Setkání s dokonalou interpretací. Recitál mladé španělské pěvkyně Sereny Sáenz
„Serena Sáenz patrně zpívala skladby svého srdce.“
„Všem skladbám dominovala dokonalá pěvecká technika, založená na správně posazeném a dokonale opřeném hlasu.“
„Agentura Nachtigall Artists opět nabídla špičkovou operní interpretaci.“
Agentura Nachtigall Artists už za léta své existence dovezla do Prahy řadu vynikajících operních pěvců. Naposledy 27. listopadu v sále Novoměstské radnice vystoupila španělská sopranistka Serena Sáenz, byť jen za klavírního doprovodu. Ten více než spolehlivě zajistil Ahmad Hedar, jeden z nejlepších klavírních doprovazečů pěvců; zpěvačce byl i oporou v jejím vystoupení. Hned na úvod zazářil v poměrně dlouhé předehře k Rosinině árii z Rossiniho Lazebníka sevillského.
Umělkyně se narodila před necelými třiceti lety v Barceloně a již ve svých třinácti letech debutovala v dětské opeře Hanse Krásy Brundibár v Gran Teatre del Liceu v jejím rodném městě. Její mezinárodní kariéru odstartovala úspěšná účast na prestižní soutěži Plácida Dominga Operalia 2022. Z jejích aktuálních vystoupení jmenujme ztvárnění role Lauretty v opeře Gianni Schicchi ve Vídni, kde zároveň má v prosinci vystoupit jako Blonda v Únosu ze serailu W. A. Mozarta. V Berlíně zpívá Paminu v Kouzelné flétně, v příštím roce vystoupí v únoru v Salcburku v rámci Mozartova týdne, v březnu a v dubnu bude zpívat náročnou roli Zerbinetty ve Straussově opeře Ariadna na Naxu v Královské dánské opeře.
Její pražský koncert neměl žádnou speciální dramaturgii, pomineme-li skladby o růži (Rimskij-Korsakov, Granados). Serena Sáenz patrně zpívala skladby svého srdce a skladby, na kterých mohla ukázat svou pěveckou techniku i své interpretační mistrovství. To se jí podařilo ve všech dílech. Na svém recitálu v sále Novoměstské radnice střídala písně s operními áriemi, společným jmenovatelem interpretace všech skladeb byla ovšem její prezentace dokonalé pěvecké techniky i hluboký výrazový ponor do interpretovaných skladeb.
Svým hlasem – správně posazeným a dokonale opřeným – zcela vládne. Její zpěv byl vyrovnaný od nejhlubších poloh po zářivé výšky v tříčárkované oktávě. Každý vysoký tón, který byl stříbrně štíhlý, nasadila v pianu a pak jej teprve rozvinula do případného forte. Její tóny tedy nikdy nebyly forsírované, ale vždy jemně nasazené a teprve potom rozvinuté do většího objemu. Její projev byl mimořádný nejen po technické, ale i po interpretační stránce. Nepředváděla posluchačům jen krásné tóny, ale interpretovala jednotlivé skladby, ať již to byla známá árie rozverné Rosiny z Lazebníka sevillského, která vzhledem k různému zdobení zní pokaždé jinak, nebo velká árie Violetty ze závěru prvního dějství opery La Traviata s vysokým es nebo velká scéna šílené Lucie z Donizettiho opery Lucie z Lammermooru. Vyvrcholením večera byly písně a árie z její španělské domoviny: písně Joaquína Turiny a Enriqua Granadose i velká árie z téměř nehrané Massenetovy opery Don César de Bazan, známé z gramofonové nahrávky firmy Naxos z roku 2019.
Přestože se jednalo o koncert, Serena Sáenz citlivě skladby interpretovala nejen s náležitým výrazem v obličeji, ale i v celém těle. Kultivované vedení paží prozradilo její baletní školení. Koncert vzbudil nadšení u publika v sále Novoměstské radnice a není divu, že si vynutilo i přídavky. Prvním byl duet Zerliny a Giovanniho z opery W. A. Mozarta Don Giovanni Là ci darem la mano. A kdo zpíval se Serenou Sáenz duet, když se jednalo o její pěvecký recitál? Její klavírní doprovazeč Ahmad Hedar, který ukázal, že nejen výborně hraje na klavír a citlivě a stylově doprovází všechny pěvce, ale sám umí i zpívat. Duet z Dona Giovanniho doprovázel zpaměti a bravurně zazpíval i part známého svůdce žen. Druhým přídavkem byla oblíbená árie Lauretty z Pucciniho opery Gianni Schicchi, která celý večer dokonale završila.
Jistě by bylo zajímavé slyšet pěvce, kterým koncerty v Praze agentura Nachtigall Artists zprostředkuje, i na operním jevišti. Nevím, zda k jednání mezi agenturou a Národním divadlem dochází, protože si uvědomuji, jak je nesmírně náročné takový případný projekt sladit: jedná se o termíny, honoráře, repertoár a v neposlední řadě i pěvce, kteří by měli s těmito světovými hvězdami vystoupit.
Alena Kunertová se svou agenturou Nachtigall Artists opět nabídla pražskému publiku tu nejkvalitnější operní interpretaci. Ano, jedině na tak vysoké interpretační úrovni má smysl dělat operu. A přestože jsme v Praze díky této agentuře slyšeli řadu vynikajících světových operních pěvců současnosti (můžeme jen litovat neuskutečněného koncertu Anny Netrebko z politických důvodů), můžeme se těšit i na další, např. na koncerty světových tenoristů současnosti Jonase Kaufmanna, Jonathana Tetelmana, Pene Patiho, Benjamina Bernheima i barytonisty Mariusze Kwieciena. Koncerty, pořádané Agenturou Nachtigall Artists, jsou zárukou špičkové úrovně.
******
Foto: Petr Dyrc
Příspěvky od Zbyněk Brabec
- Wolfgang Rihm byl jedním z největších operních skladatelů současnosti
- K mnichovským inscenacím Debussyho Pelléa a Mélisandy a Mozartova Idomenea
- Ligetiho Le Grand Macabre premiérově v Mnichově. A hned bravurně
- Nová berlínská inscenace Pucciniho Děvčete ze Západu ve Státní opeře Pod lipami
- Musorgského Chovanštinu uvedli v Berlíně