KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Opera a miniopera v parku. Zámek Nové Hrady pro Smetanovu Litomyšl english

Ke Smetanově Litomyšli už neoddělitelně patří operní programy v Nových Hradech. Rokokový zámeček držený po léta v soukromém vlastnictví Magdou a Petrem Kučerovými, zachráněný před zkázou a neustále dál a dál zvelebovaný, nabízí nepřenositelnou atmosféru příjemného večera stráveného v krásném prostředí, s požitky pro tělo i ducha. Letos se hrály dvě drobnější opery – Pergolesiho Služka paní a Loosova Česká opera o komínku zedníky laškovně nakřivo postaveném, rozverné opusy z poloviny osmnáctého století. Režisérka Magdalena Švecová jim dodala kouzlo roztomilých hrátek přesně odpovídajících hudbě. Poslední z pěti večerů je ten dnešní, sobotní.

I letos počasí způsobilo, že ne všechna představení se mohla odehrát v zeleném divadle, tedy v plenéru v maličkém amfiteátru mezi sestřihanými keři. Alternativním prostorem je historická sýpka, dřevěný sál pod nízkým starobylým krovem v nejvyšším podlaží objektu nad muzeem velocipédů. Kdo však zažil teplý čtvrteční letní večer v zámeckém parku, dlouho nezapomene. Jde o víc než jen o divadelní představení. Kučerovi pojímají program jako komplexní kulturní nabídku, jako mimořádné večerní otevření svého domu. Umožňují prohlídku zahrad, expozice i části soukromého patra, chystají občerstvení, přirozeně a nenápadně hrají roli hostitelů. Samotnému opernímu představení předcházejí drobné hudební a divadelní produkce a akce v zahradách i v zámku – doslova site specific art. A milé je pak i hraní a zpívání.

Služka paní, proslulá jednoaktovka Giovanniho Battisty Pergolesiho z roku 1733, je jednou z prvních komických oper – a hned jednou z nejlepších. Když ji podchytí někdo jako režisérka Magdalena Švecová, je to dodnes živoucí příklad pravého a opravdového hudebního divadla. Itálie a commedia dell’arte může být – a tentokrát skutečně byla – inspirací pro zábavné situace a dialogy, v nichž děj teče prostřednictvím recitativů a drobných arios stále kupředu. Hubatá služka, schovanka, touží stát se paní domu; její zaměstnavatel, starý mládenec, podlehne drobnému úskoku, ale vlastně rád… Nenáročná hříčka vyzněla na pár metrech čtverečních travnatého pódia poutavě, zábavně a vtipně. Miloš HorákEva Kývalová hráli a zpívali adekvátně k danému miniprostoru, herec Anton Eliaš v němé roli kořenil dění stylizovanými gagy, Musica florea řízená Markem Štrynclem, dirigujícím a průběžně hrajícím na historický drnkací nástroj, přidala v miniobsazení s odpichem pěkný komorní základ.

Druhou částí operní produkce byla Česká opera o komínku zedníky laškovně nakřivo postaveném – miniopera, skutečná hříčka, stručná, lehce naivní, ale ne prostoduchá, rozverná, hudebně jednoduchá. Jde o poměrně známé, příležitostně uváděné parodické dílko Karla Jana Loose, regenschoriho v Tuchoměřicích u Prahy, podle všeho určené pro zábavu v klášterním prostředí. Závěrečná pointa, ospravedlnění nekvality práce nestálostí světa, je neodolatelná. Stavbičku ztělesnil v pojetí inscenátorů mim na štaflích. A Magdalena Švecová vyprovokovala Vincence Ignáce Novotného, Jana Mikuška, Antona Eliaše, Miloše Horáka a tři další představitele k veselému hraní v duchu lidové frašky. Nezapomněla ani na podroušeného zedníka. Zpěvohra vzácně užívající češtinu, pojem z hudební historie, ožila odpovídajícím způsobem a pobavila. A v Nových Hradech a v Litomyšli už se uvažuje, co se bude hrát za rok!

******
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Foto: Smetanova Litomyšl / František Renza

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky