KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nebe na zemi. Havelka s Plachetkou zpívali Ježka english

Jaroslav Ježek jako autor písní pro Osvobozené divadlo a občas i pro někoho jiného. To je téma nové hudební show, kterou chystají Melody Makers na listopad do pražské Lucerny a která měla ve středu premiéru na Smetanově Litomyšli. Ještě se tam jednou opakuje. Je vcelku jedno, kdo to celé vymyslel, kdo je hlavní a kdo host, jak se o tom v jednu chvíli na oko vedla na pódiu vtipná pře. Ondřej Havelka a Adam Plachetka se střídají, vzájemně si mezi písněmi nahrávají a hodně také zpívají spolu, doprovázející muzikanti září v sólech i jako kapela. Je to hudebně víc než dobré a je to i zábavné.

Na slovní gagy, maskované trochou nesmělé rozpačitosti, je publikum u Ondřeje Havelky zvyklé a oceňuje je. Na parádní kompaktní a stylový zvuk i skvělá sóla jeho Melody Makers, muzikantů každým coulem, i na klaunské etudy přinejmenším dvou z nich je publikum už také naučeno a užívá si je. Nyní se v novém programu přidává barytonista Adam Plachetka, aby ozdobil koncert sólovým zpěvem a aby byl Havelkovi partnerem v duetech i v propojovacím slovu. Nesourodost dvojice tvořené operním pěvcem a zpěvákem a hercem, dokonale vystihujícím výrazovou i zvukovou autenticitu hudby první poloviny dvacátého století, je přiznaná a využitá, místy se naopak docela pěkně stírá.

Ondřej Havelka zpívá po svém, s neodolatelným napodobováním typických dobových manýr, jak je můžeme slyšet ze starých desek. Adam Plachetka se na mikrofon přizpůsobuje, ale nebojí se občas uplatnit i okázalejší tóny. Dodává v té chvíli meziválečnému repertoáru přesah, který však v nejmenším neruší. Už se ostatně před pár lety věnoval úryvkům, písním a hitům ze světových muzikálů, také je natočil, takže v Ježkově případě nejde o nic překvapivého, ani o něco jen a jen vypočítavého nebo nepatřičného.

Některé písně zazněly „jen tak“, některé měly vtipné úvody, jako třeba Stoprocentní muži, Tři strážníci, Šaty dělaj člověka, David a Goliáš nebo Nebe na zemi, mimochodem titulní na jejich společném novém CD. Havelka s Plachetkou se doplňují, v písních využívají dialogický přednes, ale v jiných má prostor jen jeden z nich. První potěšil pobaveným Vyznáním lásky nebo dekadentní písní z Vančurovy hry Jezero Ukereve, druhý sladkobolnou písní Svítá nebo humornou V domě straší duch. Neodolatelné bylo blues Proč nemohu spát, Tmavomodrý svět, Ezop… Dvě písně prezentoval Ondřej Havelka jako autorská aranžmá Petra Wajsara, zněly velice zajímavě, zvukově neotřele. Jednu zpíval sám, druhou jeho host.

Koncertní program má opravdové parametry show, je propracovaný, přirozeně plyne, má špičkové hudební kvality. Stojí vyrovnaně na charakteristickém stylu a projevu i humoru Melody Makers, navíc těží ze známého pěveckého hosta, který dovede vyklenout kantilénu, stejně jako předat rychle plynoucí text. Zaznívá v něm však i Ježkův efektně virtuózní Bugatti step, parádní číslo pianisty Miroslava Lacka.

Vyprodaná litomyšlská festivalová hala přijala celý program mimořádně vstřícně. Plachetka, už několikátým rokem rezidenční umělec festivalu, se postupně představuje v různých polohách. Ani tato mu není cizí, třebaže samozřejmě není tak zkušený bavič jako jeho hostitel. Slovo klasika k tomuto repertoáru patří zcela právem.

******

Foto: Smetanova Litomyšl / František Renza

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky