KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Skvělý Don Pasquale v Obecním domě ani nepotřeboval kulisy

„Hudebního nastudování se ujal jeden z nejvyhledávanějších současných operních dirigentů, janovský rodák Marco Armiliato.“

„Sopranistka svým hereckým umem pozvedla celou inscenaci v podstatě na divadelní úroveň tak, že kulisy ani nebyly potřeba.“

„Duet Potichoučku, bez meškání, proslulý rychlostí v závěrečné fázi, sklidil u diváků takový úspěch a potlesk tak dlouho neustával, že dirigent číslo zopakoval, aby následně bylo oceněno opět nadšenými ovacemi.“

Poloscénické provedení opery Don Pasquale z pera velikána italské opery Gaetana Donizettiho bylo 29. listopadu v Obecním domě strhující živou a jiskřivou komedií, která divákům namíchala koktejl virtuózních pěveckých výkonů, ale i přes omezené podmínky také vášnivé herecké nasazení všech sólistů, jimž byli při jejich akcích nápomocní i dirigent a hudebníci na pódiu. 

Číst dál…

Hvězdný Marco Armiliato řídí pražskou produkci Dona Pasqualeho

Ve Smetanově síni pražského Obecního domu se uskuteční další pořad pod hlavičkou agentury Nachtigall Artists. 29. listopadu je v plánu poloscénické uvedení Donizettiho opery Don Pasquale pod taktovkou jednoho z nejvytíženějších dirigentů současnosti Marca Armiliata. Don Pasquale je ryzí fraška s jiskřivou hudbou a gejzírem humorných scén. Bohatý a starý Don Pasquale chce zabránit sňatku svého synovce…

Číst dál…

Marco Armiliato: Češi k opeře přistupují s větší vážností, než je tomu ve zbytku světa

„Opera je především krásná stránka života.“

„Jsem velice rád, že jsem se mohl podílet na světové renesanci Pucciniho Vlaštovky, lidé si na ni už zvykli a mají ji rádi.“

„Janáčka považuji za jednoho z nejlepších skladatelů, kteří kdy chodili po planetě!“

V mládí měl Marco Armiliato našlápnuto na mezinárodní kariéru klavírního virtuosa. Dnes je jedním z nejvyhledávanějších a nejvytíženějších operních dirigentů na světě.  V Metropolitní opeře v New Yorku dirigoval více než pět set představení, což je rekord mezi žijícími dirigenty. Ve Vídeňské státní opeře, kde byl v roce 2019 jmenován čestným členem, vystupoval více než třistakrát. Pravidelně vystupuje ve Veronské aréně, v obou operních domech v Berlíně, Královské opeře v Londýně, milánské La Scale nebo třeba v opeře v Monte Carlu. Tam jsme ho zastihli a požádali o rozhovor v předjímce poloscénického provedení Donizettiho opery Don Pasquale, jež se pod Armiliatovou taktovkou uskuteční 29. listopadu ve Smetanově síni Obecního domu.

Číst dál…

Zuzana Marková, Bergamo, Donizetti a opera Zoraida di Granata

Italské Bergamo, rodiště slavného operního skladatele 19. století Gaetana Donizettiho, už od roku 2015 pořádá festival věnovaný odkazu autora. Každý rok je uváděno dílo, které komponista napsal před dvěma sty lety, a volba tak letos padla na opus Zoraida di Granata premiérovaný (v upravené verzi) roku 1824. V jedné z hlavních rolí se…

Číst dál…

Finále Talichova Berouna v duchu poct

„Milan Kuna je autor širokého spektra publikací o české hudbě.“

„S jistou kreativní koncepcí procházela pak Paulová několika kontrastně vystavěnými úseky, které byly členěny čistě orchestrální hrou.“

„Další hudba večera patřila Wolfgangu Amadeu Mozartovi a Pražský komorní orchestr potěšil publikum čtyřvětou Symfonií č. 21 A dur.“

Trojí slavnostní akt připravil výkonný team spolku Talichovo Berounsko z. ú. pro závěrečný koncert 42. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Talichův Beroun. Vše se odehrálo 5. listopadu 2024 v Kulturním domě Plzeňka v Berouně. Muzikolog Milan Kuna pokřtil druhý díl z pozůstalosti korespondence Václava Talicha, tedy dopisy, které mu psali jeho přátelé a hudebníci. Poté hrál Pražský komorní orchestr s koncertní mistryní Ludmilou Pavlovou a sólistkou Annou Paulovou hudbu Ondřeje Kukala a Wolfganga Amadea Mozarta. A závěrem zaznělo poděkování dlouholetému předsedovi správní rady Talichova Berounska, panu Ivanu Kůsovi.

Číst dál…

Vítězslava Bobáková (1948–2024)

V pondělí 7. října zesnula dlouholetá sólistka opery Jihočeského divadla Vítězslava Bobáková. Lyrická koloraturní sopranistka, která patřila k pilířům sólistického ansámblu divadla od roku 1974, na českobudějovické scéně vystoupila v bezmála devadesáti inscenacích opery, operety i muzikálu. Zlínská rodačka Vítězslava Bobáková vystudovala zpěv na brněnské konzervatoři u M. Steinerové, své první angažmá získala v Opavě v roce…

Číst dál…

Finále festivalu Třeboňská nocturna přineslo posluchačsky atraktivní program

„Finále představilo Komorní filharmonii Pardubice, etablovala se čtyřmi samostatnými vstupy, výborně vyšel Prokofjev, Rossini i Mascagni.“

„Zbyněk Müller ovládá své řemeslo dokonale.“

„Výrazný byl v orchestru druhý kontrabasista, jehož mimika přesně vyjadřovala vše, co probíhalo zvukově na pódiu, včetně ohromné radosti z tvoření.“

Mezinárodní hudební festival Třeboňská nocturna, tradičně probíhající druhý týden v červenci, představil letos ve finále 13. července Komorní filharmonii Pardubice s dirigentem Zbyňkem Müllerem. Sólisty byli Aleš Briscein a Jana Sibera. V atraktivním programu zazněly „hity“ ze slavných oper W. A. Mozarta, G. Donizettiho, G. Pucciniho a byl cudně, ale stylově vložen i S. Prokofjev. Pro obavy z vývoje počasí se koncert uskutečnil v multifunkční hale Roháč v Třeboni.

Číst dál…

Mariusz Kwiecień vystoupí v Rudolfinu. Spolu s dalšími známými pěvci

Polský barytonista Mariusz Kwiecień se zapojil do projektu Spolku přátel hudebních talentů, jehož založení na podporu mladých pěvců při startu jejich kariéry iniciovala Alena Kunertová, majitelka agentury Nachtigall Artists. Mariusz Kwiecień se do Prahy opakovaně vrací, aby vedl mistrovské kurzy. 18. června se s mladými sejde přímo na pódiu Dvořákovy síně…

Číst dál…

Navasard Hakobyan zpíval v Praze

„Z tichého zpěvu s nástinem vášně a úpěnlivosti gradoval svou zpověď až do velkého zvukově proklamativního finále s mistrným ztišením k poslednímu tónu.“

„Hedarova hra procítěně vedla tempovými proměnami, nepostrádala poetiku a zvláště poutavě pracovala s dynamikou.“

„Hakobyan přidal dvě písně od Sergeje Rachmaninova.“

Arménský pěvec Navasard Hakobyan, laureát pěvecké soutěže Operalia Plácida Dominga, vystoupil ve středu 22. května ve Velkém sále pražské Novoměstské radnice s operními áriemi od Belliniho, Donizettiho, Čajkovského, Korngolda, Tostiho, Gastaldona, Otera a Verta a Morena Torroby. Doprovázející pianista Ahmad Hedar přidal Chopinovu Baladu č. 1 a Smetanova Hulána z Českých tanců. Vystoupení pěvce oznámila Hudební agentura Nachtigall Artists a Spolek přátel hudebních talentů. Pěvec energického hlasu a zkušený kolega u klavíru publikum rozhodně potěšili. 

Číst dál…

Pestrý květen na pražské HAMU

Měsíc květen není v Praze jen ve znamení pražskojarních koncertů, barvitou nabídku připravuje setrvale také Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze. A zdaleka se nejedná „jen“ o ročníkové či absolventské koncerty posluchačů fakulty, v druhé polovině května uvede světové premiéry skladeb mladých českých komponistů studujících na HAMU Severočeská filharmonie Teplice, ale za povšimnutí…

Číst dál…

Vše začíná (nebo i končí) hlasem. Vítěz z Cardiffu Adolfo Corrado zpíval v Praze

„Myslím, že porota v Cardiffu ho označila za vítěze právem, respektive že rozhodně nebyl horší než jeho soupeři, respektive soupeřky.“

„Pokud soutěže hledají nové hlasy, tak pan Corrado je skutečně přírodní hlas s velkým H.“

„V přídavcích publikum potěšil Vodníkem z Rusalky a je fakt, že takový sonorní bas se v Národním divadle nedá slyšet. Ale zase nutno dodat, že co je za sonorní považováno dnes, nemuselo být sonorní kdysi…“

Přijet do Prahy jako čerstvý vítěz posledního ročníku pěvecké soutěže v Cardiffu je dobrá vizitka. Ital Adolfo Corrado ji navíc vyhrál jako první basista v historii.

Číst dál…

Um talentovaných pěvců při návratu řady Pražských múz

První letošní koncert z cyklu Pražské múzy se koná ve středu 20. března. Je věnován Aoidé, která byla múzou hlasu a zpěvu. Představí se studenti zpěvu a slovem provede mezzosopranistka Eva Garajová, zakladatelka cyklu. Diváci dorazí na půl osmou do malostranského kostela sv. Vavřince. Na koncertě se představí studenti z pěveckých tříd Natalie Melnik…

Číst dál…

Akademičtí komorní sólisté v dílech klasiků

Sál Bohuslava Martinů 16. února večer přivítá přiznivce studentského tělesa pod jménem Akademičtí komorní sólisté. Hráče pražské HAMU diriguje Igor Karpilovskij. Spoluúčinkují členové Kühnova smíšeného sboru a sboru Punkt. Hlavní sólovou úlohu přijali klavíristé Vsevolod Tokmakov a Sára Suchánková a zpěvačka Anna Moriová. Na programu koncertu jsou skladby Ouvertüre, Scherzo und Finale E…

Číst dál…

Rozhádaný orchestr nebo Tonda Dvořák milující vlaky. České orchestry se věnují dětem

Leden je měsícem na hudební dění tradičně chudším. To se však netýká dětí a akcí jim věnovaných. České orchestry houfně připravují rodinná setkání a programy určené mladým posluchačům a KlasikaPlus.cz přináší přehled všeho nápadného. O akcích Filharmoniště už portál informoval. Prvnímu stupni základních škol i školám mateřským je věnována trojice koncertů zlínské filharmonie v půli ledna.…

Číst dál…

Setkání s dokonalou interpretací. Recitál mladé španělské pěvkyně Sereny Sáenz

„Serena Sáenz patrně zpívala skladby svého srdce.“

„Všem skladbám dominovala dokonalá pěvecká technika, založená na správně posazeném a dokonale opřeném hlasu.“

„Agentura Nachtigall Artists opět nabídla špičkovou operní interpretaci.“

Agentura Nachtigall Artists už za léta své existence dovezla do Prahy řadu vynikajících operních pěvců. Naposledy 27. listopadu v sále Novoměstské radnice vystoupila španělská sopranistka Serena Sáenz, byť jen za klavírního doprovodu. Ten více než spolehlivě zajistil Ahmad Hedar, jeden z nejlepších klavírních doprovazečů pěvců; zpěvačce byl i oporou v jejím vystoupení. Hned na úvod zazářil v poměrně dlouhé předehře k Rosinině árii z Rossiniho Lazebníka sevillského.

Číst dál…

Dcera pluku, jak ji hrají v Chicagu

„Hudba má líbeznost, esprit, půvab, spád, jednoduchou působivost i přesně vyhmátnutou vtipnost.“

„Lisette Oropesa skvěle a příjemně zpívá. A má nesporný komediální talent, na jevišti řádí, publikum baví i dojímá.“

„Řada dobře odhadnutých a narežírovaných vtípků činí z inscenace to nejzdařilejší možné hudební divadlo – barevné, plastické, odhadnutelně i překvapivě pointované, hravé a zábavné.“

Lyrická opera v Chicagu střídá v listopadu v hracím plánu dva tituly. Vedle inscenace Janáčkovy tragédie Její pastorkyně, jejíž reflexi čtěte pod titulkem Hrůšova lyrická Jenůfa, je tím druhým dílem Dcera pluku od Gaetana Donizettiho. V hlavních rolích operní komedie excelují pěvci Lisette Oropesa a Lawrence Brownlee, dirigentkou mimořádně hravých představení je Speranza Scappucci.

Číst dál…

Olga Jelínková ve Státní opeře jako Violetta Valéry

Česká sopranistka Olga Jelínková, která v současnosti působí převážně v Německu, se dočkala své oblíbené role Violetty Valéry i v české metropoli. V pražské Státní opeře vystoupí 9. listopadu a 15. prosince, mezitím ji čeká Violetta i v opeře v Lipsku v inscenaci Andrease Homokiho, a to 26. listopadu a 9. prosince. „Violetta Valéry byla mojí úplně první rolí, s níž…

Číst dál…

Státní opera koncertem Ora spei vyjádří solidaritu s Ukrajinou

Pražská Státní opera uvede koncert, který symbolicky podpoří ty, kteří trpí ve válečném konfliktu, a nabídne árie a ukázky z českých, italských, francouzských, ale také ukrajinských hudebních děl v podání předních ukrajinských interpretů. Během večera 21. října od devatenácti hodin zazní árie známých autorů i skladby ukrajinských skladatelů v podání osmi ukrajinských sólistů i sólistek za doprovodu…

Číst dál…

Andrij Jurkevyč: Každá má molekula patří Ukrajině

„Ukrajinský operní svět rozhodně má jako celek své místo v Evropě – a právě tak ho chceme prezentovat.“

„Jsem představitel ukrajinského národa žijící v Čechách. Vnímám, jak je Praha ohromnou podporou ukrajinským obyvatelům. Je to akt milosrdenství a podpory, kterého si velice vážím.“

„Už jsem dirigoval Dvořáka, ale zatím žádnou jeho operu. Jedna je mi obzvlášť blízká a s tou bych chtěl někdy debutovat. Mám na mysli Rusalku.“

Symbolickou solidární podporou těm, kteří trpí ve válečném konfliktu na Ukrajině vyvolaném Ruskem, je 21. října operní koncert organizovaný pražským Národním divadlem. Má podtitul Ora spei vyjadřující naději na opětovný mír. Ve Státní opeře budou na programu árie a ukázky z českých, italských, francouzských a ukrajinských hudebních děl v podání osmi předních ukrajinských sólistů…

Číst dál…

ČRo D-dur: Bachovy kantáty i zahraniční rozhlasové orchestry

„Program je opět sestaven z nabídky Evropské vysílací unie. Hrát bude nejprve Symfonický orchestr Berlínského rozhlasu, mimo jiné provede Sibeliovu Pátou symfonii.“ „Nenechte si ujít Missu Salisburgensis v podání dvou souborů staré hudby a dvou dirigentů, Paula McCreeshe a Reinharda Goebla.“ „O víkendu se můžete vydat na návštěvu k Leoši Svárovskému, který připravil hity české…

Číst dál…

Koncert královédvorského Kruhu přátel hudby přivítal Radka Baboráka a Pražské komorní sólisty

„Osobnost Radka Baboráka dokázala v uplynulých deseti letech činnost ansámblu pozdvihnout a opět ho dovést na naši i světovou interpretační špičku.“

„Dílo vyžaduje energické, technicky i výrazově precizní, přitom odlehčené provedení, což se i díky první houslistce souboru Martině Bačové podařilo dokonale.“

„Po bouřlivém potlesku pak sólista odlehčil náladu svým přídavkem, rozverným a málokdy uváděným Prestem E dur pro lesní roh a orchestr Wolfganga Amadea Mozarta.“

Podobně jako na zahajovacím koncertě 56. sezóny Kruhu přátel hudby ve Dvoře Králové nad Labem měli návštěvníci možnost vychutnat si 12. října i na druhém koncertě letošního cyklu orchestrální zvuk komorního ansámblu. Po Komorní filharmonii Pardubice to byli tentokrát Pražští komorní sólisté, jejichž uměleckým garantem, dirigentem a zároveň i sólistou je Radek Baborák, světově uznávaný hornista, vítěz mnoha mezinárodních soutěží, vyhledávaný pedagog a svého času i sólohornista Berlínských filharmoniků.

Číst dál…

Radek Baborák zahraje na koncertu Kruhu přátel hudby ve Dvoře Králové

Fenomenální hornista a dirigent Radek Baborák bude hlavní postavou druhého koncertu letošního 56. ročníku Kruhu přátel hudby ve Dvoře Králové. Ten pokračuje koncertem, který bude stejně jako zahajovací orchestrální. Ve čtvrtek 12. října se od devatenácti hodin v Hankově domě představí orchestr Pražští komorní sólisté. Na programu se budou střídat díla pro…

Číst dál…

Aleše Kománka na pozici ředitele Slezského divadla nahradí Petr Kazík

Se začátkem října do funkce nastoupí nový ředitel opavského Slezského divadla. Bude jím prezident karvinského Sborového studia Permoník Petr Kazík. Dlouhodobě působí jako manažer v kulturním sektoru. Opavští radní potvrdili resumé komise volící z šesti uchazečů. „Všichni víme, že situace ve Slezském divadle je dlouhodobě neudržitelná a že tato tradiční kulturní instituce potřebuje…

Číst dál…

Nesmělý Nemorino aneb Jak pěkně inscenovat operní veselohru

„Dirigent Andrij Jurkevyč pochází z Ukrajiny, ale už dvacet let žije v Itálii. Evidentně tamním hudebním temperamentem nasákl.“

„Petr Nekoranec v postavě údržbáře v montérkách, pořád někam nemotorně stěhujícího štafle, vytvořil neomylně výstižnou hrou těla prototyp milé figurky.“

„Ržisérka Julia Burbach ukázala, že ještě stále existují způsoby, jak inscenovat klasiku přiměřeně, v souladu s libretem, prostě normálně.“

Ve Státní opeře má pražské Národní divadlo od pátku na repertoáru novou inscenaci Nápoje lásky Gaetana Donizettiho. Od premiéry čtyřicáté z více než sedmi desítek jeho oper uplynou za devět let už celá dvě staletí. Na rozdíl od mnoha jiných děl z té doby zůstala tahle operní komedie však živá a zůstane už opravdu nesmrtelnou. Režisérka Julia Burbach k tomu nyní přispěla nápaditě a výrazně.

Číst dál…

Bučení i nadšené ovace. Rozporuplní Mučedníci Gaetana Donizettiho v Theater an der Wien

„Opera se původně jmenovala Poliuto a byla napsána podle hry Pierra Corneilla pro neapolskou operu. Na poslední chvíli ale neapolský král zakázal dílo inscenovat s tím, že tak posvátné téma je pro jeviště nevhodné, že mučedníky oslavujeme v kostelích, ne v operách.“

„Režisér Cezary Tomaszewsky přidal do příběhu rok 1915, kdy došlo v Arménii ke genocidě.“

„Operní publikum – a zdá se, že zejména premiérové – má vycizelovanou schopnost být lakmusovým papírkem úspěchu.“

První premiérou sezony v Theater an der Wien, který stále ještě působí v náhradních prostorách v MuzeumsQuartier, byla opera Gaetana Donizettiho Les Martyrs (Mučedníci). V pondělí 18. září 2023 se rozezněl pod taktovkou francouzského dirigenta Jérémie Rhorera ORF Radio-Symphonieorchester Wien a na scéně polské architektky Aleksandry Wasilkowské se objevila inscenace polského režiséra Cezaryho Tomaszewského. V hlavních rolích pak vynikající pěvci jako Roberta Mantegna, John Osborn, Mattia Olivieri, David Steffens, Nicoló Donini či Patrick Kabongo. Spolupracoval Arnold Schoenberg Chor se sbormistrem Erwinem Ortnerem. Představení bylo přijato rozporuplně a publikum dávalo své pocity energicky najevo.

Číst dál…

Petr Nekoranec: S Nemorinem jsme si velmi podobní

„Nemorino – to je nádherné zpívání.“

„Od každého velkého tenora se snažím vzít si něco svého a stvořit cosi vlastního nového.“

„Každá role, do které investujete všechno, vás určitým způsobem unaví, ať je to mentálně, nebo fyzicky.“

Další milník na úspěšné kariérní cestě zdolá český tenorista Petr Nekoranec. V nové inscenaci pražského Národního divadla ztvární part Nemorina v Nápoji lásky, ve čtyřicáté z celkových přibližně sedmdesáti oper Gaetana Donizettiho. V krátkém rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz dává najevo upřímné nadšení z toho, že po letech přednesů pouhých úryvků a výňatků z této belcantové opery konečně dochází i na celou roli. První pěvecké obsazení v hudebním nastudování dirigenta Andrije Jurkevyče a v režii německé režisérky Julie Burbach čeká premiéra 22. září ve Státní opeře.

Číst dál…

Rolando Villazón se poprvé představí na Slovensku

Sezona Slovenské filharmonie začíná až 19. října, už v září si však příznivci klasické hudby v sousedské metropoli přijdou na své. Hned první den měsíce začíná multižánrový festival Symfonie umění (Symfónia umenia), na jehož zahajovacím koncertě se představí světový tenorista Rolando Villazón. Na „námestí pred Pradiarňou na Paríčkovej ulici“ první slovenský orchestr zahraje od…

Číst dál…

Nejteplejší den roku a opera v zahradě.
Pěvci Marková a Castronovo na Festivalu Krumlov

„Letní jízdárnu použil letos Festival Krumlov pro uspořádání open-air koncertu po dlouhých letech.“

„Violeta provází Zuzanu Markovou po celou její dosavadní kariéru. Účinkovala už ve čtrnácti různých inscenacích.“

„V rámci estetiky ozvučení těžko posuzovat. Jemné nuance takováto reprodukce nepodchytí.“

Sobotní večer uprostřed července. Zřejmě nejteplejší den letošního roku se pomalu zklidňuje, ale horko přetrvává. Cesta do Letní jízdárny českokrumlovského zámku, která vede ze starého města poměrně strmě nahoru, je v tom nejpříkřejším místě z ošlapaného dřeva. Utkví vám v paměti…

Číst dál…

Václav Luks v Glyndebourne. Uvede tamní premiéru Händelovy světské opery Semele

Dirigent a umělecký šéf barokního orchestru Collegia 1704 Václav Luks se v rámci rezidence na festivalu v Glyndebourne již podruhé v tomto roce ujal vedení londýnského orchestru dobových nástrojů Orchestra of the Age of Enlightenment. Nové scénické provedení opery Semele Georga Friedricha Händela zhlédnou diváci ve festivalové premiéře 23. července. Do konce srpna pak…

Číst dál…

Sky is the limit. Juliana Grigoryan zářila v Rudolfinu

„Spieva bez akéhokoľvek prejavu námahy, akoby sa s každým tónom hrala a publiku ho bezprostredne posúvala.“

„V parte Mimì naplno ukázala, ako dokáže modelovať melodické frázy, viesť ich plynule, nápadito, bez zaváhania, nehľadiac na to, aké technické úskalia obsahujú.“

„Rastislav Štúr viedol orchester k živému, aktívnemu výkonu, s dôrazom na romantické, v prípade Bohémy možno až sentimentálne roviny.“

Ďalší zo série operných galavečerov pod hlavičkou Nachtigall Artist patril víťazke minuloročnej Operalie, arménskej sopranistke Juliane Grigoryan. 26. júna sa v Rudolfinu predstavila ako Mimì, Violetta, ale aj ako Rusalka – a všetkých prítomných presvedčila o tom, že stále vzrastajúcu pozornosť hudobného sveta si zaslúži absolútne oprávnene. Spoločnosť na pódiu jej robili dva výrazné talenty agentúry Nachtigall Artist: Petr Nekoranec a Boris Prýgl. Partnerom bol sólistom už tradične orchester PKF – Prague Philharmonia, tentokrát pod taktovkou Rastislava Štúra.

Číst dál…