činoherně nejnáročnější role, se kterou jsem se zatím potkala.“
Cesta čerstvé držitelky Ceny Thálie Soni Godarské ke zpěvu byla všechno jen ne standardní. Narodila se ve slovenském Popradě a blízkost hor předurčila, že mezi jejími zájmy bude převládat horská turistika a běžky. Když přišel čas zvolit si školu, rodiče jí řekli: nejprve gymnázium, potom vysoká škola a pak se věnuj, čemu chceš. V devatenácti letech se tedy odstěhovala do Prahy, nastoupila na studium chemie a hudba se z jejího života vytratila. Po vysoké škole se však dočasně přestěhovala do Norska, kde si ji hudba znovu našla…
Čistá radostance. Novinka ostravského baletu
Baletní soubor Národního divadla moravskoslezského pro novou sezónu připravuje dvě novinky. V jejím úvodu to bude v premiérách 17. a 19. října Čistá RADOSTance, pět stylově rozdílných choreografií na hudbu skladatelů od 18. století do současnosti. Mezi nimi se objeví i Křídla z vosku Jiřího Kyliána, dále soubor zatančí choreografie Sofa od Itzika Galiliho, duet z Ptáka Ohniváka od Marca Goecka, Heatscape Justina Pecka a Šárku od Ley Bessoudo…
Fraška s hořkou příchutí. Úspěšná premiéra Šarlatána Pavla Haase v Ostravě
„Režisér Ondřej Havelka se nechal strhnout nespoutanou a nakažlivou veselostí, která ovšem nikdy nepřekročila hranice vkusu.“
„Hudba Pavla Haase je podivuhodně vyzrálá, janáčkovsky úderná a sdělná, rozpustilá a fantazijně barevná.“
„Inscenace Šarlatána je zdařilá, a to jak po stránce hudební, tak jevištní.“
Operní soubor Národního divadla moravskoslezského připravil na začátek sezóny premiéru jediné opery skladatele Pavla Haase. Inscenaci režijně připravil Ondřej Havelka, hudebně nastudoval a řídil Jakub Klecker a v rolích se představili Pavol Kubáň, Eva Dřízgová-Jirušová, Kateřina Hebelková, Martin Gurbaľ a mnoho dalších. Varietní podívaná s originálně zpracovanou hudbou se stala prubířským kamenem operního souboru.
International Opera Awards 2024 uděleny. Úspěch slaví Arnheiður Eiríksdóttir
Ve středu 2. října se v Bavorské státní opeře v Mnichově udílely letošní International Opera Awards. Úspěch pro Českou republiku vybojovala původem islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir působící v pražském Národním divadle, a to jako „vycházející hvězda“ – v kategorii Rising Star. České operní domy své nominace ve vítězství neproměnily. International Opera Awards byly založeny v roce 2012…
Veronika Rovná: Běhání po jevišti mi dává svobodu, duchovní koncert je pro mě zastavením
„V Te Deum se člověk nesmí ani náznakem trápit.“
„Obecně si myslím, že role vyšší tessitury s koloraturou jsou můj ‚fach‘ a že bych je nyní měla co nejvíce dělat.“
„Divadlo mi funguje trochu jako terapie – když si plně prožiju příběh své postavy.“
Sopranistka Veronika Rovná je oporou a stálicí operního souboru Národního divadla moravskoslezského. Klíčovou roli zastala v minulé sezóně, kdy během Smetanovského operního cyklu například ztvárnila čtyři různé role v šesti dnech. Nyní se mimo jiné připravuje na vystoupení v rámci Svatováclavského hudebního festivalu, kde zastane sólový part v Dvořákově Te Deum. KlasikaPlus.cz v této souvislosti přináší aktuální portrét umělkyně formou rozhovoru.
Nominace na Ceny Thálie 2024 vyhlášeny
Ve čtvrtek 5. září 2024 vyhlásila Herecká asociace nominace na Ceny Thálie za rok 2024. K vyhlášení letošních dvou desítek laureátů a udělení cen dojde za rovný měsíc, tedy 5. října v historické budově Národního divadla v Praze. Letošní 31. ročník Cen Thálie opět ocení výjimečné umělecké výkony v činohře, v opeře, v oboru baletu, tance a pohybového…
Galavečery ostravského divadla vkročením do nové sezony
Národní divadlo moravskoslezské vstupuje do 106. sezóny s mottem Proměny a Konstanty. Čtyřsouborové divadlo chystá pro diváky celkem šestnáct premiér. Zahajovací galavečery se uskuteční 7. a 8. září – opera, balet i muzikál nabídnou během gala divákům ukázky z novinek, činohra se soustředí výhradně na „ducha starého Myrona“. O přestávce se diváci mohou připojit ke společné…
International Opera Awards 2024 s českými zástupci ve čtyřech nominačních kategoriích
International Opera Awards udělované pod hlavičkou Opera Magazine již od roku 2012 ozdobí v letošním roce čtyřnásobná česká účast. O vítězství se v příslušných kategoriích utká Národní divadlo v Praze, Národní divadlo moravskoslezské se svým smetanovským cyklem, Národní divadlo Brno s premiérovým titulem Here I am, Orlando a o titul Rising star pak v Čechách působící islandská mezzosopranistka…
Ostravské divadlo bojuje se Smetanovským operním cyklem v soutěži International Opera Awards
International Opera Awards 2024 jsou prestižním oceněním a celosvětovou oslavou operních úspěchů. Opera Národního divadla moravskoslezského bojuje především v kategorii operní soubor a také v kategorii festival se Smetanovským operním cyklem Ostrava 2024. Ocenění se dostane nejlepším projektům žánru po celém světě. Hlasující diváci vyplní formulář na webu International Opera Awards. Nominovat může každý…
Rok české hudby na Moravě a ve Slezsku
Bedřich Smetana, Leoš Janáček, terezínští skladatelé nebo Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic. To jsou osobnosti české hudby, které ve výročním roce připomínají a do konce letošního roku připomínat budou pořadatelé sídlící v moravských a slezských krajích. Své aktivity zhodnotili a další plány na společné tiskové konferenci k Roku české hudby představili společně Mezinárodní hudební festival Leoše…
Ostravská Bystrouška se profiluje jako operní balet
„Režisér Itzik Galili dal jasně najevo, že je především choreograf, a baletní scény představení dominovaly.“
„Oscilace mezi operou a baletem tady měla svoje opodstatnění a přinese jistě divácký zájem. Je to inscenace hravá, dravá a osvěžující.“
„Prosazující se dřevěné dechové nástroje forzí získávaly ostrou barvu a nejinak tomu bylo u smyčců.“
Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka byly 6. června v Národním divadle moravskoslezském poslední operní premiérou aktuální sezóny. Hudebního nastudování se zhostil hudební ředitel souboru Marek Šedivý a režie se na scéně Daniela Dvořáka ujal izraelský choreograf Itzik Galili. V roli Bystroušky se na první premiéře představila Lada Bočková, v roli Revírníka publikum slyšelo Martina Gurbaľa a Lišákem Zlatohřbítkem byla Dominika Škrabalová. Představení plné poezie a vzruchu spojilo organicky žánr opery a baletu v jeden funkční celek.
Program úvodní fáze Smetanovy Litomyšle
Sotva skončil jeden velký festival, už začíná druhý. 3. června, symbolicky ve Smetanově síni Obecního domu, uzavřelo svůj letošní příběh Pražské jaro, 8. června rozepíše svůj netradičně delší, totiž měsíční, Národní festival Smetanova Litomyšl. Zahajovací koncert nápadně připomínající ten závěrečný z Drážďanského hudebního festivalu nabídne Česká filharmonie pod vedením dnes již…
Národní divadlo moravskoslezské uvede roztančené Příhody lišky Bystroušky
Národní divadlo moravskoslezské připravilo poslední operní premiéru své převážně smetanovské sezóny. České hudbě zůstane věrné i v tomto případě, Smetanu však vystřídá Leoš Janáček a jeho 101leté Příhody lišky Bystroušky, které se na ostravskou scénu vrací po třech dekádách. Premiéra je na programu ve čtvrtek 6. června od půl sedmé večer na scéně…
Ostrava se o Smetanu postarala královsky
„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“
„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“
„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“
Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.
Proměny, zázraky a konstanty. Národní divadlo moravskoslezské ve sté šesté sezóně
První ostravská divadelní scéna odhalila své plány na příští sezónu. Pro své příznivce připravuje s ročníkovým mottem Proměny a konstanty pět operních a dvě baletní premiéry. Řadu novinek představí Národní divadlo moravskoslezské i v činohře a muzikálu. Tematickým svorníkem bude divadelní umění jako takové, v dialogu své proměnlivosti a trvanlivosti. „Proměny (a tedy i zázraky, zázraky proměny) jsou podstatou…
Světová premiéra baletu Okno v ostravském Divadle „12“
Balet Národního divadla moravkoslezského představí 18. května v komorním Divadle „12″ světovou premiéru inscenace Okno v choregorafii Jo Strømgrena. Inscenaci uvádí v koprodukci s norským souborem Jo Strømgren Kompani. Nejbližší dvě reprízy jsou v plánu 26. a 28. května. „Zveme diváky na prohlídku malého pokoje a všeho, co se odehrává uvnitř i zvenčí. Skrz jeho pomyslné okno můžeme…
„Český Caruso“ a jeho sestra se dočkají pamětní desky. Na závěr smetanovského cyklu v Ostravě
Národního divadlo moravskoslezské odhalí v den posledního představení Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024 pamětní desku výrazné divadelní osobnosti. U příležitosti Roku české hudby a osmdesátého výročí úmrtí uctí renomovaného tenoristu a smetanovského interpreta Richarda Kublu a současně i jeho sestru Marii. Tenorista Richard Kubla (1890–1964) se narodil v Ostravě, původně studoval práva v Praze, ta ale nedokončil a odešel…
AudioPlus | Jiří Habart: Debut na Pražském jaru může otevřít dveře
Debut Pražského jara patří letos na festivalu Jiřímu Habartovi. Dvaatřicetiletý umělec je dirigentem operního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a zůstává mu věrný. Vedle dalších úkolů tam diriguje čtyři ze Smetanových osmi oper. Jako člověku vyrůstajícímu v Litomyšli, skladatelově rodišti, se mu Smetana podle jeho slov diriguje úplně sám… Jiří Habart se…
Za Smetanovými operami do Ostravy? Jedině vlakem
V Národním divadle moravskoslezském se pomalu schyluje k druhému bloku letošního Smetanovského operního cyklu Ostrava. Ten se odehraje v květnu a skončí dvanáctý den v měsíci, na který připadá sté čtyřicáté výročí Smetanova úmrtí. V Ostravě tak zazní opět všech osm Smetanových dokončených oper v pořadí, v jakém autor díla napsal. Květnový blok navíc provází mimořádná nabídka…
Milan Bátor: Smetana byl a je cool
„Reakce publika byly tak euforické, že jsem to za celý život na operní inscenaci snad nezažil.“
„Smetana neuvěřitelně táhne i po dvou stech letech.“
„Jeho kreativita – všem klackům, ranám a příkořím navzdory – je trvalou inspirací.“
Uvedení všech osmi Smetanových oper v Národním divadle moravskoslezském vzbudilo mimořádně široký ohlas. Na sociálních sítích se dalo číst „…tohle se Ostravě fakt povedlo – důvod, proč sednout na vlak na Svinov…“ nebo „…my, co jsme strávili osm večerů v divadle, jsme se cítili mimořádně, z neopakovatelné atmosféry, kterou jsme mohli zažít, budeme čerpat dlouho…“. Mezi pozitivně reagujícími byl i publicista a kytarista Milan Bátor. Povedlo se propojit tradici s naprosto aktuálním a moderním chápáním Bedřicha Smetany – po dvou staletích jeho hudba funguje s naléhavostí a pochopením, které mu jeho generace nedopřála, napsal o cyklu. V RozhovoruPlus to doplňuje úvahami o praotcích české hudby, o českosti a světovosti Smetanovy hudby i o nesoudnosti některých režisérů a „žvanění hudebního ideologa Zdeňka Nejedlého“. Smetana je podle Bátorových slov klasik, který se nemůže omrzet.
Referenční podání Libuše. Březnový blok Smetanovského cyklu je u konce
„V Ostravě to vyřešili šalamounsky a na místo zbytečně vysvětlujících vizuálních a dramatických vjemů sáhli ke koncertnímu provedení.“
„Vrcholný výkon podala představitelka titulní role Libuše, slovenská pěvkyně Mária Porubčinová.“
„Celkový dojem z večera zachvátila euforie.“
Ambiciózní projekt Národního divadla Moravskoslezského je z poloviny u konce. První maratón uvedení cyklu osmi Smetanových oper v období od 2. do 10. března 2024 dospěl k poslední, závěrečné opeře. Slavnostní Libuše byla oproti ostatním sedmi operám realizována v Divadle Jiřího Myrona a provedena koncertně. Spolu se sólisty účinkoval Pražský filharmonický sbor a Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigoval Robert Jindra.
Sváteční uvedení Smetanovy Libuše v Ostravě
Slavnostní zpěvohra o třech jednáních z roku 1872, totiž Libuše letošního jubilanta Bedřicha Smetany, zažije dvě koncertní provedení v Národním divadle moravskoslezském, přičemž to první se uskuteční už 10. března v Divadle Jiřího Myrona, druhé pak 12. května. Dílo je studováno v koprodukci s Janáčkovou filharmonií Ostrava a Pražským filharmonickým sborem a je součástí Smetanovského operního cyklu Ostrava…
‚Bude se jmenovat Bedřich.‘ Přehled akcí v den Smetanova výročí
Druhý březen je ústředním dnem letošního Roku české hudby. Je datem narození klíčové postavy českých hudebních dějin, totiž Bedřicha Smetany. Příležitost k oslavě je letos tuze se nabízející, Smetana totiž „slaví“ rovné dvousté narozeniny. A instituce napříč republikou 2. březen 2024 berou vážně – KlasikaPlus.cz přináší přehled všeho významného. Vyvalte sudy, narodil…
Nechť hovoří hudba. Smetanovi Braniboři zpátky v Ostravě
„Obrázek z dávných dějin ukazuje nesmrtelné negativní vlastnosti českého človíčka, kličkujícího mezi nástrahami vášní, moci a vlastního prospěchu.“
„Černobílý obrázek inscenace věru není.“
„Jakub Klecker využil nejen své spolehlivé dirigentské umění, ale i svůj sbormistrovský cit.“
Rok české hudby a dvě let od narození Bedřicha Smetany berou v Ostravě vážně. Ve čtvrtek 22. února byla znovu uvedena skladatelova první opera Braniboři v Čechách, přičemž inscenace z roku 2016 dostala novou vizáž a jiné obsazení některých postav. Monumentalita a údernost inscenace byla zachována, stejně jako precizní hudební nastudování a provedení.
Smetanovi Braniboři zpátky na repertoáru ostravského divadla
Roku 1863 napsal Bedřich Smetana zpěvohru o třech jednáních, která nese název Braniboři v Čechách. Národní divadlo moravskoslezské ji nyní vrací na repertoár, přičemž inscenace je nastudována i pro březnové a květnové uvedení kompletního cyklu Smetanových oper. Hudební složku řídí Jakub Klecker, režie je z dílny ředitele divadla Jiřího Nekvasila. Obnovené premiéry v novém obsazení se…
Dvakrát Viktor Ullmann. Ostrava v Praze
Rok po ostravské premiéře přivezlo do Prahy Národní divadlo moravskoslezské svou inscenaci dvou aktovek Viktora Ullmanna. Rozbitý džbán a Císař Atlantidy jsou dobově i nadčasově aktuální a hudebně dnes až překvapivě sdělná komorní díla komponovaná za války, druhé z nich v terezínském ghettu. Pohostinské představení vedené první únorovou neděli ve Stavovském divadle dirigentem Jakubem Kleckerem…