Operní recitál Pretty Yende a Nadine Sierry byl setkáním s dokonalostí
„Celý recitál doprovázela PKF – Pražská filharmonie pod taktovkou Giacoma Sagripantiho.“
„Pretty Yende a Nadine Sierra si nejprve spolu zazpívaly duet Hraběnky a Zuzanky z Figarovy svatby, následoval duet z Rossiniho opery Alžběta, královna anglická a potom si každá pěvkyně zazpívala árii z komické opery.“
„Z projevu obou umělkyň vyzařovala nelíčená radost ze zpěvu, absolutní znalost zpívaných skladeb i interpretace jejich stylu.“

První březnový večer zpívaly ve Smetanově síni Obecního domu sopranistky Pretty Yende a Nadine Sierra. Do Prahy, města ve středu Evropy, se vždy sjížděli instrumentalisté, dirigenti, skladatelé i pěvci. V Novém německém divadle se pořádaly tzv. Májové cykly, kde vystoupila celá řada světových pěvců včetně Enrica Carusa nebo Lea Slezaka. Mnozí významní pěvci zde byli v angažmá, např. Hans Hotter. Hanuš Thein vzpomínal na hostování legendárního ruského basisty Fjodora Šaljapina v Massenetově opeře Don Quijotte v Národním divadle. V sedmdesátých letech minulého století pozval dr. Pavel Eckstein do Prahy vynikající světové operní pěvce, např. Helen Donath, Hildegard Behrens nebo José Carrerase. Po sametové revoluci se operní domy v Praze nejprve osamostatnily (aby se později zase spojily) a v souborech začala působit řada zahraničních pěvců. Někteří pohostinsky, jiní v angažmá. A tento stav trvá dodnes. Přestože se nikdy nejednalo a dosud nejedná o špičkové operní pěvce s mezinárodní kariérou v prestižních operních domech, nesmazatelnou stopu zde zanechali např. Tamara Kucenko, Galia Ibragimova nebo Valentin Prolat. V současné době převyšuje všechny zahraniční pěvce v Národním divadle angažovaná islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir…
Opravdu světové pěvce v Praze můžeme nyní slyšet díky agentuře Nachtigall Artists, která dovezla do Prahy i sólistky Metropolitní opery v New Yorku Pretty Yende a Nadine Sierru, které v Praze již dříve samostatně vystoupily. Při prvním pohledu na program se zdálo, že není příliš šťastné pozvat dvě pěvkyně zpívající téměř stejný obor do jednoho koncertu. Přesto se tyto pochybnosti již začátkem koncertu ukázaly jako mylné, neboť se ukázalo, že každá z pěvkyň je velkou osobností a že bez rivality dokáží zpívat vedle sebe. Navíc program koncertu byl přímo vzorově dramaturgicky sestaven oběma umělkyním „na tělo“. Pretty Yende a Nadine Sierra si nejprve spolu zazpívaly duet Hraběnky a Zuzanky z Figarovy svatby, následoval duet z Rossiniho opery Alžběta, královna anglická a potom si každá pěvkyně zazpívala árii z komické opery: Nadine Sierra z Donizettiho Dona Pasquala a Pretty Yende z jeho Dcery pluku. Dále pěvkyně vystoupily v áriích z vážných oper. Pretty Yende jako Amina z Belliniho Náměsíčné a Nadine Sierra jako Verdiho Violetta, jejíž kreaci jsme mohli obdivovat na přenosu z MET. První polovinu večera pak uzavřel duet Normy a Adalgisy z Belliniho Normy. Po přestávce jsme slyšeli známý květinový duet z opery Léa Delibese Lakmé a následně árii Julie z Gounodovy opery Romeo a Julie (Sierra) a árii Olympie z Offenbachových Hoffmannových povídek (Yende). Závěr programu včetně přídavků byl pak věnován americké hudbě.

Z projevu obou umělkyň vyzařovala nelíčená radost ze zpěvu, absolutní znalost zpívaných skladeb i interpretace jejich stylu. Obě pěvkyně si budují světovou kariéru, nemusí si nic závidět, naopak vzájemně se respektují a fandí jedna druhé. Nemá smysl jejich umění srovnávat, obě jsou výsostné umělkyně, hvězdy na současném operním nebi. Na společném recitálu prokázaly nejen neselhávající pěveckou techniku, ale také vynikající a stylovou interpretaci všech skladeb. Předvedly umění zpívat ve všech dynamických odstínech (i ta pianissimová dynamika byla díky správně posazenému hlasu obou pěvkyň velice znělá a nesla se přes orchestr), a v neposlední řadě také smysl pro humor, do kterého zapojily i skvělého italského dirigenta Giacoma Sagripantiho. Jejich pěvecký projev byl vzorem pro všechny adepty pěveckého umění. Dokonalá ukázka, jak se má na koncertech pracovat s výrazem, kde musí být samozřejmě jiný výraz než v operním divadle, a kde se zároveň nemohou jen odzpívat noty. Zvlášť při operním recitálu.

Celý recitál doprovázela PKF – Pražská filharmonie pod taktovkou Giacoma Sagripantiho. Bylo dobře, že večer nebyl svěřen žádnému opernímu orchestru, který by nebyl schopen, vzhledem k rutinnímu hraní svého repertoáru, dokázat tolik nuancí při interpretaci samostatných orchestrálních čísel (předehry k operám Figarova svatba a Italka v Alžíru), které od nich dirigent Sagripanti vyžadoval. Ten rozhodně neměl lehkou úlohu, neboť doprovázet skladby italského belcanta i skladby dalších italských a francouzských autorů není vůbec, vzhledem k bohaté agogice i velkým dynamickým kontrastům, lehké, což také dirigent svým zřetelným gestem ukazoval. Koncert potvrdil, že jen takto provozovaná opera má smysl. Bylo to setkání s naprostou dokonalostí.

*******







Nachtigall Artists
Pretty Yende a Nadine Sierra
PKF – Pražská filharmonie
Dirigent: Giacomo Sagripanti
1. března 2023, 19:30 hodin
Smetanova síň Obecního domu, Praha
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba, předehra k opeře
Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba – duet Hraběnky a Zuzanky
Gioacchino Rossini: Alžběta, královna anglická – duet Alžběty a Matildy z 2. dějství
Gaetano Donizetti: Don Pasquale – árie Noriny z 1. dějství
Gaetano Donizetti: Dcera pluku – árie Marie z 1. dějství
Gioacchino Rossini: Italka v Alžíru – předehra k opeře
Vincenzo Bellini: Náměsíčná – árie Aminy z 2. dějství
Giuseppe Verdi: La traviata – árie Violetty z 1. dějství
Vincenzo Bellini: Norma – duet Normy a Adalgisy z 2. dějství
Léo Delibes: Lakmé – květinový duet Lakmé a Malliky z 1. dějství
Charles Gounod: Romeo a Julie – valčík Julie z 1. dějství
Jacques Offenbach: Hoffmannovy povídky – árie Olympie z 1. dějství
Leonard Bernstein: Songfest – A Julia de Burgos
Viktor Herbert: Čarodějka – árie Princezny Stelliny z 2. dějství
Leonard Bernstein: West Side Story – I Feel Pretty z 2. dějství
Foto: Petr Dyrc
Příspěvky od Zbyněk Brabec
- Operní recitál Julie Roset a Anthonyho Leóna jako další triumf agentury Nachtigall Artists
- Totální divadlo. Láska ke třem pomerančům v Semperově opeře
- Proč bychom se netěšili… když máme komplet Smetanových oper
- Opery Bedřicha Smetany v roce 2024 na českých jevištích i jinde. Promarněná příležitost?
- Opera o slavném skladateli. Straussovo Intermezzo v Drážďanech
Více z této rubriky
- Krásná harfa, krásná hráčka, krásné jejich spojení. Kateřina Englichová u zlínských
- Rovnocenní v hudbě, spojeni v odkazu. Pedagog a žák na jednom pódiu v Ostravě
- Skvělý šestý Šostakovič v Plzni
- Musica Florea ve formě a pozornost zaslouženě upřená k Vaňhalovi
- Bez hudby je člověk smutný, na operu jít je nutný!
- Brilantní Prokofjev Jana Mráčka a strhující Sibeliova Sedmá v Hradci Králové
- Dvě premiéry jednou ranou. Česká filharmonie svého posluchače nešetřila
- Krásný dech Belfiata
- Košický Král Roger zůstal stát na půli cesty
- Na Hromnice o festival více. Pochvala jeho dramaturgii