KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Libuška pro Salome nebo Martina Šrejmu. Festival Opera 2025 udělil závěrečná ocenění

Výjimečné výkony uskutečněné na Festivalu hudebního divadla Opera 2025 se dočkaly ocenění tradičními čestnými cenami Libuška. Kritici vyzdvihli brněnskou inscenaci Salome a výkon tenoristy Martina Šrejmy v ostravském nastudování Rotova Florentského slaměného klobouku. Diváky oslovil titul Hurvínek prodává nevěstu nebo Tereza Kavecká jako opavská Káťa Kabanová. Organizátoři ocenili soubory Ensemble Opera…

Číst dál…

Liteňský Festival Jarmily Novotné zahájil Galakoncertem hornistů

„Andante Richarda Strausse provedl výtečně Kryštof Koska, sólohornista Orchestru Národního divadla.“

„Uvedením druhé věty Koncertu č. 1 Richarda Strausse Kateřina Javůrková okouzlila nádherou svého vytříbeného tónu.“

„Vrcholem večera bylo provedení druhé věty Rachmaninova Klavírního koncertu v úpravě pro klavír a osm horem pod taktovkou Ondřeje Vrabce.“

Letošní již 14. ročník Festivalu Jarmily Novotné v Litni uvedl v sobotu 12. dubna vpravdě jarní Galakoncert hornistů České filharmonie. Koncert byl součástí Jarní akademie hornistů České filharmonie, jež nabídla nejprve v sobotu odpoledne před vystoupením otevřený workshop Klíčová úskalí při hře na lesní roh s renomovaným hornistou Ondřejem Vrabcem. Po večerním koncertu pokračovala akademie v neděli druhým otevřeným workshopem pod vedením známého mistra lesního rohu Radka Baboráka a dvoudenní setkání uzavřelo v neděli odpoledne vystoupení souboru hornistů řízené Jindřichem Petrášem.

Číst dál…

Sascha Götzel podruhé stanul za dirigentským pultem Slovenské filharmonie

„Interpretačné výkony huslistu Milana Paľu fascinujú poslucháčov technickým majstrovstvom a intonačnou suverenitou.“

„Monumentálny kolos Straussovej Alpskej symfónie láka mnohých svetových dirigentov.“

„Sascha Götzel stvárnil veľdielo bavorského hudobného majstra so cťou.“

Abonentný cyklus AB Slovenskej filharmónie pokračoval v dňoch 10. a 11. apríla v Redute dvojicou koncertov pod pohostinskou dirigentskou taktovkou Rakúšana Saschu Götzela a s výnimočným domácim sólistom Milanom Paľom. Programová zostava zahrnovala Koncert pre husle a orchester, op. 14 amerického skladateľa Samuela Barbera a majestátnu Alpskú symfóniu, op. 64 Richarda Straussa.

Číst dál…

Praha, Brno, Ostrava i Olomouc na závěr festivalu Opera

Festival hudebního divadla Opera vrcholí. Jeho poslední dva týdny budou náležet větším tuzemským operním souborům, kdy se v Praze postupně ukáží reprezentanti brněnské Janáčkovy opery, Národního divadla moravskoslezského, Moravského divadla Olomouc a své předvede i pražská Státní opera. Mezi ně se vklíní Dunami Ensemble s minidílem Františka Chaloupky na prostranství piazzetty Národního divadla. Poslední…

Číst dál…

Miroslav Beinhauer připravuje odvážný klavírní recitál v bratislavské Redutě

Další českou stopu v orchestru Slovenské filharmonie v příštích dnech zanechají skladatel Petr Bakla a klavírista Miroslav Beinhauer. Stane se tak 8. dubna v Malém sále bratislavského sídla orchestru. Dvakrát pak bude uvedený orchestrální pořad zahrnující houslový koncert Samuela Barbera a Alpskou symfonii Richarda Strausse. Domácí těleso v tomto případě řídí 10. a 11. dubna Sascha Goetzel.…

Číst dál…

Svátek písní v Praze. Recitál Diany Damrau a Jonase Kaufmanna

„Diana Damrau a Jonas Kaufmann patří mezi světové operní hvězdy.“

„Recitál byl dramaturgicky výborně vystavěn.“

„Večer začal i končil nejznámějšími Straussovými písněmi Zueignung a Cäcilie.“

Agentura Nachtigall Artists připravila další z nezapomenutelných večerů se světovými pěvci. Do Prahy tentokrát dorazili renomovaní Jonas Kaufmann a Diana Damrau společně s klavíristou Helmutem Deutschem a na programu byly 29. března písně autorů Gustava Mahlera a Richarda Strausse. Smetanova síň Obecního domu mohla jen stěží získat pocit neuspokojení…

Číst dál…

Tomáš Netopil bude debutovat v Berlíně a Chicagu

Příští sezóna přinese přednímu českému dirigentovi Tomáši Netopilovi dva zásadní kariérní momenty v operním oboru. Na přelomu listopadu a prosince bude v berlínské Státní opeře řídit inscenaci Pucciniho opery Madama Butterfly, v lednu a únoru příštího roku zamíří do Chicaga, aby v tamní Lyrické opeře nastudoval Straussovu Salome. V obou operních domech vystoupí poprvé. Sezóna 2025/26…

Číst dál…

Jonas Kaufmann a Diana Damrau v Praze s milostnými písněmi

Po úspěšném uměleckém spojení, které jim na evropském turné v roce 2022 vyneslo titul „snový pár německé romantické písně“ se Diana Damrau a Jonas Kaufmann znovu vydávají na turné, tentokrát s podtitulem Love Songs. Těšit se mohou i diváci, kteří 29. března zavítají do Smetanovy síně pražského Obecního domu, protože tam je jedna ze…

Číst dál…

Diana Damrau: Zpívat písně je jako plést filigránskou krajku

„V písních je všechno propojeno tím nejhlubším způsobem a stává se jedním.“

„Spolupráce s Jonasem Kaufmannem byla tím nejúžasnějším, největším zážitkem. Nemohli jsme se toho nabažit, takže teď uvádíme už náš třetí společný program.“

„Když mi bylo dvanáct, viděla jsem v televizi Traviatu s Teresou Stratas, úplně mě to pohltilo a celé druhé a třetí dějství jsem probrečela.“

Operní pěvkyně Diana Damrau vystoupí v neděli 29. března v Praze v Obecním domě s tenoristou Jonasem Kaufmannem na písňovém recitálu nazvaném Love Songs. Společně zazpívají písně z pera Gustava Mahlera a Richarda Strausse. O tom, co je vedlo k výběru těchto skladatelů, nebo jestli ví, že má nejpopulárnější operní video na YouTube, pěvkyně mluví v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Straussova Salome v Neapoli s debutující Štěpánkou Pučálkovou

Jednoaktovou operu Salome Richarda Strausse podle hry Oscara Wilda zařadilo na svůj program ve čtyřech uvedeních neapolské Teatro di San Carlo. V nastudování Dana Ettingera a v režii Manfreda Schweighoflera se mezi 20. a 29. březnem italskému publiku poprvé představí také česká mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, která se ujme role pážete Herodiady. Biblický příběh filtrovaný…

Číst dál…

Skvělá péče o Richarda Strausse v Berlíně

„Inscenace Elektry je známá i naším divákům“

„Herlitzius je jedna z nejlepších operních hereček současnosti.“

„Tobias Kratzer rezignoval na pohádkovost Hofmannsthalovy předlohy i na její symboliku.“

Operní odkaz Richarda Strausse stále mocně rezonuje, a to zejména v Německu – den po sobě uvedly jeho díla dva různé berlínské operní domy. Státní opera Pod lipami nabídla 10. února úspěšnou inscenaci Elektry, k méně známé Ženě bez stínu se 11. února uchýlila Německá opera Berlín. Na obě představení lze nalepit štítek „tak se to má dělat“.

Číst dál…

Faun v zimě, vlídné Slovácko a rozpačitý výkon sopranistky

„Není divu, že na soutěži Neue Stimmen zaujala Olga Bezsmertna nejen porotce, ale i vedení Vídeňské státní opery krásným, velkým a sytým přírodním materiálem a přirozenou muzikalitou.“

„Už tenkrát se ale dal v jejím zpěvu vycítit určitý sklon k tvrdosti a tlaku na hlas… Obávám se, že za ty roky se jí vývoj k lepšímu zatím příliš nedaří.“

„Nejlépe se mi nakonec poslouchala poslední skladba Slovácká suita od Vítězslava Nováka se svou nekomplikovanou vlídností a přímočarou sdělností.“

Koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu konaný 10. února v Obecním domě přinesl francouzsko-německo-český program a také první pražské vystoupení ukrajinské sopranistky Olgy Bezsmertné. Za dirigentský pult se postavil hlavní hostující dirigent tělesa Robert Jindra.

Číst dál…

Olga Bezsmertna předstoupí před SOČR

Na dalším koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Obecním domě zazní v pondělí 10. února Debussyho Preludium k Faunovu odpoledni, Čtyři poslední písně Richarda Strausse, které zazpívá Olga Bezsmertna, a Slovácká suita Vítězslava Nováka. Program sestavil hlavní hostující dirigent rozhlasových symfoniků Robert Jindra. Pořad vysílá přímým přenosem Český rozhlas Vltava. Preludium k Faunovu odpoledni, desetiminutovou…

Číst dál…

Popelka a Baborák ve světle tokijských reflektorů

Až v japonském hlavním městě Tokiu vystoupí hornista Radek Baborák pod vedením dirigenta Petra Popelky, přesto nabídnou hudební program českému uchu blízký. Dvojice koncertů 8. a 9. února orchestru tokijské NHK Symphony přinese poslech děl Richarda Strausse, Alexandra Zemlinského, Antonína Dvořáka i Leoše Janáčka. Koncerty se v NHK Hall konají pod záštitou Českého centra Tokio.…

Číst dál…

Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií

Jihočeská filharmonie přichází s projektem Dechy hrají prim. V domovském kostele sv. Anny ji na konci aktuální měsíce v silně redukovaném obsazení řídí Marek Šedivý při produkci děl Strausse, Poulenca a Mozarta. Akce se uskuteční 29. a 30. ledna, přičemž přístupná je také generální zkouška dopoledne v den prvního koncertu. Program koncertu v úplnosti zahrnuje Serenádu pro dechy,…

Číst dál…

Ryzí muzicírování Petra Popelky a Vídeňských symfoniků

„Nadšení hudbou z umělců tryskalo.“ 

„Asmik Grigorian vládne sladkým, objemným sopránem, schopným nepřeberného množství fines.“

„Dirigent dával najevo spokojenost s výkonem orchestru.“

Dirigent Petr Popelka ve funkci šéfa Vídeňských symfoniků připravil vídeňskému publiku další přitažlivý večer. 19. ledna v sále Musikvereinu koncertoval se svým orchestrem a jako hosta si přizval litevskou sopranistku Asmik Grigorian. Zazněly skladby členů Spolku přátel hudby ve Vídni, skladatelů Gottfrieda von Einem, Richarda Strausse a Franze Schuberta. Koncert byl přijat s nadšením.

Číst dál…

Dvojice klavírních koncertů na úvod nového roku v Bratislavě

Slovenská filharmonie připravila na program druhého lednového týdne dvojici abonentních koncertů. Jejich programu dominuje dvojice klavírních koncertů, které do Bratislavy přijede zahrát arménsko-dánská pianistka Marianna Shirinyan. Klavírní díla Šostakoviče a Mozarta doprovodí skladby Strausse a Ravela, které s prvním slovenským orchestrem nastuduje jeho šéfdirigent Daniel Raiskin. Koncerty se v Bratislavě uskuteční 8. a 9. ledna,…

Číst dál…

Novoroční koncert Filharmonie Brno šel ve stopách Johanna Strausse juniora

„Brněnská dramaturgie se zaměřila na vývoj valčíku a na souvislosti, které se nabízejí.“

„Valčík ruského skladatele Dmitrije Šostakoviče má eleganci a sladkost melodie, ale čiší z něj smutek a zoufalství.

„Dirigent se dostal do euforie, komunikoval nadšeně jak s orchestrem, tak s publikem.“

Novoroční koncerty jsou v Brně tradicí už od založení filharmonie v roce 1956, nejstarší generace si ještě pamatuje každoroční Slovanské tance Antonína Dvořáka. Dramaturgie se postupně vyvíjela podle libosti dirigentů. Letos připomenula nadcházející narozeniny Johanna Strausse mladšího. Srovnávání koncertu Filharmonie Brno, který se uskutečnil večer 1. ledna v Janáčkově divadle, s novoročním koncertem Vídeňských filharmoniků, který se koná každoročně první den roku kolem poledne, bylo tedy přirozené.

Číst dál…

Adam Plachetka komorně

Píseň s doprovodem klavíru se stala jedním z hlavních artiklů romantismu. Autorům poskytovala dostatečně intimní prostor, aby sdělili i nejniternější citové pohnutky: čistě, koncentrovaně, autenticky. Adam Plachetka a David Švec 16. prosince v rámci sezóny Českého spolku pro komorní hudbu provedou světem večerních písní a nočního snění. Akce se koná v Dvořákově síni Rudolfina. Na programu budou…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (71)
Významný úspěch českého dirigenta.
Koncert pro držitele Nobelovy ceny pod taktovkou Petra Popelky

„V koncertním sále Stockholmských filharmoniků se taktovky pokaždé ujímá jiný dirigent, ve výčtu najdeme i jména jako Riccardo Muti.“

„V neděli 8. prosince se do této exkluzivní společnosti dostává první zástupce naší země.“

„Koncert zahájí skladba české skladatelky, čímž se náš vklad umocní.“

Je už letitou tradicí, že každoroční udělování Nobelových cen, které se koná vždy 10. prosince ve švédské metropoli, předchází slavnostní koncert pro jejich držitele. Také však určený pro významné hosty této události, ale i pro další diváky, kterým se poštěstí zakoupit vstupenku. Letos má pro nás tento koncert nevšední význam v osobě vystupujícího dirigenta i skladatelky, jejíž dílo 8. prosince zazní.

Číst dál…

Prague Philharmonia při síle aneb Jak hrají bez možnosti ‚schovat se‘ za sólistu?

„Téma večera bylo možné označit za politické.“

„Dirigentovo poctivé taktování sice poskytlo rytmickou oporu hráčům, zároveň však vizuálním účinkem rušilo hudební tok.“ 

„Klasicistní vylehčenost a esprit byl dán do kontextu se známými skutečnostmi ohledně povahy autora a jeho děl. Kombinací vznikla ideální zvukovost.“

Hlavní koncertní řada orchestru Prague Philharmonia zase jednou vzbudila velký zájem publika. Proč? Orchestrálním vystoupením v hudebně nasycené Praze asi argumentovat nebudeme, u nás spíše neznámým jménem francouzského dirigenta Louise Langréeho nejspíš také ne. Důvod je tak nutné hledat ve volbě repertoáru a pokud diváci 24. listopadu skutečně přišli hlavně kvůli Beethovenově třetí symfonii Eroice, nelitovali. V Rudolfinu zazněla takřka dokonale. To „takřka“ bych možná mohl vynechat.

Číst dál…

Louis Langrée přijíždí k Prague Philharmonia. Zazní Eroica

Orchestrální cyklus Prague Philharmonia bude pokračovat poslední listopadovou neděli. V pražském Rudolfinu vystoupí orchestr pod taktovkou francouzského dirigenta Louise Langréeho, ředitele pařížského Théâtre National de l’Opéra Comique. Výlučně orchestrálnímu programu dominuje Beethovenova Eroica.  V neděli 24. listopadu nabídne Prague Philharmonia ryze orchestrální večer postavený ve shodě se zaměřením tělesa převážně na klasicistním…

Číst dál…

Veronika Hajnová vystoupí se Slovenskými rozhlasovými symfoniky

Hostem třetího koncertu šestadevadesáté sezóny Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu bude v pátek 22. listopadu česká mezzosopranistka Veronika Hajnová. Ujme se vokální úlohy v Čarodějné lásce Manuela de Fally.  Slovenští rozhlasoví symfonikové, v jejichž čele stojí od roku 2019 opakovaně Ondrej Lenárd, odehrají v pátek 22. listopadu ve Velkém studiovém sále Slovenského rozhlasu třetí koncert…

Číst dál…

Zkrocený Adam Plachetka přednesl Večerní písně různých českých autorů

„Recitál slavného českého basbarytonisty byl v Brně očekávaný s velkými nadějemi a zvědavostí.“

„David Švec nechal vyznít barvy klavíru, hrál si s kvalitou tónu, s kontrastní dynamikou a výsledkem byl procítěný přednes, úderný i něžný.“

„Po přestávce se Adam Plachetka ujal mikrofonu a sdělil publiku, že písně byly nahrány na nové CD, které si návštěvníci koncertu mohou zakoupit jako první.“

Rok české hudby se propsal na program festivalu Janáček Brno i díky recitálu Adama Plachetky a klavíristy Davida Švece. Vybrali si písně čtyř českých autorů na básně Vítězslava Hálka. Zazněly v sobotu 9. listopadu v Mahenově divadle a rovněž bylo pokřtěno nové CD, kterému šel za kmotra umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman.

Číst dál…

ČRo D-dur: Dvakrát z Hudebního fóra Hradec Králové

„Jedinečný festival děl soudobé uvede dílo Thomase Adèse.“

„Ve středu si nenechte ujít reprízu pondělního koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu s francouzským programem.“

„Víkendová návštěva patří známému kytaristovi Lubomíru Brabcovi.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 11.  do 17. listopadu?

Číst dál…

Nevšední švédský večer v Plzni

„Slyšeli jsme spolehlivé provedení plné skvělých detailů.“

„Hlasový aparát Ann-Christine Larsson byl naprosto uvolněný, bezvadně intonovala a příkladně aktikulovala.“

„Závěrečná část plná dílčích vzedmutí v daný okamžik, byť ve výborné interpretaci, působila trochu nekonečně.“

Hosty druhého abonentního koncertu orchestru Plzeňská filharmonie řady Platina byli ve čtvrtek švédský dirigent Joachim Gustafsson a sopranistka Ann-Christine Larsson stejné národnosti. Na programu bylo zařazeno vedle jedné „švédské“ symfonické básně Bedřicha Smetany a také provedení díla švédského autora přelomu 19. a 20. století Carla Eugene Stenhammara, jehož jméno se na našich pódiích objevuje jen zřídka. Téměř zaplněný Velký sál Měšťanské besedy v Plzni očekával netradiční hudební zážitek.

Číst dál…

Stuttgartská Salome v hudebním pojetí Tomáše Hanuse

V rozmezí 13. října a 16. listopadu český dirigent Tomáš Hanus diriguje ve Stuttgartské státní opeře. Podílí se tam na inscenaci Salome, opery Richarda Strausse, kterého si veřejnost připomíná 160. výročím narození. Režie stuttgartské produkce je v rukou Kirilla Serebrennikova, scénu vytvořil Pierre Jorge Gonzalez. Tomáš Hanus si v rámci zmíněného intervalu 17.…

Číst dál…

Ullmann, Klusák, Zemlinsky. Zajímavé záměry v Mariánských Lázních

Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně v říjnu nabídne celkem dva orchestrální pořady v domovském Společenském domě Casino. V rozestupu dvou týdnů se nejprve 11. října představí polští umělci interpretující reprezentativní kompozice stylu romantismu, druhý koncert nabídne nevšední dramaturgické spojení skladeb Viktora Ullmanna, Jana Klusáka a Alexandera Zemlinského. První říjnový koncert mariánskolázeňského orchestru nabídne výpravu…

Číst dál…

Mládí ladí Strausse

„Jakkoliv se například Národní divadlo poslední dobou snaží písňové recitály uvádět, trvalé a systematické zastoupení tohoto žánru v dramaturgických plánech našich předních orchestrů a promotérů chybí.“

„Ač si letos mocně připomínáme Rok české hudby a zejména smetanovské výročí, neměli bychom zapomínat, že rok 2024 je i rokem Giacoma Pucciniho, Gabriela Faurého, Antona Brucknera nebo právě Richarda Strausse.“

„Mezzosopranistka Bella Adamova si plně uvědomovala texty i poselství písní a dařilo se jí pojit svůj opojný temnější hlas s jejich naléhavostí.“

Na Den české státnosti spolek Lieder Society uspořádal koncert k 160. výročí narození Richarda Strausse. Tento všestranný hudební génius je považován spolu s Gustavem Mahlerem, Hectorem Berliozem a samozřejmě Franzem Schubertem za vrcholného představitele písňového repertoáru, a proto byly jeho písně monotematickou linkou celého narozeninového koncertu.

Číst dál…

Alpská túra Filharmonie Hradec Králové zahájila 47. koncertní sezónu

„Obraz proslulé švýcarské hory ovšem není v Müllerově zhudebněné představě žádná bukolická idyla. Právě naopak.“

„Richard Strauss nebyl prvním komponistou, kterého inspirovalo prostředí vysokohorské krajiny.“

„Nezbývá než smeknout před výkonem celého rozšířeného orchestru, kromě běžného obsazení obohaceného i o čtyři wagnerovské tuby.“

O tom, že příroda má i svou krutou tvář, jsme se mohli přesvědčit nedávno, přičemž nemusí jít zrovna o katastrofální povodeň. Někdy v sobě nese prvek nebezpečí i příjemná vysokohorská túra, kdy riskujeme přecenění svých sil, úraz či náhlou změnu počasí. Stejné riziko podstoupila i Filharmonie Hradec Králové, respektive její dramaturg Marek Hrubecký, při koncipování programu zahajovacího koncertu 47. koncertní sezóny s motem Ozvěna Alp. Monotematický, doslova „vysokohorský“ večer zahrnoval totiž tři programová díla, čerpající inspiraci právě z tohoto prostředí.

Číst dál…