Letošní ročník festivalu Prague Summer Nights – Young Artists Music Festival opět potvrzuje svou pověst jedinečné platformy pro mladé talenty z celého světa. Festival zahrnuje také tři operní produkce, 4. července je v kostele sv. Šimona a Judy k mání inscenace Pucciniho Sestry Angeliky a v rozmezí 10. až 13. července pak kupodivu ve Vídni…
Brněnská opera v Litomyšli. Výborná Manon a triumf s Figarkou
„Jiří Heřman v tvůrčí jednotě s Václavem Luksem a s výtvarníky připomíná původní podtitul předlohy k Mozartově opeře – Bláznivý den.“
„Spontánní povstání celého auditoria bylo zcela namístě, a to i když se při děkovačce na scéně nakonec objevilo i celé Collegium 1704.“
„Režisér Štěpán Pácl, ve srovnání s bezcitně působící pražskou inscenací Manon Lescaut, zvolil příjemně ´normální´ přístup k melodramatickému veristickému příběhu.“
Soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno byl historicky prvním hostem, kdo po prvních koncertech vyzkoušel nyní na festivalu Smetanova Litomyšl na zámeckém nádvoří nový letní sál v jeho divadelní verzi. Výborná inscenace Pucciniho opery Manon Lescaut a skvělá produkce Mozartovy Figarovy svatby ve čtvrtek a v pátek potvrdily nejen použitelnost a vhodnost vydařeného nového jeviště s technickým vybavením a orchestřištěm, ale i skutečnost, že v Brně se teď dělá opera v tuzemsku opravdu nejlépe.
Krásné hlasy v Kutné Hoře. Festival operních melodií kulminuje Pucciniho Bohèmou
Operní týden Kutná Hora, festival založený z podnětu již zesnulého dirigenta Františka Drse, očekává 28. ročník, který se uskuteční v termínu 15. až 22. června. Zahajovací večer je v plánu v konventu bývalého cisterciáckého kláštera v Sedlci od dvaceti hodin a diváky festivalu čeká celkem čtyři akce, pokaždé s přispěním lidského hlasu. Vyvrcholení spočívá ve scénickém podání…
Abrahámoviny Pavla Černocha s ročním zpožděním, ale v bezpečí
„Protože má pěvec brněnské kořeny, nechyběli jeho přátelé z dětství a mládí.“
„Skočná se rozjela v téměř nehratelném tempu a i dirigent podlehl názvu a čile si na stupínku zaskákal, zatímco se smyčce a prsty hudebníkům málem zavařily.“
„Blok italských oper ukončila árie Cavadarossiho, kterou zpíval tenorista znělým témbrem, s vroucností a pokorou.“
Český tenorista Pavel Černoch měl padesáté narozeniny už 2. května 2024. Oslavu mu tehdy uspořádala Filharmonie Brno v rámci Festivalu Špilberk, zmařila ji ale bouře. Proto se náhradní koncert konal v Janáčkově divadle a termín byl stanoven na 8. května. Oslavenci tedy už je jednapadesát, přesto mu ale přišli popřát významní hosté: sopranistka Jana Šrejma Kačírková i orchestr Slovenské filharmonie s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem. A do vyprodaného hlediště dorazilo i mnoho pěvcových přátel.
Madama Butterfly poprvé koncertně. Berlínští filharmonikové dosáhli na další metu
„Eleonora Buratto oslnila publikum technickou brilancí i emotivní hloubkou.“
„Jonathan Tetelman si posluchače získal výrazovou přesvědčivostí.“
„Nesmírně poutavá interpretace…“
Když se šéfdirigent a umělecký ředitel Berlínských filharmoniků Kirill Petrenko před lety rozhodl provést s filharmoniky poprvé v historii tělesa nejslavnější veristickou operu Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, postavil orchestrální hráče před náročnou výzvu. Dílo se totiž rozhodl provést nejdříve při operním představení v Baden-Badenu a až poté koncertně v Berlíně. Druhé zmíněné se uskutečnilo 25. a 27. dubna v domovském sále orchestru.
Berlínští s brněnskými filharmoniky při Butterfly v Baden-Badenu
Český filharmonický sbor Brno je už pětatřicet let čelným představitelem tuzemské hudební scény. Svůj význam pro českou kulturu na poli mezinárodní reprezentace potvrzuje i letošními zahraničními projekty. Po úspěšném provedení Brittenova Válečného rekviem v Drážďanech z února tohoto roku, které se konalo za osobní účasti prince Edwarda, vévody z Kentu, zavítal nyní Český filharmonický…
Jihočeská Madama Butterfly jako scénický pelmel
„Hudební provedení premiérového večera bylo na velmi solidní úrovni, dirigent vedl orchestr pevnou rukou s jasnou představou.“
„Pokud scénografické řešení vyvolává otázky, na které lze při dobré vůli nalézt odpovědi, nelze totéž říci o kostýmech.“
„V titulní roli vystoupila sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Její výkon byl úctyhodný.“
Operní soubor Jihočeského divadla uvedl jako nejnáročnější titul této sezóny operu Giacoma Pucciniho Madama Butterfly. Režie byla svěřena Jakubu Šmídovi, hudebního nastudování se ujal šéfdirigent David Švec. Výtvarně poněkud zmatená inscenace si jistě najde svého diváka. 5. dubna měla u premiérového publika velký úspěch.
David Švec: S budějovickou Butterfly jsme opravdu v Japonsku. ‚Počkáto‘ k Puccinimu patří
„Madama Butterfly je výjimečná opera, má naprosto dokonalou instrumentaci.“
„Závěr druhého jednání je pro mě vlastně emočně nejvypjatější scénou právě tím, že vás nechce rozplakat.“
„Nacházíme se v poměrně paradoxní situaci, kdy máme hotové inscenace, na něž máme zpěváky, orchestr je na ně připravený, po premiéře sklidily úspěch, lidé by na ně rádi chodili, my bychom je rádi hráli více, ale nemůžeme, protože nemáme kde.“
Šéfdirigent českobudějovického Jihočeského divadla David Švec řídil v sobotu 5. dubna první premiéru opery Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, 7. dubna následuje premiéra druhá. Pucciniho kus se tak vrátil do repertoáru divadla po více než čtyřiceti letech. O tom, jaké momenty jsou pro něj hudebně nejsilnější nebo jak hledal cestu k Pucciniho experimentům v orchestraci, umělec hovoří v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.
Praha, Brno, Ostrava i Olomouc na závěr festivalu Opera
Festival hudebního divadla Opera vrcholí. Jeho poslední dva týdny budou náležet větším tuzemským operním souborům, kdy se v Praze postupně ukáží reprezentanti brněnské Janáčkovy opery, Národního divadla moravskoslezského, Moravského divadla Olomouc a své předvede i pražská Státní opera. Mezi ně se vklíní Dunami Ensemble s minidílem Františka Chaloupky na prostranství piazzetty Národního divadla. Poslední…
Petra Alvarez Šimková: Nová Manon odložila patos, zobrazuje drsnou realitu
„Na konzervatoř jsem šla kvůli dětské lásce. Bylo mi jedno, co budu studovat, hlavně, když spolu budeme ve třídě.“
„Puccini se ve svých ženských protagonistkách odrážel; do každé z nich promítal nějakou část své osobnosti a byla jakýmsi jeho alter egem.“
„Mám ráda, když jsou inscenace jednoduché a psychologicky vystavěné.“
Sopranistka Petra Alvarez Šimková je osvědčenou sólistkou Opery Národního divadla a aktuálně jí je svěřena jedna z náročných rolí světového repertoáru. O tom, co pěvkyni přivedlo k opernímu zpěvu nebo jaké pojetí zvolila režisérka v nejnovější inscenaci, Alvarez Šimková mluví v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz. V roli Manon Lescaut debutuje na prknech Státní opery v sobotu 29. března společně s Peterem Bergerem jako rytířem des Grieux.
Pucciniho vášniví milenci bez vášně. Manon Lescaut ve Státní opeře
„Zásluhu na úspěchu premiéry má především dirigent.“
„Svým úkolům dostáli po pěvecké stránce i sólisté.“
„Vyjádřil-li se Puccini, že jeho Manon bude – na rozdíl od francouzské operní verze tohoto příběhu z dílny Julese Masseneta – vášnivá, je třeba konstatovat, že tato vášeň se na jevišti neodehrávala.“
Pražská Státní opera 27. března uvedla nové nastudování Pucciniho opery Manon Lescaut. Dirigentský výkon Simoneho Di Felice nepostrádá takřka nic, ale inscenaci po instrumentální i pěvecké stránce vysoce kvalitní sráží nepřesvědčivá režie Slávy Daubnerové.
Tomáš Netopil bude debutovat v Berlíně a Chicagu
Příští sezóna přinese přednímu českému dirigentovi Tomáši Netopilovi dva zásadní kariérní momenty v operním oboru. Na přelomu listopadu a prosince bude v berlínské Státní opeře řídit inscenaci Pucciniho opery Madama Butterfly, v lednu a únoru příštího roku zamíří do Chicaga, aby v tamní Lyrické opeře nastudoval Straussovu Salome. V obou operních domech vystoupí poprvé. Sezóna 2025/26…
Manon Lescaut jako padlá žena hnaná okolnostmi. Režie Sláva Daubnerová
Státní opera se vrací k jednomu z nejoblíbenějších děl operní literatury, k Pucciniho Manon Lescaut. Nová inscenace v režii Slávy Daubnerové a hudebním nastudování Simoneho Di Felice se svých premiér dočká 27. a 29. března. Tvůrci podle jejich slov zkoumají situaci, ve které se Manon ocitá, přičemž neopomínají společenský kontext. Režisérku Slávu Daubnerovou (KlasikaPlus.cz s ní v blízké…
Fenomén Amartuvshin Enkhbat a nuance v nejvyšších patrech pěveckého umění
„Jeho barevný hlas je veliký a nesmírně působivý, ale není nijak hřmotný, nekřičí, nenechá se svést k přílišné forzi, jen ho je jednoduše všude plno.“
„Gilda mi z úst Juliany Grigoryan přišla nejpřesvědčivější a je to nepochybně směr, kterým se hudebně ubírá.“
„Amartuvshin Enkhbat ukázal, jak silné emoce dokáže hudba předávat, je-li podávána na špičkové úrovni a bez evidentní námahy.“
Poslední únorový den byl svátkem pro milovníky velkých hlasů světové opery. Ve Smetanově síni Obecního domu debutoval mongolský barytonista Amartuvshin Enkhbat spolu s arménskou sopranistkou Julianou Grigoryan, pro kterou byl tento koncert návratem do našeho hlavního města. Oba se předvedli v áriích a duetech z oper Rugerra Leoncavalla, Umberta Giordana, Vincenza Belliniho, Giacoma Pucciniho a největší část koncertu byla věnována operám Giuseppe Verdiho. Umělce doprovázel orchestr Prague Philharmonia pod taktovou italského dirigenta Gaetana Lo Coca.
Vynikající! Zřejmý úspěch brněnské Manon Lescaut
„Orchestr pod vedením dirigenta Ondreje Olose zněl plně a barevně, dařilo se všem nástrojovým skupinám, a to jak intonačně, tak v souhře.“
„Režie se ujal Štěpán Pácl, režisér Činohry Národního divadla Brno, pro kterého to byla první operní zkušenost.“
„Jana Šrejma Kačírková byla herecky přesvědčivá a pěvecky suverénní.“
Janáčkova opera uvedla v pátek 7. února premiéru opery Manon Lescaut Giacoma Pucciniho. Režie se ujal Štěpán Pácl, dirigentem byl Ondrej Olos, autorem scény Dragan Stojčevski a kostýmy vytvořila Linda Boráros. V titulní roli zářila Jana Šrejma Kačírková a rytířem des Grieuxem byl Peter Berger. Představení silné a okouzlující, které jistě přiláká mnoho hudbymilovného publika.
Štěpán Pácl: Činoherec také myslí hudebně, i když skrytě a možná nevědomě
„V opeře lze příběh zažít zcela bezprostředně, jako by vás hudba vedla přímo do nitra, pod povrch viděného, do hloubky.“
„Puccini je moderní a současný. A je nejen skladatelem, je skvělým dramatikem, vystavuje své hrdiny zkouškám, nutí je rozhodovat a jednat, zkrátka vypráví příběh.“
„Úkolem režiséra je autorovu myšlenku inscenovat tak, aby komunikovala s diváky, s naší současností.“
Národní divadlo v Brně připravuje na 7. února další premiéru. Tentokrát je to opera Giacoma Pucciniho Manon Lescaut a k režii byl vyzván kmenový režisér činohry divadla Štěpán Pácl. Jak se dostal od činohry k opeře a proč, prozradil před premiérou v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.
Předpremiérové kukátko k brněnské Manon Lescaut
Pucciniho Manon Lescaut se 7. února vrací do Janáčkova divadla více než po padesáti letech jako operní režijní debut Štěpána Pácla a v hudebním nastudování dirigenta Ondreje Olose. Tzv. Předpremiérové kukátko, které s předstihem seznámí s některými okolnostmi inscenace, se koná 29. ledna na jevišti Janáčkova divadla a k zhlédnutí je také online. Manon Lescaut byla…
Ricardo Marinello dvakrát v Česku
Vítěz německé talentové soutěže Das Supertalent (Germany Got Talent) z roku 2007, operní pěvec Ricardo Marinello, přijede zazpívat do České republiky v doprovodu smyčcového kvarteta. Milovníci vážné hudby si tak přijdou na své, a to v obou největších městech České republiky – 28. ledna v pražském Obecním domě a 29. ledna v brněnském Besedním domě. Tenorista začal…
Hra na Turandot. Režisér Rocc uchvátil ostravské publikum
„Výstupy tří čínských ministrů zbavil režisér prokletí dvorních šašků, a naopak z nich udělal hlavní hybatele příběhu“
„Luciano Mastro byl Kalafem přesvědčivým a sugestivním. Pevný a mohutný hlas zaplňoval suverénně hlediště a očekávaná árie Nessun dorma se mu povedla tak, že sklidil zasloužený bouřlivý potlesk na otevřené scéně.“
„Princeznou Turandot byla Maida Hundeling, výsostná německá wagnerovská sopranistka. Její hlas je stále mohutnější a průraznější a plnil menší hlediště divadla neuvěřitelným objemem.“
Opera Turandot je poslední operou Giacoma Pucciniho a opera Národního divadla moravskoslezského ji dala jako vánoční dárek svým divákům. Premiéra byla 19. prosince a režijně ji připravil slovinský režisér Rocc, hudebně ji nastudoval šéfdirigent opery Marek Šedivý. Představení bylo nadšeně přijato vyprodaným hledištěm.
Daniel Matoušek ústřední postavou předvánočního zastavení v Liberci
Opera libereckého Divadla F. X. Šaldy chystá Vánoční koncert. Hlavní hvězdou bude 20. prosince tenorista Daniel Matoušek, ale své místo na slunci si užijí také trumpetisté-sólisté Pavel Jeníček a Petr Čižinský. Diriguje Anna Novotná Pešková. Následně se příznivci divadla mohou 25. prosince těšit také na Rybovu Českou mši vánoční v kombinaci se…
Madama Butterfly v rakouském Linci nezemře
„Brucknerův orchestr je pro mne vždy zárukou zážitku, jaký se v operních divadlech slýchá vzácně, slavné Intermezzo vyznělo výborně, plasticky ve frázování, s ohromnou šíří dynamiky. Bravi.“
„Takzvaná moderní režie to trochu přehnala. Chce příběh vyprávět z perspektivy titulní role, japonská exotika je odsunuta jako klišé, Cio-Cio-San nezemře. Vše je jednou poprvé…“
„Pěvecké obsazení přináší kvalitní výkony, Linec má dnes 18 interních sólistů čili obešel se ve druhém obsazení zcela bez hostů.“
Rakouské Musiktheater Linz uvedlo 7. prosince u příležitosti 100. výročí Giacoma Pucciniho nové nastudování jeho opery Madama Butterfly pod taktovkou dirigenta Patricka Langa, v režii Isabel Ostermann. Inscenace nezklame vynikajícím výkonem skvělého Brucknerova orchestru, výborným hudebním nastudováním dirigenta a velmi kvalitními pěveckými výkony. Otazníky ovšem vyvolává jevištní ztvárnění díla. Reflexe je psána z první reprízy 12. prosince.
Turandot se vrací do Národního divadla moravskoslezského
Poslední veledílo Giacoma Pucciniho, romantické hudební drama Turandot, přivádí v nové inscenaci režiséra Rocca a dirigenta Marka Šedivého na jeviště Divadla Antonína Dvořáka opera Národního divadla moravskoslezského. Ústředním motivem nedokončeného díla mistra italské opery je láska, která přemůže i tu největší krutost, u Pucciniho neobvykle. Premiéry se v Ostravě uskuteční 19. a 21. prosince. Režie se…
Klasika v souvislostech (76)
Rozhodli diváci… Od úmrtí Pucciniho nás dělí sto let
„V Torre del Lago, ve vile, kterou nechal postavit, vznikly jeho tři nejslavnější opery, uvedené poprvé postupně mezi roky 1896 až 1904.“
„Npsal krásnou mši Messa di Gloria, ale velmi záhy se rozhodl, že nebude následovat dráhu vytyčenou jeho předky. Ostatně, i Messa di Gloria připomíná spíše operu než chrámovou hudbu.“
„Jeho opery se těší trvalému zájmu publika a patří mezi nejčastěji provozovaná díla na celém světě. Bohéma bývá v žebříčcích na třetí příčce po Verdiho Traviatě a Bizetově Carmen.“
Rus Igor Stravinskij a Maďar Béla Bartók zemřeli v USA, Čech Bohuslav Martinů ve Švýcarsku, Polák Fryderyk Chopin v Paříži a Francouz Camille Saint-Saëns v Alžíru, Němec Carl Maria von Weber v Anglii a jeho krajan Richard Wagner v Itálii… a Ital Giacomo Puccini v Belgii. Mág operního romantismu a verismu se pokoušel v Bruselu léčit rakovinu, ale vypovědělo mu srdce a 29. listopadu 1924, tedy přesně před sto lety, tam náhle zemřel. Nejprve ho pohřbili v Miláně, ale roku 1926 nechal syn převézt ostatky do Torre del Lago, kde Puccini po tři rozhodující desetiletí tvořil a žil.
ČRo D-dur: Sto let od úmrtí Giacoma Pucciniho
„V pondělí je vzácná příležitost slyšet Beethovenovo vrcholné dílo, Missu solemnis D dur pod taktovkou Reného Jacobse.“
„Ve středu sledujte tři koncerty z uplynulé sezóny Staatskapelle Dresden, diriguje Christian Thielemann, Danielle Gatti a Jakub Hrůša.“
„V pravidelném čase nedělní opery poslouchejte Janáčkovu Její pastorkyňu z Římské opery s Karitou Mattilou v roli Kostelničky.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 25. listopadu do 1. prosince?
Lise Davidsen jako Tosca. Pokračují přenosy z newyorské Metropolitní
V sobotu 23. listopadu uvedou vybraná česká kina další přímý přenos z newyorské Metropolitní opery v distribuci společnosti Aerofilms. Na programu je inscenace Pucciniho Toscy v nastudování Yannicka Nézet-Séguina, hudebního ředitele Metropolitní opery, se sopranistkou Lise Davidsen poprvé v roli Toscy na newyorské scéně. Ikonický operní titul, Pucciniho veristická Tosca, je stálicí repertoáru všech operních…
ČRo D-dur: Víkend ve znamení Smetanova kvarteta
„Večer ve středu bude příležitost slyšet dva záznamy koncertů z nabídky Evropské vysílací unie. Nejprve koncert pod taktovkou Bertranda de Billyho a pak Daniela Hardinga“
„A v úterý a čtvrtek se znovu vydáme na Hudební fórum Hradec Králové, ve čtvrtek to bude přímý přenos koncertu s názvem Americká krása.“
„V neděli se přiblížíme ke stému výročí úmrtí Giacoma Pucciniho, které připadá na 29. listopadu, a připravena je jedna z jeho tří nejslavnějších oper: Madama Butterfly.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 18. do 24. listopadu?
Národní divadlo připomíná sto let od smrti Pucciniho
Viva Puccini aneb Století nadčasových operních děl. Pražské Národní divadlo upamatuje v listopadu operní příznivce na sté výročí úmrtí italského skladatele Giacoma Pucciniho. Při této příležitosti bude na scéně Státní opery i historické budovy Národního divadla uvedena neformální přehlídka čtveřice jeho nejznámějších oper. Turandot, Bohéma, Tosca a Madama Butterfly představují kvarteto inscenací, na nichž Národní divadlo v Praze…
Velkolepý závěr Podzimního festivalu duchovní hudby
„Premiéra Messa di Gloria v roce 1880 se setkala s velkým úspěchem, ale pak již skladba nebyla za skladatelova života nikdy provedena!“
„Hudba svým výrazem směřuje k emocionálně silným dramatickým příběhům svých nesmrtelných operních postav.“
„Málokdy se podaří, aby všechny složky interpretace oratorního díla dosahovaly tak příkladné spolupráce, vyrovnanosti a kvality.“
Za účasti a s krátkým úvodním slovem arcibiskupa a moravského metropolity Josefa Nuzíka se ve zcela naplněném dómu sv. Václava v Olomouci 19. října uskutečnil závěrečný koncert letošního již 31. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby. V upomínce Pucciniho výročí hráli zlínští filharmonikové a zpíval Český filharmonický sbor Brno se sólisty, ti všichni pod vedením italského dirigenta Paola Gatta.
Nová Bohéma v Opavě
Slezské divadlo Opava připravuje první operní premiéru sezony. V režii Andrey Hlinkové a pod taktovkou dirigent Miloslava Oswalda rozehraje příběh s názvem Bohéma v kompozičním ztvárnění Giacoma Pucciniho. V roli Musetty účinkuje finalistka posledního ročníku Cen Thálie Tereza Kavecká a premiéra se koná 20. října. „Hudba, zpěv, radost, láska, dojetí, to vše uslyšíte, uvidíte a prožijete…
Vítězslava Bobáková (1948–2024)
V pondělí 7. října zesnula dlouholetá sólistka opery Jihočeského divadla Vítězslava Bobáková. Lyrická koloraturní sopranistka, která patřila k pilířům sólistického ansámblu divadla od roku 1974, na českobudějovické scéně vystoupila v bezmála devadesáti inscenacích opery, operety i muzikálu. Zlínská rodačka Vítězslava Bobáková vystudovala zpěv na brněnské konzervatoři u M. Steinerové, své první angažmá získala v Opavě v roce…