KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

MenART na festivalu Smetanova Litomyšl english

První ročník stipendijního programu MenART pro nadané žáky základních uměleckých škol a jejich učitele symbolicky vyvrcholí na festivalu Smetanova Litomyšl. Odpoledne a v podvečer v sobotu 22. června bude patřit jízdárna i zahrady zámku Litomyšl mladým hudebníkům, zatímco výtvarníci se prezentují na samostatné výstavě v Augustově tiskárně po celou dobu festivalu. Mentory prvního ročníku jsou dirigent Tomáš Netopil, operní pěvkyně Kateřina Kněžíková, klavírista Ivo Kahánek, skladatelka a klavíristka Beata Hlavenková, zpěvačka Lenka Nová, violoncellistka Terezie Kovalová a výtvarníci Maxim Velčovský, Petr Nikl a Milan Cais.

„Mentoři MenART předávají to nejcennější co mohou – svůj čas, zkušenosti a osobní pohled na obor, ve kterém excelují. Být rok po jejich boku s volností ptát se a sledovat je při práci je dle mého názoru pro stipendisty fantastická životní příležitost, ať již se chtějí oboru věnovat profesionálně či nikoli,“ vysvětluje zakladatelka projektu a členka správní rady Nadačního fondu Magdaleny Kožené, pod který MenART spadá, Dana Syrová.

V sobotu od půl druhé proběhne v Zámecké jízdárně koncert, na kterém se představí žáci, kteří rok pracovali s Tomášem Netopilem, Kateřinou KněžíkovouIvo Kahánkem. Smyčcové kvarteto Mattinata zahraje díla Franze Schuberta, Antonína Kammela a současného skladatele Dalibora Bárty. Pásmem písní a ariet W. A. Mozarta a výběrem z děl skladatelů české a německé písňové tvory 19. a 20. století bude v podání mladých pěvců koncert pokračovat. Klavíristé se představí v průběhu celého odpoledne.

V 15:30 na stejném místě studenti Beaty HlavenkovéTerezie Kovalové představí především vlastní autorskou tvorbu, rozsahem žánrově pestrou, zahrnující vlastní skladbičky, samplovaní i výlety do světa jazzu se silnou dávkou improvizace. Studenti Lenky Nové akcentují autentický přístup, hledají svůj vlastní originál především v interpretaci české písně. Koncertně provedou premiéru písně z dílny tandemu Hapka – Horáček Hvězdy jsou jak bonbonky.

V 18:30, opět v Zámecké jízdárně, začne Slavnostní koncert mentorů MenART. „Patří mezi nejvýraznější tváře současné umělecké špičky, každý ve svém oboru. Rok věnovali svůj čas vedení mladých talentů a předávali své zkušenosti. Všichni kladou důraz na důležitou roli, kterou hraje umělecké vzdělávání v rozvoji naší společnosti. Pojí je vzájemné přátelství, nyní před své studenty a publikum předstupují se společným programem, který bude symbolickým završením celého ročníku,“ uvádí o mentorech pořadatelé. Písně Richarda Strausse Zueignung a Allerseelen zazpívá Kateřina Kněžíková, klavírní tvorbu Bedřicha SmetanyFerence Liszta přednese Ivo Kahánek. Dále zazní výběr z oceňovaného sólového alba Theodoros a Scintilla Beaty Hlavenkové společně se zhudebněnými básněmi Bohuslava Reynka. Radku Fišarovou, která alternuje Lenku Novou, doprovodí v jejích písních Beata HlavenkováTereza Kovalová.

Program MenART pokračuje i ve školním roce 2019/2020. Role mentorů přijali opět pěvkyně Kateřina Kněžíková a klavírista Ivo Kahánek a nově houslista Jan Fišer, v autorské tvorbě Beata Hlavenková, zpěvačka Radka Fišarová a ve výtvarném oboru Alžběta SkálováMichal Gabriel. „Nově byl do programu MenART zařazen i tanec, jehož mentorem se stal choreograf a tanečník Jan Kodet, a také letos poprvé vychází vstříc zájemcům z literárně dramatického oboru, kterým se bude věnovat režisér Viliam Dočolomanský. Jan Kodet i Viliam Dočolomanský nebudou pracovat s jednotlivci, ale s celou skupinou či souborem,“ doplňují organizátoři.

Foto: Jiří Sláma, Zdenka Hanáková. archiv Smetanovy Litomyšle

Josef Zedník

Zpěvák, publicista

Rodák z Prahy, který vyrůstal v Mladé Boleslavi. Zájem o hudbu ho však přilákal zpět do rodného města. Studoval zpěv na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění (u Prof. Magdalény Hajóssyové). Hrál také na housle a na kontrabas. V mládí o Vánocích při hledání stanic v rádiu namátkou zaslechl krásnou hudbu, která ho doslova fascinovala. Byl to přímý přenos Pucciniho Bohémy z Metropolitní opery s Richardem Leechem a Angelou Gheorghiu. Od té doby je klasická zpívaná hudba jeho největším zájmem. Sólově zpíval v několika českých divadlech, ale jeho vkus se přiblížil zejména k velkým vokálně-symfonickým dílům. Má za sebou tenorové party např. v Mahlerově Písni o zemi, Dvořákově Stabat mater, ale s největším úspěchem se setkal v Brazílii, kde se v Riu představil v Janáčkově Věci Makropulos jako Albert Gregor (dir. Isaac Karabtchevsky) a následně v Sao Paulu v tenorovém partu z Glagolské mše (dir. Osmo Vänskä). Pracoval jako produkční na stanici Vltava (na té mimochodem od té vánoční Bohémy vyrůstal). Také pracoval několik let pro Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Má rád své nejbližší a pejska Endyho. A jeho koníčkem je dobré víno a s ním spojené cestování.



Příspěvky od Josef Zedník



Více z této rubriky