KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Čtyři malá zamyšlení nad operetou v dnešních divadlech (4)
Opereta na zvukových nosičích

„Gramofonový průmysl se nachází v krizi a zdá se, že není moc co nahrávat.“

„Nejvíc operet je v katalogu CPO od Franze Lehára, celých dvacet.“

„Dostupnost nahrávek se v čase mění.“

Žánr operety je v úpadku. Její vývoj je ukončen, nastoupila stagnace. Zaslouženě? Nepochopitelně? Zkušenosti z nedalekého Rakouska stále hovoří o životnosti žánru, situace v českém hlavním městě je naopak alarmující, až lze hovořit o lokálním zániku operety. Rok české hudby výzývá k uchopení českých hudebních dějin z mnoha různých úhlů pohledu, navíc je nutné připomenout jubileum tvůrce nejslavnější české operety Polská krev – Oskar Nedbal letos oslavil kulaté 150. výročí narození. Čtyři malá zamyšlení nad operetou ukončí povídání Opereta na zvukových nosičích.

Číst dál…

Benjamin Bernheim: Umělec musí posouvat hranice možného

„Nehodlám se definovat ani jako populární zpěvák, ani jako uznávaný operní pěvec.“

„Hoffmann je do jisté míry Offenbach. Často přemýšlím nad tím, kam až sahá otisk osoby skladatele a co už je jeho umělecká invence.“

 „Mezi pěvcem a klavíristou musí být veliká chemie ideálně prověřená roky společné práce a vystupování. Jinak to prostě nejde, nefunguje to a publikum to vycítí.“

Benjamin Bernheim se mezi světovou operní elitou pohybuje už několik let. Nicméně od konce léta jeho hvězda stoupá ještě strměji: Na své konto si připsal Hoffmanna na festivalu v Salcburku a následně i v Metropolitní opeře. Toto nastudování bylo vysíláno do kin po celém světě v rámci projektu Met: Live in HD. Celosvětově francouzského tenoristu sledovaly i milióny lidí při zakončení olympijských her a nedávno mu byl udělen titul ‚Pěvec roku‘ na International Opera Awards. V listopadu tento zpěvák debutuje v Praze.

Číst dál…

Offenbachovy ‚Hoffmannky‘ na úvod sezóny přenosů z newyorské Metropolitní opery

V sobotu 5. října bude zahájena letošní sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery v New Yorku do kin. Otevíracím titulem projektu The Met: Live in HD budou Hoffmannovy povídky Jacquese Offenbacha, inscenace z roku 2009 s řadou pěveckých debutantů, která letošní sezónu newyorského operního domu otevřela 24. září. K vidění bude v jedenácti českých kinech. Poté, co…

Číst dál…

Hoffmannovy povídky v lotyšské Rize. Se Štěpánkou Pučálkovou

Lotyšská národní opera a balet uvádí ve čtvrtek 26. září premiérový titul. Budou jím Hoffmannovy povídky Jacquese Offenbacha v hudebním nastudování Frédérica Chaslina. Do dvojrole Múzy a Nicklausse je obsazena česká mezzosopranistka Štěpánka Pučálková.  Offenbachovy Hoffmannovy povídky letos nejsou jen jedním z otevíracích titulů sezóny v newyorské Metropolitní opeře, který se dostal i do výběru kinopřenosů,…

Číst dál…

Newyorská Metropolitní opera opět i v českých kinech. Letos se třemi novinkami

Už poosmnácté budou moci operní příznivci po celém světě zavítat do prestižní Metropolitní opery v New Yorku prostřednictvím série kinopřenosů. Novou sezónu otevře 5. října přímý přenos obnoveného nastudování Hoffmannových povídek Jacquesa Offenbacha. Do konce května příštího roku kina nabídnou dalších sedm newyorských operních produkcí včetně světové premiéry a dvou nových inscenací. …

Číst dál…

Jako ve špatném filmu. Hoffmannovy povídky v Salcburku

„Principem inscenace zřejmě mělo být prolnutí osudů operních hrdinů s osudy jejich filmových představitelů, ale výsledkem je naprostý zmatek.“

„Olympia není loutka, ale filmová herečka, která svou árii zpívá jako Barbarella na namalovaném vesmírném pozadí. Nakonec jí vybuchne podprsenka…“

„Ke konci představení byl hlas Benjamina Bernheima už slyšitelně unavený a téměř se ztrácel.“

Zdálo by se, že natolik fantasmagorickou operu, jako jsou Offenbachovy Hoffmannovy povídky, není tak snadné zkazit. Režisérce Mariame Clément se to nicméně v Salcburku podařilo přímo neuvěřitelným způsobem.

Číst dál…

Vstup České republiky do Evropské unie slaví i v Olomouci

Moravská filharmonie Olomouc si pro první květnový den přichystala slavnostní koncert připomínající dvacáté výročí vstupu České republiky do Evropské unie. Od devatenácti hodin budou sálem Reduty znít orchestrální skladby od předních skladatelů z různých členských zemí unie. Těleso povede Jakub Klecker, programem provede Jiří Vejvoda. Deset orchestrálních děl si budou moci…

Číst dál…

Zálibný úsměv na rtech zesnulé Jarmily Novotné

„Hlavní scéna Národního divadla, nikoli beznadějně zaplněná, byla od začátku svědkem mimořádných pěveckých výkonů.“

„V první vysloveně virtuosní árii Marková prokázala svůj pověstný italský žár.“

„Jaroslavu Kyzlinkovi se podařilo vystavět táhlý oblouk a trojice zpěvaček posílená o basistu Jiřího Sulženka opět excelovala.“

Pražské Národní divadlo složilo poctu Jarmile Novotné. Od úmrtí světoznámé pěvkyně letos 9. února uplynulo rovných třicet let, koncert byl tedy dalším z příspěvků k Roku české hudby. 7. dubna se na hlavní scéně Národního divadla představily přední (nejen) české pěvkyně, v dílčí roli i pěvci, a divadelní orchestr a v závěru i sbor řídil dirigent Jaroslav Kyzlink. Kromě posledního čísla posluchač stěží hledal výtky.

Číst dál…

Silvestrovské koncerty Staatskapelle Dresden s českou účastí

„V posledních letech určuje dramaturgii stále častěji snaha zaujmout posluchače co nejpestřejším výběrem skladeb většího množství autorů a často i hudebních žánrů.“

„Hlavními vokálními sólisty koncertu jsou dvě nastupující hvězdy světové opery, jihoafrická sopranistka Golda Schultz a ukrajinský barytonista Iurii Samoilov.“

„V závěru koncertu se připojí i mezzosopranistka a sólistka Semperovy opery Štěpánka Pučálková.“

V drážďanské Semperově opeře se dne 29. prosince konal první ze tří silvestrovských koncertů Staatskapelle Dresden. Jejich tradici v současné podobě – tedy jako gala představení hvězd klasické hudby, určených primárně pro vysílání televizní stanicí ZDF, v některých případech i k vydání na nosičích firmy Deutsche Grammophon – založil v roce 2010 hudební ředitel orchestru Christian Thielemann…

Číst dál…

Vánoce v režii Nachtigall Artists. Maria Sardaryan a Arnheiður Eiríksdóttir

„Najväčšiu prednosť večera pre mňa pritom predstavoval výkon Arnheiður Eiríksdóttir.“

„Každá zo speváčok bola, prirodzene, v rámci koncertu nositeľkou trochu iného naturelu a prejavu.“

„Akrobatická ária bábiky Olympie bola v interpretácii Marie Sardaryan obdivuhodnou ekvilibristikou.“

V predvianočnom týždni si agentúra Nachtigall Artists, presnejšie jej Spolek přátel hudebních talentů, pripravila pre svojich poslucháčov ďalší z komorných recitálov na Novoměstské radnici. Protagonistkami boli sopranistka Maria Sardaryan a v podstate domáca mezzosopranistka, členka Opery ND Arnheiður Eiríksdóttir. Za klavírom sedel osvedčený Ahmad Hedar. Sviatočné melódie síce 19. decembra (takmer) nezneli, poslucháčsky ústretová dramaturgia ale formátu vianočnému koncertu zodpovedala celkom presne.

Číst dál…

Senzace v začátku operní sezóny na jihu Čech. Nevýchovný koncert

„Podstatou je skvělý nápad. Idea Tomáše Ondřeje Pilaře, jak přirozeně vtáhnout do říše artificiální hudby nejmladší myslitelné publikum.“

„V komediálně laděných interakcích s publikem doslova perlil herec Tomáš Žilinský.“

„Vrcholem zvoleného programu byly Smetanova Vltava a slavné Andante Haydnovy Symfonie G dur ‚S úderem kotlů‘ s interakcemi dětského publika.“

Za skutečnou senzaci na poli hudebně výchovné aktivity lze označit start operního souboru Jihočeského divadla do nové sezóny pod názvem Nevýchovný koncert. Premiéra zajímavého projektu byla uvedena 31. října v divadelním sále DK Metropol, netypicky dopoledne v deset hodin.

Číst dál…

Rolando Villazón se poprvé představí na Slovensku

Sezona Slovenské filharmonie začíná až 19. října, už v září si však příznivci klasické hudby v sousedské metropoli přijdou na své. Hned první den měsíce začíná multižánrový festival Symfonie umění (Symfónia umenia), na jehož zahajovacím koncertě se představí světový tenorista Rolando Villazón. Na „námestí pred Pradiarňou na Paríčkovej ulici“ první slovenský orchestr zahraje od…

Číst dál…

Zvučme buď dobře, nebo vůbec. Festival Špilberk s výhradou

„Letní náladu rušila jen amplifikace, která byla použita při všech večerech, což vyvolávalo otázky. Proč vlastně je tento styl hudby zvučen?“

„Dirigentka Alena Hron překvapila energickým a entuziastickým přístupem a přesnými, jasnými gesty, kterými držela orchestr v kompaktním tvaru v obtížných podmínkách.“

„Melody Makers a spolu s Adamem Plachetkou přivezli repertoár, který byl pro mladší ročníky objevem a ti starší jen vrněli blahem.“

Festival Špilberk, přinášející letnímu publiku hudební klasiku, se koná letos již čtyřiadvacátým rokem. Pořádající Filharmonie Brno přináší ve dnech 23. až 27. srpna především odlehčenější repertoár. První večer to byly melodie z filmů Jeana-Paula Belmonda v podání Českého národního symfonického orchestru s dirigentem Marcellem Rotou, druhý večer hlásal heslo Carpe noctem a přivezla ho Janáčkova filharmonie Ostrava spolu s dirigentkou Alenou Hron a zpěvačkou Veronikou Rovnou. Třetí večer patřil Adamu Plachetkovi, který společně s Ondřejem Havelkou bavil interpretací skladeb Jaroslava Ježka. A poslední večer, 27. srpna, zazní hudba k počítačové hře Kingdom come: Deliverance v podání Filharmonie Brno, kapely Bakchus a Pěveckého sboru Masarykovy univerzity.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (51)
Slyšet hudbu očima.
Pohled pod televizní pokličku

„Vévodit Galakoncertu z Paříže 14. července budou například tenorista Jonas Kaufmann nebo barytonista Ludovic Tézier; diváky hodlá zaujmout i hvězdný klavírista Daniil Trifonov.“

„Svébytnou disciplinou, náchylnou k mnoha problémům, je ale samotný televizní přenos; co divákovi doma před ‚bednou‘ nabídnout?“

„Detaily nemusí diváka v bytě zajímat; možná ale dodají další rozměr sledování pátečního přenosu na ČT Art.“

Jako pokaždé během posledních jedenácti let i tento pátek se – v den státního svátku Francie – zaplní Martova pole pod Eiffelovou věží desítkami tisíc diváků, což v zemi, která co chvíli vře výbuchy pouličního násilí, představuje i bezpečnostní riziko. Především je však večer 14. července vítanou příležitost nabídnout široké veřejnosti „to nejlepší z klasiky“. Jak publiku rozesetému po trávníku, tak milionům televizních diváků v mnoha zemích světa včetně České republiky. Letos program ČT Art odvysílá Galakoncert z Paříže podesáté za sebou.

Číst dál…

Pražský triumf tenoristy Vittoria Grigòla

„Do posledního místa zaplněná Dvořákova síň Rudolfina přesvědčivě ukázala, s jakým dychtivým očekáváním a vypjatě nadšenou odezvou publika bývají spojeny koncertní pěvecké exhibice.“

„Grigòlo si publikum podmanil hned prvním číslem, Verdiho proslulou árií La donna e mobile, s až nadsazeným temperamentem a expresivitou.“

„Možno konstatovat, že Vittorio Grigòlo v Praze potvrdil pověst „stoprocentního italského tenora“, která ho předcházela.“

K atraktivním hudebním zážitkům třetí dubnové neděle v Praze (16. dubna) nesporně patřil samostatný recitál italského tenoristy Vittoria Grigòla z árií operního verismu a italského a francouzského romantismu 19. století pořádaný agenturou Nachtigall Artists. Do posledního místa zaplněná Dvořákova síň Rudolfina přesvědčivě ukázala, s jakým dychtivým očekáváním a vypjatě nadšenou odezvou publika bývají spojeny koncertní pěvecké exhibice. První polovina večera – orámovaná áriemi Giuseppe Verdiho – navíc potvrdila, že nepomíjející lesk a popularita ve své době převratného operního směru v neztenčené míře přetrvává již druhé století.

Číst dál…

ČRo D-dur: Česká kvarteta a Gardinerovy osmdesátiny

„Dvořák na nové supraphonské nahrávce Pavel Haas Quartetu s Borisem Giltburgem.“ „Bude možné slyšet unikátní mladistvou nahrávku Magdaleny Kožené v oratoriu Jana Dismase Zelenky Kajícníci u hrobu Vykupitelova.“ „Víkendové dopolední programy budou patřit Gardinerovi. V sobotu se začíná připomínkou jeho operetních snímků, ale důležitější bude samozřejmě Bach.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku,…

Číst dál…

Vittorio Grigòlo s Vincenzem Scalerou v Rudolfinu

Z únorového koncertu v milánské La Scale přiveze italský tenorista Vittorio Grigòlo stejný koncertní program i do pražské Dvořákovy síně Rudolfina, a to v neděli 16. dubna. Tenoristu doprovodí renomovaný italský klavírista a dirigent Vincenzo Scalera, umělecký partner mnoha slavných pěvců včetně Juana Diega Flóreze. Od půl osmé večer návštěvníky čekají ukázky z děl Italů Donizettiho,…

Číst dál…

Operní recitál Pretty Yende a Nadine Sierry byl setkáním s dokonalostí

„Celý recitál doprovázela PKF – Pražská filharmonie pod taktovkou Giacoma Sagripantiho.“

„Pretty Yende a Nadine Sierra si nejprve spolu zazpívaly duet Hraběnky a Zuzanky z Figarovy svatby, následoval duet z Rossiniho opery Alžběta, královna anglická a potom si každá pěvkyně zazpívala árii z komické opery.“

„Z projevu obou umělkyň vyzařovala nelíčená radost ze zpěvu, absolutní znalost zpívaných skladeb i interpretace jejich stylu.“

První březnový večer zpívaly ve Smetanově síni Obecního domu sopranistky Pretty Yende a Nadine Sierra. Do Prahy, města ve středu Evropy, se vždy sjížděli instrumentalisté, dirigenti, skladatelé i pěvci. V Novém německém divadle se pořádaly tzv. Májové cykly, kde vystoupila celá řada světových pěvců včetně Enrica Carusa nebo Lea Slezaka. Mnozí významní pěvci zde byli v angažmá, např. Hans Hotter. Hanuš Thein vzpomínal na hostování legendárního ruského basisty Fjodora Šaljapina v Massenetově opeře Don Quijotte v Národním divadle. V sedmdesátých letech minulého století pozval dr. Pavel Eckstein do Prahy vynikající světové operní pěvce, např. Helen Donath, Hildegard Behrens nebo José Carrerase. Po sametové revoluci se operní domy v Praze nejprve osamostatnily (aby se později zase spojily) a v souborech začala působit řada zahraničních pěvců. Někteří pohostinsky, jiní v angažmá. A tento stav trvá dodnes. Přestože se nikdy nejednalo a dosud nejedná o špičkové operní pěvce s mezinárodní kariérou v prestižních operních domech, nesmazatelnou stopu zde zanechali např. Tamara Kucenko, Galia Ibragimova nebo Valentin Prolat. V současné době převyšuje všechny zahraniční pěvce v Národním divadle angažovaná islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir…

Číst dál…

Offenbachova opereta La Périchole vtrhla do Theater an der Wien

„Hudba je hodna svého tvůrce, je jiskřivá, rozpustilá, brilantní, španělské rytmy se tu objevují jen jako ilustrace, převládá styl nastolený Orfeem v podsvětí a nechybí sladkobolné melodie, které nezapomíná autor karikovat, ani pekelný kankán.“

„Obsah operety je prostý, jak jinak. Místokrál je obklopen podlézavými a všehoschopnými lidmi, kteří mu pochlebují a udržují lid ve strachu. Ale o lidi tu nejde, představiteli lidu jsou dva mladí, věčně hladoví, zamilovaní pouliční umělci, Périchola a Piquillo.“

„V každém případě to bude jistě opereta, která v případě potřeby využije příležitosti a začne útočit na nešvary ve společnosti. Pokud jí to ovšem výkonná moc dovolí.“

Theater an der Wien se před léty profilovalo jako operní divadlo, ale v historii divadla je i slavná operetní éra. Nynější uvedení operety Jacquese Offenbacha La Périchole, nazvaná jako opéra-bouffe, jejíž premiéra byla v náhradních prostorách v Museumsquartir v pondělí 16. ledna 2023, bylo poněkud překvapivé. Inscenace byla v režii Nikolause Habjana, na scéně Juliuse Theodora Semmelmanna, v kostýmech Cedrica Mpaky a v choreografii Esther Balfe, pod taktovkou Jordana de Souzy hrál ORF Radio-Symphonieorchester Wien a zpíval Arnold Schoenberg Chor, pod vedením sbormistra Erwina Ortnera. V titulní roli La Péricholy se představila Anna Lucia Richter a David Fischer v roli Piquilla a Alexander Strömer v roli Místokrále.

Číst dál…

Zpěv houslí se rozezněl Luhačovicemi. Šestadvacátý ročník Akademie Václava Hudečka byl zahájen

„Marek Pavlica v precizním a citlivém doprovodu souboru Barocco sempre giovane ‚vystřihl‘ ve strhujícím podání virtuózní Cikánské melodie Pabla de Sarasateho.“

„Marii Svobodové a Veronice Kaiserové se podařilo vzájemně napojit jedna do druhé a v líbezných hlasových konsonancích vytvořit dojem dokonalého souznění.“

„Zahajovací koncert šestadvacátého ročníku Akademie Václava Hudečka byl plný mimořádných výkonů s dramaturgicky zajímavě sestaveným programem, a především s velmi milou a vřelou atmosférou.“

Pro místní už se stalo tradicí, že každý rok v polovině prázdnin se malebnými lázněmi Luhačovice rozezní líbezné tóny z houslí mladých začínajících virtuózů. 1. srpna 2022 se uskutečnil v sále luhačovického Městského domu kultury Elektra zahajovací koncert už šestadvacátého ročníku Akademie Václava Hudečka. Na koncertě účinkoval kromě samotného mistra Václava Hudečka také vítěz loňské akademie Marek Pavlica, mezzosopranistka Marie Svobodová a sopranistka Veronika Kaiserová. Celý koncert doprovázel vynikající pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane, který spolupracuje s Hudečkovou akademií téměř od jejího počátku. Uměleckým vedoucím souboru je Josef Krečmer.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (29)
Ach, ten pařížský život…
Desátý koncert zpod Eiffelovy věže opět na ČT art

„Klasické gala, jak symfonické, tak operní, odvážně vytlačilo předchozí rockové reje a vneslo do kontextu lidové merendy záblesk vyšší hudební kultury.“

„Ani tentokrát nebudou chybět árie, dueta či scény z oper, miliónkrát prověřené časem; mezi ně ale objevné hodnoty šikovně vplétají dramaturgové Národního francouzského orchestru.“

„Snad se tým francouzské televize konečně pochlapí a odpustí si zmatené švenkování kamer i zběsilé střihy.“

Francouzský státní svátek 14. července letos už podesáté vyvrcholí galakoncertem klasické hudby. Francouzský národní orchestr, jeho smíšený sbor a několik sólistů zvučných jmen bude řídit rumunský dirigent Cristian Măcelaru. Dramaturgií letošního koncertu je „výlet“ napříč frankofonní kulturou – publikum se může těšit na skladby Jacquesa Offenbacha, Germaine Tailleferre, Georgese Bizeta, Cécile Chaminade, Jeana-Philippa Rameaua a Maurice Ravela. Koncert přenáší od 21.15 ČT art.

Číst dál…

Emmanuel Villaume se Slovenskou filharmonií bez sólisty (i bez taktovky)

„Emmanuel Villaume po niekoľkých mesiacoch znova za dirigentským pultom Slovenskej filharmónie.“ „Emmanuel Villaume si pri podaní oboch diel zachoval nadhľad a interpretačnú noblesu, ktorá neumožnila iný ako hudobný výklad.“ „Berliozova Fantastická symfónia sa zaskvela v autentickom lesku.“ Emmanuel Villaume, hviezdny dlhoročný šéfdirigent nášho prvého orchestra, bol hosťom Slovenskej filharmónie na jej abonentných…

Číst dál…

Mladé hlasy. V Rudolfinu zpívali Xabier Anduaga a Lada Bočková

„Tenorista působil na pódiu Dvořákovy síně směrem k publiku sice trochu nekomunikativně, ale čistě pěvecky nabídl lahodný mladistvý témbr, který nešetří intenzitou.“

„Lada Bočková dala áriím k dispozici pěkný a lehký, ale ne tenký, nepříliš velký, velmi dobře usazený a ovládaný hlas.“

„Tři přídavky potvrdily, že Anduaga má cenu ze soutěže Operalia právem a že Lada Bočková má nenápadně našlápnuto ve svém oboru na moc pěknou dráhu.“

Tenorista Xabier Anduaga a sopranistka Lada Bočková. Dva mladí pěvci, kteří se utkali v Praze v soutěži Operalia, se nyní po třech letech sešli v české metropoli na pódiu Rudolfina jako kolegové, aby ukázali, jak jejich kariéry pokračují. Sedmadvacetiletý Španěl, vítěz z roku 2019, je evidentně na dobré cestě mezi ty nejlepší pohybující se v mezinárodním prostředí. O čtyři roky starší Češka, i když tehdy cenu nezískala, se však teď nenechala ani trochu zahanbit. Využila koncertní příležitost v pátek večer naplno.

Číst dál…

Západočeský symfonický orchestr pozítří s Rameauem, Haydnem, Brahmsem a Milhaudem

Západočeský symfonický orchestr pod taktovkou svého šéfdirigenta Radka Baboráka uvede v pátek 11. února ve Společenském domě Casino od 19:30 hodin koncert s podtitulem Hudba čtyř epoch. Ten uvede suita z Rameauovy opery Les Indes Galantes, následovat bude Haydnova Symfonie č. 90 C dur, Symfonické variace na Haydnovo téma Johannesa Brahmse a závěr bude…

Číst dál…

Tři z New Yorku. Hera Hyesang Park, Emily D’Angelo a Petr Nekoranec

„Sopranistka zazářila v Praze zajímavým a zvládnutým hlasem, mladým a jistým, emocionálně probarveným.“ „Mezzosopranistka dala nahlédnout i do skvěle pěvecky i výrazově zvládnuté, virtuózní, ale ani v jednom aspektu nepřehrávané a nepřeháněné role Rosiny z Lazebníka sevillského.“ „Tenorista všechny postavy obdařil mladistvou lyrikou a jejich situace po herecké stránce v dostatečných náznacích přesnou charakteristikou.“ Pod hlavičkou Spolku přátel hudebních talentů,…

Číst dál…

Novoroční koncert Českého filharmonického sboru Brno spolu s Moravskou filharmonií dovedl publikum do euforie

„Smetana by se asi divil, v jakém tempu je možné předehru zahrát!“ „Poslední část programu patřila operetám, a to těm nejlepším.“ „Tím se v sále vytvořila nálada, ke které už chybělo jen to šampaňské, o kterém se ve valčíku z Netopýra zpívá.“ Že se novoroční koncert nemusí odehrávat právě a jen na Nový rok, je přece…

Číst dál…

Dva silvestry Filharmonie Hradec Králové

Filharmonie Hradec Králové přichystala v čele s dirigentkou Miriam Němcovou dva silvestrovské koncerty se shodným programem. První z nich – Malý Silvestr – se bude konat už dnes, a to od 18 hodin. Druhý – Silvestrovský koncert – přijde na řadu v pátek 31. prosince v 15 hodin. V sále Filharmonie Hradec Králové budou znít klasické operetní…

Číst dál…

V Českém Krumlově se představili žáci Vladimíra Chmela

„V duetu Vaška a Mařenky ze Smetanovy Prodané nevěsty se uvedli sympatickým projevem tenorista David Cizner a sopranistka Petra Prýmková.“

„Vilém Cupák árií Rudolfa z Pucciniho Bohémy velmi příjemně překvapil.“

„Dagmar Drechslerová má od přírody velký klad – charisma, které si vždy dovede získat srdce posluchačů.“

Letní mezinárodní interpretační kurzy se konají v Českém Krumlově už počtvrté. Od 19. července do 1. srpna jsou dějištěm v několika uměleckých oborech. Pořadatelem je Pražský hudební institut v těsné spolupráci s Městským divadlem Český Krumlov a Základní uměleckou školou v Českém Krumlově. V letošním roce vedou zájemce o Mistrovské pěvecké kurzy slovenský barytonista Vladimír Chmelo a německý basbarytonista Franz Hawlata. Na prvním ze dvou koncertů dne 24. 7. (druhý se koná 31. 7.) předvedli výsledky svého snažení svěřenci Vladimíra Chmela. Výstupy se odehrávaly v kostýmech a v aranžmá quasi jevištního charakteru, které připravil s účinkujícími režisér Jaroslav Brych. Klavírní doprovod zajistil Robert Pechanec, kostýmy navrhla Kateřina Slavíková.

Číst dál…

Ostravské divadlo vzpomíná výstavou na scénografa Svobodu

Virtuální výstavu dnes zveřejnilo na svém webu Národní divadlo moravskoslezské. Věnuje se ostravských pracím slavného scénografa Josefa Svobody, který zemřel právě před devatenácti lety, 8. dubna 2002. Výstavu chystalo divadlo už dvakrát a měla se konat v budovách NDM, vzhledem k pandemii ji ale vedení už nechce odkládat a v den výročí úmrtí umělce sáhlo…

Číst dál…

DramMatic je novým virtuálním 3D divadlem

Opera studio Praha v reakci na protiepidemická opatření a s nimi spojená omezení v oblasti živé kultury přichází se zcela novým konceptem divadla, a to ve spojení s moderními technologiemi. Ve spolupráci s platformou Confer-O-matic vyvinuli pořadatelé virtuální 3D divadlo, které přináší vše, co milovníkům kultury chybí – živé umění, setkání s přáteli, charakteristickou atmosféru divadla nebo…

Číst dál…