Pražský hudební institut ve dnech 18. až 25. srpna podruhé pořádá mistrovské pěvecké kurzy německého basbarytonisty Franze Hawlaty a německé sopranistky Yvonne Steiner. Jsou zaměřené především na interpretaci písňové, oratorní a operní tvorby a určeny operním pěvcům, posluchačům hudebních škol a pedagogům operního zpěvu. Uskuteční se přímo v rodném domě Gustava Mahlera v Kalištích u Humpolce. Cílem…
Výlety páně Broučkovy jako jedna z premiér berlínské opery Unter den Linden
Berlínská státní opera Pod lipami už nechává nahlédnout na plánované dění sezony 2024/25. V plánu je zejména osm premiér, mezi něž patří i Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka. První premiéra se koná 2. října a jedná se o Verdiho oblíbeného Nabucca. Přidruženou Staatakapelle Berlin samozřejmě čekají i samostatné abonentní koncerty. Kromě Nabucca a Výletů páně Broučkových…
Rémy Ballot řídí Plzeňskou filharmonii u ní doma i na festivalu v Německu
Plzeňská filharmonie se chystá na Festival Richarda Strausse do německého Garmisch-Partenkirchenu. Ještě předtím však v domácích podmínkách Měšťanské besedy a s dirigentem Rémy Ballotem 6. června zahraje poslední abonentní koncert řady Diamant. V Ga-Pa Plzeňskou filharmonii čeká dvojice koncertů. První z nich (8. června) kromě Straussova díla zahrnuje také skladbu Kaleidoskop Heinricha Gottlieba Norena, komponisty…
ČRo D-dur: Bavorští rozhlasoví symfonikové a Dvořák
„V pondělí je na programu nejrozsáhlejší symfonie Antona Brucknera a jedna z nejdelších instrumentálních symfonií vůbec, Symfonie č. 8 c moll.“
„Druhým koncertem ve středu večer z nabídky EBU je koncert Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu s dirigentem Thomasem Søndergårdem.“
„Sobotní a nedělní dopoledne připomene, že nejen čeští skladatelé mají letos výročí. 11. června uplyne 160 let od narození Richarda Strausse…“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 3. do 9. června?
Lieder Society uvádí Jarní koncert Mladého salónu
Spolek Lieder Society věnující se uvádění zejména písňového repertoáru realizuje druhým rokem koncertně-vzdělávací platformu s názvem Mladý salón. Jeho loňské frekventantky se veřejnosti představí na Jarním koncertu, který se uskuteční 29. května od devatenácti hodin v Praze, ve vršovickém divadle Mana. Mladý salón, který zaštiťuje spolek Lieder Society, vytváří prostor pro mladé…
Dvořáka a Strausse nabídne Petr Popelka s Vídeňskými symfoniky ve Švýcarsku
Na zájezd do Švýcarska s Vídeňskými symfoniky míří Petr Popelka, od podzimu jejich nový šéfdirigent a současný umělecký ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Jejich společné hostování začne v neděli 26. května v Casino Bern a bude pokračovat o den později ve Victoria Hall v Ženevě, pak v úterý v Tonhalle Curych a ve středu se završí v Kulturním a kongresovém centru KKL…
Hudba je přátelství na celý život. Královéhradecká filharmonie představuje novou sezónu
Filharmonie Hradec Králové vstoupí s příchodem podzimu do své sedmačtyřicáté sezóny. V té svým příznivcům nabídne pestrou nabídku abonentních řad, programy pro malé a mladé posluchače, projekty na pomezí žánrů i benefice. V první řadě však společné hudební zážitky s výmluvným mottem Hudba je přátelství na celý život. Těžištěm symfonického repertoáru sezóny Královéhradeckých filharmoniků zůstává Bílá…
V hlavní roli marimba. Nevšední koncert v Košicích
Jen málokdy je návštěvník koncertů klasické hudby svědkem plnohodnotného sólového výkonu na nástroj marimby. Jeden takový je však v plánu v Košickém Domě umění 9. května. Sólistou u Státní filharmonie Košice bude Alexej Gerassimez, celé hudební těleso řídí bývalý šéfdirigent orchestru a současný hudební ředitel opery libereckého Divadla F. X. Šaldy Zbyněk Müller. Na…
Lipský kavalír s růží a českými hvězdami
„Rosenkavalier je více než tříhodinový monument, jehož dráždivá přitažlivost pramení z jakéhosi těžko definovatelného kouzla loučení.“
„Skutečným vokálním vrcholem večera byl závěrečný tercet v podání Štěpánky Pučálkové, Olgy Jelínkové a Solen Mainguené.
„Poněkud v rozpacích jsem byl pouze z výkonu orchestru Gewandhausu.“
„Čas, to je divná věc. Když se jen tak žije, jako by ani nebyl. Ale pak je najednou všude kolem, i v nás… Plyne i mezi námi dvěma, tiše, jak v přesýpacích hodinách…“ Jak veselé může být operní libreto, v němž zazní takovéto zamyšlení? Kupodivu nemálo, nicméně je třeba mít na paměti, že je základem jedné z nejpodivuhodnějších hudebních komedií, jaké kdy spatřily světlo světa.
Milostné písně v podání Diany Damrau a Jonase Kaufmanna za rok v Praze
Pražská umělecká agentura Nachtigall Artists přivážející do metropole hvězdné umělce světové operní scény pro příští jaro avizovala písňový recitál renomované německé sopranistky Diany Damrau a současně časný návrat tenoristy Jonase Kaufmanna po letošním vystoupení. Oba umělci 29. března roku 2025 přednesou ve Smetanově síni Obecního domu písně Gustava Mahlera a Richarda Strausse. …
Zálibný úsměv na rtech zesnulé Jarmily Novotné
„Hlavní scéna Národního divadla, nikoli beznadějně zaplněná, byla od začátku svědkem mimořádných pěveckých výkonů.“
„V první vysloveně virtuosní árii Marková prokázala svůj pověstný italský žár.“
„Jaroslavu Kyzlinkovi se podařilo vystavět táhlý oblouk a trojice zpěvaček posílená o basistu Jiřího Sulženka opět excelovala.“
Pražské Národní divadlo složilo poctu Jarmile Novotné. Od úmrtí světoznámé pěvkyně letos 9. února uplynulo rovných třicet let, koncert byl tedy dalším z příspěvků k Roku české hudby. 7. dubna se na hlavní scéně Národního divadla představily přední (nejen) české pěvkyně, v dílčí roli i pěvci, a divadelní orchestr a v závěru i sbor řídil dirigent Jaroslav Kyzlink. Kromě posledního čísla posluchač stěží hledal výtky.
Jan Bartoš zahraje v Košicích
Další koncert cyklu A se udá v košickém Domě umění. 11. dubna bude sólistou přední český klavírista Jan Bartoš, Státní filharmonii diriguje Aleksandar Marković. A klavír bude hlavním „protagonistou“ týž den také v Žilině při koncertu zvaném Sólo pro dva Steinwaye. Sloboda a útlak – smrť a vykúpenie je názvem košického pořadu. Koncert je věnovaný smutnému…
Juraj Valčuha opět řídil Slovenskou filharmonii. A znovu skvěle
„Dirigent sa tentoraz rozhodol pre tradičnejšiu dramaturgickú zostavu.“
„Sopranistka Slávka Zámečníková má kultivovaný vokálny prejav, štýlové frázovanie a nespochybniteľnú spevácku inteligenciu.“
„Juraj Valčuha si počínal ako suverénny znalec partitúry.“
Abonentný symfonický cyklus Slovenskej filharmónie pokračoval v dňoch 4. a 5. apríla v Redute dvojicou koncertov pod vedením dirigenta Juraja Valčuhu. Namiesto pôvodne plánovanej Symfónie č. 1 Alexandra Moyzesa, diela jedného zo zakladateľských autorov generácie slovenskej hudobnej moderny, odznel v druhej polovici koncertu orchestrálny evergreen európskeho hudobného romantizmu, Symfónia č. 6 „Patetická“ P. I. Čajkovského. Ako vokálna sólistka sa na koncertoch v Štyroch posledných piesňach R. Straussa pred bratislavským publikom uviedla mladá sopranistka Slávka Zámečníková, v súčasnosti členka sólistického súboru viedenskej Štátnej opery.
Evropské turné Vídeňských symfoniků s Petrem Popelkou
Petr Popelka na podzim nastoupí do funkce šéfdirigenta Vídeňských symfoniků. Už nyní si však šéf pražských Rozhlasových symfoniků vyzkouší intenzivní spolupráci s vídeňským orchestrem, když v termínu od 14. do 22. dubna společně absolvují evropské turné. Z nadsázkou za generálku před turné se dá označit trojice koncertů ve vídeňském Musikvereinu ve dnech…
Mimořádné i ve světovém kontextu. Žena bez stínu v drážďanské opeře
„Ženu bez stínu Strauss označil jako ‚poslední romantickou operu‘.“
„Chůva se stala v interpretaci Evelyn Herlitzius hlavní postavou opery.“
„Christian Thielemann hraje operu zcela bez škrtů.“
Vrcholný zážitek svým návštěvníkům připravila drážďanská Semperoper. Velice náročnou operu Richarda Strausse Žena bez stínu hudebně nastudoval a řídil Christian Thielemann, režie byla svěřena Davidu Böschovi. Sólisté excelovali.
Juraj Valčuha opět diriguje Slovenskou filharmonii
První slovenský orchestr v úvodu měsíce dubna v Bratislavě nabídne reprízovaný pořad (4. a 5. dubna) s renomovaným dirigentem Jurajem Valčuhou a stoupající hvězdou, sopranistkou Slávkou Zámečníkovou. A už 9. dubna je poté v plánu třetí z řady komorních koncertů pod označením Písňové večery. Mladá slovenská sopranistka Slávka Zámečníková má za sebou raketový start na světových operních a koncertních…
Debut v roli Oktaviána. Štěpánka Pučálková v hlavní roli v Lipsku
Lipská opera uvádí nové nastudování Straussovy proslulé komické opery Růžový kavalír. Obsazení je zčásti české – Oktaviána ztvárňuje Štěpánka Pučálková, členka souboru Olga Jelínková part Sofie. Premiéra se uskuteční 30. března. Der Rosenkavalier je literární opera, komedie převleků, pokus o pochopení pomíjivosti času. Dílo modernismu, které nabízí pohled do zcela jiné…
Dny Richarda Strausse v drážďanské Semperově opeře
Richard Strauss-Tage navážou na tradici, která je od roku 1909 s přestávkami věnována skladateli, který svými četnými světovými operními premiérami formoval drážďanskou Staatskapelle a Semperoper jako nikdo jiný ve 20. století. Festival se koná v termínu od 27. března do 7. dubna. V roce 2024 začíná program novou inscenací Die Frau ohne Schatten…
Výjimečné chvíle Pražského filharmonického sboru
Orchestr považovaný za nejlepší na světě, největší německý operní dům s kapacitou 2500 míst, současná dirigentská ikona a k nim také Pražský filharmonický sbor. Profesionální české těleso se v těchto dnech v Baden-Badenu podílí na vzniku inscenace jednoaktové Straussovy Elektry, a to pod hudebním vedením Kirilla Petrenka. Hraje orchestr, jemuž šéfuje, totiž Berlínští filharmonikové. Premiéra…
Robert Jindra v příští sezóně debutuje v drážďanské Semperově opeře
Předního českého dirigenta Roberta Jindru čeká v příští sezóně debut v Semperově opeře v Drážďanech. V květnu tam nastuduje a uvede Gounodovu operu Romeo a Julie. České barvy bude na saské operní scéně hájit také mladá česká mezzosopranistka Dominika Škrabalová, která se představí ve dvou z premiérových titulů i dalších repertoárových inscenacích. V Drážďanech nebude chybět ani Štěpánka Pučálková…
Claire Huangci a Alena Baeva v Ostravě
Závěr března bude v Janáčkově filharmonii Ostrava patřit představení dvou úspěšných světových instrumentalistek. Na dvojici filharmonických koncertů vystoupí americká klavíristka Claire Huangci s Druhým klavírním koncertem Čajkovského a v rámci komorního cyklu do Ostravy opět zavítá jedna z nejvýraznějších houslistek současné generace Alena Baeva. Koncerty se v ostravském Kině Vesmír uskuteční 21. resp. 22. března, komorní…
Houslový koncert Martinů po padesáti letech v Chicagu. S Josefem Špačkem a Jakubem Hrůšou
Jakub Hrůša se po lednových koncertech s Newyorskou filharmonií opět vrací do Spojených států amerických. Přijal pozvání k čtrnáctidenní rezidenci u Chicago Symphony Orchestra. Jeho sólovými partnery budou dva význační houslisté, Američan Gil Shaham a Čech Josef Špaček, který v Chicagu zažije svůj debut. Hrůšova letošní chicagská rezidence zahrnuje od 7. do 16. března sedm…
Pohledem Lukáše Hurníka (11)
Nebezpečí labutího pírka aneb Malba jde umělé inteligenci lépe než hudba
„Umělá inteligence opravdu zatím jen kompiluje z již vytvořeného.“
„Která skladba by mohla zahajovat Pražské jaro, kdyby to nebyla Má vlast? Umělý mozek nezaváhal…“
„Jaký problém bude vygenerovat multimediální soubor s hudební událostí, která se nikdy nestala?“
Steven Hawking už před deseti lety varoval, že nás může umělá inteligence zahubit. Už je ta doba zde? A kdy záhuba dorazí i do světa klasické hudby? Lukáš Hurník shrnuje své dosavadní zkušenosti. Některé jsou tragikomické, některé jsou katastrofami. Občas je to ale zábavné…
Ariadna na Naxu si ve Vídni uchovává vídeňský šarm
„Vídeňská inscenace je oproti pražské především více noblesní.“
„Nositelem charakteristiky inscenace je postava Hofmistra, jediná postava v inscenaci, která mluví prózou.“
„Představitelkou Ariadny byla bulharská sopranistka Krassimira Stoyanova, která dala své Ariadně snivost i dramatickou hloubku.“
Ariadna na Naxu Richarda Strausse je vděčným, často uváděným titulem. Ve Vídeňské státní opeře ji nasadili v sobotu 27. ledna za neuskutečněnou Médeu Ariberta Reimanna, která se měla na jeviště vrátit v nové inscenaci po čtrnácti letech. Straussův titul pod hudebním vedením Michaela Bodera obecenstvo přijalo s nadšenými ovacemi.
Ariadna, Zerbinetta a utrpení mladého skladatele
„Hvězdou nového projektu Národního divadla je mladá islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir, už čtvrtou sezónu milá a skvělá posila operního souboru.“
„Sláva Daubnerová tohle všechno bezpečně a neotřele v režii vystihla.“
„Robert Jindra má hudební nastudování v orchestřišti i na jevišti vypracované do ochotně sdíleného entusiasmu a do velké intenzity.“
Pražské Národní divadlo se konečně zase obrátilo – těžko pochopitelně, že až po více než čtyřiceti letech – k Ariadně na Naxu, mistrovskému opernímu kousku Richarda Strausse a jeho libretisty Huga von Hofmannsthala. Nová inscenace, která měla v pátek premiéru v komorním prostředí Stavovského divadla, je neméně zdařilým kouskem režisérky Slávy Daubnerové, dirigenta Roberta Jindry a sedmnácti sólistů. Stala se pravým hudebním divadlem, zábavným i podnětným, a to na pohled i na poslech.
Ariadna na Naxu v Národním divadle po 45 letech
Národní divadlo v Praze přichází operní premiérou. 19. ledna bude ve Stavovském divadle uvedena jednoaktová Ariadna na Naxu Richarda Strausse. Hlavním tématem je vzájemný despekt, který k sobě chovají „vysoké“ a „nízké“ umění. Orchestr Národního divadla řídí Robert Jindra; inscenaci režíruje Sláva Daubnerová. Druhá premiéra se uskuteční v neděli 21. ledna. Na počátku 20. století…
Šarmantní klasika Moravské filharmonie Olomouc ve skvělé formě
„Dirigentova interpretace dala průchod všem nuancím. Skladba je velkou příležitostí pro orchestr a hudebníci ji nepromarnili.“
„Zofia Neugebauer se vypracovala ve špičkovou koncertní umělkyni, její flétna zněla s krásně klenutou kantilénou a především s perlivými běhy a intonačně neomylnými koloraturami.“
„Humor lidového divadla, okořeněný španělskými rytmy a obohacený o instrumentální barevnost, je základem pro chytlavou a efektní skladbu.“
V rámci abonentní řady Symfonický cyklus dramaturgyně se v pátek 12. ledna v sále Reduty uskutečnil koncert Moravské filharmonie Olomouc. Pod názvem Šarmantní klasika zazněla díla skladatelů, kteří tvořili v první polovině 20. století. Don Juan, symfonická báseň Richarda Strausse, Koncert pro flétnu a orchestr Jacquese Iberta v provedení špičkové polské flétnistky Zofie Neugebauer, skladba Vůl na střeše Dariuse Milhauda a na závěr Suita z baletu Třírohý klobouk č.1 a č.2 Manuela de Fally. Orchestr řídil švýcarský dirigent Christian Knüsel, který je hlavním hostujícím dirigentem Moravské filharmonie Olomouc.
‚Šarmantní‘ olomoucká filharmonie v lednu také pobaví skladbou pro psací stroj
Dva nejbližší pořady Moravské filharmonie Olomouc pro dospělé publikum mají nápadně příbuzný název. 12. ledna pod názvem Šarmantní klasika vystoupí orchestr řízený Christianem Knüselem společně se sólistkou na flétnu Zofií Neugebauer a 19. ledna se v crossoverovém programu Charming melodies představí pětičlenné těleso pod vedením aranžéra a dirigenta Miloše Machka. Oba koncerty se…
Novoroční krok s nadšeným SOČRem
„Dirigent Petr Popelka nasadil sice očekávanou orchestrální vichřici, ale se strhující vitalitou; pak vedl průběh legendárního kusu s důslednou pozorností k detailům.“
„Nepřeslechnutelný tón pikoly, který z hudby Smetany báječně ‚trčel‘, se nesl sálem i v následující skladbě.“
„Bradshaw rozehrál své sólo neokázale, s klidem a jistotou, tak prostě a civilně, jak prošel podiem ke klavíru.“
Symfonický orchestr Českého rozhlasu dával svůj Novoroční koncert v úterý 2. ledna 2024 ve Dvořákově síni Rudolfina za hojné účasti publika. Na programu byl jako první Smetana, což je v roce jeho dvousetletého výročí narození u českého a navíc veřejnoprávního rozhlasu možno považovat za povinnost. Pak už se hrála hudba 20. století – Richard Strauss, Gershwin a Bernstein. A místo plánovaného vystoupení amerického jazzového pianisty Eldara Djangirova hrál na klavír Ryan Martin Bradshaw. Novoroční, mimořádný koncert měl jednu kvalitu navíc – vzrušující dynamiku s vítězným forte.
Silvestrovské koncerty Staatskapelle Dresden s českou účastí
„V posledních letech určuje dramaturgii stále častěji snaha zaujmout posluchače co nejpestřejším výběrem skladeb většího množství autorů a často i hudebních žánrů.“
„Hlavními vokálními sólisty koncertu jsou dvě nastupující hvězdy světové opery, jihoafrická sopranistka Golda Schultz a ukrajinský barytonista Iurii Samoilov.“
„V závěru koncertu se připojí i mezzosopranistka a sólistka Semperovy opery Štěpánka Pučálková.“
V drážďanské Semperově opeře se dne 29. prosince konal první ze tří silvestrovských koncertů Staatskapelle Dresden. Jejich tradici v současné podobě – tedy jako gala představení hvězd klasické hudby, určených primárně pro vysílání televizní stanicí ZDF, v některých případech i k vydání na nosičích firmy Deutsche Grammophon – založil v roce 2010 hudební ředitel orchestru Christian Thielemann…