KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pene Pati a Amina Edris v Rudolfinu – nádherný koncert! english

„Pene Pati je mistrem se skvělou pěveckou technikou, výrazem a úžasným nadhledem, který se u pěvců jen tak nevidí a neslyší!“

„Amina Edris velmi pěkně přednesla slavnou árii Lauretty O mio babbino caro z Pucciniho opery Gianni Schicchi. Tu zazpívala namísto v programu uvedené Eleniny árie Mercè, dilette amiche ze Sicilských nešporů Giuseppe Verdiho.“

„Fantasticky vyzněla předehra ke třetímu dějství Pucciniho opery Madama Butterfly – orchestr předvedl skutečně symfonický, ale kultivovaný zvuk plný barev.“

Mezinárodně uznávaní sólisté, tenorista Pene Pati a jeho žena, sopranistka Amina Edris, vystoupili s orchestrem PKF – Prague Philharmonia pod vedením Łukasze Borowicze v Praze. Poslední lednový večer tak publikum ve Dvořákově síni Rudolfina potěšila nádherná operní a písňová čísla podpořená skvělým výkonem orchestru i dirigenta. Pokud jste se nemohli na koncert dostavit nebo si ho chcete připomenout, vězte, že ho ze záznamu odvysílá televizní stanice Mezzo Live HD, a to již v sobotu 4. února ve 21 hodin.
Novozélandský tenorista Pene Patisopranistka Amina Edris, jeho manželka, rodačka z Káhiry, jsou častými hosty operních scén na obou stranách Atlantiku. „Seznámili se během studií ve městě Christchurch na Jižním ostrově na Novém Zélandu v roce 2011 a byla to láska na první pohled! Svatbu měli v roce 2016, když oba úspěšně absolvovali operní programy při San Francisco Opera,“ představuje ve zkratce oba protagonisty večera agentura Nachtigall Artists Management, která do Čech pravidelně přiváží mezinárodně úspěšné pěvce.
Na programu úterního koncertu byla orchestrální a pěvecká čísla od Rossiniho přes Verdiho, Gounoda, Godarda, Masseneta, Mascagniho, Pucciniho až k Tostimu, takže italský a francouzský repertoár. Pene Pati v italském repertoáru ukázal skutečné belcanto. Má překrásný hlas, jaký se rodí jednou za mnoho let, ale především je umělec nesmírně muzikální. Jeho tvorba frází je nadýchaná, houpavá, hraje si s každým slovem a vkládá ho do melodie s úžasným citem. Střídavě odlehčuje a utvrzuje tok tónu s absolutním porozuměním s hudbou. Hlas má dosti nosný, orchestr ho ani ve vypjatých dynamikách nepřekrýval. Přestože zaznamenal veliký úspěch ve známých Pucciniho áriích (například z Bohémy, Madama Butterfly a nakonec dvakrát zazněla i slavná Nessun dormaTurandot), jeho absolutní špičkové výkony vnímám zejména v repertoáru francouzském. Pati svá „nebeská“ mezza voce uplatnil zejména v árii Des Grieux En fermant les yeuxMassenetovy Manon a v árii Oh! Ne t’éveille pas encore z opery Jocelyn Benjamina Godarda. Pene Pati je mistrem se skvělou pěveckou technikou, výrazem a úžasným nadhledem, který se u pěvců jen tak nevidí a neslyší! Dokázal to i ve výběru canzonett z per Rossiniho a Tostiho.

Amina Edris se představila v duetu O soave fanciulla z Pucciniho Bohémy se svým manželem a už v něm jsem si říkal, že na postavu Mimi má poněkud hutnější (bojím se napsat starší) hlas, než by u tak mladé pěvkyně bylo zdrávo. Přes orchestr se nenesl s absolutní jistotou, má poněkud méně alikvótů, které se projevují až v opravdu vysokých tónech. To jsem si utvrdil i v dalších jejích výstupech. I u ní však výrazně pomohla francouzština k vyššímu posazení hlasu, například v árii z Massenetovy opery Thaïs Dis mois que je suis belle. Společným pěveckým vrcholem obou manželů byl bez pochyby duet Toi! Vous! – Oui, c’est moi! z opery Manon téhož skladatele. Amina Edris velmi pěkně přednesla slavnou árii Lauretty O mio babbino caroPucciniho opery Gianni Schicchi. Tu zazpívala namísto v programu uvedené Eleniny árie Mercè, dilette amiche ze Sicilských nešpor Giuseppe Verdiho. Z toho usuzuji, že sopranistka možná nebyla zcela ve své špičkové kondici, proto se těším, až ji v budoucnu uslyším znovu.

Publikum bylo nadšené – a došlo na přídavky. Prvním byl duet Chambre Séparée z Heubergerova Plesu v opeře a ten vystřídala nejslavnější tenorová árie Nessun dormaTurandot Giacoma Pucciniho. Frenetický potlesk a hlasité provolávání „Bravo!“ si Pene Pati zcela zasloužil. A tleskalo se tak dlouho, dokud árii ještě jednou nezopakoval. Po velice namáhavém koncertě ji už zazpíval „úsporněji“, i tak ale publikum opět povstalo a nenechalo ani orchestr dohrát závěr skladby.

Je třeba zmínit, že orchestr PKF – Prague Philharmonia pod vedením Łukasze Borowicze zahrál na jedničku. Precizně a citlivě pěvce doprovázel a orchestrální čísla (předehru k Verdiho Rigolettu, Květinový valčík z Gounodovy opery Romeo a Julie) přednesl s patřičnou váhou i noblesou. Fantasticky vyzněla předehra ke třetímu dějství Pucciniho opery Madama Butterfly. Orchestr předvedl skutečně symfonický, ale kultivovaný zvuk plný barev. Atmosféra koncertu byla nádherná!

——–

Pene Pati debutoval v San Francisco Opera v roce 2017 jako Vévoda mantovský v Rigolettovi. Po hostování v roli Percyho (Anna Bolena) v Opéra National de Bordeaux jej server Opéra-Online označil za “nejvýznamnější objev v oboru tenor za posledních deset let“ a následující vystoupení výjimečnou pověst Pene Patiho potvrdily. V této sezóně debutoval v Pařížské národní opeře (Nemorino, Nápoj lásky), Vídeňské státní opeře (Percy, Anna Bolena), Státní opeře Berlín (Alfredo, La traviata) a v červenci jej čeká Amenophis (Moise et Pharaon) na festivalu v Aix-en Provence. Exkluzívní smlouva s prestižní nahrávací společností Warner Classics přinesla Patimu i jeho debutové album, které s italskými a francouzskými áriemi (Orchestre National Bordeaux Aquitaine pod taktovkou Emmanuela Villauma) vyšlo v březnu 2022.

Host Peneho, Amina Edris debutovala v roce 2016 v San José Opera v Kalifornii jako Zuzanka ve Figarově svatbě. Zanedlouho se i ona zařadila mezi nejvyhledávanější sopranistky své generace a server Forum Opera ji označil za „zjevení“. Její sezóna 2021/22 byla také plná debutů. V rolích i v operních domech. Ztvárnila svou první Alici (Robert ďábel) v Opéra National de Bordeaux, debutovala v Opéra du Rhin jako Micaëla (Carmen), v Opéra de Limoges a v Kanadské operní společnosti v Torontu v roli Violetty (La traviata). Mimořádný úspěch zaznamenala v březnu 2020 jako Massenetova Manon v nové inscenaci Pařížské národní opery, kam se letos v červnu vrací jako La Folie (Platée). A se svým manželem se letos v červenci potká v Aix-en-Provence, kde se Amina představí v roli Adalgisy v koncertním provedení opery Norma.

Foto: Petr Dyrc

Josef Zedník

Zpěvák, publicista

Rodák z Prahy, který vyrůstal v Mladé Boleslavi. Zájem o hudbu ho však přilákal zpět do rodného města. Studoval zpěv na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění (u Prof. Magdalény Hajóssyové). Hrál také na housle a na kontrabas. V mládí o Vánocích při hledání stanic v rádiu namátkou zaslechl krásnou hudbu, která ho doslova fascinovala. Byl to přímý přenos Pucciniho Bohémy z Metropolitní opery s Richardem Leechem a Angelou Gheorghiu. Od té doby je klasická zpívaná hudba jeho největším zájmem. Sólově zpíval v několika českých divadlech, ale jeho vkus se přiblížil zejména k velkým vokálně-symfonickým dílům. Má za sebou tenorové party např. v Mahlerově Písni o zemi, Dvořákově Stabat mater, ale s největším úspěchem se setkal v Brazílii, kde se v Riu představil v Janáčkově Věci Makropulos jako Albert Gregor (dir. Isaac Karabtchevsky) a následně v Sao Paulu v tenorovém partu z Glagolské mše (dir. Osmo Vänskä). Pracoval jako produkční na stanici Vltava (na té mimochodem od té vánoční Bohémy vyrůstal). Také pracoval několik let pro Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Má rád své nejbližší a pejska Endyho. A jeho koníčkem je dobré víno a s ním spojené cestování.



Příspěvky od Josef Zedník



Více z této rubriky