Během prvních dvou podzimních měsíců provede přední české sborové těleso hned pět koncertů, z toho čtyři v Praze a jeden v Brně. Posluchače na koncertech potěší nejen samotný Pražský filharmonický sbor v čele se sbormistrem Lukášem Vasilkem, ale i řada skvělých sólistů z řad zpěváků a instrumentalistů, Česká filharmonie s Petrem Altrichterem nebo Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy a Tomáš Netopil. První…
Česká filharmonie do 125. sezony, poznamenané koronavirem, vstoupí s Mahlerem
Českou filharmonii čeká 125. sezona. Otevře ji Mahlerovou Pátou symfonií. V souladu s epidemiologickou situací zatím budou platit mimořádná hygienická opatření, omezení počtu posluchačů a upravený režim pro vstup do Rudolfina. Ohlášené programy se ale nemění. Pouze byla zrušena některá zahraniční turné. Zahajovací koncerty jubilejní 125. sezony České filharmonie, které se konají 23.…
Dvořákova Praha se hodně soustředí na klavír a vedle Dvořáka nabídne i Beethovena
Dvořákova Praha patří k festivalům, které se uskuteční v původně plánovaném termínu. Od 4. do 20. září zůstává zachována i hlavní dramaturgická linka přehlídky kladoucí důraz na hudbu Antonína Dvořáka, letos výrazně na klavírní skladby. Interprety však budou v důsledku dlouhodobé koronakrize a všech s ní souvisejících opatření téměř výhradně jen tuzemští umělci. Festival Dvořákova Praha…
Tomáš Netopil: Jsme v nestandardní situaci. Snad se to časem uvolní…
„Rád bych, abychom Letní hudební akademií Kroměříž vytvořili úplnou nabídku pro orchestrální hráče.“
„Úplně hodit přes palubu účinkování mladých na festivalu Dvořákova Praha jsme nechtěli.“
„Regule jsou v Německu tak přísné, že do prosince musíme v Essenu pracovat jen s malým orchestrem!“
Předposlední prázdninový týden patřil v Kroměříži Letní hudební akademii. Jejím iniciátorem, zakladatelem a uměleckým garantem je Tomáš Netopil, který je v tomto městě doma. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se ohlíží za setkáním, které se navzdory letošním opatřením proti pandemii a nejistotám a nejasnostem posledních měsíců podařilo zorganizovat…
Muzikanty tam potkáte na každém kroku.
Třetí Letní hudební akademie v Kroměříži
„Interpretační kurzy jsou pošťouchnutím studenta.“
„Vždyť jsme ještě na začátku června pořádně nevěděli, jakým způsobem vůbec budeme moci akademii realizovat a jestli a v jakém počtu se nám přihlásí studenti…“
„O prázdninách se člověk učí jiné věci a jinak než v běžném semestru či školním roce.“
Bravo! Jan Mráček zvedá ruce nad hlavu a hlasitě projevuje uznání kolegům na pódiu. Končí jeden z koncertů při Letní hudební akademii Kroměříž a v jeho závěru právě dozněly tóny Dvořákova Amerického kvartetu. Se studentkou Ellen Klodovou, hrající druhé housle, usedli u pultů ad hoc sestaveného souboru Jiří Vodička jako primárius, Pavel Nikl s violou a Michaela Fukačová u pultu violoncella. Stejně jako houslista Mráček, vedle několika dalších, jsou lektory kroměřížských kurzů.
Festival Hudební Kroměříž přinese v létě bohatý program pro veřejnost
Změnu programu musel udělat i festival Hudební Kroměříž, souběžná akce s Letní hudební akademií v Kroměříži, kterou vede dirigent Tomáš Netopil. Její letošní třetí ročník nabídne osvědčené lektory i nové tváře. Festival pak přivede kromě nich a úspěšných účastníků na pódium významné české umělce. V programu se tak objeví mimo jiné Kateřina Kněžíková, Tereza Maličkayová, Jarmila…
Vilém Veverka: Jarní krize nahrává kreativnějším produkcím
„Úplně plonkově jsem z letošního jara naštěstí nevyšel.“
„Není reálné, abychom „výpadek“ tohoto jara obratem dohnali, ale jsou nové příležitosti, jako je právě Smetanova Litomyšl, a za to jsem velmi vděčný.“
„Jsme zvyklí pracovat tak, že už první zkouška by měla mít v ideálním případě koncertní parametry.“
Hned pětkrát se letos představí publiku národního festivalu Smetanova Litomyšl hobojista Vilém Veverka, a to ve čtyřech programech a s různými hudebními kolegy. Festival, který narychlo kompletně změnil dramaturgii a „převlékl“ se do mnohem komornějšího a domácího roucha, vnímá jako fantastickou příležitost. Jak řekl v RozhovoruPlus, podstatné je, že se interpreti můžou znovu postavit před své publikum. Ale dodává, že letošní jaro pro něj mělo i očistný význam a umožnilo mu dodělat dva zajímavé projekty.
Semjon Byčkov: Hudba je stále stejná, proměňuje se člověk
„Vyrostl jsem na Beethovenovi, Bachovi, Mozartovi… Ti jsou mými hudebními kořeny.“
„Ano, i v krizi a v těžkostech se dají najít silné momenty, něco, co lze vzít jako příležitost.“
„Osudová? Hudba, kterou teď právě potřebujeme víc než jindy.“
Přijel z Francie, aby dirigoval dnešní open air koncert na zámku Sychrově. Na místě především pro zdravotníky, v televizi pro všechny další. Šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov v rozhovoru pro portál KlasikaPlus uvažuje o případných pozitivních stránkách koronakrize, přibližuje, jak ten čas vnímá a jak ho využil, ale hlavně hovoří o skladatelích, jejichž hudbou se teď zabývá,…
Petr Čech: Pražská konzervatoř bude mít konečně nové varhany
„Do konce roku budeme mít nové varhany pro výuku od špičkové německé firmy Mühleisen. A po téměř deseti letech získá varhany i Koncertní sálu Pražské konzervatoře za cca 35 miliónů.“
„Na jednu stranu si říkám, že ta doba přinesla podstatně horší ztráty, ale studentů, kteří nemohli tento školní rok řádně absolvovat, je mi velmi líto. Je to podivné ukončení šestiletého studia, dřiny a obětí s ním spojených.“
„I já jsem šel v době svých studií za pedagogickou osobností na vysokou hudební školu do německého Stuttgartu. Je jasné, že školu vytváří kvalitní pedagogický sbor. Od září k nám nastupují Ivan Ženatý, Kateřina Englichová nebo Kristina Nouzovská Fialová…“
Aktivní varhaník, kterému teď opět nastává čas koncertů, absolvent pražské HAMU u profesora Jana Hory a předtím Pražské konzervatoře, na které začal záhy vyučovat a od července 2019 se stal jejím ředitelem – to je Petr Čech. V RozhovoruPlus odhalil mimo jiné to, jak jeho škola prožívala letošní jaro ve znamení koronaviru a jak se rýsuje další školní rok…
Janáčkova opera přesunula premiéry Ferdy Mravence a Řeckých pašijí
Obě letošní jarní premiéry, které se nyní nemohly kvůli opatřením proti pandemii uskutečnit, přesunul operní soubor Národního divadla Brno na nejbližší možné termíny. Zámečníkovu dětskou operu Ferda Mravenec už na 22. srpna a Řecké pašije Bohuslava Martinů na 7. října, do programu Mezinárodního festivalu Janáček Brno. Ferda Mravenec měl mít v Janáčkově…
Letní hudební akademie v Kroměříži nabírá studenty do 19. června
Třetí ročník Letní hudební akademie Kroměříž dirigenta Tomáše Netopila se letos uskuteční od 14. do 19. srpna. Studentům otevře další hudební obory pod vedením violoncellistky Michaely Fukačové, klavíristy Ivo Kahánka, violisty Pavla Nikla nebo koncertních mistrů České filharmonie Jana Mráčka a Jiřího Vodičky. V průběhu konání akademie se také v podání lektorů a laureátů…
Jak se tvoří živý přenos? Pod pokličkou třetího benefičního koncertu z Rudolfina
„Generálka živého přenosu začíná v deset hodin, již o půl deváté se však Rudolfinum hemží lidmi.“
„Jde o sehraný tým lidí – nastane-li nějaký problém, vždy je po ruce někdo, kdo ho ihned vyřeší.“
„Některé skladby znám velmi dobře, s jinými se musím seznamovat. Pokaždé ale začínám s čistou partiturou,“ říká režisér Michael Beyer.“
Již potřetí uspořádala za poslední dva měsíce Česká filharmonie dobročinný koncert, tentokrát ve spolupráci a v rámci festivalu Pražské jaro. Večer se nesl v duchu mozartovského galakoncertu, a to proto, že slavné árie z Mozartových oper zazněly v podání našich slavných operních pěvců a pěvkyň. Koncert opět přenášela stanice ČT art…
Tomáš Netopil: Po odluce a půstu návrat k tomu, co člověk dělá nejraději
„Mozart mě neustále láká, neustále baví.“
„Bez roušek. A v auditoriu už budou sedět nějací diváci.“
„V Essenu máme nastudovat novou operu na motivy filmu Dogville. Autorem je německý skladatel Gordon Kampe.“
Pro letošní alternativní program Pražského jara připravil Tomáš Netopil, hlavní hostující dirigent České filharmonie a hudební ředitel a šéfdirigent filharmonie a operního divadla v Essenu, mozartovské benefiční gala. Dnes večer se koncert objeví v přímém přenosu na ČT art a na stanici Vltava Českého rozhlasu, také na webu festivalu a na sociálních sítích partnerů, včetně portálu KlasikaPlus…
Mozartovský galakoncert Pražského jara pro SOS Česko
Živě z pražského Rudolfina zazní v sobotu 23. května další koncert festivalu Pražské jaro. Nese název Pomáháme s Pražským jarem a Českou filharmonií a půjde o mozartovský galavečer. V čele České filharmonie stane hlavní hostující dirigent Tomáš Netopil, vokálních partů se ujmou Kateřina Kněžíková, Simona Šaturová, Jan Martiník a Adam Plachetka. Koncert v přímém přenosu uvede ČT art a Český rozhlas Vltava a k vidění bude i na webu a sociálních sítích…
Dvořákova Praha: Češi hrají Čechům
„Jakub Hrůša nastuduje dvě zásadní symfonická díla Josefa Suka, Dvořákova zetě.“ „Roli garanta představení Dvořákova díla pro sólový a čtyřruční klavír přijal klavírista Ivo Kahánek.“ „Událostí slibuje být Beethovenova Missa solemnis v historicky poučeném přístupu Collegia 1704 a Václava Lukse.“ Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou, pianisté Ivo Kahánek a Lukáš Vondráček, houslisté Josef Špaček a Jan…
Pražské jaro online: živé koncerty i legendární záznamy
„Pražské jaro on-line také on-line vzniká. O dalších položkách programu se jedná.“
„Festivalový koncert se vůbec poprvé uskuteční i v Brně.“
„Má vlast sice nebude moci zaznít živě, ale 11. a 12. května ji odvysílají televize a rozhlas.“
Více než deset koncertů živě přenášených z pódií pěti pražských koncertních síní, z Brna a ze Spojených států amerických a k tomu záznamy legendárních festivalových programů z uplynulých dekád, rozhovory s umělci a pohled do zákulisí příprav netradičního ročníku. To vše bude tvořit jedinečnou formu 75. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro,…
Sdružení umělců klasiky chce jednat se státem
„Hudebníci na volné noze v oboru klasické hudby doposud neměli žádné zastoupení a tedy ani možnost navázání přímé komunikace s představiteli státu.“
„Česká klasická hudba je nesmírně hodnotná značka a jeden z nejprestižnějších vývozních artiklů naší země.“
„Mistrovství a úroveň českých hudebníků je výsledkem idealismu, píle a kreativity. Tyto hodnoty se ze dne na den ocitly v přímém ohrožení.“
Nově založené Sdružení umělců klasiky navázalo kontakt s představiteli ministerstva kultury, se kterým chce projednávat a řešit problémy umělců na volné noze, osob samostatně výdělečně činných, tedy nezávislé scény české klasické hudby. Iniciativa vznikla v návaznosti na ekonomické dopady opatření přijatých proti pandemii. „Jsme si vědomi toho, že někteří z nás jsou v současnosti ve velmi nepříjemné životní situaci, a nechceme tomu nečinně přihlížet,“ uvedli zakladatelé sdružení.
Předem díky!
Odstartovala sbírka na podporu muzikantů
„Kultura v době krize patří k těm velmi zranitelným.“
„Každým dnem se připojují další významní podporovatelé, kteří si uvědomují vážnost situace.“
„Svou podporu sbírky aktivně projevil zasláním významné částky i Daniel Barenboim.“
Radek Baborák společně s festivalem Horn Fest Praha a akademií MenArt založil na webu donio.cz sbírku s názvem „Podpořme společně muzikanty na volné noze“. Sbírku podpořil zasláním významné částky například dirigent světového renomé Daniel Barenboim, aktivitu podporují i další významné osobnosti hudební scény. Hudebníky bez stálého příjmu lze podpořit finančně přímým darováním na donio.cz, sdílením, uspořádáním streamovaného koncertu, nebo převzetím patronátu nad akcí.
Řecké pašije v Brně prozatím bez data premiéry
Řecké pašije Bohuslava Martinů, ohlášené jako další nejbližší operní premiéra, soubor Národního divadla Brno v minulých dnech ještě částečně zkoušel. Projekt, za nímž stojí režisér Jiří Heřman a dirigent Tomáš Netopil, je však prozatím bez konkrétního data. Vzhledem k současným celostátním opatřením majícím zamezit šíření pandemie koronaviru není plánovaný 9. duben reálný. Existují…
Více verzí Beethovena s Buchbinderem a Netopilem
„Buchbinder hrál v Praze opravdu nesmírně brilantně a lehce, ostatně jako vždycky.“ „Na někoho může Buchbinderova hra působit rutinně, pro mne osobně je to vysoce sofistikovaná záležitost.“ „Hráčky a hráči sice podali dobrý výkon, ale v jubilejním beethovenovském roce to k uvedení Beethovenova díla nestačí.“ Česká filharmonie pokračuje v oslavě Beethovenova výročí. Tentokrát si k tomu přizvala…
Netopil řídí ve Vídni Beethovenovu operu Leonore
„Leonore, původní verze Fidelia, je operní rarita.“ „Netopil, šéf v Essenu, není ve Vídeňské státní opeře žádným nováčkem.“ „Operu hrajeme celou, bez škrtů.“ Vídeňská státní opera poprvé ve své historii dává původní verzi Beethovenova Fidelia – operu Leonore. Inscenaci, která má premiéru 1. února, připravil hudebně Tomáš Netopil, režisérkou je Amélie…
Martin Bárta zpívá v Chemnitz podruhé Wagnera
Barytonista Martin Bárta se dnes představí jako Telramund v nové inscenaci Wagnerovy opery Lohengrin v saském městě Chemnitz pod Krušnými horami. Do 1. června ho tam pak čeká ještě šest dalších představení. Lohengrina na jevišti Opery v Chemnitz připravil režisér Joan Anton Rechi, dirigentem je hudební ředitel divadla Guillermo García Calvo. V umělecké…
Concertino Praga poprvé s Akademií klasické hudby
Český rozhlas vyhlásil letos mezinárodní soutěž pro mladé hudebníky Concertino Praga poprvé společně s Akademií klasické hudby. Z šestnácti zemí se do 54. ročníku rozhlasové soutěže přihlásilo 54 účastníků ze tří kontinentů – z Evropy, Asie a Severní Ameriky. Soutěžní nahrávky budou nyní ve dvou kolech jako anonymní hodnoceny mezinárodní porotou. Finálové kolo bude…
Karl-Heinz Steffens: Praha je pokušením pro každého umělce
„Současný trh je obrovský a objevuje se stále mnoho zajímavých lidí.“
„Myslím, že mé útočiště bude opravdu a jen tam nahoře. U nádraží, jak říkáme. Ne dole u řeky…“
„Operety rozhodně nebudou ve Státní opeře zakázány.“
Na první lednovou neděli připadlo po tříleté rekonstrukci znovuotevření pražské Státní opery, jejíž soubor je opět součástí Národního divadla. Budova Neues deutsches Theater s krásným neorokokovým interiérem začala sloužit 5. ledna 1888 a divadlem pražských Němců byla až do konce druhé světové války. Krátce se stala Divadlem 5. května, od roku 1949 jako Smetanovo divadlo patřila k ND a v letech 1992 až 2012 byla samostatnou institucí, Státní operou Praha…
Jan Simon: Concertino Praga je rodinné stříbro
„Soutěž je nyní jasně multiinstrumentální s tím, že se hledá největší talent, snoubící v sobě nadání a umělecké vlohy spojené s dovedností.“
„Nejzásadnější novinkou je, že se ve třetím kole finalisté utkají na veřejném koncertě v rámci Dvořákovy Prahy, budou hrát s orchestrem v pražském Rudolfinu před publikem a opravdu prestižní porotou.“
„Domlouváme se s různými tuzemskými i zahraničními partnery na dalších možných prezentacích laureátů soutěže.“
Mezinárodní klání pro mladé talenty Concertino Praga se mění. Od nadcházejícího 54. ročníku nese v podtitulu název Dvořákova rozhlasová soutěž pro mladé hudebníky, což naznačuje nové spojení a také dimenzi, kterou tento projekt získává. Zakladatel soutěže a její dosavadní pořadatel Český rozhlas se totiž dohodl na spolupráci s Akademií klasické hudby…
Skladatel Luboš Sluka oslavil 91 let
„Luboš Sluka má obrovský cit pro psaní písňové literatury, ale asi málokdo ví, že píše i skvělé básně haiku.“
„Slukovo dílo je velmi rozsáhlé a žánrově různorodé. Dominuje v něm oblast komorní hudby.“
„Slukova hudba je zachována na více než pětadvaceti gramofonových deskách a osmnácti CD.“
Hudba skladatele a čerstvého jubilanta Luboše Sluky nás všechny, často nevědomě, provází od dětství. Luboš Sluka je autorem hudby například k populární filmové trilogii režiséra Václava Gajera Pod jezevčí skálou, Za trnkovým keřem, Na pytlácké stezce. Sluka, který je autorem hudby k desítkám filmů a televizních inscenací, skladatelem koncertní vážné hudby i autorem šansonů a populárních skladeb, oslavil v pátek jedenadevadesáté narozeniny.
Přijel Netopil. Začala Dvořákova Praha.
„Nokturno H dur, původně komorní věta, je zvláštně vážná a soustředěná skladba.“ „Klavírní koncert podali jako kouzelný, decentní a rozumný, plný detailů, melodií, vstřícných nabídek i pozastavení.“ „Sedmá symfonie nebyla hlučná. Měla nesčetně detailů, velké plochy, vyčištěné proporce, odvážné vrcholy i uměřenost.“ Druhý večer Dvořákovy Prahy patřil v pondělí v Rudolfinu Essenským filharmonikům a dirigentu Tomáši Netopilovi,…
Kroměřížská Letní akademie nabídne festival a nové obory
Nové obory a delší trvání – to jsou hlavní novinky Letní hudební akademie Kroměříž, kterou založil dirigent Tomáš Netopil. Příští léto se bude konat potřetí, a to od 10. do 22. srpna. Úspěšná akce se také rozšíří o festival Hudební Kroměříž, takže se na bohatší program může těšit i veřejnost. Už letos na podzim…
Zítra začíná festival Dvořákova Praha. Úvod bude čistě dvořákovský.
Zítra začíná mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha. První dva večery dramaturgie určila výhradně dílu Antonína Dvořáka. Vedle toho festival nabídne i atraktivní doprovodný program. Venkovní scéna před Rudolfinem s moderátorem Jiřím Václavkem nabídne v neděli od 17:30 hodin rozhovory s umělci, živé hudební vstupy a projekce. Od 20:00 hodin tam bude možné živě sledovat přenos…
Radim Dolanský: Poptávka po velkých sborech ještě nedosahuje četnosti před krizí. Chce to úsilí…
„Dokonce jednáme už o vystoupeních na roky 2023 a 2024.“
„Provize by zvedly náklady řádově o několik desítek procent, čímž by se stal sbor do zahraničí prakticky neprodejný.“
„Lukáš Vasilek je pro sbor naprosto nepostradatelný.“
Za tři nejsilnější stránky Pražského filharmonického sboru považuje Radim Dolanský jeho originální zvukovou barvu, flexibilitu a spolehlivost – to vše garantované osobností hlavního sbormistra Lukáše Vasilka, jehož umělecké vedení a směrování sboru je podle něj vůbec největší devizou tělesa. Radim Dolanský byl dosud manažerem tělesa, od 1. září se po Evě Sedlákové ujal funkce ředitele. V RozhovoruPlus hledí hlavně dopředu. I když nezamlčuje, že uplynulá sezóna byla hodně zajímavá….