Berlínská státní opera Pod lipami už nechává nahlédnout na plánované dění sezony 2024/25. V plánu je zejména osm premiér, mezi něž patří i Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka. První premiéra se koná 2. října a jedná se o Verdiho oblíbeného Nabucca. Přidruženou Staatakapelle Berlin samozřejmě čekají i samostatné abonentní koncerty. Kromě Nabucca a Výletů páně Broučkových…
Vše začíná (nebo i končí) hlasem. Vítěz z Cardiffu Adolfo Corrado zpíval v Praze
„Myslím, že porota v Cardiffu ho označila za vítěze právem, respektive že rozhodně nebyl horší než jeho soupeři, respektive soupeřky.“
„Pokud soutěže hledají nové hlasy, tak pan Corrado je skutečně přírodní hlas s velkým H.“
„V přídavcích publikum potěšil Vodníkem z Rusalky a je fakt, že takový sonorní bas se v Národním divadle nedá slyšet. Ale zase nutno dodat, že co je za sonorní považováno dnes, nemuselo být sonorní kdysi…“
Přijet do Prahy jako čerstvý vítěz posledního ročníku pěvecké soutěže v Cardiffu je dobrá vizitka. Ital Adolfo Corrado ji navíc vyhrál jako první basista v historii.
Sólo pro flétnu. Jihočeští filharmonici s díly Iberta, Blocha a Gounoda
Jihočeská filharmonie připravuje dvojici koncertů abonentního cyklu A. Pod taktovkou Vojtěcha Spurného v kostele sv. Anny 10. a 11. dubna vystoupí Margarita Shubina, členka orchestru, jako sólistka na nástroj flétny. Zájemci mohou navštívit i veřejnou generální zkoušku 10. dubna dopoledne. Dirigent, klavírista a pedagog, zároveň také flétnista a operní režisér Vojtěch Spurný orchestr Jihočeské filharmonie…
Adaptace slavné tragédie Romeo a Julie v rámci série kinopřenosů z MET
Již sedmá inscenace letos zamíří z prken Metropolitní opery v New Yorku prostřednictvím přímého přenosu do kinosálů po celém světě. Série MET: Live in HD v sobotu 23. března představí nastudování klasického příběhu zakázané lásky Romea a Julie. Tragédii Williama Shakespearea v druhé polovině devatenáctého století zpracoval do operní podoby Charles Gounod. V titulních úlohách tragických…
Robert Jindra v příští sezóně debutuje v drážďanské Semperově opeře
Předního českého dirigenta Roberta Jindru čeká v příští sezóně debut v Semperově opeře v Drážďanech. V květnu tam nastuduje a uvede Gounodovu operu Romeo a Julie. České barvy bude na saské operní scéně hájit také mladá česká mezzosopranistka Dominika Škrabalová, která se představí ve dvou z premiérových titulů i dalších repertoárových inscenacích. V Drážďanech nebude chybět ani Štěpánka Pučálková…
Romeo a Julie v hollywoodském zajetí. Gounodova opera uvedena ve Vídni
„Míchání jeviště a filmu je uměleckým výrazem a záměrem režisérky, ale s romantickou Gounodovou hudbou se příliš nepojí.“
„Různorodé divoké masky, opilost, kouření drog, nevázané sexuální chování ‚každého s každým‘ (chůvu v létech nevyjímaje)…“
„Nejpůsobivější na inscenaci je bezkonkurenčně hudba a její interpretace.“
Operu Romeo a Julie napsal Charles Gounod na libreto Julese Barbiera a Michela Carré jako velkou francouzskou operu. Nadčasový příběh tragické lásky inscenuje Marie-Eva Signeyrole jako boj dvou klanů filmových producentů a zasazuje ho do roku 1994, kdy byl takový film natočen v Americe. Film se prolíná inscenací, navíc Julie sama natáčí selfie a na scéně jsou dva kameramani, jejichž záběry se v reálném čase promítají na scénu. Rozdíl mezi filmem a divadlem se stírá a divák neví, kam dřív s očima.
Zdrávas Maria na pražských Kostelních slavnostech
Cyklus koncertů s nahlédnutím do historie, který pořádá sopranistka Markéta Fassati ve spolupráci s Městskou částí Praha 1, bude pokračovat ve čtvrtek 22. února v kostele sv. Josefa na Novém Městě. Večer s titulem Ave Maria nabídne převážně rozličná hudební zpracování jedné ze základních modliteb katolické církve oslavující Pannu Marii. Hosty Markéty Fassati budou…
Múzy jako inspirace i jako interpretky.
Festival Krumlov zveřejnil svůj Rok české hudby 2024
„Festival Krumlov ve třiatřicátém ročníku přiblíží publiku, co bylo inspirací ke vzniku velkých děl.“ „Záměrně bude upřena pozornost i na ženy dirigentky, divadelní tvůrkyně a skladatelky.“ „Speciální doprovodný program představí tvorbu a život Bedřicha Smetany a dalších českých skladatelů a skladatelek.“ Smetanova Má vlast v plenéru a s taneční choreografií, Operní gala, pocta českým skladatelkám, mladí sólisté,…
Kateřina Kněžíková zazpívá na koncertu Kruhu přátel hudby ve Dvoře Králové
Večer písní a árií vyslechnou posluchači ve čtvrtek 2. listopadu v rámci 56. sezóny Kruhu přátel hudby ve Dvoře Králové. Ve velkém sále Hankova domu zazpívá od devatenácti hodin sólistka Opery Národního divadla v Praze Kateřina Kněžíková, kterou doprovodí klavírista Vojtěch Červenka. Dramaturgickou zajímavostí bude provedení cyklu Písně na slova z Rukopisu královédvorského od…
Rolando Villazón se poprvé představí na Slovensku
Sezona Slovenské filharmonie začíná až 19. října, už v září si však příznivci klasické hudby v sousedské metropoli přijdou na své. Hned první den měsíce začíná multižánrový festival Symfonie umění (Symfónia umenia), na jehož zahajovacím koncertě se představí světový tenorista Rolando Villazón. Na „námestí pred Pradiarňou na Paríčkovej ulici“ první slovenský orchestr zahraje od…
Tři premiéry na úvod další sezony přímých přenosů z MET
Série přímých přenosů z Metropolitní opery vstupuje do další sezóny. Milovníkům opery nabídne, počínaje říjnem, celkem devět titulů. Je mezi nimi léty prověřená klasika, ale i trojice premiér na prknech newyorské scény. A právě tři premiérové tituly, Mrtvý muž přichází, X: Život a doba Malcolma X a Florencie v Amazonii, aktuální sezónu přenosů otevřou. Z klasických…
Lukáš Jindřich: Carnegie Hall je jen na pozvání
„Českou klasiku přijali hezky, ale když jsme zazpívali spirituály a publikum jsem vyzval, aby se přidalo, tak ohlas byl pochopitelně ještě větší.“
„Když stojíte na pódiu, znějí české písničky a vy vidíte, jak lidem tečou slzy po tvářích, tak to je něco, co ve vás zůstane už napořád.“
„Snažíme se programy dělat tak, aby si je lidé opravdu užívali; začínáme náročnější klasikou a pak ubíráme…“
Pěvecký sbor Cancioneta Praga připravil na podvečer poslední květnové neděle koncert do kostela sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí v Praze. Titul Kolem světa se slavnými písněmi v původních jazycích napovídá, že vedle Mozartovy, Gounodovy a Smetanovy tvorby tvořily program světoznámé skladby ze Španělska, Francie, Itálie, Japonska, Brazílie, Afriky a Ameriky… Letos v únoru se třicetičlenná ženská část tělesa vypravila do Spojených států. Na tamní koncerty v newyorské síni Carnegie Hall a pro České centrum a pro krajany vzpomíná v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz sbormistr tělesa Lukáš Jindřich.
Ještě pět akcí chybí k dovršení jarní části festivalu Antonína Dvořáka v Příbrami
Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram v období od 23. května do 1. června pokračuje pěticí projektů. Jako první to bude koncert Českého filharmonického sboru Brno v ambitech Svaté Hory, tedy částečně open-air. Následuje představení washingtonského sboru American University Chamber Singers v prostorách Kostela sv. Jakuba. Poté, 28. května, se uskuteční koncert laureátů Mezinárodní…
Pražský triumf tenoristy Vittoria Grigòla
„Do posledního místa zaplněná Dvořákova síň Rudolfina přesvědčivě ukázala, s jakým dychtivým očekáváním a vypjatě nadšenou odezvou publika bývají spojeny koncertní pěvecké exhibice.“
„Grigòlo si publikum podmanil hned prvním číslem, Verdiho proslulou árií La donna e mobile, s až nadsazeným temperamentem a expresivitou.“
„Možno konstatovat, že Vittorio Grigòlo v Praze potvrdil pověst „stoprocentního italského tenora“, která ho předcházela.“
K atraktivním hudebním zážitkům třetí dubnové neděle v Praze (16. dubna) nesporně patřil samostatný recitál italského tenoristy Vittoria Grigòla z árií operního verismu a italského a francouzského romantismu 19. století pořádaný agenturou Nachtigall Artists. Do posledního místa zaplněná Dvořákova síň Rudolfina přesvědčivě ukázala, s jakým dychtivým očekáváním a vypjatě nadšenou odezvou publika bývají spojeny koncertní pěvecké exhibice. První polovina večera – orámovaná áriemi Giuseppe Verdiho – navíc potvrdila, že nepomíjející lesk a popularita ve své době převratného operního směru v neztenčené míře přetrvává již druhé století.
Vittorio Grigòlo s Vincenzem Scalerou v Rudolfinu
Z únorového koncertu v milánské La Scale přiveze italský tenorista Vittorio Grigòlo stejný koncertní program i do pražské Dvořákovy síně Rudolfina, a to v neděli 16. dubna. Tenoristu doprovodí renomovaný italský klavírista a dirigent Vincenzo Scalera, umělecký partner mnoha slavných pěvců včetně Juana Diega Flóreze. Od půl osmé večer návštěvníky čekají ukázky z děl Italů Donizettiho,…
Operní recitál Pretty Yende a Nadine Sierry byl setkáním s dokonalostí
„Celý recitál doprovázela PKF – Pražská filharmonie pod taktovkou Giacoma Sagripantiho.“
„Pretty Yende a Nadine Sierra si nejprve spolu zazpívaly duet Hraběnky a Zuzanky z Figarovy svatby, následoval duet z Rossiniho opery Alžběta, královna anglická a potom si každá pěvkyně zazpívala árii z komické opery.“
„Z projevu obou umělkyň vyzařovala nelíčená radost ze zpěvu, absolutní znalost zpívaných skladeb i interpretace jejich stylu.“
První březnový večer zpívaly ve Smetanově síni Obecního domu sopranistky Pretty Yende a Nadine Sierra. Do Prahy, města ve středu Evropy, se vždy sjížděli instrumentalisté, dirigenti, skladatelé i pěvci. V Novém německém divadle se pořádaly tzv. Májové cykly, kde vystoupila celá řada světových pěvců včetně Enrica Carusa nebo Lea Slezaka. Mnozí významní pěvci zde byli v angažmá, např. Hans Hotter. Hanuš Thein vzpomínal na hostování legendárního ruského basisty Fjodora Šaljapina v Massenetově opeře Don Quijotte v Národním divadle. V sedmdesátých letech minulého století pozval dr. Pavel Eckstein do Prahy vynikající světové operní pěvce, např. Helen Donath, Hildegard Behrens nebo José Carrerase. Po sametové revoluci se operní domy v Praze nejprve osamostatnily (aby se později zase spojily) a v souborech začala působit řada zahraničních pěvců. Někteří pohostinsky, jiní v angažmá. A tento stav trvá dodnes. Přestože se nikdy nejednalo a dosud nejedná o špičkové operní pěvce s mezinárodní kariérou v prestižních operních domech, nesmazatelnou stopu zde zanechali např. Tamara Kucenko, Galia Ibragimova nebo Valentin Prolat. V současné době převyšuje všechny zahraniční pěvce v Národním divadle angažovaná islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir…
Pene Pati a Amina Edris v Rudolfinu – nádherný koncert!
„Pene Pati je mistrem se skvělou pěveckou technikou, výrazem a úžasným nadhledem, který se u pěvců jen tak nevidí a neslyší!“
„Amina Edris velmi pěkně přednesla slavnou árii Lauretty O mio babbino caro z Pucciniho opery Gianni Schicchi. Tu zazpívala namísto v programu uvedené Eleniny árie Mercè, dilette amiche ze Sicilských nešporů Giuseppe Verdiho.“
„Fantasticky vyzněla předehra ke třetímu dějství Pucciniho opery Madama Butterfly – orchestr předvedl skutečně symfonický, ale kultivovaný zvuk plný barev.“
Mezinárodně uznávaní sólisté, tenorista Pene Pati a jeho žena, sopranistka Amina Edris, vystoupili s orchestrem PKF – Prague Philharmonia pod vedením Łukasze Borowicze v Praze. Poslední lednový večer tak publikum ve Dvořákově síni Rudolfina potěšila nádherná operní a písňová čísla podpořená skvělým výkonem orchestru i dirigenta. Pokud jste se nemohli na koncert dostavit nebo si ho chcete připomenout, vězte, že ho ze záznamu odvysílá televizní stanice Mezzo Live HD, a to již v sobotu 4. února ve 21 hodin.
Vánoce, silvestr a Novoroční koncert ve Slovenské filharmonii
Slovenská filharmonie nabídne od neděle 18. do středy 21. prosince, vždy od 19 hodin, čtyři Vánoční koncerty pod taktovkou Rastislava Štúra, za účasti sopranistky Jany Juríčkové a Bratislavského chlapeckého sboru připraveného Magdalénou a Gabrielem Rovňákovými. Na koncertech bude znít hudba Otty Nicolaie, Charlesa Gounoda, Petra Iljiče Čajkovského, Ľubice Čekovské, Zdeňka Macháčka či…
Klasika v souvislostech (45)
César Franck, varhaník, skladatel a učitel
„Pocházel z valonského Liége, neboli Lutychu. A to nebyla v Paříži v té době žádná výhoda. Spíše naopak.“
„I na základě pouhého tuctu hlavních varhanních děl je dnes považován za největšího varhanního skladatele po Bachovi.“
„Za klíčový moment ve svém hudebním životě považoval Louis Vierne den, kdy jako chlapec slyšel poprvé hrát v chrámu sv. Klotyldy v té době šedesátiletého Césara Francka.“
César Franck byl přes třicet let varhaníkem v novogotickém pařížském kostele sv. Klotyldy, dvě desetiletí profesorem varhanní hry a improvizace na konzervatoři a až na konci života plně uznaným skladatelem. Je autorem skvělé varhanní hudby, ale také velkých duchovních děl, několika zdařilých komorních skladeb a jedné jediné, zato velmi oblíbené symfonie. Narodil se 10. prosince 1822, před dvěma sty lety, v Liége. Byl Belgičan – a žil v Paříži. Ne zcela ideální kombinace…
Francouzský týden v programu Filharmonie Brno
Francouzsky laděný „minifestival“ připravila do Besedního domu na tento týden pro své posluchače Filharmonie Brno. Ve středu jej odstartuje komorní koncert Belle Époque, ve čtvrtek a pátek následují koncerty Schumann a barvy Paříže, kterých se s orchestrem ujme mezinárodně uznávaná dirigentka Marie Jacquot. Středeční komorní večer patří uskupení Harmonie brněnských filharmoniků, tedy jedenácti…
Slovenský komorní orchestr v bratislavské Redutě a pařížském Saint-Germain-des-Prés
Slovenský komorní orchestr s uměleckým vedoucím Ewaldem Danelem zahraje v neděli 27. listopadu od 16 hodin v Malém sále Slovenské filharmonie. V pátek 2. prosince se soubor s harfistkou Slovenské filharmonie Katarínou Turnerovou představí v Paříži. „Na úvod nedeľného popoludnia zaznie Koncert pre sláčikový orchester Nina Rotu, autora hudby k viacerým Felliniho a Viscontiho filmom. Nasledovať bude Suita…
Hrdina a bavič, hvězdička a diblice. V Praze zazpívali Rolando Villazón a Emily Pogorelć
„Villazón vystupuje trochu jako klaun, ale ne na úkor zpěvu, který je do krve prožitý a pravdivý.“
„Mladá Američanka má jistou techniku s jasnými výškami, průrazný univerzálně znějící zdravý hlas i dostatek sebevědomí pro uvolněné hraní.“
„Tenorista vemlouvavě stále něco sděluje, ať už chce v té chvíli pohnout, nebo pobavit.“
Agentura Nachtigall Artists přiváží pro své pěvecké koncerty jak hvězdy a stálice, tak nové objevy. Ve středu se v Rudolfinu potkaly oba světy. Mexický tenorista Rolando Villazón, letošní padesátník, vystoupil v Praze už poněkolikáté. Mladá americká sopranistka Emily Pogorelć poprvé. Slavným pěvcem, proslulým také mimořádnými schopnostmi pro navazování kontaktu s publikem, se nenechala zahanbit. Operní a operetní program doprovázený orchestrem PKF-Prague Philharmonia vyvrcholil opravdu dlouhou sérií přídavků a nadšením v auditoriu.
Tenorista Pavel Černoch v Rudolfinu v sólovém recitálu
Sólový recitál mezinárodně úspěšného tenoristy Pavla Černocha se koná v neděli 9. října v 17:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina. Za doprovodu klavíristy Davida Švece uvede známé i méně známé operní árie domácích i zahraničních klasiků, například Richarda Wagnera, Ludwiga van Beethovena, Antonína Dvořáka nebo Bedřicha Smetany. Koncert se koná v rámci programové řady Českého…
Duchovní pozdrav Severáčku z Kryštofova Údolí
„Útulně a dobře se měli v duchovně zaměřeném programu Severáčku cítit i posluchači koncertu.“
„Projevu Severáčku je vlastní něžnost, ovšem kromě pracovitosti mu zbývá ještě prokázat vášeň pro prováděné kusy, která napomůže hlubšímu budování výrazu.“
„Děti, jakmile věděly, o čem zpívají, náhle zpívaly s větší radostí a intenzivněji.“
Sobotní večer festivalu Lípa Musica představil svým divákům novou festivalovou destinaci, a sice kostel svatého Kryštofa v Kryštofově Údolí nedaleko Liberce. Ve velmi slušně zaplněném kostele vystoupil s programem Sanctissima sbor Severáček, který tvoří žáci liberecké ZUŠ. Soubor, který v programu podpořil sólista Šaldova divadla basista Josef Kovačič, vedla sbormistryně Silvie Langrová.
Kateřina Kněžíková zpívala pro festival Lípa Musica a pro Liberecký kraj
„Způsob, jakým Kněžíková emotivně a dramaticky zazpívala na vrcholu večera Gounodovu lyrickou, nicméně tušeně tragickou Julii, byl impozantní.“
„Romanci Nadira z Bizetových lovců perel zvládl Daniel Matoušek citlivě a s jistotou, excelentně.“
„Robert Jindra k tomu přidal přátelské pochopení, vysílající směrem k pěvcům potvrzení znaleckého výrazu a jistoty.“
Zahájení týdenního festivalu skla Křišťálové údolí a Koncert pro Liberecký kraj jako vstup do programu hudebního festivalu Lípa Musica, to byl úterek v severočeské metropoli, usilující pro rok 2028 o získání titulu Evropské hlavní město kultury. Hvězdou operního koncertu byla v libereckém divadle sopranistka Kateřina Kněžíková. Spolu s ní vystoupil tenorista Daniel Matoušek.
Kateřina Kněžíková: Myslím, že ani tuto sezónu se nudit nebudu
„Na Lípě Musice budu vystupovat poprvé a velice se na tuto svou premiéru těším.“ „Čím dál tím více zařazuji na svá vystoupení písňový repertoár.“ „Na dramaturgii Phidylé se podílel pan dirigent Robert Jindra, manažer orchestru Ondřej Daněk a já.“ Kateřina Kněžíková otevře 23. srpna 2022 operním recitálem v Liberci Mezinárodní hudební festival Lípa…
Opravdu silný ročník mezi pěvci na Letní hudební akademii Kroměříž
„Je zkrátka radost pohledět na mladé perspektivní duo zpěvák–korepetitor.“
„Všichni odvedli velký kus práce, jsem na každého moc pyšná, ale nejen proto, co předvedli na koncertě, ale proto, jak pracovali po celou dobu. Ukázali, že jsou pěvecky inteligentní, což je pro toto povolání nejdůležitější.“
„Na těchto kurzech bylo výjimečné to, že Katka umí člověka opravdu nadchnout pro danou věc. A to nejen z pohledu aktivního, ale také pasivního účastníka, což je teda co říct.“
Letošní pátý ročník Mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž se pomalu chýlí ke konci a studenti ze tříd špičkových lektorů tak konečně mohou všem ukázat, co svedou na jevišti po boku svých nástrojů. Je čtvrtek 18. srpna a koná se koncert s názvem Operní gala. Zajišťují ho mladí talentovaní pěvci z Česka a Slovenska pod vedením Kateřiny Kněžíkové a za doprovodu odvážných klavíristů, které připravoval Zdeněk Klauda. „Jsem na ně pyšná. Letos to byl opravdu silný ročník,“ říká Kněžíková.
Operní gala v Pivovarské zahradě. Prostor, obloha, kulisa zámku… a lidská pospolitost
„Hudba se při tomto typu akcí stává součástí komplexního letního zážitku.“
„Dirigent Valentovič modeloval hudbu v doprovodu pozorně a tam, kde mohl, přidal výstižnou a zajímavou agogiku.“
„S tím bylo nutné se smířit a s vědomím těchto daností poslouchat.“
V pátek v poledne třiatřicet, v sobotu večer patnáct a méně. Teplota v Českém Krumlově ze dne na den spadla o mnoho stupňů. Ostatní parametry počasí však byly pořadatelům tamního hudebního festivalu nakloněny, a tak dojem ze závěrečného operního galakoncertu už nic dalšího negativně neovlivňovalo. V Pivovarské zahradě se o přízeň publika ucházeli pěvci Jana Šrejma Kačírková, Pavel Černoch a Boris Prýgl. V téměř tříhodinovém programu nabídli i s přídavky patnáct árií a duetů.
Natalie Dessay, Philippe Cassard a „Slova žen“ na zámku v Chambord
„Do roku 2022 vydali celkem tři alba a s několika programy procestovali Evropu, Ameriku a Asii. Koncert v Chambord byl jejich devadesátý.“
„Když napíšu, že Cassardův klavír po celý večer ‚dýchá‘ a hraje tak, jak dýchá a zpívá Natalie Dessay, není to ani nadsázka, ani floskule.“
„Je to příležitost si uvědomit, že Dessay umí zpodobnit každý odstín zoufalství, aniž by sklouzla do sentimentality.“
Sopranistka Natalie Dessay s klavíristou Philippem Cassardem uvedli 5. července na zámku v Chambord program s názvem Slova žen. První polovinu koncertu vyplnily skladby Mozarta, tu druhou výhradně francouzští skladatelé: Chausson, Poulenc, Debussy, Massenet a Gounod se svými vhledy do ženských duší.
Tango, flamenco a horké operní večery
„Erwin Schrott se jednoznačně stal nekorunovaným králem letošního ročníku.“
„Podmanil si publikum po několika minutách. Zpěvem i vystupováním, vokálním uměním i talentem udržovat kontakt.“
„Sóla Carmen, Dona Josého a Toreadora byla v tempu, komplikovanosti kroků, choreografii a výrazu na hranici možného.“
Operu a hispánské rytmy kombinovaly na letošní Smetanově Litomyšli hned dva programy. Uruguayský barytonista Erwin Schrott tak, že v první polovině recitálu zpíval operní árie a v druhé tango a populárnější latino. Soubor Antonio Andrade Flamenco Company tak, že vyprávěl svými typickými prostředky Bizetovu Carmen. Jednotícím prvkem obou programů byl nejen dotek se španělskou jazykovou a kulturní oblastí, ale také aktuální litomyšlské počasí: teplé, horké. Jako v Jižní Americe. Jako na jihu Evropy.