KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Setkání s dokonalou interpretací. Recitál mladé španělské pěvkyně Sereny Sáenz english

„Serena Sáenz patrně zpívala skladby svého srdce.“

„Všem skladbám dominovala dokonalá pěvecká technika, založená na správně posazeném a dokonale opřeném hlasu.“

„Agentura Nachtigall Artists opět nabídla špičkovou operní interpretaci.“

Agentura Nachtigall Artists už za léta své existence dovezla do Prahy řadu vynikajících operních pěvců. Naposledy 27. listopadu v sále Novoměstské radnice vystoupila španělská sopranistka Serena Sáenz, byť jen za klavírního doprovodu. Ten více než spolehlivě zajistil Ahmad Hedar, jeden z nejlepších klavírních doprovazečů pěvců; zpěvačce byl i oporou v jejím vystoupení. Hned na úvod zazářil v poměrně dlouhé předehře k Rosinině árii z Rossiniho Lazebníka sevillského.

Umělkyně se narodila před necelými třiceti lety v Barceloně a již ve svých třinácti letech debutovala v dětské opeře Hanse Krásy Brundibár v Gran Teatre del Liceu v jejím rodném městě. Její mezinárodní kariéru odstartovala úspěšná účast na prestižní soutěži Plácida Dominga Operalia 2022. Z jejích aktuálních vystoupení jmenujme ztvárnění role Lauretty v opeře Gianni Schicchi ve Vídni, kde zároveň má v prosinci vystoupit jako Blonda v Únosu ze serailu W. A. Mozarta. V Berlíně zpívá Paminu v Kouzelné flétně, v příštím roce vystoupí v únoru v Salcburku v rámci Mozartova týdne, v březnu a v dubnu bude zpívat náročnou roli Zerbinetty ve Straussově opeře Ariadna na Naxu v Královské dánské opeře.

Její pražský koncert neměl žádnou speciální dramaturgii, pomineme-li skladby o růži (Rimskij-Korsakov, Granados). Serena Sáenz patrně zpívala skladby svého srdce a skladby, na kterých mohla ukázat svou pěveckou techniku i své interpretační mistrovství. To se jí podařilo ve všech dílech. Na svém recitálu v sále Novoměstské radnice střídala písně s operními áriemi, společným jmenovatelem interpretace všech skladeb byla ovšem její prezentace dokonalé pěvecké techniky i hluboký výrazový ponor do interpretovaných skladeb.

Svým hlasem – správně posazeným a dokonale opřeným – zcela vládne. Její zpěv byl vyrovnaný od nejhlubších poloh po zářivé výšky v tříčárkované oktávě. Každý vysoký tón, který byl stříbrně štíhlý, nasadila v pianu a pak jej teprve rozvinula do případného forte. Její tóny tedy nikdy nebyly forsírované, ale vždy jemně nasazené a teprve potom rozvinuté do většího objemu. Její projev byl mimořádný nejen po technické, ale i po interpretační stránce. Nepředváděla posluchačům jen krásné tóny, ale interpretovala jednotlivé skladby, ať již to byla známá árie rozverné Rosiny z Lazebníka sevillského, která vzhledem k různému zdobení zní pokaždé jinak, nebo velká árie Violetty ze závěru prvního dějství opery La Traviata s vysokým es nebo velká scéna šílené Lucie z Donizettiho opery Lucie z Lammermooru. Vyvrcholením večera byly písně a árie z její španělské domoviny: písně Joaquína Turiny a Enriqua Granadose i velká árie z téměř nehrané Massenetovy opery Don César de Bazan, známé z gramofonové nahrávky firmy Naxos z roku 2019.

Přestože se jednalo o koncert, Serena Sáenz citlivě skladby interpretovala nejen s náležitým výrazem v obličeji, ale i v celém těle. Kultivované vedení paží prozradilo její baletní školení. Koncert vzbudil nadšení u publika v sále Novoměstské radnice a není divu, že si vynutilo i přídavky. Prvním byl duet Zerliny a Giovanniho z opery W. A. Mozarta Don Giovanni Là ci darem la mano. A kdo zpíval se Serenou Sáenz duet, když se jednalo o její pěvecký recitál? Její klavírní doprovazeč Ahmad Hedar, který ukázal, že nejen výborně hraje na klavír a citlivě a stylově doprovází všechny pěvce, ale sám umí i zpívat. Duet z Dona Giovanniho doprovázel zpaměti a bravurně zazpíval i part známého svůdce žen. Druhým přídavkem byla oblíbená árie Lauretty z Pucciniho opery Gianni Schicchi, která celý večer dokonale završila.

Jistě by bylo zajímavé slyšet pěvce, kterým koncerty v Praze agentura Nachtigall Artists zprostředkuje, i na operním jevišti. Nevím, zda k jednání mezi agenturou a Národním divadlem dochází, protože si uvědomuji, jak je nesmírně náročné takový případný projekt sladit: jedná se o termíny, honoráře, repertoár a v neposlední řadě i pěvce, kteří by měli s těmito světovými hvězdami vystoupit.

Alena Kunertová se svou agenturou Nachtigall Artists opět nabídla pražskému publiku tu nejkvalitnější operní interpretaci. Ano, jedině na tak vysoké interpretační úrovni má smysl dělat operu. A přestože jsme v Praze díky této agentuře slyšeli řadu vynikajících světových operních pěvců současnosti (můžeme jen litovat neuskutečněného koncertu Anny Netrebko z politických důvodů), můžeme se těšit i na další, např. na koncerty světových tenoristů současnosti Jonase Kaufmanna, Jonathana Tetelmana, Pene Patiho, Benjamina Bernheima i barytonisty Mariusze Kwieciena. Koncerty, pořádané Agenturou Nachtigall Artists, jsou zárukou špičkové úrovně.

******

Foto: Petr Dyrc

Zbyněk Brabec

Zbyněk Brabec

Tenorista, dramaturg, režisér, pedagog a publicista
 
Začínal jako sólista operety a opery DJKT v Plzni, zpíval na většině českých operních scén. Od osmdesátých let je dramaturgem plzeňského operního souboru, režíruje rovněž operní a operetní představení. Po léta spolupracoval s Českým rozhlasem Vltava na pořadech o operním a pěveckém umění, je dlouholetým publicistou v odborných médiích, aktivním členem výboru Jednoty hudebního divadla a členem odborné poroty pro udělování cen Thálie. Pedagogicky působí na Pražské konzervatoři.



Příspěvky od Zbyněk Brabec



Více z této rubriky